Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Omien autoprojektien esittely.
User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 128
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 08. Jul 2019 19:23

Kaze wrote:
08. Jul 2019 17:59
No joo kyllä siinä tapauksessa on varmasti jäänyt hyödyntämättä kaikkea potentiaalia. Aniharvat nokat (edes vakiot) osuu parhaimpii asetuksiin tai ees valmistaja suosituksiin, kun vaan ns. ”drop in”. Esim. monesti imunokkaa saa kääntää huoletta aikaisemmalle (pl. todella agressiiviset profiilit jotka täytyy ajoittaa just eikä melkein), suuruusluokkaa 2-4 k.a.astetta. Ainakin oman kokemuksen mukaan nämä tykkää overlapista, ja käyrät myös.
Kyllä tässä jo mielenkiinnolla odotan mitä näillä nokilla saa tehtyä, kun pääsee testailemaan eri säätöjä. Overlappi varmasti tuo takaisin näillä nokilla tuota yläpään menetystä vrt. skunkkiin. Ainakin mitä vertailuja löytänyt niin alkaa vaikuttaa positiivisesti jo kuudesta tonnista ylöspäin.
No sen näkee sitten käytännössä kun pääsee nokkia pyörittelemään, että mitä tapahtuu ja millä kierrosalueella.
Tässäkin varmasti tulee taas hyötyä koneen korkeasta puristussuhteesta. :geek:

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 167
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kaze » 09. Jul 2019 06:47

Pystyt päättelemään huipputehon ja väännön kierrosluvut aika hyvin siitä missä ne on B18C-R:ssä vakionakin, kun sylinteririlavuus ja kansi on kutakuinkin samaa tasoa. Overlappia hieromalla saa parannettua täytöstä ja sitä kautta tehoa, mutta noihin piikkausarvoihin sillä ei ole hirveää vaikutusta. Toki aivan metsään ajoittamalla sekin on mahdollista, mutta varsinaiset suoritusarvot eivät parane.
Nokka-akselit on suurin yksittäinen moottorin luonteeseen vaikuttava tekijä, ja ympärillä oleva vaikuttaa suhteessa enää hyvin vähän. Puristussuhteen nosto parantaa hyötysuhdetta ja vaikuttaa tasaisesti kautta linjan, pako- ja imusarjoilla saa pelattua keski-aluetta ja hieman yläpäässäkin.

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 128
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 09. Jul 2019 08:24

Kaze wrote:
09. Jul 2019 06:47
Pystyt päättelemään huipputehon ja väännön kierrosluvut aika hyvin siitä missä ne on B18C-R:ssä vakionakin, kun sylinteririlavuus ja kansi on kutakuinkin samaa tasoa. Overlappia hieromalla saa parannettua täytöstä ja sitä kautta tehoa, mutta noihin piikkausarvoihin sillä ei ole hirveää vaikutusta. Toki aivan metsään ajoittamalla sekin on mahdollista, mutta varsinaiset suoritusarvot eivät parane.
Nokka-akselit on suurin yksittäinen moottorin luonteeseen vaikuttava tekijä, ja ympärillä oleva vaikuttaa suhteessa enää hyvin vähän. Puristussuhteen nosto parantaa hyötysuhdetta ja vaikuttaa tasaisesti kautta linjan, pako- ja imusarjoilla saa pelattua keski-aluetta ja hieman yläpäässäkin.
Joo taitaa ITR nokat loppua 7.5k rpm jälkeen, huippu väännöt juurikin tuola 6-7.5 tonnin välillä, ihmetyttää vain suuresti kun Skunkin nokilla oli tuo rapiat 200 nm vääntöä tuola 6-7 tonnin välillä mikä sekin on paljon 1.8 B-sarjaan. Niin näillä nokilla tulossa vielä tuohon roima parannus ainakin kun noita karttoja katsoi.

Turhaa mutuilua kun en oo vielä penkissä käynyt mutta kuitenkin kohtuu suuri ero ITR ilmoitettuun n.180 nm vääntöön. :)

edit. Sitä tuolla puristussuhteella hain, kun staattinen puristussuhde kasvattaa kuitenkin suhteessa myös dynaamista puristussuhdetta, mikä overlappia kasvattaessa kärsii. Eli kompensoi tuota menetystä overlappia säätäessä.

edit.2 Taisin erehtyä yllä olevasta, overlapin kasvattaminen siis nostaa dyynaamista puristussuhdetta, mikäli overlappia säätäessä aikaistetaan imunokkaa.
Imuventtiilin sulkeutumisen ajankohta siis määrää tuon dynaamisen puristussuhteen.
(Tästä syystä kireillä pitkän aukiolon nokilla suositellaan korkeaa staattista puristussuhdetta, kun imuventtiili sulkeutuu kohtuullisen myöhään, jolloin dynaaminen puristussuhde kärsii.)

Tässähän aivan alkaa hämmentää omaa pientä mieltä, jäi asia kaivelemaan, niin koitin perehtyä aiheeseen lisää. :lol:

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 167
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kaze » 10. Jul 2019 12:56

Kyllä. Piti jo aamulla korjata mutta ennätit perehtymään asiaan. Pako/imutahtien vaihto on siis nelitahtisen työkierrossa se vaihe mihin tuo overlap asemoituu, ja sillä on vaikutusta sylinterin huuhtelun kautta sen täytökseen. Jotta saataisiin hyödynnettyä imuventtiilin aukioloaika kokonaisuudessaan.
Yhteistä aukioloaikaa voi luonnollisesti kasvattaa myös pakonokkaa myöhäistämällä, jolla on myös vaikutusta siihen miten palamisenpaine saadaankokonaisuudessa hyödynnettyä.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests