Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Omien autoprojektien esittely.
Post Reply
JaKrPa
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 4
Joined: 25. Jun 2019 08:18
Location: Kemijärvi

Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Post by JaKrPa » 13. Aug 2019 11:02

2018 Syksyllä tuli ostettua 1988 vuosimallin turbo bluebird naapuritallin pihasta, Autossa mittarissa 315tkm ja ollut viimeksi tieliikenteen seassa vuonna 2009-2010.
Autosta on ruosteet poisteltu kuluneen vuoden aikana, vielä muutama pikku paikka käydä läpi sekä ovet fiksata.
Image

Tässä vaiheesssa ollaan menossa tällä hetkellä.
Image
Image
Image
Image
Image

Tekniikkan läpi käynti uusilla osilla ja CA18DET männät ja kanget sisään. Bensapuoli paranneltu walbro 255, malpassi ja CA18DET suuttimet.

Moottorinohjaukeksi tilasin Speeduinon tarkotus olisi testata saako sillä toimimaan jos ei niin löytyy z-powerin lastulla oleva ECU mutta ei taida täällä pohjosessa (P-pohjanmaa/Lappi) olla ketään jolla on Eprom/Eeprom säätövehkeet(?)

Alustaan uudet puslat, helat ja hilut sekä teetän toisille tolpille säädettävän alustan jossakin vaiheessa elämää.

Koriin löytyy Fohan korisarja auto olisi tarkoitus itasha tyyliin. pohjaväriksi olen miettinyt korisarjaa keltaiseksi ja koria mintunvihreäksi.

Kyseinen auto on ensimmäinen projekti auto jota rakentelen näin(kin) perusteellisesti. Joten palaute on tervetullutta ja vinkit ja vinkkelit. Varmasti tulen kyselemään mikkihiiri tason kyssäreitäkin.
"On rahhaa"

Nissan Cherry N12 - 1.5
Nissan Cherry N12 - 1.6 Luumu
Nissan Cherry N12 - 1.5 Turbo*
Nissan Bluebird U11 - 2.0
Nissan Bluebird T12 - 1.8 Turbo*
Nissan Cherry N12 1.5 Turbo *
Nissan Sunny B11 Wagon 1.5 *
Nissan Cherry N12 1.5 *

O4O9636888

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 126
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Post by Tuopponen » 14. Aug 2019 08:35

Mielenkiintoinen valinta tuo Speeduino moottorinohjaukseksi. Siitä ei vielä taida suomessa olla kauheesti kokemuksia.
Matala kynnys toki lähteä kokeilemaan, koska se on melko huokeen hintainen ja ohjelmointi mun ymmärtääkseni tapahtuu MS Tuner studiolla.
Kirjoittele vaan tosta kokemuksia yms. tänne, kunhan saat auton siihen malliin. :)

JaKrPa
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 4
Joined: 25. Jun 2019 08:18
Location: Kemijärvi

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Post by JaKrPa » 14. Aug 2019 10:35

Tuopponen wrote:
14. Aug 2019 08:35
Mielenkiintoinen valinta tuo Speeduino moottorinohjaukseksi. Siitä ei vielä taida suomessa olla kauheesti kokemuksia.
Matala kynnys toki lähteä kokeilemaan, koska se on melko huokeen hintainen ja ohjelmointi mun ymmärtääkseni tapahtuu MS Tuner studiolla.
Kirjoittele vaan tosta kokemuksia yms. tänne, kunhan saat auton siihen malliin. :)
Väitän että Pazi88 on speeduino pioneeri Suomessa tällä hetkellä, videoita löytyy häneltä youtubesta. Hinta vaikutti aika paljon hankintaan, pidän vanhat sähköt paikallaan että jos homma ei alakkaan skulaamaan niin laitan vanhal ecul ja käytän säädätyksessä haluamallani kokoonpanolla.

Tänään toi dhl tiivistesarjan moottoriin pääsis sen lyömään nippuun, jonka jälkeen takasin korin kimppuun. Jossaki vaiheessa pitäs vanha moottori nostaa pois keulilta nii sais vähän konehuonettaki siistittyä ja varmaan pitää johdotuksetkin purkaa ja tehdä kaikki uudestaan ku ei miellytä omaa silmää.

Tarkat pläänit oli et mitä teen missäki vaiheessa Kori-Alusta-Moottori-Sähköt-Jarrut jne... mutta sitä loppujen lopuksi meni vähä motivaatio koko touhuun ja aloin vähä sooloileen ton järjestyksen kanssa noooo tärkeintä tekemisen meininki.
"On rahhaa"

Nissan Cherry N12 - 1.5
Nissan Cherry N12 - 1.6 Luumu
Nissan Cherry N12 - 1.5 Turbo*
Nissan Bluebird U11 - 2.0
Nissan Bluebird T12 - 1.8 Turbo*
Nissan Cherry N12 1.5 Turbo *
Nissan Sunny B11 Wagon 1.5 *
Nissan Cherry N12 1.5 *

O4O9636888

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 126
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Post by Tuopponen » 14. Aug 2019 12:10

Noniin, onhan se hyvä olla pieni plääni kuinka projektin kans etenee, ettei leviä homma käsiin ja motivaatio katoa.
Millainen sytytysjärjestelmä tässä on? Onko se millään tasolla säädettävissä vai vaihdatko suoraan jotku nissanin tai VAGin puolat sinne?
Vaatii toki triggeripyörän ja sen konffauksen eculle, mutta olisi luultavasti kelpo päivitys tälläseen vanhempaan mottiin. ;)

JaKrPa
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 4
Joined: 25. Jun 2019 08:18
Location: Kemijärvi

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Post by JaKrPa » 14. Aug 2019 17:41

Tuopponen wrote:
14. Aug 2019 12:10
Noniin, onhan se hyvä olla pieni plääni kuinka projektin kans etenee, ettei leviä homma käsiin ja motivaatio katoa.
Millainen sytytysjärjestelmä tässä on? Onko se millään tasolla säädettävissä vai vaihdatko suoraan jotku nissanin tai VAGin puolat sinne?
Vaatii toki triggeripyörän ja sen konffauksen eculle, mutta olisi luultavasti kelpo päivitys tälläseen vanhempaan mottiin. ;)
Vakio sytytysjärjestelmä virranjakajal jossa cas sisään rakennettu. Saman tyyppinen ku turbo cherryn virranjakaja, CA18ET ja E15ET oma CAS toimii megasquirtin kanssa ainakin

"Nissan optical CAS/CPS unit can be used to trigger MegaSquirt ECU for electronic spark control of coil packs. MegaSquirt II with the latest firmware download can use the stock Nissan trigger wheels, while other brands of ECU generally require a swap to a special low resolution trigger wheel.,"

Varmaa VAG hukkakipinäpuolan täräytän tohon paikallee kunhan keksin ton triggeröinnin. :lol:

Raspberryn värkkään samalla autoon kunhan ajankohtaista, nii ei tarvi erillistä läppäriä hommata, siinä oma haasteensa taas näytön sijoittamisen ja kotelon tekemise kanssa.
"On rahhaa"

Nissan Cherry N12 - 1.5
Nissan Cherry N12 - 1.6 Luumu
Nissan Cherry N12 - 1.5 Turbo*
Nissan Bluebird U11 - 2.0
Nissan Bluebird T12 - 1.8 Turbo*
Nissan Cherry N12 1.5 Turbo *
Nissan Sunny B11 Wagon 1.5 *
Nissan Cherry N12 1.5 *

O4O9636888

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 126
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Post by Tuopponen » 15. Aug 2019 07:01

JaKrPa wrote:
14. Aug 2019 17:41
Vakio sytytysjärjestelmä virranjakajal jossa cas sisään rakennettu. Saman tyyppinen ku turbo cherryn virranjakaja, CA18ET ja E15ET oma CAS toimii megasquirtin kanssa ainakin

Varmaa VAG hukkakipinäpuolan täräytän tohon paikallee kunhan keksin ton triggeröinnin. :lol:

Raspberryn värkkään samalla autoon kunhan ajankohtaista, nii ei tarvi erillistä läppäriä hommata, siinä oma haasteensa taas näytön sijoittamisen ja kotelon tekemise kanssa.
Noniin taitaa toi hukkakipinä olla kohtuullisen simppeli väkertää tohon, kun ilmeisesti sitten toimii tolla nissanin CAS triggerillä. Eikä tälläsen buildin kanssa varmaan tuosta hukkakipinästä teho ihan heti lopu.
Mietin vaan COP-systeemiä tähän, mutta se tosiaan varmaan vaatisi sen erilaisen triggeröinnin ja vähän enemmän väsäilyä. :geek:
Last edited by Tuopponen on 15. Aug 2019 12:53, edited 1 time in total.

JaKrPa
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 4
Joined: 25. Jun 2019 08:18
Location: Kemijärvi

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Post by JaKrPa » 15. Aug 2019 10:04

Tuopponen wrote:
15. Aug 2019 07:01
JaKrPa wrote:
14. Aug 2019 17:41
Vakio sytytysjärjestelmä virranjakajal jossa cas sisään rakennettu. Saman tyyppinen ku turbo cherryn virranjakaja, CA18ET ja E15ET oma CAS toimii megasquirtin kanssa ainakin

Varmaa VAG hukkakipinäpuolan täräytän tohon paikallee kunhan keksin ton triggeröinnin. :lol:

Raspberryn värkkään samalla autoon kunhan ajankohtaista, nii ei tarvi erillistä läppäriä hommata, siinä oma haasteensa taas näytön sijoittamisen ja kotelon tekemise kanssa.
Noniin taitaa toi hukkakipinä olla kohtuullisen simppeli väkertää tohon, kun ilmeisesti sitten toimii tolla nissanin CAS triggerillä. Eikä tälläsen buildin kanssa varmaan tuosta hukkakipinästä teho ihan heti lopu.
Mietin vaan COP-sysyteemiä tähän, mutta se tosiaan varmaan vaatisi sen erilaisen triggeröinnin ja vähän enemmän väsäilyä. :geek:
Ahdas rako ois saada COP puolat paikalleen eikä välttämättä korkeuden puolesta mahtuisi edes ottais bensakiskoon kiinni, tuo imusarjan puoli on juntattu nimittäin ahtaaksi.


Tässä huono esimerkki kuva.
Image
"On rahhaa"

Nissan Cherry N12 - 1.5
Nissan Cherry N12 - 1.6 Luumu
Nissan Cherry N12 - 1.5 Turbo*
Nissan Bluebird U11 - 2.0
Nissan Bluebird T12 - 1.8 Turbo*
Nissan Cherry N12 1.5 Turbo *
Nissan Sunny B11 Wagon 1.5 *
Nissan Cherry N12 1.5 *

O4O9636888

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 166
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Post by Kaze » 15. Aug 2019 19:51

Tuopponen wrote:
15. Aug 2019 07:01
Noniin taitaa toi hukkakipinä olla kohtuullisen simppeli väkertää tohon, kun ilmeisesti sitten toimii tolla nissanin CAS triggerillä. Eikä tälläsen buildin kanssa varmaan tuosta hukkakipinästä teho ihan heti lopu.
Mietin vaan COP-systeemiä tähän, mutta se tosiaan varmaan vaatisi sen erilaisen triggeröinnin ja vähän enemmän väsäilyä. :geek:
Ei se juuri poikkea muuten kuin että sekventaalinen ohjaus vaatii ykk- ja pyörintänopeustiedon lisäksi sylinteritunnistuksen, esim. nokan asemasta, jotta voidaan laskea missä vaiheessa työkiertoa mennään 0-720 asteen välillä.

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 166
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Post by Kaze » 15. Aug 2019 19:54

JaKrPa wrote:
15. Aug 2019 10:04
Ahdas rako ois saada COP puolat paikalleen eikä välttämättä korkeuden puolesta mahtuisi edes ottais bensakiskoon kiinni, tuo imusarjan puoli on juntattu nimittäin ahtaaksi.
COP voi olla tosiaan hankala, mut sylinterikohtaisen suorasytkän pystyy kuitenki toteuttaa esim. Boschin Motorsport tmv. puolilla lyhyen sytytysjohdon kanssa, samalla tavalla kuten hukkakipinäpuolalla.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests