Suizan "käyttis" 2JZ S13 ja drifteri 400sx
Posted: 05. Sep 2013 21:42
Terve vaan tällekkin foorumille!
Rakentelun kohteena on 1990 vuosimallia oleva 200sx s13, auto tuli hankittua viime syksynä ekaksi autoksi kun kortti tulee taskuun keväällä. Oli nettiauton halvin tuolloin joten mikään helmi se ei ollut, mutta tarkotus oli vähän fixailla talven yli.
Tuolloin auto näytti tältä
Kokoonpano oli melko mieto, t28 kuulalaakeriturbo, suikin lastu, keulakuuleri, Nismo 2-way lukkoperä ja madallusjouset. Ahtoja nostamalla alkoi kytkin luistaa joten se piti talven aikana vaihtaa. Driftworksilta tilasin 5 lapasen sintterin exedyn paineasetelmalla, ja samalla kun pistin rahaa palamaan niin tilasin HSD coilsit samaan pakettiin. Tänjälkeen elelin rauhassa taas vähän aikaa kunnes tutulta tuli myyntiin 444cc suuttimet, Z32 MAF ja apexi safc2 piggyback, oli tottakai pakko ostaa. Tuli myös talven aikana hankittua thyyning puskuri ja helmat kun oli silloin semmonen moodi päällä että pakko olla.
Talvi alkaa koitua kevääksi ja tuli katsastuksen vuoro, jo kuudennella kerralla läpi , heitettiin kuuleri takasi keulille ja ajettiin pari päivä autolla kunnes alko armoton savutus, ei muuta kun kone auki ja huomaamaan että mäntä haljennut. Uudet Cp pistons männät tuli hankittua, sylinterit hoonattiin, kansi plaanattiin, venttiilit hiottiin, ja uus jakohihna tuli myös laitettua. Ekat metrit tämän konerempan jälkeen tuli ajettua samana päivänä kun tuli kortti taskuun, ja tulikin ajeltua melkein 500km kunnes turbo sano sopimuksensa irti.
Tällöin oli auto ehkä hienoimmassa kunnossa kun on minun omistuksessani ollut.
Tämänjälkeen aloin ettimään uutta turboa, isompaa tottakai. Päädyin tommoseen Holset hx35/h1 hybridiin jonka pitäisi herätä aika hyvin. Kyytipojaks Turbosmartin 50mm hukkaportti ja topmount pakosarja. Tai ensin oli kiinni omavalmiste pakosarja mutta tuli turbo niin törkeän korkealle ettei sillä kehdannu ajaa.
Vaihtu siis nopeasti matalempaan sarjaan (ja lommottomaan konepeltiin).
Noin tuli sitten ajeltua loppukesä 2013, hieman yli 2000km kerty mittariin joka on aivan liian vähän, tätä tulosta pyrin parantamaan ensikaudelle.
Ajokausi päättyi hieman yllättäen, oli sytytystä säätelemässä, todella hyvin tuloksin kun perä pyrki edelle vielä kolmosvaihteella, noh pukkasin siinä sit vaan isompaa pykälää sisään ja hetken päästä kuulu iso pamaus ja näkyvyys nolla. Oli konepellin tuulihaka irronut ja lyönyt kattoa ja tuulilasia päin 150km/h vauhdeista, ei nättiä jälkeä. Totesin nopeasti että oli pakko ottaa vielä viimeset savut takarenkaista ennen purkua, miten ollakkaan silloin hävis jarrut.
Tässä kuva viimeiseltä ajomatkalta hetki ennen tuhoa.
Nyt auto seisoo tässä pihalla taivasalla ja purkua on jo aloiteltu, tarkotus käydä täysin läpi kaikki pikkuvikapatentit tässä talven aikana, ja vetää aikalailla uudet sähköt jokapaikkaan. Selvät visiot jo mielessä.
-Koneen johtosarja rikkipoikkipinoon ja tilalle uutta johtoa, moottorinohjauksena Megasquirt2 v3, hukkakipinäpuolalla.
-1000cc etanolia kestävät suuttimet.
-Takokanget ja tarpeen vaatiessa uudet laakerit alakertaan.
-Fuel cell takapaksiin
-Pultattavat puolikaaret
-kuppipenkit
-Eteen ja taakse +50mm overfenderssit.
-Täysi ylimaalaus
-Kunnon vanteet sopivalla venyllä
-Alustan osien maalausta
-Uusi putkisto
-Turbo isommalla pakopesällä tai sitten vain raakasti isompi. (Gt35?)
Siinä on nyt suurinpiirtein mitä nyt on mielessä, tottakai suunnitelmat muuttuvat aina hieman jos ja kun esteitä tulee, mutta yritän pysyä tässä plänissä. Ensimmäinen este tulee olemaan tallin löytäminen talveksi, pakko kohta siirtyä sisätiloihin. Toinen este tottakai raha, mutta tätä tehdään sitämyöten kun rahapussi antaa periksi, mutta ensi kesäksi yritän saada valmiiksi. Kommentteja ja neuvoja otetaan vastaan sitämyöten kun tulee tehtyä jotain!
Nykytilanteesta ei paljon kirjoitettavaa, sisustaa purkanut ja heittänyt menemään varmaan monta kilometriä johtoa jo, ja auton etupääkin alkaa olla pelkkä runko kohta. Viikonloppuna Kone ja vaihteisto nypätään pois keulilta jolloin voitte varmaan odottaa seuraavaa päivitystä.
Edit: Tässä vielä pikkasen todistemateriaalia siitä että auto on saanut just semmosta käsittelyä kun kuuluukin.
http://s388.photobucket.com/user/Suiza_ ... f.mp4.html
Rakentelun kohteena on 1990 vuosimallia oleva 200sx s13, auto tuli hankittua viime syksynä ekaksi autoksi kun kortti tulee taskuun keväällä. Oli nettiauton halvin tuolloin joten mikään helmi se ei ollut, mutta tarkotus oli vähän fixailla talven yli.
Tuolloin auto näytti tältä
Kokoonpano oli melko mieto, t28 kuulalaakeriturbo, suikin lastu, keulakuuleri, Nismo 2-way lukkoperä ja madallusjouset. Ahtoja nostamalla alkoi kytkin luistaa joten se piti talven aikana vaihtaa. Driftworksilta tilasin 5 lapasen sintterin exedyn paineasetelmalla, ja samalla kun pistin rahaa palamaan niin tilasin HSD coilsit samaan pakettiin. Tänjälkeen elelin rauhassa taas vähän aikaa kunnes tutulta tuli myyntiin 444cc suuttimet, Z32 MAF ja apexi safc2 piggyback, oli tottakai pakko ostaa. Tuli myös talven aikana hankittua thyyning puskuri ja helmat kun oli silloin semmonen moodi päällä että pakko olla.
Talvi alkaa koitua kevääksi ja tuli katsastuksen vuoro, jo kuudennella kerralla läpi , heitettiin kuuleri takasi keulille ja ajettiin pari päivä autolla kunnes alko armoton savutus, ei muuta kun kone auki ja huomaamaan että mäntä haljennut. Uudet Cp pistons männät tuli hankittua, sylinterit hoonattiin, kansi plaanattiin, venttiilit hiottiin, ja uus jakohihna tuli myös laitettua. Ekat metrit tämän konerempan jälkeen tuli ajettua samana päivänä kun tuli kortti taskuun, ja tulikin ajeltua melkein 500km kunnes turbo sano sopimuksensa irti.
Tällöin oli auto ehkä hienoimmassa kunnossa kun on minun omistuksessani ollut.
Tämänjälkeen aloin ettimään uutta turboa, isompaa tottakai. Päädyin tommoseen Holset hx35/h1 hybridiin jonka pitäisi herätä aika hyvin. Kyytipojaks Turbosmartin 50mm hukkaportti ja topmount pakosarja. Tai ensin oli kiinni omavalmiste pakosarja mutta tuli turbo niin törkeän korkealle ettei sillä kehdannu ajaa.
Vaihtu siis nopeasti matalempaan sarjaan (ja lommottomaan konepeltiin).
Noin tuli sitten ajeltua loppukesä 2013, hieman yli 2000km kerty mittariin joka on aivan liian vähän, tätä tulosta pyrin parantamaan ensikaudelle.
Ajokausi päättyi hieman yllättäen, oli sytytystä säätelemässä, todella hyvin tuloksin kun perä pyrki edelle vielä kolmosvaihteella, noh pukkasin siinä sit vaan isompaa pykälää sisään ja hetken päästä kuulu iso pamaus ja näkyvyys nolla. Oli konepellin tuulihaka irronut ja lyönyt kattoa ja tuulilasia päin 150km/h vauhdeista, ei nättiä jälkeä. Totesin nopeasti että oli pakko ottaa vielä viimeset savut takarenkaista ennen purkua, miten ollakkaan silloin hävis jarrut.
Tässä kuva viimeiseltä ajomatkalta hetki ennen tuhoa.
Nyt auto seisoo tässä pihalla taivasalla ja purkua on jo aloiteltu, tarkotus käydä täysin läpi kaikki pikkuvikapatentit tässä talven aikana, ja vetää aikalailla uudet sähköt jokapaikkaan. Selvät visiot jo mielessä.
-Koneen johtosarja rikkipoikkipinoon ja tilalle uutta johtoa, moottorinohjauksena Megasquirt2 v3, hukkakipinäpuolalla.
-1000cc etanolia kestävät suuttimet.
-Takokanget ja tarpeen vaatiessa uudet laakerit alakertaan.
-Fuel cell takapaksiin
-Pultattavat puolikaaret
-kuppipenkit
-Eteen ja taakse +50mm overfenderssit.
-Täysi ylimaalaus
-Kunnon vanteet sopivalla venyllä
-Alustan osien maalausta
-Uusi putkisto
-Turbo isommalla pakopesällä tai sitten vain raakasti isompi. (Gt35?)
Siinä on nyt suurinpiirtein mitä nyt on mielessä, tottakai suunnitelmat muuttuvat aina hieman jos ja kun esteitä tulee, mutta yritän pysyä tässä plänissä. Ensimmäinen este tulee olemaan tallin löytäminen talveksi, pakko kohta siirtyä sisätiloihin. Toinen este tottakai raha, mutta tätä tehdään sitämyöten kun rahapussi antaa periksi, mutta ensi kesäksi yritän saada valmiiksi. Kommentteja ja neuvoja otetaan vastaan sitämyöten kun tulee tehtyä jotain!
Nykytilanteesta ei paljon kirjoitettavaa, sisustaa purkanut ja heittänyt menemään varmaan monta kilometriä johtoa jo, ja auton etupääkin alkaa olla pelkkä runko kohta. Viikonloppuna Kone ja vaihteisto nypätään pois keulilta jolloin voitte varmaan odottaa seuraavaa päivitystä.
Edit: Tässä vielä pikkasen todistemateriaalia siitä että auto on saanut just semmosta käsittelyä kun kuuluukin.
http://s388.photobucket.com/user/Suiza_ ... f.mp4.html