Page 1 of 82

Suizan "käyttis" 2JZ S13 ja drifteri 400sx

Posted: 05. Sep 2013 21:42
by Suiza
Terve vaan tällekkin foorumille! :)

Rakentelun kohteena on 1990 vuosimallia oleva 200sx s13, auto tuli hankittua viime syksynä ekaksi autoksi kun kortti tulee taskuun keväällä. Oli nettiauton halvin tuolloin joten mikään helmi se ei ollut, mutta tarkotus oli vähän fixailla talven yli.

Tuolloin auto näytti tältä

Image

Kokoonpano oli melko mieto, t28 kuulalaakeriturbo, suikin lastu, keulakuuleri, Nismo 2-way lukkoperä ja madallusjouset. Ahtoja nostamalla alkoi kytkin luistaa joten se piti talven aikana vaihtaa. Driftworksilta tilasin 5 lapasen sintterin exedyn paineasetelmalla, ja samalla kun pistin rahaa palamaan niin tilasin HSD coilsit samaan pakettiin. Tänjälkeen elelin rauhassa taas vähän aikaa kunnes tutulta tuli myyntiin 444cc suuttimet, Z32 MAF ja apexi safc2 piggyback, oli tottakai pakko ostaa. Tuli myös talven aikana hankittua thyyning puskuri ja helmat kun oli silloin semmonen moodi päällä että pakko olla.

Talvi alkaa koitua kevääksi ja tuli katsastuksen vuoro, jo kuudennella kerralla läpi 8-), heitettiin kuuleri takasi keulille ja ajettiin pari päivä autolla kunnes alko armoton savutus, ei muuta kun kone auki ja huomaamaan että mäntä haljennut. Uudet Cp pistons männät tuli hankittua, sylinterit hoonattiin, kansi plaanattiin, venttiilit hiottiin, ja uus jakohihna tuli myös laitettua. Ekat metrit tämän konerempan jälkeen tuli ajettua samana päivänä kun tuli kortti taskuun, ja tulikin ajeltua melkein 500km kunnes turbo sano sopimuksensa irti.

Tällöin oli auto ehkä hienoimmassa kunnossa kun on minun omistuksessani ollut.
Image

Tämänjälkeen aloin ettimään uutta turboa, isompaa tottakai. Päädyin tommoseen Holset hx35/h1 hybridiin jonka pitäisi herätä aika hyvin. Kyytipojaks Turbosmartin 50mm hukkaportti ja topmount pakosarja. Tai ensin oli kiinni omavalmiste pakosarja mutta tuli turbo niin törkeän korkealle ettei sillä kehdannu ajaa. :lol:
Image

Vaihtu siis nopeasti matalempaan sarjaan (ja lommottomaan konepeltiin).
Image

Noin tuli sitten ajeltua loppukesä 2013, hieman yli 2000km kerty mittariin joka on aivan liian vähän, tätä tulosta pyrin parantamaan ensikaudelle.

Ajokausi päättyi hieman yllättäen, oli sytytystä säätelemässä, todella hyvin tuloksin kun perä pyrki edelle vielä kolmosvaihteella, noh pukkasin siinä sit vaan isompaa pykälää sisään ja hetken päästä kuulu iso pamaus ja näkyvyys nolla. Oli konepellin tuulihaka irronut ja lyönyt kattoa ja tuulilasia päin 150km/h vauhdeista, ei nättiä jälkeä. Totesin nopeasti että oli pakko ottaa vielä viimeset savut takarenkaista ennen purkua, miten ollakkaan silloin hävis jarrut. :D

Tässä kuva viimeiseltä ajomatkalta hetki ennen tuhoa.
Image

Nyt auto seisoo tässä pihalla taivasalla ja purkua on jo aloiteltu, tarkotus käydä täysin läpi kaikki pikkuvikapatentit tässä talven aikana, ja vetää aikalailla uudet sähköt jokapaikkaan. Selvät visiot jo mielessä.

-Koneen johtosarja rikkipoikkipinoon ja tilalle uutta johtoa, moottorinohjauksena Megasquirt2 v3, hukkakipinäpuolalla.
-1000cc etanolia kestävät suuttimet.
-Takokanget ja tarpeen vaatiessa uudet laakerit alakertaan.
-Fuel cell takapaksiin
-Pultattavat puolikaaret
-kuppipenkit
-Eteen ja taakse +50mm overfenderssit.
-Täysi ylimaalaus
-Kunnon vanteet sopivalla venyllä
-Alustan osien maalausta
-Uusi putkisto
-Turbo isommalla pakopesällä tai sitten vain raakasti isompi. :D (Gt35?)

Siinä on nyt suurinpiirtein mitä nyt on mielessä, tottakai suunnitelmat muuttuvat aina hieman jos ja kun esteitä tulee, mutta yritän pysyä tässä plänissä. ;) Ensimmäinen este tulee olemaan tallin löytäminen talveksi, pakko kohta siirtyä sisätiloihin. Toinen este tottakai raha, mutta tätä tehdään sitämyöten kun rahapussi antaa periksi, mutta ensi kesäksi yritän saada valmiiksi. Kommentteja ja neuvoja otetaan vastaan sitämyöten kun tulee tehtyä jotain! :)
Nykytilanteesta ei paljon kirjoitettavaa, sisustaa purkanut ja heittänyt menemään varmaan monta kilometriä johtoa jo, ja auton etupääkin alkaa olla pelkkä runko kohta. Viikonloppuna Kone ja vaihteisto nypätään pois keulilta jolloin voitte varmaan odottaa seuraavaa päivitystä. ;)

Edit: Tässä vielä pikkasen todistemateriaalia siitä että auto on saanut just semmosta käsittelyä kun kuuluukin. 8-)

http://s388.photobucket.com/user/Suiza_ ... f.mp4.html

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 06. Sep 2013 10:46
by Adan
Hyvältä vaikuttaa! Ei muutakun tsemppiä projektiin! 8-)

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 06. Sep 2013 10:57
by Raze
Toi nettiauton halvin on tutun kuuloista, itsellä samalla lailla :D Suunnitelmatkin on samaa mitä itsellä, minkä laisia lukemia tuolla hybridillä sai aikaan ja millä pakopesällä sulla oli.? Omaan tulossa näillä näkymin HX35 superi ja tässä olen kääntymässä 8 pakopesään.

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 07. Sep 2013 12:04
by Suiza
Kiitoksia. 8-) . Penkkiin en koskaan saanut raahattua tätä autoa, oli kyllä tarkotus mutta ajokausi päätty hieman yllättäen joten säästetään se ensikaudelle. Pakopesä oli tossa naurettavan pieni ja oli varmaan pakopaineet taivaissa siinä kohtaa kun rajotin hakkas, muistaakseni 6 pesä. Todella ilosesti kyllä kulki, eroa kuin yöllä ja päivällä jos vertaa vaikka t28, mutta luulen että isommalla pakopesällä olis kulkenut vielä paremmin. :)

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 07. Sep 2013 12:49
by Jallode
Millainen tuo oli heräilemään holsetilla?

Millasia vanteita oot mietiskelly? 8-)

Hyvältä vaikuttaa ja tsemppiä rojektiin. ;)

e: Itekkin tuli aikoinaan tätä autoa kateltua mutta oli vähän liian kaukana vaan.. :lol:

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 09. Sep 2013 17:06
by Suiza
Eipä ole juurikaan edennyt sairasteluiden ja kiireiden takia tämä auto mutta eihän tässä kiire vielä ole.

Mitä porukat on mieltä mattavalkoisesta widebody säxästä? Kannatetaanko? :D Ja jallodelle vastaten että vanteista en vielä tiedä tarkemmin, ainoa kriteeri että ovat tarpeeksi möhköt, ja holsetti heräs kyllä älyttömän hyvin kokoonsa verraten, on kyllä varaa suurentaa ahdinta vielä tuosta ilman häiritsevän paljon lagia. Että winkwink täällä olis tommonen holsettilainen myynnissä, 1,5k rullattu. :)

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 10. Sep 2013 08:18
by WathPl0x
Matta on se juttu ;) tommone mattavalkee widebody olis kyl aika härski, kannatan :D

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 10. Sep 2013 20:41
by Suiza
Jaa katos sullaki oli matta säxätin, eiköhän tästä tule juurikin tuollainen kun kuvailit ellei suunnitelmat paljoa muutu. ;)

Oli tänään eka kuumeeton päivä pitkään aikaan joten jakso auton kimpussa hääriä hieman, koko keula putsattu irtoavista osista ja kojelautakin tuli tapeltua irti, huhhu mikä johtohässäkkä siellä olikin. :D Seuraavaks on sisustan purkua luvassa ja etupään tukivarsien putsausta/maalausta, ja tietenkin kaikki turhat konehuoneen johdot heivataan menemään. Alkaa varmaan turvakaarien suunnittelu heti kun saa jotain selkoa miten on tuon katsastuksen kanssa noitten putkien kanssa. :D

Tähän jäi tältä iltaa.

Image

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 11. Sep 2013 15:15
by vain
01 vuodesta eteenpäin pitäis olla hyväksytyt kaaret muuten kai ei niin tarkkaa, jos 2 paikkanen auto. Mulla päästivät kuitenkin läpi vaikka ei ollu hyväksytyt kaaret omassa autossa. Maalaisjärki pitäis riittää.

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 22. Sep 2013 01:45
by Suiza
Ei ole tämäkään rojekti unohdettu vaikka päivitykset jäänyt päivittämättä, on vain tässä viikon aikana tullut tehtyä näitä "tylsiä" hommia, esim koko korin hiontaa aloteltu, konehuone hiottu, johtosarjaa karsittu ja pikkasen pikkunippeliä ja alustan osaa maalailtu. Lähiviikkoina ottaa kuitenkin tuulta siipien alle, kiihkeää hintaneuvottelua käydään kaikenmoisista megaruutta bokseista ja turpoista ja jopa tallipaikoista. :)

Palailen asiaan kun jotain mullistavaa tapahtuu.

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 27. Sep 2013 13:28
by Suiza
Tuommonen tuli tänään postissa

Image

Hieman karussa kunnossa mutta kun kerran melkeen rahtien hinnalla sai niin pakko oli. :D Täytyy vaihella tonne penkin sisään vähän uudempia pehmusteita ja paikata tuo yks repeytymä. Hyvin sopi autoon, aika matalalla sitä tullaan istumaan.

Yhteen ruotsalaiseen firmaankin pistin kyselyä miten on toimitus suomeen turvakaarien kanssa, että katellaan sit kun vastaavat jos semmosetkin on pakko tilata. Turbokaupat meni mönkään kun ei ollutkaan sen mallinen mistä oli puhetta, joten uutta etsimään. Houkuttelis ostaa Garretin gt40 joka tarvii uudelleenlaakeroinnin, halpa se olis mutta onkohan jo LIIAN iso tähän koneeseen? :D

Autolle ei sen kummempia tehty kun asfalttimattoa hakattu ja hinkattu joku kymmenen tuntia, vielä paljon jäljellä eikä tämä vesisade ja kylmä ilma oikeen inspistä lisää, pakko se tallipaikka hankkia jostain nopeasti nyt.

Editti: Tässä vielä kuvaa auton sisältä penkki vakiokiskoissa.
http://s388.photobucket.com/user/Suiza_ ... sort=3&o=0

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 02. Oct 2013 18:42
by Suiza
Joo ulkohommat jääny vähemmälle pakkasen vuoksi, mutta osien ostelua ei voi estää. :D

Image
Saas nähä miten heräilee, pakopuoli pienehkö kompurapuoleen verrattuna ja A/R melko pieni, kuitenkin paljon isompi pesä kuin edellisessä holsetissa. Seuraavaks uudelleenlaakerointia.

Penkillekkin väsäilin kiinnikkeet vakiokiskojen päälle, mutta tällaselle 185cm jätkälle tuo on kyllä aivan liian korkealla, pitääpä luopua kiskoista ja pultata penkki tyyliin lattiaan kiinni ettei pää ota kattoon. :lol:

Image

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 06. Oct 2013 15:09
by Suiza
Nyt on takaa kaikki ylimääräset pellit nakeltu pellolle kaarien tieltä, ja kattipullistus kuskin penkin alta sahattu veke että istutaan entistäkin matalammalla, alkaa olemaan aika maanläheinen fiilis nuin matalalla, päästä kattoon joku 20-15cm tilaa. 8-)

Ensiviikolla saapuu pari E4 hyväksyttyä nelipistevyötä, joten puolikaarethan tässä joutuu pistämään työn alle että saa ne kiinni jonnekkin, myöskin tuohon garrettiin tilailin korjaussarjan jenkeistä, kaikki laakerit ja tiivisteet uusin. Nyt pientä apua lukijoilta kaipaisin, oma kone kun menee lukkoon heti kun ebayn sivun avaa, niin voisko joku pikasella vilkaisulla kertoa mulle onko siellä kompurasiipiä tähän Garrettin GT4082 turboon, induceri 60mm ja exduceri 82mm.

Pikkusen kuvia mitä viikon aikana jäänyt puhelimeen..

Paikkamassailua aloteltu, lähinnä nyt siksi että näyttää hienommalta tuo musta massa vs ruskea. Jarrujakin hifistelin siinä samassa syssyssä.
Image Image

Kompurakoteloakin yritin kiillotella mutta työ vs kiilto suhde on kyllä aivan hukassa joten saa luvan olla tommonen matta nyt. :lol:

Image Image

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 10. Oct 2013 18:37
by Suiza
Tämä poika lähtee nyt jenkkeihin melkein pariksi viikoksi että hiljasempi kausi projektoinnin kanssa tulossa, tosin kotiin on jo saapunut X määrä osia jotka odottaa asennusta mutta siitä lisää parinviikon kuluttua. Tottakai Japtoys paita päällä tallustelen ja mainostan kerhoa. :lol:

So long!

Re: Suizan s13 jatkojalostusta

Posted: 10. Oct 2013 19:45
by Zimbabwe
Mihinkäpäin menet? Itse tuli melkein tasan vuosi sitten käytyä Washington DC - New York aluella :)