Evo III Mitsun hipistelyä VOL.2 s.3

Omien autoprojektien esittely.
User avatar
Bete
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 90
Joined: 15. Sep 2014 20:02

Evo III Mitsun hipistelyä VOL.2 s.3

Post by Bete » 15. Sep 2014 21:15

Tommonen laitos tuli haettua talveksi ja mikseipä kesäksikin kun alustana BC racing VR täyssäädettävät tolpat camberin säädöllä.
nimetön.jpg
nimetön.jpg (123.35 KiB) Viewed 3060 times
evoluusson.jpg
evoluusson.jpg (125.86 KiB) Viewed 3060 times
Ensimmäiseksi huomattiin haettaessa heti sivuääni moottorista vaikka moottori toimii oikein ja käy nätisti, no ei anneta sen heti häiritä vaan korjataan (lue. vaihdetaan isompaan) vanha ja rikkinäinen orkkisputki.´

Vanha 2"(?) pilli rälläkkää apuna käyttäen tallin lattialle ja putken pätkät kainalossa auton alle. Suunnittelua, kääntelyä, rälläköintiä, palaneita hiuksia, rakkoja ja perus isoa sanaa!

Kappas kun alla onkin outletistä lähtien 3" hormi yhellä vaimentimella! Vähänhän sen pitää jäähä kuitenkin vuotamaan kun itsetehty! Sitten ajelemaan ja kyllähän vaikutti, myös ahtoihin.

Sitten normaalia ajelua ja äänen miettimistä että mistähän se mahtaa tulla. Kun moottori käy nätisti ja vetoja on, eikai se sieltä tule? No laatikko varmaan. Miksihän paisarista tulee vaaleanpunaista vaahtoa? Äh! Liekkö kahta nestettä sekaisin.
Huuhtelua huuhtelua huuhtelua jne jne jne. Nyt vihreät nesteet, ei vaahtoa JES!

Taas kuplii paisarissa. F*ck! Kansipaffihan se puhaltaa ja äänikin selvis! Kilpaa ajava kaveri tuumas heti että mäntä tai laakeri, no ei ainakaan laakeri kun just vaihtoin öljyt eikä ollu hilettä siellä. No sitten se on mäntä. Sama ääni kilpurissa kun mäntä sulanut osittain ja vetoja oli ollut. Nyt on sitten pahvilaatikossa evo 9:n männät ja veivit odottamassa asennusta. Kansipahvi, laakerit ja yläpäään tiivisteet varmaan vaihtuu samalla.

Nuo hellaflush tarrat on kans vähän 50/60 että jätänkö vai otanko pois, mutta se selvinnee ajan myötä, kuten myös talvivanteiden väri. Auto tarkoitus pitää kliininä ja koriltaan orkkiksena, ainoastaan kesävanteet menee näillänäkymin vaihtoon ja etulippa hakusessa kun lentänyt johonkin.
Last edited by Bete on 03. Oct 2016 22:23, edited 1 time in total.

User avatar
JonttuK
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 506
Joined: 29. Sep 2013 12:58
Location: Isojoki

Re: Evo III Mitsun hipistelyä.

Post by JonttuK » 16. Sep 2014 07:12

Tarkasta päittäslaakeri samalla :)
Nämä kolmos evot ovat komeita katsella ja iloisia liikkumaan.
Onnea auton johdosta :)
Ex-kulkineet: Lada 2105, Escort mk4, Corolla E100, TA12 Carina, Prelude 5th gen, JDM gc8 WRX, JDM Ae111 Levin, Civic EK4, Nissan sunny
Ilmeisesti ikuisuusprokkis: Toyota Glanza EP91
Käyttis: Nissan Cube z11
Kesä ja Radio Rock

JayJay
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 273
Joined: 28. Jul 2013 20:35
Location: Vantaa

Re: Evo III Mitsun hipistelyä.

Post by JayJay » 16. Sep 2014 08:47

Halvempi vaihtaa se laakeri suoraan kun kone on auki kuin tehdä koneremppa uudestaan crank walkin jälkeen ;)

User avatar
JonttuK
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 506
Joined: 29. Sep 2013 12:58
Location: Isojoki

Re: Evo III Mitsun hipistelyä.

Post by JonttuK » 16. Sep 2014 09:15

JayJay wrote:Halvempi vaihtaa se laakeri suoraan kun kone on auki kuin tehdä koneremppa uudestaan crank walkin jälkeen ;)
joo ja eikös näihin ollu jotain ns.parannus keinoja tuota laakerin voitelua ajatellen?
Mitsu voorumeilta löytyy miljuuna juttua.
Tai rahalla sitten evo5 moottori.
Tää kolmonen on imo palio hienompi ku nelonen, sisusta ja kaikki :)
Ex-kulkineet: Lada 2105, Escort mk4, Corolla E100, TA12 Carina, Prelude 5th gen, JDM gc8 WRX, JDM Ae111 Levin, Civic EK4, Nissan sunny
Ilmeisesti ikuisuusprokkis: Toyota Glanza EP91
Käyttis: Nissan Cube z11
Kesä ja Radio Rock

User avatar
Bete
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 90
Joined: 15. Sep 2014 20:02

Re: Evo III Mitsun hipistelyä.

Post by Bete » 16. Sep 2014 10:35

Kyllä tämä kolmonen miellyttää omaakin silmää kovasti.

Crankwalkki on tarkastettu jo pariinki otteeseen eli sitä ei ole :)

Nelosen ja siitä eteenpäin olevat moottoritn ei passaa tähän kun moottori on erinpäin. Pitäis vaihtaa vaihteistot ja kaikki.

Katotaan mitä tuolta muutenki löytyy japanian poikien jäljiltä. Suuttimia jo epäiltii muuksi kuin vakio ja toivotaan että poraus on vakio että nuo männät sopii sinne :shock:

Tuli toinen ecukin mukana minkä pitäsi olla ralliartin ecu, mutta ralliart on kirjotettu tussilla siihen niin vähän epäilyttää :lol: Hyvä kuitenkin että tuli toinen ecu mukana niin saa sen vaikka chipata ja pääsee säätämään.

User avatar
Bete
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 90
Joined: 15. Sep 2014 20:02

Re: Evo III Mitsun hipistelyä

Post by Bete » 20. Sep 2014 21:06

Purkaminen aloitettu ja nokka-akselit näkösällä. Huomenna kansi ja öljypohja irti ja männät veiveineen pois. Toivotaan että sylinterit on pysyny ehyenä vaikka männät (todennäköisesti) kolissut pitkin putkia. 27tkm ajetut evo9:n männät ja veivit tulee pirttiin ja ehkä jopa uskaltaa sitten ahtoja alkaa ruuvailemaan kun takohilut koneessa. Tosin veivit antautuu JO 600Nm kohalla :( :D Jospa tolla ~300hv(?)/320Nm(?) talven pärjää. Keväällä sitten ehkä kaverin mitsusta pakosarja ja ahdistin mulle, kun sillä jää joutilaaksi isompien tieltä.

Nyt auto hyvään kuntoon että uskaltaa ajella huoletta ja sitten voimaa. Jokin mine's ecu tässä on ollut/on paikallaan joka on ehkä säädettävä ja kuuleman mukaan nakuttaa 100% varmasti suomibensalla jos ei ole säädetty :roll: Oli edellinen omistaja kysellyt aikamoisia juttuja tuolla mitsufoorumilla että miten tehä mitäkin eikä ollut säädetty. Saa nähä mitä kaikkea tuolta löytyy.

User avatar
Bete
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 90
Joined: 15. Sep 2014 20:02

Re: Evo III Mitsun hipistelyä

Post by Bete » 23. Sep 2014 08:16

Moottori aukastu, männät otettu ulos ja tuhojahan siellä oli! JOKAIKINEN mäntä rikki! Kaikista männänrenkaiden välit poikki. Yhdestä yli puolenkierroksen matkalta. Nakuttanu ihan huolella siis.

Laakerisilppua löytyi kans öljypohjasta, mutta kk-laakerit oli ainakin kohtuullisessa kunnossa että niistä se ei ainakaan ollut lähteny.
Täytyy tarkastaa vielä päittäisvälyslaakerit ja runkolaakerit, tai sitten jo joskus aiemmin mennyt laakerit ja jätetty mujut öljypohjaan.

User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Re: Evo III Mitsun hipistelyä

Post by vain » 23. Sep 2014 18:13

Laita kuvia tuhoista. Mielenkiintosia katsella kuitenkin ovat. Muitakin kiinnostaa varmasti. ;)

User avatar
Bete
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 90
Joined: 15. Sep 2014 20:02

Re: Evo III Mitsun hipistelyä

Post by Bete » 23. Sep 2014 21:47

Runkolaakeritkin aivan paskana
IMG-20140923-WA0042.jpeg
IMG-20140923-WA0042.jpeg (255.49 KiB) Viewed 2339 times
Nakunakua havaittavissa kun imupuolelta männän reuna sulanut.
IMG-20140922-WA0015.jpeg
IMG-20140922-WA0015.jpeg (116.88 KiB) Viewed 2339 times
Ja männänrenkaan väli puuttui yli puolenkierroksen matkalta.
IMG-20140922-WA0006.jpeg
IMG-20140922-WA0006.jpeg (237.31 KiB) Viewed 2339 times

User avatar
Bete
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 90
Joined: 15. Sep 2014 20:02

Re: Evo III Mitsun hipistelyä

Post by Bete » 23. Sep 2014 22:00

Kai tää olis vielä toiset(?) 200tkm menny? :roll: Keskimmäinen runkolaakeri jossa samassa myös päittäisvälyslaakeri oli vaihdettu jossainvaiheessa. PALJON paremmassa kunnossa kuin muut.

Kaikki alakerran laakerit tilattu ja perjantaina varmaan jo asennellaan paikalleen. Ensviikolla tavoitteena saada pirssi käymään jo. Toivotaan että kampiakseli ei ole ottanut liikaa hittiä paskoista laakereista.
IMG-20140923-WA0045.jpeg
IMG-20140923-WA0045.jpeg (219.26 KiB) Viewed 2335 times
Yks kaveri tuossa jo kysyi että miten kävi noilla männillä/laakereilla ja oliko vetoja? Tyhjäkäynnillä kävi todella nätisti ja vetojakin oli senverran että epäiltiin toisen kaverin (jolla evoja ollut jo muutama) että onko edes vakio koko laite! :lol:

User avatar
Bete
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 90
Joined: 15. Sep 2014 20:02

Re: Evo III Mitsun hipistelyä

Post by Bete » 23. Sep 2014 22:04

Niin ja selvisihän tuo tänään että ainakin toinen mukana tulleista ecuista on jopa säädettävä, se joka piti olla se ralliartin ecu, tussilla kirjotettu ralliart :lol: Siitä katomma softat ehkä jo torjantaina että mitä siellä on sisällä ja läppärin kans penkkiin heti kun sisäänajo suoritettu.

User avatar
Bete
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 90
Joined: 15. Sep 2014 20:02

Re: Evo III Mitsun hipistelyä

Post by Bete » 26. Sep 2014 23:11

Illan aikana sain purettua runkolaakerit pois moottorista, ja asennettua (vähän käytetyt) evo 9:n männät sekä veivit paikalleen uusien laakereiden kera. Huomenna alakerta momenttiin ja öljypohja liimaukseen siksiaikaa että kansi saadaan nostettua paikalleen. Imusarjan tiiviste täytyy vielä tehdä ite ennen asennusta ja jakopää vesipumppuineen vaihtaa.
Haaveena olisi että sais pirssin käyntiin huomenna. Pakoputkeen pitää vaihtaa vielä haitari ennen asennusta ja hitsata kaikki saumat varmasti tiiviiksi.

Mikkozkii
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 524
Joined: 29. Sep 2012 11:54
Location: Oulu

Re: Evo III Mitsun hipistelyä

Post by Mikkozkii » 27. Sep 2014 08:02

Imusarjan tiiviste täytyy vielä tehdä ite
Mistä meinaat tehä? Eikö kuiten kannattais ostaa oikea tiiviste. Jos teet jostain perus tiivistepaperista nii ei tule kestämään...

User avatar
Bete
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 90
Joined: 15. Sep 2014 20:02

Re: Evo III Mitsun hipistelyä

Post by Bete » 28. Sep 2014 20:19

Vanha tiiviste oli peltinen ja pokkauksia vielä jäljellä niin laitoin sen paikalleen ohuen liiman kera.

Muuten laitos jo kasassa, mutta runkolaakerit pitää vaihtaa oman mokan takia vielä uudelleen :evil: Jäi öljyreijällinen liuska epähuomiossa alapuolelle ja pyöri kuivana niin senhän tietää. Onneksi ei käynyt kuin ~5min eikä tullu mitään lisätuhoja että laakerilla selviää, mutta käynnissä kuitenkin ollut jo! Tiistaina tai keskiviikkona uudet laakerit kouraan ja heti paikalleen niin eiköhän se viikonlopulle ole jo ajossa ;) Sievää köröttelyä ja kuulostelua, sekä putken tiivistämistä ennenku saa penkkiin ja säätöihin jos siellä on vielä se joku ihme ecu paikallaan.

Polte on kova jo päästä ajamaan kun nyt saa (joutuu) ajamaan tuolla 940 diesel volvolla :lol:

User avatar
Bete
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 90
Joined: 15. Sep 2014 20:02

Re: Evo III Mitsun hipistelyä

Post by Bete » 06. Oct 2014 08:11

Evolla nyt viikonloppu ajeltu ja mittariin kertynyt yli 300 kilometriä. Viikon aikana penkkiin läppärin kans ja toivoa ettei räjähdä koko laitos :mrgreen: Jos joku tietää muuta softaa kuin tuner pro mitsun chipattuun ecuun niin saa ilmoitella.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests