Toyota Soarer JZZ20 Aerocabin
Posted: 17. Dec 2014 18:27
Moro! Veljen kanssa hommattiin kesällä 2014 tuo kyseinen soareri. Auto tuli meille ilma sisustaa, puskureita, moottoria ja vaihdelaatikkoa. Tarkoitus oli tehdä radalle/kadulle soveltuva menopeli ja Shakotan tyyliä myös haettiin. Ikää oli 15-vuotta, kun autoa tuli tähän mennessä rakennettua ja nyt tuli tuo 16-vuotta täytettyä. Rakentelun iloa löytyy ja myös jonkinlaista alan ymmärrystä ja osaamista.
Tältä auto siis näytti aluksi:
Ja siitä lähtikin korin ja osien hionta:
Maalaminen:
Voimanlähteeksi tuli 2JZ-GE, joka ahdettiin CT26 ahtimella (kiinni itsetekoiseen pakosarjaan). Voimansiirroksi W58. Piti myös öljypohjaa muokata jotta sai sopimaan ja myös moottorinjalat piti tehdä itse.
Sisustaa kokoomaan, tuulilasi paikalleen ja korin osia kiinni. Johtoja tuli myös vedeltyä. Katon avaus systeemi saatin myös toimimaan pitkän pähkäilyn jälkeen.
Jarrut ja ahtoputket kasaan. AEM V1 ECU aivoiksi. Valmistuminen ja ensimmäiset metrit alkoivat jo tuntua todelta.
Tälläiset peltivanteet tuli hommattua ja maalattu mustaksi. Taakse 9.5 ja eteen 8.5 leveät vanteet. Kaikkihan eivät noista pidä mutta omassa silmässä näyttää ainakin ihan hyvältä.
Ohjaustehostin meni vaihtoon, koska näytti vuotavan. Käväistiin 6.9 Lauantaina Ahvenistolla koeajamassa, muutamia vikoja kuitenkin ilmeni. Turbon öljynpaluuletku vuotaa juuri lohkon läpiviennistä pahasti öljyä ja ohjaustehostin ei tehostanut kunnolla (sähköinen vika ilmeisesti). Sitten heti seuraavana aamuna öljypohja auki ja isompi läpivienti putki tilalle ja tiukasti kiinni. Öljypohja kiinni, öljyt sisälle ja ei muuta kun käymään, ei vuotoa. Tähän loppuun vielä mysteerinen kysymys, ajossa autoa kääntäessä oikealle öljynpaine putoaa nolliin, kun taas vasemmalle kääntäessä öljynpaine pysyy ylhäällä, mutta päästää putkeen öljyä?!
Käytiin Joutsassa taas testailemassa ja saimme myös paljon ajo kokemusta driftingistä. Mutta ongelmiakin oli, öljynpaine katoaa edelleen kun ajaessa kääntää oikealle (ylitäyttö korjasi ongelman väliaikaisesti), bensatankin ripustuksen kanssa oli ongelmia, minkä seurauksena koko tankki tuli alas kesken ajon ja myös huomattiin että levylukko ei pidä ollenkaan.
Kuten kuvista huomaa että tankki jouduttiin kiinittämään liinoilla että voitaisiin vielä loppupäivä ajaa.
Päätettiin sitten tehdä koko tankin ripustus uusiksi vähän järeemmästä materiaalista.
Kaverilta tuli myös uusi vaihdekeppikin.
Laskettiin autosta perä alas ja otettiin vanha levylukko pois ja tilalle laitettiin hitsattu (avoimesta tehty). Ja ei muutakun perä takaisin paikoilleen.
Vihdoin! Näitä rinkuiloita ollaan jo kauan odotettu. Kiitokset kaikille yhteistyökumppaneille!
Mutta tässä vähän speksejä ja kuvia!
SSR MK1
Edessä 15"x8.5J ET+5
Takana 15"x9J ET-1
Renkaat edessä 195/55-15
Renkaat takana 205/55-15
Tältä auto siis näytti aluksi:
Ja siitä lähtikin korin ja osien hionta:
Maalaminen:
Voimanlähteeksi tuli 2JZ-GE, joka ahdettiin CT26 ahtimella (kiinni itsetekoiseen pakosarjaan). Voimansiirroksi W58. Piti myös öljypohjaa muokata jotta sai sopimaan ja myös moottorinjalat piti tehdä itse.
Sisustaa kokoomaan, tuulilasi paikalleen ja korin osia kiinni. Johtoja tuli myös vedeltyä. Katon avaus systeemi saatin myös toimimaan pitkän pähkäilyn jälkeen.
Jarrut ja ahtoputket kasaan. AEM V1 ECU aivoiksi. Valmistuminen ja ensimmäiset metrit alkoivat jo tuntua todelta.
Tälläiset peltivanteet tuli hommattua ja maalattu mustaksi. Taakse 9.5 ja eteen 8.5 leveät vanteet. Kaikkihan eivät noista pidä mutta omassa silmässä näyttää ainakin ihan hyvältä.
Ohjaustehostin meni vaihtoon, koska näytti vuotavan. Käväistiin 6.9 Lauantaina Ahvenistolla koeajamassa, muutamia vikoja kuitenkin ilmeni. Turbon öljynpaluuletku vuotaa juuri lohkon läpiviennistä pahasti öljyä ja ohjaustehostin ei tehostanut kunnolla (sähköinen vika ilmeisesti). Sitten heti seuraavana aamuna öljypohja auki ja isompi läpivienti putki tilalle ja tiukasti kiinni. Öljypohja kiinni, öljyt sisälle ja ei muuta kun käymään, ei vuotoa. Tähän loppuun vielä mysteerinen kysymys, ajossa autoa kääntäessä oikealle öljynpaine putoaa nolliin, kun taas vasemmalle kääntäessä öljynpaine pysyy ylhäällä, mutta päästää putkeen öljyä?!
Käytiin Joutsassa taas testailemassa ja saimme myös paljon ajo kokemusta driftingistä. Mutta ongelmiakin oli, öljynpaine katoaa edelleen kun ajaessa kääntää oikealle (ylitäyttö korjasi ongelman väliaikaisesti), bensatankin ripustuksen kanssa oli ongelmia, minkä seurauksena koko tankki tuli alas kesken ajon ja myös huomattiin että levylukko ei pidä ollenkaan.
Kuten kuvista huomaa että tankki jouduttiin kiinittämään liinoilla että voitaisiin vielä loppupäivä ajaa.
Päätettiin sitten tehdä koko tankin ripustus uusiksi vähän järeemmästä materiaalista.
Kaverilta tuli myös uusi vaihdekeppikin.
Laskettiin autosta perä alas ja otettiin vanha levylukko pois ja tilalle laitettiin hitsattu (avoimesta tehty). Ja ei muutakun perä takaisin paikoilleen.
Vihdoin! Näitä rinkuiloita ollaan jo kauan odotettu. Kiitokset kaikille yhteistyökumppaneille!
Mutta tässä vähän speksejä ja kuvia!
SSR MK1
Edessä 15"x8.5J ET+5
Takana 15"x9J ET-1
Renkaat edessä 195/55-15
Renkaat takana 205/55-15