Page 1 of 13

Masan CRX Si ED9

Posted: 02. Feb 2015 23:29
by Masa808
Moro! Tulipa rekisteröidyttyä tälle sivustolle uuden "projektin" johdosta. Eli edellisen auto, joka koki kovan kohtalon tilalle tuli hankittua projektiksi Honda CRX 1.6 Si -91.

Edellinen auto:
Image

Honda:
Image

Auto on alunperin Saksasta tuotu tänne edellisen omistajan puolesta 9 vuotta sitten. Tämän tarkemmin historiasta ei ole tietoa, edes huoltokirjaa autossa ei ollut. Kilometrejä ostettaessa rapeat 280tkm. Edellinen omistaja kuitenkin tehnyt jo jakopäänhuollon joten oletettavasti autoa huollettu ajallaan. Koeajolla huomattiin tulevan reilua sinistä savua pakoputkesta joten koneen avaus oli odotettavissa tulevaisuudessa. "Öljyähän nämä tahtoo syödä.." Takakaarien takaosassa ruostepaikat, maali haalistunut yms yms. Tekemistä siis luvassa. Sisusta onneksi hyvässä kunnossa. Orkkisratti oli vaihdettu Momon ralliruoriin ja vaihdekepin nuppi sekä poljinpinnat saman firman tuotteisiin. Kuljettajalle oli 4-pistevyöt ja kattoverhoilussa kuljettajan pään kohdalla kypärän jälki. Ehkäpä Gerhald oli käynyt radalla pyörähtämässä.

Re: CRX ED9

Posted: 02. Feb 2015 23:39
by Masa808
Vaihdekeppi oli mitä oli, nitkui eikä tahtonut pysyä paikoillaan. Tilasin ebaysta tyylikkäämmän "nupin". Edellistä nuppia irroitettaessa tuli ensimmäinen patentti vastaan; nupin kiinnitys oli kolmella kuusiokoloruuvilla ja orkkiskepin kierteet oli sahattu pois. Short shifteri tilaukseen ja kamppeet kasaan:

Image
Vieressä shifterin mukana tullut nuppi.

Seuraavaksi piti alkaa tinailemaan takakaaria kuntoon ja tilasin AKR Performancelta korjauskaaret. Samalla ostoskoriin meni oranssit etuvilkut.

Image

Myös Momon ratti oli omaan makuun liian viime vuosituhatta joten uusi rattikin meni ostoslistalle:
Image

Re: CRX ED9

Posted: 02. Feb 2015 23:45
by Masa808
Muutaman tuhat kilometriä CRX:llä ajeltua alkoi ongelmat. Pidemmän moottoritieajon aikana auto alkoi "ravistamaan" niin kuin rengas olisi ollut tyhjä. Pysähdyin mutta täristys jatkui silti. Seuraavana päivänä nilkutin korjaamolle missä kaveri teki pikaisen diagnoosin, 3. pytyn puristukset 0. Ei muuta kuin kansi auki ja tutkimaan mitä kone oli syönyt:

Image

Image

3. pytyn toinen pakoventtiili sulanut osittain. Samalla huomattiin myös että palotilaan vuotanut öljy oli karstoittanut konetta kohtuu tehokkaasti.
Tulin siihen päätökseen että laitetaan kone kuntoon. Pakoventtiilit uusittiin ja samalla kaikki koneen tiivisteet. Tällä hetkellä alakerta vielä avaamatta. Tarkoitus vaihtaa männänrenkaat ja hoonata sylinterit.

Image

Kansi koneistamon jälkeen:
Image

Eli seuraavaksi alakerran purku...

Re: CRX ED9

Posted: 13. Feb 2015 20:30
by Mystic
Tervetuloa foorumille! ;) Onko ulkoasuun saati alustapolitiikkaan mitä suunnitteilla?

Re: CRX ED9

Posted: 15. Feb 2015 16:39
by Masa808
D2 coilit ja skunk2:n camber-varret hankintalistalla. Vanteiksi joko 15" tai 16" vanteet. Noilla 16" saisi vanteen paremmin kaarelle ilman että tulee traktorikorkeutta. 8" leveät eteen, 9" ujolla camberilla taakse. Vannevalinta vielä auki...
Ulkopuolella pitäisi korjailla nuo takakaarien ruosteet, oikasta pari lommoa ja tehdä ylimaalaus, väriä en ole vielä päättänyt. Punaisena toi pysyy mutta sävy auki. Ehdotuksia saa heitellä! Eteen löytyy oranssit vilkut noiden kirkkaiden tilalle, jotenki omasta mielestä nuo kirkkaat hyppää silmille tuolta. Puskuriin vielä hitusen matalempi lippa. Takaa poistuu orkkisspoileri ja takalasinpyyhkijä sekä katolta sen pissapojan suutin.

Re: CRX ED9

Posted: 03. Mar 2015 21:00
by Masa808
Päivitystä tännekin. Tällä viikolla tarkoitus ehtiä purkamaan tuo alakerta että pääsee hoonaamaan ja vaihtamaan laakerit ja m-renkaat. Kaverin tallipaikan koko hieman rajoittaa operaatiota mutta jospa tuo sinne mahtuisi sen verran. Ajamaankin tekis jo mieli...

Uusi syyläri pitäisi hankkia vanhan rapean tilalle. Ei vuotanut tuo alkuperäinen mutta sen verran rapeassa kunnossa että ei takaisin mene. Motonetissä vastaava 120-255€ riippuen jäähdyttimen mallista.
Kolme vaihtoehtoa tällä hetkellä:

1. Skunk2 puolikas versio 252€ posteineen AKR:ltä
http://www.akr-performance.com/uploads/ ... 5-1550.jpg

2. Skunk2 kokoleveä 290€ AKR:ltä
http://www.akr-performance.com/uploads/ ... 5-1500.jpg

3. Blackworks kokoleveä 222€ Ebaysta
http://s3.amazonaws.com/thmb.inkfrog.co ... .jpg/520/0

Ilmeisesti tuo puolikaskin olisi riittävä? Tuo blackworksin jäähy houkuttaisi hinnan ja kokonsa puolesta...

Re: CRX ED9

Posted: 04. Mar 2015 07:06
by Ren
^Kyllä tollanen puolikaski on riittävä. Yhtenä vaihtoehtona kannattaa kans miettiä Type R Integran syyläriä, on kokopitkä mut melkosen ohut jollon pakosarjalle jää enempi tilaa.

Re: CRX ED9

Posted: 04. Mar 2015 09:28
by JayJay
Ostin ~vuosi sitten ebaysta alumiinisen Civicin puolikkaan twincore syylärin Glanzaan ja hyvin on kestänyt ainakin tähän asti. Briteistä tuli ja hinta oli flektin kanssa jotain 90£. Tietysti varmempi sijoitus tuollainen skunk, koska laatuun on varmasti panostettu enemmän. :)

Re: CRX ED9

Posted: 05. Mar 2015 23:17
by Masa808
Blackworksin jäähy lähti tilaukseen Hollannista. Katsotaan jos selviäisi flunssakuumeen kourista ja pääsis viikonloppuna tallille jatkamaan projektia. Tekisi mieli jo päästä pikku hiljaa ajamaankin...

Re: CRX ED9

Posted: 15. Mar 2015 13:43
by Masa808
Blackworksin jäähyä ei ollutkaan hyllyssä joten laitoin seuraavasta firmasta tulemaan skunk2:n kokoleveän jäähyn.
Eilen tuli taas tempaistua porukalla hommia eteenpäin:

Tähän pisteeseen jäi hommat viimeksi
Image

Sieltä nousi. Samalla otettiin kytkin auki, senkin saa uusia samaan rytäkkään
Image

Samalla ajattelin asentaa Nardin tuon Momon tilalle:
Image

Ihan ei täsmännyt jako, Nardeissa ilmeisesti oma jakonsa. Täytyy tilata adapteri...
Image

Ainakin parempi ohjausasento tulee tuolla ratilla.
Image

Image

Image

Alakerta purettu nyt. Seuraavaksi männänrekaiden ja alakerran laakereiden ostoon. Kytkin ja kannen pultit myös ostoslistalle. Tänään tarkoitus jatkaa irroittelemalla jakohihnan kiristin, anturit ja vesipumppu lohkosta niin saa viedä firmalle pesukoneeseen osia ensi viikolla. Samalla puhdistella ja siistiä tuota konehuonetta. Johtosarjojen piiloitustakin tuli jo alustavasti suunniteltua, se tulee varmaan tehtyä sitten kun auto saatu ajoon...

Re: CRX ED9

Posted: 17. Mar 2015 22:14
by Masa808
Pari viimeistä päivää mennyt lähinnä pesuhommissa.

Konehuone oli sen verran kurainen ja kerryttänyt aika gagat niin päätin pestä liuotin aineella. Eka kierros menossa..
Image

...ja toiseen kertaan pestynä. Lievästi mustaa irtosi kaikkialta.
Image

Töissä käytin kaikki alakerran osat pesukoneessa. Samalla avasin öljypumpun ja puhdistelin senkin.
Image

Image

Image

Mitään sen ihmeellisempää kulumaa ei oikeen missään näkynyt mutta uusitaan nuo alakerran laakerit samalla kertaa.
Mietin lohkon soodapuhaltamista, samanlaista hapettumaa lohkossa kuin imusarjassa oli. Matta harmaa maali päälle?

Jäähdytinkin saapui eilen.
Image

Vielä monta rahanreikää ennekuin tämä auto liikkuu. Kannen pultit, laakerit, m-renkaat, tiivisteitä, klemmareita ja mahdollisesti myös osa vesiletkuista uusiksi...

Re: CRX ED9

Posted: 21. Mar 2015 11:35
by Masa808
Eilen tuli taas pyörittyä päivä ympäri Pirkanmaata ostohousut jalassa.

Lohko hoonattu:
Image

Alakerran romppeita:
Image

Tätä maalia tuli etsittyä kauan. Ilmeisesti nyky EU:n säännöillä tätä VHT-maalia ei saa enää tuoda tänne pohjolaan koska "myrkkyjen" määrä ylittää sallitut rajat ko. maalissa. :lol:
Image

Tänään suunnitelmissa lohkon ja pikkuosien maalailua...

Re: CRX ED9

Posted: 21. Mar 2015 13:16
by Mystic
^ Mistä löytyi ko. maalia? :D

Re: CRX ED9

Posted: 21. Mar 2015 13:37
by Masa808
Mystic wrote:^ Mistä löytyi ko. maalia? :D
Colornet Tampere. Tuo oli viimeinen purkki punaista. Mustaa taisi vielä olla mutta joutuu ehkä hakea loput pois... :lol:

Re: CRX ED9

Posted: 22. Mar 2015 15:31
by Masa808
Eilen ei tullut kuin maalailtua pisteosia...

Image

Image

Image

Nähtäväksi jää miten kauan maali pysyy lohkossa. Ensiviikolla pääsis jo kasailemaan konetta... :P