Esen EP3R

Omien autoprojektien esittely.
User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 06. Mar 2017 17:14

Päivitellääs viime kuukauden saldoa pajalta. Moottorin pudottamisen yhteydessä apurunko tuli myös pois autosta ja jo pitemmän aikaa jonkinlaista splitteriä haaveilleena hitsasin muutaman jatkomutterin kiinnitystä helpottamaan tulevaisuutta varten.

Image

Image

Tarkoituksena oli tehdä koko apurungon ali kulkeva splitteri mutta muttereiden hitsailujen jälkeen julkaistiin TimeAttack 2017 kauden säännöt joissa on rajoituksia aerodynamiikkaan Club & Modified luokissa.
8.1.b.1.3 Aerodynamiikka
Etusiipi saa ulottua korilinjasta eteenpäin maksimissaan 50 mm:n päähän, leveyssuunnassa se ei saa
ylittää korilinjaa ja se saa ulottua taaksepäin korkeintaan etuakseliin asti.
Joten viimeiset kiinnityspisteet jäävät käyttämättä ja splitteri rajoittuu vetoakselien kohdalle. Kiinnitys edessä tulee runkoon alumiinilatoilla ja -kulmilla. Vielä olisi vähän harkinnassa mistä materiaalista splitterin tekisin, vaneri lienee halvin mutta painavin vaihtoehto ja max 200e budjettia koko hökötykselle ajattelin. Vinkkejä materiaalista saa antaa myös :)

Ennen koko komeuden asentamista autoon oli ajatus myös säätää venttiilinvälykset joka olikin vain tarkastus.

Image

Lievää kulumaa nokissa :?

Itse moottorin asennus osoittautuikin hieman hankalammiksi kuin ajattelin. Ei oikein tahtonut osua apurungon pulttien reiät kohilleen rungossa roclalla ja pyöräkoneella kikkaillessa mutta loppujen lopuksi apurunko saatiin kiinni ja moottorin tukipisteet oikeille paikoilleen. Loput puretut osat menivätkin kiinni pulttaa kiinni meiningillä ja päästiin toteamaan että suurimmilta sekoiluilta vältyttiin vaikka allekirjoittanut taisi maadoituskaapelin ruuvatakkin kiinni ilmaan :lol: :lol: Suuri kiitos avusta kuuluu kisamekaanikoille Latukalle ja Joonalle.

Image

Image

Image

Image

Image

Seuraavina parina viikkona ei kiinnostanutkaan tehdä oikein mitään autolle kun osa pienistä tarvikkeista oli tulossa maailmalta tai tilaamatta. Jotain kummiskin viimeaikoina saanut tehtyä, huohotussäiliölle tuli tehtyä kiinnikkeet ja maalattua.

Image

Image

Jarrujen sovittelua.

Image

Image

Ja Volkeille renkaat istutettua, tästä iso kiitos Shivare:lle. Pitäisi vielä muutama kisa näillä Yokohamoilla päästä :)

Image

Työt ja koulu meinaa haitata hieman harrastuksia mutta seuraavaksi vuorossa oiskin sitten pakoputken muokkaus uudelle pakosarjalle, etupään ja moottorin loppukasaus sekä katsastusta heti kun alkaa näiltä leveysasteilta lumet sulaamaan :D
Last edited by ese on 03. Sep 2017 18:35, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 01. May 2017 07:53

Päivitellääs tätäkin projektia. Suodattimelle tuli toteutettua kotelointi imuilman lämpöjen kurissa pitämiseksi. Pellistä tuli kyseinen härpäke taivuteltua ja päälle vedettyä musta ryppymaali. Aika tiukka tila tuon ison Bloxin filtterin kanssa, mutta mahtuu juuri ja juuri etuvalon kanssa paikalleen :)

Image

Image

Image

Image

Testilenkki tuli suoritettua huhtikuun alussa ja siitä ne ongelmat vasta alkoi. Tyhjäkäynnillä ei kuulunut mitään outoa, mutta ensimmäisessä kiihdytyksessä melu laatikosta oli aika infernaalinen ja kuulosti selvästi mekaaniselta, sitten nilkuttamalla takas hallille masentumaan.

Image

Image

Urho-Matti!

Vaihdelaatikko remontin yhteydessä tuli vaihdettua laakerit ja toisen akselin laakeriksi sattui 5mm liian iso laakeri. Laakeri tuli sentään tilattua oikealla koodilla, mutta sattui tulemaan toimittajalta 02-04 RSX:stä ja eipä tajunnu koodia kattoa kun pussin sai käteen :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: Oppia taas tuli takkiin.

Image

Öljynohjurin söi mennessään ja laatikko täynnä pölyä. Puhdistus 4x brake cleanerilla, uudet osat ja kasaan. Tässä vaiheessa meinasi olla jo vähän kiire kun auton säätö oli viikon päästä ja katsastuksessakin piti vielä käydä.

Image

Image

Leimalla tuli käytettyä päivä ennen penkkiä muutaman moitteen kanssa, mutta hyväksytysti :mrgreen: Edeltävänä iltana tuli sitten vielä putkisto vaihdettua, lambdan johtoja jatkettua ja pyöränkulmat säädettyä sinnepäin ettei turhia jarruttelis penkissä. Parin tunnin yöunilla sitten tuli startattua kohti Kotkaa. Ennen lähtöä oli jo omat epäilyni auton kestävyydestä reissun ajan, tulihan tällä ajettua 2km testiajoa ennen reissua!

Image

Perille kuitenkin päästiin ilman mitään ongelmia. Aikaisemmin ongelmana ollut lambdan sammuilu ei onneksi vaivannut penkissä.

Image



Image

Image

246Hp ja 250Nm. Pikkasen lisää joka vuosi :) Alkaa olla varmaan jo aika maksimi mitä näillä sisuskaluilla voi saada putkiviritteiseksi. Seuraavaksi ehtimään sitä K24 lohkoa :mrgreen:

Tulomatkalla Suomen kevät pääsi yllättämään kauneudellaan, mutta perille selvittiin onneksi ilman vaurioita :)

Image

Image

Paljon vielä pikkujuttuja joita joutuu tekemään vielä ennen ensimmäistä kisaa Ahvenistolla, niistä tuonnempana ;) Näillä eväillä kohti kesää! 8-)
Last edited by ese on 03. Sep 2017 18:44, edited 2 times in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Esen EP3R

Post by Kaze » 01. May 2017 09:55

Asiallinen tuo kotelointi, käytännön suorituskyvyn kannalta erittäin hyödyllinen modi :thumbsup: . Yllättävän paljon vaan näkee vielä näin vuonna 2017 hot air-imusysteemejä vaikka luulis että on jo aika peruskauraa. Siis ihan kisa/virivehkeissäkin, stance tuningit ja muut riiserit taas on oma lukunsa. Dynossa ehkä mitataan nätti lappu pelti pystyssä, mutta kun konepellin paiskaa kiinni niin tehot tippuu.

Et muuten ole ensimmäinen jolla on tullut sekannusta noiden laakerikittien kanssa. Hyvä että olit hereillä.

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 04. May 2017 15:23

Kaze wrote:
01. May 2017 09:55
Asiallinen tuo kotelointi, käytännön suorituskyvyn kannalta erittäin hyödyllinen modi :thumbsup: . Yllättävän paljon vaan näkee vielä näin vuonna 2017 hot air-imusysteemejä vaikka luulis että on jo aika peruskauraa. Siis ihan kisa/virivehkeissäkin, stance tuningit ja muut riiserit taas on oma lukunsa. Dynossa ehkä mitataan nätti lappu pelti pystyssä, mutta kun konepellin paiskaa kiinni niin tehot tippuu.

Et muuten ole ensimmäinen jolla on tullut sekannusta noiden laakerikittien kanssa. Hyvä että olit hereillä.
Kiitoksia. Pitää vielä logitella mitenkä paljon tuosta hyötyä kertyy, onhan se ihan hyvännäkönen tuolla konehuoneessa myös. Varotoimenpiteenä tulee vielä vaihteistoöljyt vaihdettua uudestaan ennenkuin radalle mennään :)
R #26284

IG: esevaan

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 27. May 2017 20:11

Päivitystä! Kajaanin Backwoods cruisingeissa tuli pyörähdettyä niin piti autokin pesasta ja vahata ekaa kertaa sitten viime vuoden :mrgreen:

Image

Image

Ennen Ahvenistolle lähtöä tuli vielä vaihtestoöljyt kertaalleen vaihdettua ja kaikki pultit sekä mutterit käytyä läpi. Takarenkaasta löytyi myös pieni ruuvi joka oli lävistänyt renkaan mutta Shivare kerkesi eräs sunnuntai paikata reiän.. Track proven paikkaukset löytyy siis Varkaudesta :mrgreen:

Itse kuskilla kerta oli ensimmäinen Ahvenistolla ja rataan tuli tutustutta aika tarkasti mp4/avi/wmw muodossa. Aamu alkoi K-Managerin kanssa sekoilulla ja kaasuläpän asentoa hakiessa kun ei oikein tahtonut pelata missään asennossa kuten pitäisi.

Image

Image

Ekojen lämmittelyjen jälkeen tuli huomattua että etujarrut ovat heikommat mitä viime vuonna joten niitä tuli hieman tutkittua mutta mitään erikoista ei löytynyt ja ajoja jatkettava tiukan aikataulun vuoksi. Mitään varsinaista jarrujen häviämistä ei ollut joten ajoja oli jatkettava, mutkiin tuli jarrutettua koko päivä huomattavasti aikaisemmin kuin olisi pystynyt. Niimpä tuli ajettua koko päivä hieman puoli varoen :D

Image

Mutta eipä sekään oikein onnistunut kun tuli Clubin hidasteshikaanissa törmättyä tötsään ja lokari otti hieman kipeää :lol:

Image

Lopputuloksena tuli kuitenkin saavutettua toinen sija Clubi luokan alle 3 litraisissa, joten ei ihan turha reissu :) Logeja tuli myös otettua ajoista ja imuilman lämpötilat olivat koteloituna noin +6 - +8 astetta korkeammat kuin ilmanlämpötilat Hämeenlinnassa. Muutenkin auto tuntui huomattavasti pirteämmältä kuin esimerkiksi viimevuoden Botniaringin kisoissa "hot air-intakella", todella hyödyllinen modi tuo kotelointi :thumbsup:

Vielä video nopeimmalta kierrokselta joka jäi GoProlle.



Vähän tuohon jarruasiaan kaipaisin vinkkiä mistä lähteä vikaa etsimään :? Katastuslappuja vertailin hieman niin näytti jarruista huonompia lukemia kuin vakio osilla.
OEM: Oik 2,8kN / Vas 3,0kN
D2: Oik 2,4kN / Vas 2,0kN

Jarrulevyt oikeinpäin, palat EBC Yellowstuffit (Paloissa pintaa 1,5cm), nesteet RBF600, letkuina HEL:in EP3:seen tarkoitetut letkut. Yksi ilta ois aikaa korjata ongelma ennen Botnian kisoja :facepalm:
Last edited by ese on 03. Sep 2017 18:50, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

smoke
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 280
Joined: 10. Feb 2012 11:12
Location: Jyväskylä/Korpilahti

Re: Esen EP3R

Post by smoke » 28. May 2017 09:11

Onko kiillottunu palan pinta, jos vaikka jääny vähän rasvaa tms levyyn tai palaan asennus vaiheessa,
Vähä long shot kun toden näköisesti oot sen kahtonu jo :roll:
Ei se nopeus tapa, vaan ajo virhe

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Esen EP3R

Post by Kaze » 28. May 2017 09:13

Lyhyesti vielä, perusjuttujen ollessa kunnossa jarruvoimaan (ja siihen tarvittavaan poljinvoimaan) sekä tuntumaan vaikuttaa oleellisimmin pää-/työsylinterien suhde ja kitkamateriaali.

Mutta joo, kokonaisuudessaan siis hyvin mennyt kisa toisin sanoen. :thumbsup:

En kerennyt tosin kovin tarkkaan seuraamaan, aikataulu oli kieltämättä kireä. Varsinkin jos lajitteluiden tai superlappien kohdalla joutui ajettavuuteen/ toimintaan oleellisesti vaikuttavia muutoksia tekemään, ei ollut hirveästi varaa ns. hakemiseen.

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 17. Jun 2017 13:30

Jarrupalat tuli purettua ja tarkasteltua ennen Botnian kisoja, kuskin puolen paloja tuli hieman modattua rälläkällä niin sattui vähän paremmin satulaan.. Jarrulevy oli myös hieman hipsinyt satulaan joten tuli hieman muokkailtua satulan kiinnitystäkin.

Image

Viime viikonlopun perusteella muokkaus oli onnistunut ja jarruvoimaa tuntui olevan mukavasti jokaisessa jarrutuksessa kunhan palat olivat lämpimät. Yokohamat olivat myös aika valmiit Ahveniston kisojen jälkeen joten tuli uusi kierros ostettua samoja mustia pöyreitä 225/45 koossa, näistä kiitos Shivare :) Itse kisat olivat aika tasaisen varmaa suorittamista kolmen osanottajan kera Club alle 3 litraisten luokassa ja sieltä Botnialta jäi kotiinviemisinä pytty sekä 2,3 sek parempi kierrosaika viime vuoteen verrattuna :)

Image

Image
Timoteus Photography

Image
Mai Puttonen

Image



Auton kanssa nyt ei muita kummempia ongelmia ollut, mitä nyt ilmaa haukkaa liian tyhjällä tankilla ja öljyä lisätä :lol: Motoparkkiin pyritään väsämään splitteri eteen testailua varten ja jarrupalat vaihdettua vielä astetta racempiin. 8-)
Last edited by ese on 03. Sep 2017 18:51, edited 2 times in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Esen EP3R

Post by Mystic » 19. Jun 2017 12:42

^ Onnea ja propsit jaksamisesta vääntää sekä parannella projektia eteenpäin, vaikka tuon kisakalenterin myötä ei varmasti liiaksi ylimääräistä aikaa olekaan. :thumbsup: :)
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 30. Jul 2017 10:54

Jäänyt hieman vähemmälle tämän topicin päivittäminen ja motivaatiokin mennyt Photobucketin P500 -gaten jälkeen :D Kokeillaampa Google Driveä jos toimisi järkevästi.

Mutta itse asiaan. Botnian jälkeen auto seisokin hallilla Motoparkkiin asti. Jarrupalat jotka tilasin D2 satuloille eivät olleet lähellekkään sopivat ja kisat tuli ajettua vanhoilla jarrupaloilla joissa pintaa oli silti vielä riittävästi.

Muutama kerta tuli harjoituksissa tutustuttua radan ulkopuolelle ja alustan säätöjä haettua. Kokonaisuudessaan hyvä päivä ilman ongelmia. Superlapilla toinen sija ajalla: 1:42.645. Parisen sekunttia kovempaa kuin viime vuonna :)



Image
Last edited by ese on 03. Sep 2017 18:51, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Esen EP3R

Post by Mystic » 04. Aug 2017 14:51

Ihan verrokiksi vain, niin mikä oli ensimmäisen aika, notta onko vielä paljon kirittävää? ;)
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 04. Aug 2017 19:39

Mystic wrote:
04. Aug 2017 14:51
Ihan verrokiksi vain, niin mikä oli ensimmäisen aika, notta onko vielä paljon kirittävää? ;)
Vielä pitäs parisen sekunttia kovempaa mennä niin voisi jotain voittaakkin :) Katsotaan riittääkö rahkeet ensi vuodeksi :D

Taitaa olla aika fiasko tuo googlen drivekin.. Lukijoilla ehdotuksia minne saisi ilmaiseksi kuvat näkymään?
R #26284

IG: esevaan

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Esen EP3R

Post by Kaze » 17. Aug 2017 08:53

Taisit ajella (etelään päin) vastaan tuossa Juhannuksen aikoihin vitostiellä Mikkelin alapuolella?

Itsellä on kyllä pelannut Drivekin sen vähän mitä sieltä oo hostannut, muuten oo jaksanut enää aikoihin säätää ilmaisten kuvapankkien kanssa.

Tsemppiä Pesämäelle. :thumbsup:

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 26. Aug 2017 21:56

Kaze wrote:
17. Aug 2017 08:53
Taisit ajella (etelään päin) vastaan tuossa Juhannuksen aikoihin vitostiellä Mikkelin alapuolella?

Itsellä on kyllä pelannut Drivekin sen vähän mitä sieltä oo hostannut, muuten oo jaksanut enää aikoihin säätää ilmaisten kuvapankkien kanssa.

Tsemppiä Pesämäelle. :thumbsup:
Juhannus meni lomaa ottaessa autoilusta ja autohommista. Liekkö joku muukin innostunut numerotarroista? :)

Kokeillaan tällä kertaa kuvat.fi palvelua.

Pesämäelle tuli valmistauduttua etupalojen ja öljyjen vaihdolla. Renkaat tuli mös heitettyä akselilta toiselle tasaisen kuluman toivossa. Paloiksi valikoitui tutut ja turvalliset EBC:n Yellowstuffit.

Image

Jarrupalat tuli sisäänajettua Kuopion moottoriurheilukeskuksessa Heinjoella Kalis Street Car Challenge tapahtumassa. Itselle kerta oli ensimmäinen Heinjoen radalla mutta kaiteiden ja maakasojen välissä pysyttiin. Itse rata on mukavan tekninen mutta auttamatta liian lyhyt :( Päivän päätteeksi kilpailusta toinen sija kilpa-autoluokassa ja 30e lahjakortti Motonettin :mrgreen: Voipahan taas lisää öljyä ostaa :)

Pesämäen kisa oli itselleni ensimmäinen kerta kun pääsi/joutui ajamaan sateella. Välikelillä oli todella hankalaa löytää oikeanlaista rytmiä mutta onneksi Club luokan toisessa aika-ajossa rata oli kuiva. Aika-ajoista tuloksena ensimmäinen sija. Toisen aika-ajon jälkeen takajarrut alkoivat vinkumaan ja todettiin että takapaloissa on vielä hieman pintaa jäljellä, joten Superlappi tuli ajettua aika varovaisesti sateessa. Jarrut eivät sinällään olleet ongelma mutta pito oli onneton. Lopputuloksena Club-luokan alle 3 litraisten toinen sija.

Image
Mai Angelica

Aika-ajojen paras kierros ja Superlap sateessa. Kokonaisuudessaan ihan ok kilpailu :)



Pesämäkeä ennen oli tullut hieman tilattua aftermarket osia, jotka tuli ruuvattua paikalleen. Hzperformancelta briteistä hiilikuituinen Mg-style siipi.

Image

Image

Pääsylinterin stoppari, liekkö tästä sen suurempaa hyötyä :D

Image

Rattiin 40mm jatkospala. Ajoasentoa sai hieman korjattua tällä.

Image

Tarkoitus käydä vielä testailemassa Motoparkissa ennen viimeistä kisaa Kemorassa auttoiko nämä upgradet mitään vai tuliko näistä downgradeja :lol: Etusplitteri olisi vielä tarkoitus loppukaudeksi rakennella testiin mutta siitä tuonnempana.
Last edited by ese on 10. Sep 2017 08:19, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
JonttuK
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 506
Joined: 29. Sep 2013 12:58
Location: Isojoki

Re: Esen EP3R

Post by JonttuK » 27. Aug 2017 15:03

Vettä tosiaan tuli reippaasti pesämäellä, tultiin paikalle juuri sopivasti sateen alkaessa vähän yhden jälkeen :roll:
Hyvin ajettu kelistä huolimatta :thumbsup:
Ex-kulkineet: Lada 2105, Escort mk4, Corolla E100, TA12 Carina, Prelude 5th gen, JDM gc8 WRX, JDM Ae111 Levin, Civic EK4, Nissan sunny
Ilmeisesti ikuisuusprokkis: Toyota Glanza EP91
Käyttis: Nissan Cube z11
Kesä ja Radio Rock

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests