Esen EP3R

Omien autoprojektien esittely.
User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 01. Jul 2016 20:33

Mukavasti tämäkin kesä lähtenyt taas käyntiin. Penkityksen jälkeen vaivasi hieman pakoputken vuotaminen mutta se tuli korjattua pakoputkitahnalla. Ensimmäinen V-panta laippa ei aivan kunnolla ole kohdistettu ja muutenkin liikkuu tuo keskipätkä aika paljon varsinkin täydessä kiihdytyksessä. Aluksi oli Jaska Reisingin replica Engine Torque Damper kiinni mutta sillä täristi niin hurjasti liikennevaloissa että tyydyin ruuvaamaan sen irti. :D

Muutama kuva parin viikon takaa:

Image

Image

Sulaneiden Nankangien tilalle tuli ostettua Yokohaman Advan Neovat 225/45 R17 koossa kun näitä niin edullisesti saa nykyään. Takana voi tuotta hieman päänvaivaa mahtuminen mutta koitetaan keksiä jotain.

Image

Myös jotain uutta ja noh.. erilaista? Tuli keksittyä autoon. Varmasti tulee jakamaan mielipiteitä suuntaan ja toiseen. :lol: Vähän on vielä mietintämyssyssä jätänkö tarrat paikalleen.

Image

Tämän kesän ensimmäinen tapahtuma allekirjoittaneella olikin Kuopion tuttu ja turvallinen Kalis Car Show, joka osoittautui melkoiseksi pannukakuksi vesisateen takia. Muutama kollega kävi autoa ihmettelemässä mutta paljon muualle ei sateensuojasta kiinnostanut lähteä. :lol:

Image

Katsastuksessa inssi huomasi pienen välyksen apukuskin puoleisessa etuiskarissa. Laakeria aluksi epäiltiin mutta vika osoittautuikin laakerissa lepäävään tukiholkkiin.

Image

Nyt auto jää hetkeksi lepäämään tunkeille. Ohjelmassa on vielä ainakin auraussäätöpulttien vaihto taakse ja takakontin fiksaus, kun jäi jumiin. :oops: Kai sitä vielä jotain palikkaa tulee tilattua ennen Radalle.com Motoparkkia ;)
Last edited by ese on 03. Sep 2017 18:13, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 25. Jul 2016 19:07

Motoparkista selvitty. Allekirjoittaneelle tämä olikin jo viides kerta peräkkäin, että kai tämä alkaa olla jo jonkinlainen joka vuotinen pyhiinvaellusmatka. Aikaisemmin tässäkin topicissa oli puhetta TimeAttack kisoihin osallistumisesta mutta ei rahkeet riittäneet kahteen ensimmäiseen kilpailuun joten tänne oli pakko osallistua. Ennen reissua tuli korjattua takapäästä jumittanut aurauspultti. Vaihdoin varmuuden vuoksi molemmat, toisella puolella lähti kevyesti naputtelemalla mutta kuskin puolelta pitikin purkaa ripustukset jatkokäsittelyyn. Vanha pusla pois sahatun pultin kera ja uutta tilalle. Kiitos Jamille joka vaihtoi Nankankejen tilalle Yokohaman kumit.

Image

Sitten hirveellä kiireellä kamat kasaan ja pyörien suuntaukseen 50km päähän. Aika mielenkiintonen vehje oli kyllä ajaa kun takapyörissä haritusta 12°.

Image

Lauantai aamuna tihkutti hieman vettä mutta rata pysyi onneksi koko päivän kuivana. Ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa apukuskin peili osui Club-luokan hidasteisiin mutta pysyi onneksi paikallaan. Joona duunasi jesarilla peilin kuntoon ja siitä sitten ensimmäisiin lajitteluihin joista tuloksena 01:46.465. Aika paljon virheitä tuli tehtyä mutta kokoajan tuntui vauhti paranevan. Viime vuotiseen OOA-vuoroihin verrattuna aika parantuikin jo lähes 4 sekunttia. Toisiin lajitteluihin säädettiin hieman iskarien jäykkyyksiä ja ne menivätkin jo paremmin. Tuloksena 01:45.046 kierrosaika ja rupesi homma jo jotenkin toimimaan. Tässä vaiheessa 5-sija yhdistetystä lajitteluista mutta iso etumatka edellä ajaviin kilpakumppaneihin. Superlapille sitten ryhdistäydyttiin ja mentiinkin sen mitä vehkeet kulki.



Kierrosajaksi saatiin 01:44.614 ja tuloksena 5-sija kymmenestä osallistujasta. Suolenkille mentäessä huomaa selvästi miten mutka menee leveäksi. Huonot kengät tarttui jarrupolkimen reunaan eikä meinannut keretä jarrulle joten siitä tuli ainakin muutama kymppä takkiin.

Loppujen lopuksi omasta mielestäni onnistunut viikonloppu ensimmäistä kertaa kisaan osallistuvalle ja toista kertaa radalla ajavalle. Seuraaviin kisoihin lähdetäänkin sitten Motorsport liikkeen kautta joka myy oikeanlaisia kenkiä :D

Kiitokset mukana olleille: Jami (Shivare), Joona, Tomi (Latukka) ja Api

Vielä pari fotoa mitä löytynyt netistä:

Image

Image

Image

Kuvaaja Valtteri Eklund
Last edited by ese on 03. Sep 2017 18:14, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 12. Sep 2016 18:29

Vähän on hiljasta ollut tässä topikissa kun ei ole kummoisia jaksanut tehdä sitten Motoparkin kisan. Kesällä ei oikein muuta ole tullut tehtyä kuin tankattua ja öljyä lisätty :D Alastaroon ei tällä keretty vielä rälläämään mutta nyt olisi tarkoitus käydä kokeilemassa Botnialla miten siellä pärjätään TimeAttack kilpailuissa.

Nardi Personalin ratti tuli hankittua ja se tuli heitettyä paikalleen HKB:n Momo Boss kitin kera.

Image

Tinat saikin aika aimo annoksen rautaa jarrupölyn muodossa joten ne tuli hinkattua puhtaaksi ValetPRO:n Dragons Breathilla.

Image

Myös tallikauden osalta paketteja alkaa tipahtelemaan jo postiin.

Image

Tuli siis ostettua 4-1 pakosarja Zof Motorsportsilta. Muita moottorimodeja tuskin tulee lukuunottamatta öljypohjan loiskelevyjä. Vaihdelaatikkoon ostin käyttämättömän Torsenin LSD:n, kun edukkaasti sain. Samalla olisi tarkoitus vaihtaa jo ostosta asti rallattaneet laakerit. Suunnitelmissa myös vaihtaa alustaan polyuretaani puslat sekä raidetangot jotta saadaan geometria paremmaksi rata-ajoa ajatellen.

Eiköhän tässä ole opiskelijan budjetille jo ihan tarpeeksi :lol:
Last edited by ese on 03. Sep 2017 18:16, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 24. Sep 2016 19:38

Botnialla käyty kilpailemassa hyvässä kelissä. Aamu alkoikin mukavan rapsakassa säässä kun auton mittari näytti lähtiessä 1 asteen pakkasta. Vapaissa harjoituksissa tuli hieman tutustuttua paikalliseen sepeliin mutta isoimmilta vahingoilta onneksi vältyttiin :D

Toisten aika-ajojen jälkeen kaasuläppä jäi jumimaan, syylliseksi osoittautui kadonnut mutteri rungosta. Onneksi varaosamutteri löytyi kilpakumppanilta niin ei jäänyt päivä kesken. Tässä vaiheessa paras aika oli 02:02.556.

Superlapilla tuli muutama virhe ja neljäs sija ajalla 02:02.137.



Ensi kauteen lähdetäänkin sitten tosissaan yrittämään joten jotain pienempiä ja suurempia muutoksia tulee talven aikana. Kiitokset mukana olleille mekaanikoille Latukalle ja Joonalle.

Image

Image

Image

Kuvat http://www.facebook.com/elpuercosi
Mukavaa hommaa tää on. Ruvetkaas teki harrastaa ;)
R #26284

IG: esevaan

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Esen EP3R

Post by Tuopponen » 27. Sep 2016 09:34

Tuli tämä bongattua botniaringillä tosiaan livenäki, siisti laitos ja hyvin näytti kulkevanki 8-) :thumbsup:
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Esen EP3R

Post by Kaze » 15. Oct 2016 08:07

ese wrote: Tuli siis ostettua 4-1 pakosarja Zof Motorsportsilta. Muita moottorimodeja tuskin tulee lukuunottamatta öljypohjan loiskelevyjä. Vaihdelaatikkoon ostin käyttämättömän Torsenin LSD:n, kun edukkaasti sain. Samalla olisi tarkoitus vaihtaa jo ostosta asti rallattaneet laakerit. Suunnitelmissa myös vaihtaa alustaan polyuretaani puslat sekä raidetangot jotta saadaan geometria paremmaksi rata-ajoa ajatellen.

Eiköhän tässä ole opiskelijan budjetille jo ihan tarpeeksi :lol:
Budjetilla kun tehdään niin hankintojen laatu korostuu, erinomaisia täsmäostoja :thumbsup: .

Noista suuntauskuvista jäin miettii että millaisiin arvoihin kulmat on ruuvattu? Kovaan mutka-ajoon olisin saattanut kääntää etupyöriä enemmän pakkaselle camberien osalta (jos säätömahdollisuudet sallii), sortaa/ aliohjaa huomattavasti vähemmän kun saa koko kulutuspinnan käyttöön. Kulkusuunnassa etupäähän sit vähän haritusta/ nolliin. Toki silmä ja kuva helposti hämää. :)

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 15. Oct 2016 10:51

Tuopponen wrote:Tuli tämä bongattua botniaringillä tosiaan livenäki, siisti laitos ja hyvin näytti kulkevanki 8-) :thumbsup:
Kiitoksia, ei huonomman näkönen Coupe sullakaan :)

Kaze wrote:
Budjetilla kun tehdään niin hankintojen laatu korostuu, erinomaisia täsmäostoja :thumbsup: .

Noista suuntauskuvista jäin miettii että millaisiin arvoihin kulmat on ruuvattu? Kovaan mutka-ajoon olisin saattanut kääntää etupyöriä enemmän pakkaselle camberien osalta (jos säätömahdollisuudet sallii), sortaa/ aliohjaa huomattavasti vähemmän kun saa koko kulutuspinnan käyttöön. Kulkusuunnassa etupäähän sit vähän haritusta/ nolliin. Toki silmä ja kuva helposti hämää. :)
Hankintoihin saa aika hyviä vinkkejä kun katselee Teidän asiantuntijoiden postauksia eri foorumeilla ;)

Kuvat ei tässä tapauksessa hämää. Ongelma tosiaan tässä kopassa tuon McPhersonin kanssa että tarvitsee lyhyemmät raidetangot kun madaltaa. Ongelma on kyllä ollut jo tiedossa alkukesästä asti ja lääkkeetkin siihen ostettuna, mutta asiaan ei ole vielä kerennyt perehtyä :D Talven aikana tämäkin ongelma saadaan korjattua :)

Vannesetuppikaan ei ole sieltä järkevimmästä päästä, joten nuo tinatkaan tuskin ensi kesänä pyörii alla :)
R #26284

IG: esevaan

Kremilin
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 75
Joined: 23. Jan 2012 19:51

Re: Esen EP3R

Post by Kremilin » 15. Oct 2016 15:24

Taisin tän kerran nikkilän abc:llä nähdä. :)
Etucamberia ei kai näissä liiaksi kannata kääntää niin saa vetopitoja suorallekin.
Muistaakseni itselleni etuvetoseen tarjottiin pari milliä haritusta ja 1.5 - 2 asteen camberia eteen.. Takavetosessa eri kun ne etupyörät ei tee muutakuin jarruttaa..

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 15. Oct 2016 16:35

Kremilin wrote:Taisin tän kerran nikkilän abc:llä nähdä. :)
Etucamberia ei kai näissä liiaksi kannata kääntää niin saa vetopitoja suorallekin.
Muistaakseni itselleni etuvetoseen tarjottiin pari milliä haritusta ja 1.5 - 2 asteen camberia eteen.. Takavetosessa eri kun ne etupyörät ei tee muutakuin jarruttaa..
Ei kyllä tuo Nikkilä sano mulle mitään :? Suurimmaksi osaksi tulee Kuopiossa päristeltyä :)

Geometria asetuksista sen verran että noin kolmea astetta järestään taitavat kaikissa EP3:sissa käyttää etupäässä johtuen alustasta ja painojakaumasta. Mutkanopeus on näiden valtti. Normaalissa tieliikenteessähän ratakulmat ovat hirveitä ajettavia mutta taidan tämän projektin kanssa keskittyä enemmän ratailuun :)
  • Dry Front Camber: -3 degrees
    Dry Rear Camber: -1.75 degrees
    Front Total Toe: -2mm (Toe Out)
    Rear Total Toe: -1mm (Toe Out)
Näitä arvoja ollaan tällä hetkellä hakemassa.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Esen EP3R

Post by Kaze » 15. Oct 2016 22:07

ese wrote: Geometria asetuksista sen verran että noin kolmea astetta järestään taitavat kaikissa EP3:sissa käyttää etupäässä johtuen alustasta ja painojakaumasta. Mutkanopeus on näiden valtti. Normaalissa tieliikenteessähän ratakulmat ovat hirveitä ajettavia mutta taidan tämän projektin kanssa keskittyä enemmän ratailuun :)
  • Dry Front Camber: -3 degrees
    Dry Rear Camber: -1.75 degrees
    Front Total Toe: -2mm (Toe Out)
    Rear Total Toe: -1mm (Toe Out)
Näitä arvoja ollaan tällä hetkellä hakemassa.
Juu vaikuttaa ihan hyvältä, tuosta on ainakin hyvä lähteä liikenteeseen. Mulla on EK:ssa vajaa kolme astetta edessä, kaarrekäytös oikein maukas eikä mitään ongelmaa vetopidossa, ainakaan ratanopeuksissa. Onhan se vähän EP3:sta kevyempi mutta about saman tehoinen kuin tämäkin, rengastus on vastaavasti 195/55/15 (AD08R:t) ja tasauspyörästö mallia torsen.

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Esen EP3R

Post by Mystic » 16. Oct 2016 12:04

ese wrote:Vannesetuppikaan ei ole sieltä järkevimmästä päästä, joten nuo tinatkaan tuskin ensi kesänä pyörii alla :)
Jos 17" tarkoitus pysyä, niin täältä löytyy ainakin yksi tarkoituksenmukainen RE30 setuppi jahka toinen pari rantautuu muutaman viikon sisään Japanista.

Jahka mies pysyy samassa vedossa kuin menneellä kaudella, niin hyvää lupaavat tulevat ostokset! :thumbsup: 8-)
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 04. Jan 2017 18:50

Päivitelläämpäs tätäkin topikkia välillä. Auto tuli laitettua seisontaan lokakuussa ja pari kuukautta menikin tekemättä autolle mitään. Mysticiltä tulikin ostettua eteen vähän isommat jarrut ja penkit. Joulualejen aikaan tilasin Tegiwalta Odysseyn PC680 akun, tarkoitus asentaa akku konehuoneeseen apurungon päälle.

Image

Image

Pyhien aikaan olikin jo aika ruveta touhuamaan auton parissa. Kone tuli tiputettua apurunkoineen päivineen alas.

Image

Imusarjan, pakosarjan ja syylärin joutu purkamaan että mahtuu räpläämään. Ilmastointi tuli tyhjennettyä jo aikaisemmin syksyllä joten otin vain letkut kompressorista irti. Tarkoitus oli ehkä purkaa ilmastointi kokonaan mutta taidan jättää kuitenkin paikalleen koska ei noista hiluista kummiskaan kummosta rahaa saa :lol:

Image

Vaihteisto jatkokäsittelyyn. Lukon asennus ja laakereiden uusinta.

Image

Ja moottori pukille helpottamaan loiskelevyjen asentamista. Kytkimen joutu purkamaan että saa telineeseen kiinni. Venttiilikoppa tarkoitus myös maalata punaisella ryppymaalilla :) Siistimistä ja puhdistelua tullaan myös toteuttamaan moottoriin ja konehuoneeseen :P
Last edited by ese on 03. Sep 2017 18:20, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Esen EP3R

Post by Mystic » 04. Jan 2017 21:37

ese wrote:Mysticiltä tulikin ostettua eteen vähän isommat jarrut ja penkit.
Natsaako vai joutuuko laihdutuskuurille? :D
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 05. Jan 2017 18:27

Mystic wrote:Natsaako vai joutuuko laihdutuskuurille? :D
Hyvin imas mitä kerkes kokeilla :D
R #26284

IG: esevaan

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 05. Feb 2017 16:04

Kuukaudessa hieman kerennyt tapahtua joten päivitelläämpä hieman tilannetta. Vaihdelaatikko tuli otettua ensimmäisenä työnalle.

Image

Molempien akselien laakerit ja tiivisteet tuli vaihdettua OEM tuotteisiin. Lukoksi tuli JDM mallin Civicissä sekä Integrassa oleva Torsen -lukko.

Image

Suurimmat liat pois pestynä ja kasaan liimattuna.

Image

Moottorin takana oleva poikkituki oli jo parhaat päivänsä nähnyt. Yhdestä kohdasta jo ruostunut puhki sekä muutenkin vähän haperon oloista tavaraa. Kiinnityspisteet oli vielä kohtalaisessa kunnossa joten selvisi pelkällä putken vaihdolla. Perus huonekaluputkea motonetistä ja hitsata kasaan.

Image

Image

Kaveri vielä soodapuhaltaa tuon ja pari muutakin osaa niin saa vetää väriin :) Raidetangot tuli myös muokkailtua sopivaksi jotta etupäähän saisi camberia. Ylempänä vakio, alempana pari lyhennettyä.

Image

Moottoria tuli myös pestyä ja suurempia paskoja pois rapsuteltua. Öljynpaineenanturin juuresta oli ampunut öljyä sinne sun tänne joten tuli tehtyä uusi tiivistys Hondabondilla. Tämä kun on nykyään kesäauto niin lohkolämmittemellekkään ei ole tarvetta joten elementti tuli irrotettua ja tulpattua.

Image

Venttiilikoppastakin oli jo maalia lähtenyt kävelemään joten se tuli ehostettua.

Image

Image

AN10 -nippa huohotusjärjestelmälle.

Image

Image

"Pullat uunissa" :D

Nettiä selatessa tuli ihastutta SHG Motorworksin DC5 olleessa huohotushässäkästä ja tästä innostuneena päätin kokeilla mitenkä onnistus vastaavanlainen tehdä.. pellistä. No luulisi senkin toimivan kun vesikään ei tullut vielä läpi :)

Image

Image

Image

Saumat tosiaan laatua Ese Motorworks :D Venttiilikoppaan valitsin AN10 liittimen vähän isomman kokonsa vuoksi ja motista säiliöön tulevan linjaan AN8 liittimen. Suodatinta en ole vielä lyönyt lukkoon mutta luultavasti jonkinlainen vaahtomuovipalanen voisi ajaa asiansa.

Moottori ja vaihteisto tuli myös yhtenäistettyä. Kytkinlevy tuli keskitettyä hylsyllä ja työntömitalla.

Image

Image

Vähän myös testailua mitenkä huohotinsäiliö sopii vaihteiston päälle.

Image

Aikaisemmin haetut Briden replica penkit meni takaisin Mysticille ja uudet punaiset jossainvaiheessa tulossa ;)

Sokerina pohjalla näin pitkän viestin päätteeksi tuli löydettyä nettivaraosasta vanteet.

Image

Volkin TE37:t siis täysin samassa koossa kuin edelliset Rotat (17x8,5 ET30). Voi ainakin joku todeta että aika yksipuoleinen on allekirjoittaneen vannemaku jos tämän topicin vanteita katsoo :D

Toiminnan täyteinen kuukausi siis.. Vielä pari niin johan se alkaa kevät olla parhaimmillaan ja luultavasti tämäkin kevääksi valmistuu 8-)
Last edited by ese on 03. Sep 2017 18:29, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests