Esen EP3R

Omien autoprojektien esittely.
User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Esen EP3R

Post by ese » 15. Apr 2015 15:21

Moi Japtoysin väki!

Jo pitkään tätäkin foorumia seuranneena päätin jakaa omasta autostani topicin foorumin käyttäjille ihmeteltäväksi.
Hieman itsestäni: Olen 23-vuotias opiskelija ja Hondia harrastettu täysikäisyydestä lähtien. Ensimmäinen auto oli 98vm Coupe Civic 1.6 litraisella SOHC-koneella (D16Y7). Autoon ei tullut panostettua paljon koska budjetti oli aika rajallinen opiskeluiden takia.

Image

Autossa oli Supersprintin putkisto, 40mm madaltavat jouset, muutamia pisteosia ja
Barzetan
vanteet.

Civic Type-R:t rupesi kiinnostamaan armeijan jälkeen, joten talvella 2012 tuli Coupe myytyä ja sopiva Facelift EP3 löytyi Espoosta.

Image

Autolla oli ajettu muistaakseni noin 147tkm ja olin auton neljäs omistaja. Ostettaessa autossa oli peltivanteet. jotka vaihdettiin Interactionin 16" vanteisiin. Muita mukana tulleita osia: BC-Racing alusta, Invidian Cat-Back, FN2 Type-R:n penkit ym...

Kuvia sisustasta FN2 penkeillä ja "mustalla" sisustalla (katto maalattu ja keskikonsoli teipattu):
Image

Image

Talvi ajettiin ilman mitään suuria muutoksia ja keväällä alle ruuvattiin vakio Enkeit joissa päällä Toyon R888 -renkaat. Nämä tulivat auton mukana. Katon jatkeeksi tuli hommattua myös Mugenin takaspoilerin kopio. Konehuonetta piristettiin Injenin CAI:lla

Image

Toyot kummiskin sulivat lopullisesti jo kesäkuun alussa ja alle piti vaihtaa Federalin 595 Evot. Syksyllä rupesin zoomailemaan vakio Enkeitten tilalle vähän näyttävämpää vannetta ja päädyinkin tuttuun ja turvalliseen Rota Grid vaihtoehtoon joka onkin ollut vannesuosikkini aina. Spekseinä: 17x8.5 ET 30. Näille asennettiin siis vakio Enkeillä olleet Federalit 215/40 koossa. Kaaret mankeloitiin joka kulmasta. Takana oli valmiina D2:n rear camber kit.

Image

Syksyllä 2013 auto näytti siis tältä:

Image

Image

Syksyllä opiskelut alkoivat ja kilometrejä tuli. Talvella 2014 korjattiin etujarrut jotka alkoivat laahaamaan korroosion takia. Samoihin aikoihin kävi myös pieni vahinko kun naapuri peruutti kuskin puolen oven lyttyyn ja uusi ovi kaikkine tiivisteineen ja ikkunannostimeen taikoi paikalleen virallinen kolarikorjaamo. Kevät ja kesä menivät vain ajellessa ja eripuolella pitäjiä käytyä.

Image

Image
(Kuvia kesältä 2014)

Syksyllä 2014 piti päättää myynkö vai pidänkö auton, joku saattaa olla huomanneen tämän myynnissä Nettiautossa muutamia kertoja mutta kauppoja ei tullut joten päätin pitää auton.

Autoon teetätettiin jakopääremontti jossa uusittiin ketjut ja ohjaimet. Myös kytkinasetelma tuli vaihdettua uuteen Exedyn OEM tuotteeseen. Talvella 2015 Civic seisoi vajaa kolme kuukautta lämpimässä hallissa. Olin hommannut jo viime kesällä Hondata K-Pro moottorinohjauksen ja 4-2-1 pakosarjan varastoon ja ne löysivät paikalleen juuri ennen ajokauden alkua.

Aika tiukka tiivistys viimeisen 2½ -vuoden ajalta tuli tehtyä.

Nyt auto on siis taas ajossa ja teen uuden postauksen tarkemmin tämän kevään turauksista sekä jatkosuunnitelmista hieman myöhemmin.
Last edited by ese on 27. Aug 2017 13:17, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

Shakini
EXPERT
EXPERT
Posts: 1307
Joined: 14. Feb 2012 09:48

Re: Esen EP3R

Post by Shakini » 15. Apr 2015 16:14

Erikoista ettei oo faceliftin takavaloja :roll:

Näyttää hyvälle, matalampana toki olis maukkaampi =)
Honda Civic Type R FN2 #05979
Honda CR-X del Sol ESi

Backwoods Customs

User avatar
Adan
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 957
Joined: 03. Oct 2011 02:10
Location: Vantaa

Re: Esen EP3R

Post by Adan » 15. Apr 2015 17:10

Hyvä, ettei tätä ole pilattu millään tuningpuskureilla :mrgreen:
"Meetkö sinä sinne huoriin vai tilaatko sinä sen pitsan?" -Marko
"Laita säkin rohkeasti allekirjoitukseen se bmw ni sua ymmärretään paremmin" - samsa

Nissan 200SX S13 -89 Omistanut 6 vuotta, ajanut 5000km

User avatar
mCoupe
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 676
Joined: 01. Feb 2013 09:15
Location: Kuusamo

Re: Esen EP3R

Post by mCoupe » 15. Apr 2015 17:19

Tässä on hyvä esimerkki että pienillä ulkonäkö muutoksilla on saatu toimiva paketti. Hyvältä näyttää 8-)
Life's too short to drive boring cars.
Mazda 6 MPS
IG: juhoq_

User avatar
Oltsi
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 153
Joined: 14. May 2013 21:28
Location: Helsinki

Re: Esen EP3R

Post by Oltsi » 16. Apr 2015 13:41

Sairaan hyvän näköinen paketti ja ajettavalla korkeudella! Ei tarvii mun mielestä olla yhtään matalampi. Paremman näköiset nuo penkit kuin orkkikset täytyy sanoa. :)

User avatar
Adan
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 957
Joined: 03. Oct 2011 02:10
Location: Vantaa

Re: Esen EP3R

Post by Adan » 16. Apr 2015 20:35

Oltsi wrote:Sairaan hyvän näköinen paketti ja ajettavalla korkeudella! Ei tarvii mun mielestä olla yhtään matalampi. Paremman näköiset nuo penkit kuin orkkikset täytyy sanoa. :)
Komppaan ajettavuuden takia myös :mrgreen: Just nopeen näkönen :lol:
"Meetkö sinä sinne huoriin vai tilaatko sinä sen pitsan?" -Marko
"Laita säkin rohkeasti allekirjoitukseen se bmw ni sua ymmärretään paremmin" - samsa

Nissan 200SX S13 -89 Omistanut 6 vuotta, ajanut 5000km

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 20. Apr 2015 21:31

Kiitos kommenteista. Nopeudesta nyt en tiiä mutta hyvä jos näyttää sairaan nopeelta. :D N/A vehkeet helpompia ja halvempia harrastettavia kunhan ei liikaa voimaa halua. :?
Shakini wrote:Erikoista ettei oo faceliftin takavaloja :roll:
Itse tykkään enemmän näistä prefaceliftin takavaloista verrattuna faceliftin "Lexus" takavaloihin.

Itseasiaan: Tämän kevään aikana oli tarkoitus saada asennettua Hondata ja pakosarja sekä tehdä perushuoltoa samalla. Auto ei ollut seisonnassa samalla paikkakunnalla joten edistyminen oli aika hidasta kun ei päässyt ruuvaaman edes joka viikonloppu.

Vajaa kaksi kesää ajetut Federalit alkoivat olemaan sisäreunista jo vaihdon tarpeessa joten tuli tutkailtua semisliksi renkaita radalla käyntiä silmällä pitäen. Sen mitä kerkesin R888:lla ajamaan niin pitoa oli kyllä hyvin kuivalla mutta melu oli aika kova. Testimielessä päätin tilata Nankangin NS2R Semisliksi (TW 180) renkaat 215/45 koossa. Näistä kun ei tunnu olevan paljon kokemuksia..

Image

Pyöränkulmat tuli säädettyä ns. "Fast Road Set Up" -geometria asetuksilla.
Type-R-Owners wrote: Front
Camber -1.0°
Toe out 1.0mm
Rear
Camber -1.0°
Toe in 2.0mm
Takacamberit joutui oikeasti säätämään lähemmäs kolmea astetta ettei raavi kaariin kokoajan.. Pitää tuolle ongelmalle vielä jotain tehdä. Unohtui alkuviestissä mainita että löytyyhän tästä myös JDM mallin ARB eli takavakaaja ja J's Racing replica etupoikkituki, jotka tuli ruuvattua kiinni viime kesänä. Aika hyvä modi tuo JDM ARB verrattuna vakio vakaajaan koska halkaisija huomattavasti paksumpi. Ajokorkeus nousi hieman viime kesäisestä juurikin noiden renkaiden takia.

Myös koneellista kiilloitusta tuli harjoiteltua ensimmäistä kertaa ja hieman opetteluksihan tuo tuntui menevän. Autosta tuli kyllä musta mutta syvimmät naarmut jäi, olisi pitänyt varata tähän enemmän aikaa kuin yksi päivä mutta ehkä ens keväänä sitten tästä kerrasta oppineena.

Ensimmäinen hionta tuli tehtyä Schollin s17 ja keskikarkealla laikalla. Viimeistely vohvelilaikalla ja s40.

Image

Lopuksi päälle tuli tietenkin Colliniten vaha.

Image

To be continued.. 8-)
Last edited by ese on 27. Aug 2017 13:20, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

Jonsba
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 97
Joined: 03. Apr 2015 22:17

Re: Esen EP3R

Post by Jonsba » 21. Apr 2015 13:25

toimivan näkönen setuppi :) ja hyvä että on noi PreFacelift valot ja ne vakio Ep3 Kirkon penkit vaihdettu parempiin ;)
Honda Integra TypeR Jdm Spec K20a

Instagram:Jonsba__

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 26. Apr 2015 19:33

Tosiaan tuli hommattua noi palikat viime kesänä mutta vasta nyt sain ne kiinni.

EU-mallin EP3:sten ECU:t ovat PRA mallia ja itsepäädyin Hondatan K-Pro PRB ECU:un tiettyjen erilaisuuksien takia mm: JDM mallin laajakaista yhteensopivuus sekä humppaamattomuus verrattuna PRA ECU:un. Boxi ei itsessään ollut suoraan plug&play koska ei ole tarkoitettu euromallin EP:hen.. Ecun sisälle piti tehdä pienet johtomodifikaatiot että laajakaistalambda saadaan kommunikoimaan boxin kanssa. Pakosarja on mallia 4-2-1, merkistä ei ole varmaa tietoa mutta vaikuttaa DC-sportsilta. Nauhan alla varmaan vois olla joku stamppi mutta en vaivautunut sitä purkamaan kun oli niin hyvin tehty :)

Image

Image

Itse en osaa enkä yritäkkään kokeilla säätää moottorinohjausta vastaamaan tämän auton muutoksia mutta nyt viikonloppuna tuli käytyä viisaampien luona autoa säädättämässä.

Image

Ja tulihan sieltä ihan kohtalaiset tulokset. = Pohjat joista parantaa :) Ei täysin tasainen käyrä, joka kuulemma mahtaa johtua vakio imusarjasta. Kuvan veto ilman dB-killeriä, ero killerilliseen vetoon oli 3hp joten aika paljon sekin tuntuu vaikuttavan.

Image
229hp @ 7600
222nm @ 5500

Ihan hyvät gainit 200tkm ajetusta autosta verrattuna valmistajan ilmottamiin 200hp/197nm.

Modilista: Putkiviritykset
- Injen CAI
- 4-2-1 pakosarja
- 2.5" Invidia GT300

Näillä eväillä tähän kesään 8-) Tarkoitus käydä ainakin Motoparkissa kokeilemassa pysyykö tää nurmikoitten välissä. Päivitellään taas kun jotain uutta ja mielenkiintoista tapahtuu. :thumbsup:
Last edited by ese on 27. Aug 2017 13:22, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 25. May 2015 15:55

Mukavasti lähtenyt kesä käyntiin. Ei ole ongelmia ja kilometrejä tulee tasaisen tappavaan tahtiin. Muutama viikko sitten käytiin kaverin kanssa photoampumassa ja niistä muutama foto:

Image

Image

Nää nyt on ensimmäisiä järkeviä kuvia joista hahmottaa millä korkeudella auto on. Tänä viikonloppuna alle laitettiin kuitenkin vakio Enkeit, koska pitäis saaha ajettua loppuun noi Federalitkin.

Image

Kalikseen tarkoitus iskeä Rotat takaisin kiinni ja pudottaa puolisen senttiä joka kulmasta, samalla pitäisi tehdä hieman lisää tilaa takarenkaille kun hankaavat kiinni takapuskurin kiinnitykseen... :|

Kokemuksia noista Nankangin semislikseistä. Ensimmäisenä tuli yllätys kuinka hiljaiset nämä ovat verrattuna Toyoihin. Federalin kanssa suht tasoissa rengasmelun kanssa. Valmistajien ilmoittamat: Federal 73dB ja Nankang 71dB. Monesta suusta tullut kuultua että Nankangit ovat olleet löysä runkoisia renkaita mutta tämä ainakin tekee poikkeuksen. Pito on hyvä kuivalla ja kohtuullinen märällä. Kanttailu onnistuu ihan mukavasti ja kaupungissakin hyvä ajaa. Miinuksina voidaan mainita että rengastuntuma karkealla asfaltilla on aika kova eli auto tykkää täristää aika paljon, myös urat tykkää viedä aikapaljon joten saa aika tarkasti välillä ajella.

Lopuksi vielä joku räpellys soundcheck -video. :D

Last edited by ese on 27. Aug 2017 13:29, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

_jones-
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 35
Joined: 06. Sep 2012 17:48
Location: Kajaani

Re: Esen EP3R

Post by _jones- » 27. May 2015 08:11

Hyvältä näyttää ja kuulostaa näin Honda miehenä. :D

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 18. Jul 2015 09:43

Ensi viikonloppuna oiskin näköjään tuo Radalle.com Motopark, joten välttämättömiä hyödykkeitä tuli asennettua Civicciin.

Mamasanilta tuli tilattua juhannuksen tienoilla BC:n BR Track alusta, EBC:n Yellow Stuff etujarrupalat ja NGK:n iridium tulpat. Alustassahan on siis pillowball yläpäät sekä edessä että takana ja jäykemmät jouset verrattuna entiseen V1-alustaan. (Joka on muuten myynnissä jos jotakuta kiinnostaa.) Kivireki sanonta varmasti pitää tässä tapauksessa paikkansa. :lol:

Image

Image

Jarrut joutui taas yllätys yllätys purkamaan kun mäntä oli jumissa. Ensi talvena tarkoitus tehdä täydellinen jarruremontti joka kulmaan sisältäen uudet tiivisteet ja männät sekä satuloiden hiekkapuhallus.

Kaaria tuli myös leviteltyä ja hipisteltyä mankelilla. Myös takapenkit tuli purettua ja kyllä sieltä muutama kilo lähti.

Image

Toivottavasti Kiina GoPro actionkamera kerkeäisi tulla ennen ensi viikonloppua niin voisi saada jotain liikkuvaa kuvaa kabiinistakin tänne ihmeteltäväksi. :)
Last edited by ese on 27. Aug 2017 13:32, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 27. Jul 2015 20:23

Kiitoksia vaan kaikille kommentoineille kun en ole siitä erikseen mainita! :)

Lauantaina tuli käytyä testailemassa miten se Civicci tosiaan pysyi viivojen sisällä. Muutama video tuli kuvattua mutta jostain kumman syystä osa pätkistä jäi tallentumatta muistikortille joten vain yksi ehjä sessio tuli kuvattua.

Oli kyllä mukavaa ja varmasti jatkossakin pitää lähteä jossain käymään kokeilemassa 8-)

Image

Ratavideota:



Aika letkassa ajelua alkupätkä mutta videon kohdassa 11.10 ainut jotenkin järkevä kierros joka tuli saatua nauhalle.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 27. Sep 2015 20:40

Talvi se taas tekee tuloaan ja tämän vuoden puolella tuskin enää mitään ihmeitä tapahtuu. Kesällä menikin oikein mukavasti. Remontteja ei ollut ja ainoat tallihetket tais ollakkin autonpesut ja uusien osien kiinni ruuvailu.

Tuli tuossa jo muutama kuukausi sitten ostettua kuppipenkit mallia: Bimarco Expert. Olleet aikaisemmin FIA-hyväksyttyjä mutta nyt ovat menettäneet kyseiselle mallille virallisen lisenssin. Viikonloppuna tuli ruuvattua kiinni myös Sabeltin 4-pistevyöt joten alkaa sisusta olemaan aika race henkinen :lol: Vain kaaret ja ratti puuttuu. :P

Image

Image

Image

Uudet lattiamatot tuli myös tilattua netin syövereistä. Jotain eroa näissäkin??

Image

Ensi vuoden suunnitelmat ovat tällä hetkellä lähinnä rata-ajoon sekä auton ulkonäköön liittyviä pieniä seikkoja. Täydellinen jarruremontti ainakin tehtävä ensi ajokaudeksi. :) Saa myös toki ehdottaa ideoita ja eri seikkoja mitkä iskevät allekirjottajille silmään.
Last edited by ese on 27. Aug 2017 13:44, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 03. Dec 2015 21:55

Vaikka topicissa hiljaista onkin niin jonkinverran taas tapahtunut. Kaaran laitoin seisontaan vajaa kuukausi takaperin ja jarrut tuli purettua taas atomeiksi. Nyt ovat maalausta ja kasausta odottelemassa hallilla. Hieman hidasta välillä tekeminen kun kerkeää hallilla vierailemaan joka toinen viikonloppu. Jarrulevyt alkoivat olemaan ehtoon puolella eestä ja takaa joten uusien etsintään. Levyiksi valikoin hieman massasta poikkeavat:

Image

MTEC nimisen puljun valmistamat C-Hook levyt eteen sekä taakse. Jonkun verran ollut muilla asiakkailla ongelmia levyjen halkeamisen kanssa mutta viimeaikoina laatu ilmeisesti parantunut. Tästä rohkaistuneena uskaltauduin ostamaan kyseiset levyt. Levyjen kaveriksi tuli myös hommattua jämäkämmät nesteen siirtimet:

Image

HEL:lin valmistamat teräspunosletkut siis. Jarrupalat edessä EBC Yellow Stuff:it ja takana Mintexit.

Nettiä selaillessa tuli vastaan hyvä tarjous uusista leimatuista kuppijakkaroista joten päätin samassa hetkessä että kulahtaneet Bimarcot saa kyytiä.

Image

Viikko tästä penkit tuli perille ja tuntuu kyllä entiseen penkkeihin verrattuna paremmalta. Kylläpä oli vaimo taas tyytyväinen :lol: :lol:

Näille joulunpyhille onkin mukavasti hommaa näitä asennellessa ja muuta huoltoa tehdessä. Katsotaan mitä sitä vielä keksitään ennen ensi kesää. Ei pitäs ainakaan ennen ajokauden alkua tulla kiire. :)
Rengastusta oon myös miettiny ensi kesälle joten kysyisinkin arvon kolleegoilta minkälaisia kokemuksia porukalla on Federalin 595 RSR, Advan Neova AD08, 08R tai muista vastaavista semislikseistä? Eniten ehkä kiinnostas tuo 595 verrattuna Nankangin NS2R:än.
Last edited by ese on 27. Aug 2017 13:46, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests