Esen EP3R

Omien autoprojektien esittely.
User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 10. Jan 2016 12:32

Ihme röllejä :lol: Imusarja tuli tosiaan istutettua viime viikolla. Tiivisteiksi tuli muoviset tiivisteet kannen ja imusarjan väliin, sekä myös kaasuläpälle ja adapteriin. Idea on ettei niin paljon lämpöä siirtyisi kannesta itse imusarjaan.

Image

Asennettuna. Seuraavaksi piti ruveta leikkelemään tilaa lukkopeltiin koska vakio imusarja on huomattavasti lyhyempi verrattuna tähän. Brittipojat ovat selvinneet vain noin 20-30cm mittaisella leikkuulla, mutta minulla hieman toisin kävi:

Image

Luultavasti porttaus hieman kasvattanut pittuuta tai kone jäi hieman eri asentoon mitä normaalisti tukikumien asentelun jälkeen. Mene ja tiedä eipä tuosta ongelmaa ole kuhan mahtuu olemaan paikallaan. Pitää vielä hitsata tuo aukko keskeltä umpeen.

Image

Image

Sovittelua, hyvin mahtuu. Lukkopellin lisäksi sai muokata hieman johtosarjaa ja vacuumi- sekä vesiletkuja duunailla uusiks. Tällä hetkellä vakio kaasuläppä kiinni mutta kiikarissa 70mm läppä joka mätsää imusarjan halkaisijaan. Injenin CAI:n laitoin myyntiin koska lyhyempi ja paksumpi pitäisi toimia tässä setupissa paremmin. Varsinaista Hot Air Intakea ei ole tulossa mutta saman tyylinen jolle pitää järjestää kylmä ilma. Venttiilikopalle ja yleensäkkin koko konehuoneelle on tarkoitus tehdä pientä siistimistä.

Aikaisemmin kuvissa olleet jakkaratkin tuli heitettyä paikoilleen.

Image

Image

Hyvät on istua verrattuna Biimarcoihin. Halusinkin juuri tuollaisen vähän korkeamman reisituen ettei lähes 100 kiloinen ukko lähde niin helposti kaarteessa penkistä irti :) Aikaisemmin mainitsin että hommat loppuis kesken mutta ennemminkin hyvällä mallilla aletaan olla ensi ajokautta ajatellen. Muutama muu idea Civicin parrannuksiin tuli keksittyä ja niistä lisää hieman myöhemmin :)
Last edited by ese on 03. Sep 2017 17:44, edited 2 times in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
Sami_
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 549
Joined: 01. Apr 2011 17:19
Location: HKI/KPO

Re: Esen EP3R

Post by Sami_ » 10. Jan 2016 15:00

Katoin eka että rinkelimersun logot penkeissä :lol: Mut tässä projektissa on hyvä meiniki, asiallisia muutoksia ja muutenkin siisti EP hätsi - I like it :thumbsup:
97' Nissan Skyline ECR33 Spec 2
04' Nissan Maxima QX 3.0 V6

Time Attack Driver
820_Sami @ IG

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 28. Jan 2016 09:11

Sami_ wrote:Katoin eka että rinkelimersun logot penkeissä :lol: Mut tässä projektissa on hyvä meiniki, asiallisia muutoksia ja muutenkin siisti EP hätsi - I like it :thumbsup:
Kiitoksia. Sama tuli itellä ekana mieleen kun kuvan penkeistä näin :D

Niin niistä ideoista mitä tuli mieleen: Ideana oli tosiaan tehdä intake joka ei imisi ilmaa vaihdelaatikon/motin päältä joten ainut vaihtoehto oli viritellä se kuskin puolen etuvalon taakse. Tästä innostuneena vedinkin 50mm2 kaapelin takakonttiin. Jälkiviisaana sanottakoon että 35mm2 olisi ollut varmasti helpompi vedettävä paksuutensa vuoksi, mutta anyway tehty mikä tehty. Kaapeli vedettiin koko matkalla suojaputkeen. Tällä pyritään ehkäisemään kaapelin hankautumista rikki. Telineen väänsin viime viikonloppuna akulle.

Image

Kun se oli valmis tajusin että olinhan minä ostanut pienen sammuttimenkin joten eikun lisää rautaa telineeseen.

Image

Vähän mallailua miten sopii. Sulakeboxille pitää vielä keksiä paikka joten sillekkin joutuu vielä varmaan jonkun lisäpalikan tekemään telineeseen. Sulakkeeksi tulee 200A sulake mallia hidas.

Image

Opiskelijan budjettiin mahtui myös tinojen maalaus. Paikallisessa maalauspuljussa käytin nuo rotat maalattavana RAL 5003 värillä ja kirkkaalla lakalla. Tällä Oneplussan peruna kameralla väri kyllä muuttuu todella paljon eri valaistuksessa.

Image

Image

Image

Lähimpänä oikeaa väriä jolle vanteet näyttävät on mielestäni tämä kuva (vaikka pimeässä otettukin):

Image

Pientä valittamista löytyi työnjäljestä.. :x

Keskikupit jäi itselle maalattavaksi, hoidellaan pois tässä talven aikana jahka keretään. Vanhat Nankangit pyöräytettiin vielä päälle kun pintaa oli kohtalaisesti, joten suditellaan nämäkin nyt alku kesästä pois ja kunnon rengasta sitten kehiin :) Kaasuläpästä oli puhetta ja aika pitkän speksailun ja eri foorumien lukemisen jälkeen päädyin S90 Pro 70mm kaasuläppään. Aikaisemmin tuo läppä on kulkenut Japspeedin nimellä mutta nykyään ainakaan Japspeed ei valmista kyseistä läppää. Oma läppä tuli malesiasta joten luultavasti jonkinlainen replica (evt). K20A.orgista ei kummiskaan löytynyt kuin yksi vastaus jossa sanottiin että S90 läppä jumittelisi ja muut olivat positiivisia joten uskaltauduin tilaamaan kyseisen läpän. Jos jumittaa se on sen ajan murhe. Ostetaan uutta sitten tilalle :)

Image

Hienosti on kyllä koneistettu. Invidian rännikin ois vissiin menossa kaupaksi, joten pitäs myös ruveta uutta ränniä vääntämään. Olisi tarkoitus tehdä 3" putkisto kahdella vaimentimella joten kysyisinkin onko porukalla kokemusta motonetin tai jostain muista tarvike vaimentimista?
Last edited by ese on 03. Sep 2017 17:48, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 15. Feb 2016 21:43

ese wrote:Invidian rännikin ois vissiin menossa kaupaksi, joten pitäs myös ruveta uutta ränniä vääntämään. Olisi tarkoitus tehdä 3" putkisto kahdella vaimentimella joten kysyisinkin onko porukalla kokemusta motonetin tai jostain muista tarvike vaimentimista?
No invidia meni. Joten tulipa käytyä ihmettelemässä Bilteman tarjontaa..

Image

3" tuumaisia putkia kasa. Mutkia ja pari suoraa sekä yksi soikea että pyöreä vaimennin. Matkalle kaksi laippaa mallia V-Band ja yksi o2 anturin paikka. Onniselta löytyi myös supistuskartio jolla sai kasvatettua putkiston kolmeen tuumaan pakosarjan jälkeen.

Siispä harjoittelemaan. Ei ole aikasemmin tullut hitsattua pakoputkia mutta netistä löytyi hyviä vinkkejä rakenteluun MIG:in kanssa. Vähän harjoitteluksi aluksi meni mutta muhvilliset mutkat helpottaa kummasti työskentelyä.

Image

"Decat" "Testpipe" Mitä näitä nyt on.

Image

Pöntöt läjässä. Viimeisen mutkan mallausta.

Image

V-panta liitos. Keskiputkeakin hieman jo aloittelin mutta jäi yhtä 60 asteen mutkaa vaille. :roll:

Kaasuläpän kasvettua 70 milliin vaati adapteri hieman kairausta jotta ei jää ilmaa jarruttelemaan.

Image

Ei tullut dremelillä oikeen mitään, joten viisaampien pakeille.

Image

Kaveri vesileikkasi oikeaan kokoon.

Tulispa jo kesä 8-)
Last edited by ese on 03. Sep 2017 17:50, edited 3 times in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 13. Mar 2016 17:24

Jotain tullu taas aikaseks. Pakoputken sain muutama viikko sitten hitsailtua kasaan ja koeponnistettua. Aika kovat äänet jäi kahdella bilteman vaimentimella joten päätin ostaa vielä kolmannen vaimentimen katalysaattorin tilalle. Maavarakin jäi vajaaseen neljään senttiin ensimmäisellä yrittämällä niin tuli tehtyä uudestaan ensimmäisen laippaliitoksen pari ensimmäistä mutkaa. Tulevaisuudessa en kyllä lähde tekemään pakoputkea autoon jossa on tasainen lattia :D

Image

Image

In the making..

Image

Keskiputki ja väliputki valmiina.

Akkutelineestä olikin kuva jo muutama viikko takaperin mutta innostuin tekemään uuden. Ensimmäinen versio otti hieman itseensä kun joutui niin paljon hitsailemaan. Opettelua tämäkin.

Image

Image

Sulakeboksi on piilossa akkukotelon takana. Teline maalataan mustalla ryppymaalilla jahka sellaista jostain löydän.

Auto tuli myös niputettua kasaan ja kesävanteita testattiin.

Image

Image

Tekemätön imuputki osuu suoraan paluu vesiletkuun joten sille piti järjestää hieman tilaa.

Image

Kiikutin kaverin kaverille tig hitsattavaksi niin tulee hieman parempi sauma mitä migillä.

Testilenkkikin tuli heitettyä ja kaikki tuntuu toimivan niinkuin pitääkin. Lopuksi tuli vielä annettua kunnon pesu hyvinkin pölyttyneelle ja testilenkillä rapautuneelle pinnalle. Otin muutaman pikaräpsyn järkkärillä.

Image

Image

Image

Image

Seuraavaksi sitten katsastukseen valmistautuminen. Onko porukalla kokemusta näistä Mastonin ja Bilteman ryppymaaleista venttiilikopassa? Sitä vaan mietin pysyykö nuo tavarat miten hyvin kiinni kun tuota VHT:n Wrinkleä ei taida saada enää mistään. Ja pitäs myös päättää musta vai punainen :) Vai joku muu?
Last edited by ese on 03. Sep 2017 17:56, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

Seworday
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 1
Joined: 13. Mar 2016 17:50

Re: Esen EP3R

Post by Seworday » 13. Mar 2016 18:13

Bilteman versio on ihan pätevää tavaraa, kestävyydestä en vielä osaa sanoa mitään.. Mustaa ei taida olla enää Bilteman valikoimissa.
Image

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 14. Mar 2016 17:26

Pitää biltemasta käydä hakemassa pullo kun mainostavat esim kansiin tuota maalia :) Ei lue ainakaan max lämpötilaa maalille mutta kokeillaan :)
R #26284

IG: esevaan

User avatar
rojak
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 71
Joined: 24. Nov 2014 14:46
Location: JKL / TRE
Contact:

Re: Esen EP3R

Post by rojak » 17. Mar 2016 16:31

Oijoih! Koskaan en ole tykännyt Ep korisarjan hondista, mutta tää on kyllä todella siisti yksilö. Ja siistiä, että oot lähtenyt virittelemään ja hakemaan vähän tehoja irti. Entisenä Fn2 omistajana, jäi harmittamaan, kun en koskaan lähtenyt sitä kutittelemaan. Nykyään ex honda on siirtynyt "mystic" Jonille huostaan ja helliin käsiin :lol: uskon, että Joni taikoo siitä vielä jotain kaunista. On nuo vtec koneet ja niiden äänet mahtavia. Jatka samaan tahtiin...
Instagram.com/Jakonen

Nissan 350Z VQ35DE 3,5l - 2004 (projekti)
Honda civic type R fn2 2,0l -2007 (ex-projekti)

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 10. Apr 2016 14:43

rojak wrote:Oijoih! Koskaan en ole tykännyt Ep korisarjan hondista, mutta tää on kyllä todella siisti yksilö. Ja siistiä, että oot lähtenyt virittelemään ja hakemaan vähän tehoja irti. Entisenä Fn2 omistajana, jäi harmittamaan, kun en koskaan lähtenyt sitä kutittelemaan. Nykyään ex honda on siirtynyt "mystic" Jonille huostaan ja helliin käsiin :lol: uskon, että Joni taikoo siitä vielä jotain kaunista. On nuo vtec koneet ja niiden äänet mahtavia. Jatka samaan tahtiin...
Kiitoksia rojak. Näistä on suht helppoa koittaa kutitella lisää kun ei tarvitse lähteä konetta aukomaan (vielä) :) Tegiwa-Importsilta tuli tilattua vähän tarpeita kesän rientoihin. Pari öljynsuodatinta ja tiivisteitä sekä Bloxin ilmanotto kitti. Intakeputkikin tuli haettua hitsarilta niin pääsi senkin asentamaan paikalleen.

Image

Image

Tuli käärittyä putki tuolla lämpöä heijastavalla teipillä, sillä pitäisi saada imuilman lämpöjä hieman alemmas. Ylävesiletku kun on sentin päässä hohkamassa lämmintä. On kyllä aika iso suodatin :D

Image

Tuli tehtyä myös tollanen ilmanohjain lukkopellin alle joka ohjaa maskiin tulevan kylmän ilmavirran suodatinta kohti. Tarkoitus olis vielä tehdä 3,5" intakeputki mutta niin isoa putkea ei löydy biltemasta eikä mutunetistä :/ Mahtaako kukaan tietää mistä mahtais löytyä tuollasia mutkia kohtuu hintaan?

Auto on taas liikenteessä ja seuraavaksi pitäisikin harrastaa pientä pesua ja detailinkia niin saadaan taas auton ulkopinta kiiltämään :)
Last edited by ese on 03. Sep 2017 17:59, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Esen EP3R

Post by Kaze » 10. Apr 2016 20:51

ese wrote:Tarkoitus olis vielä tehdä 3,5" intakeputki mutta niin isoa putkea ei löydy biltemasta eikä mutunetistä :/ Mahtaako kukaan tietää mistä mahtais löytyä tuollasia mutkia kohtuu hintaan?
Itse oon tilaillut jotain mm. täältä: http://www.do88.se/fi/

En tiedä onko halvin mut ainakin inhimilliset hinnat ja hyvä valikoima.

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 14. Apr 2016 16:51

Kaze wrote:
ese wrote:Tarkoitus olis vielä tehdä 3,5" intakeputki mutta niin isoa putkea ei löydy biltemasta eikä mutunetistä :/ Mahtaako kukaan tietää mistä mahtais löytyä tuollasia mutkia kohtuu hintaan?
Itse oon tilaillut jotain mm. täältä: http://www.do88.se/fi/

En tiedä onko halvin mut ainakin inhimilliset hinnat ja hyvä valikoima.
Kiitoksia vinkistä. 3.5" mutkia löytyi vielä mutuneteistä uudeltamaalta niin sain järkättyä niitä Savon suuntaan :)

Vähän takapakkia otti katsastaminen. Muutoskatsastus kyllä onnistui mutta hylsy tuli kuppipenkeistä. Katsastusinssi totesi että toimita hyväksyntää penkeistä. Noh valmistaja ei ainakaan voi todeta sitä että penkit olisivat hyväksyttäjä autoon ja Honda tuumaa että eivät voi kirjoittaa lupalappua koska ei ole alkuperäinen Hondan penkki. Ihan ymmärrettäviä syitä molemmat mutta mahtaako kenelläkään olla samanlaisia kokemuksia näistä uudemmista autoista joihin vaativat joka osalta tyyppihyväksyntöjä? :roll:
R #26284

IG: esevaan

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Esen EP3R

Post by Kaze » 16. Apr 2016 07:40

ese wrote:Ihan ymmärrettäviä syitä molemmat mutta mahtaako kenelläkään olla samanlaisia kokemuksia näistä uudemmista autoista joihin vaativat joka osalta tyyppihyväksyntöjä? :roll:

On ja se on vaan asia minkä kanssa on opittava elämään, jos näitä haluaa (siviilivehkeinä) rakentaa. Sen takia määrättyjä orkkisosia ei kannata hävittää/ myydä.

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 17. Apr 2016 18:18

Kaze wrote:On ja se on vaan asia minkä kanssa on opittava elämään, jos näitä haluaa (siviilivehkeinä) rakentaa. Sen takia määrättyjä orkkisosia ei kannata hävittää/ myydä.
Juu, onneksi ei oo sitä ongelmaa että orkkisosia hävittäsin :) Mutta taistelu jatkuu katotaan mitä tästä tulee :D
R #26284

IG: esevaan

User avatar
ese
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 17. May 2012 14:47
Location: Kuopio

Re: Esen EP3R

Post by ese » 05. May 2016 20:31

ese wrote:Juu, onneksi ei oo sitä ongelmaa että orkkisosia hävittäsin :) Mutta taistelu jatkuu katotaan mitä tästä tulee :D
Taistelu oli lyhyt, niimpä vakiopenkit tyydyttiin ruuvaamaan takaisin. Vielä ei saanut sovittua myllytys aikatauluja yhteen, joten auton päälle tuli levitettyä pelkkä vaha.

Image

Image

Tämä kaunis helatorstai menikin mukavasti auton penkityksen parissa ja nyt on taas auto säädetty nykyiselle kokoonpanolle. Imuilman lämpöjen kanssa oli penkissä hieman ongelmaa kun huitelivat koko dynottelun ajan yli +30-asteessa. Ulkoilman lämpötila oli noin +20-astetta. Sainkin muutaman hyvän idean alan harrastajilta suodattimen kotelointiin liittyen. Lopputulokseksi olin ehkä hieman pettynyt tulokseen, mutta silti tyytyväinen että auto toimii. Tavoitteeksi olin asettanut 200hp/pyöriltä ja siitähän jäätiin siis 1hp :lol:

Image

Image

242.7hp / 232.3Nm

Ylempänä puhdas veto ja alempana vertailu viime vuotiseen :)

Kai tästä voisi tehdä joka vuotisen tavan? :D
Last edited by ese on 03. Sep 2017 18:00, edited 1 time in total.
R #26284

IG: esevaan

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Esen EP3R

Post by Kaze » 06. May 2016 07:57

Nuo imulämmöt on kyllä ihan odottevia kun suodatin on moottoritilassa (varsinkaan jos eristystä ja ilman tuloa ei ole tehty kunnolla), mutta omasta mielestä tuollainen +10 astetta ulkolämpötilan päälle ei ole vielä paha, saati ongelma. Lämmin päivä kuitenkin ollut, eikä minkäänlaista ajoviimaa.
Ei kannata noiden pyörätehojen absoluuttisiin numeroarvoihin takertua, k.o. penkki antaa huomattavasti pienempiä lukemia kuin monet muut. Linjassaan olevat tehot ja väännöt putkiviri-K20:stä, niitä on tuossa penkissä jokunen ajettu, eli vertailupohjaa on enemmän kuin tarpeeksi. :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests