Mazzeyn PS13 Silvia

Omien autoprojektien esittely.
Mazzey
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 38
Joined: 25. May 2015 12:56

Mazzeyn PS13 Silvia

Post by Mazzey » 25. May 2015 13:20

Morjes.

Kirjottelempa nyt ekaa kertaa näistä 4-pyöräsistä, muutamat topicit ollut muilla foorumeilla noista 2 pyöräsistä ennen pystyssä, joten jonkunverran tätä topiccikirjotustaitoo löytyy jo ennestään, elkää vihatko, eka postaus tällä foorumilla ;)

Tosiaan, oon 17 vuotias häiskä Pirkanmaalta, ja hain ekan oman autoni perjantaina (22.5.2015) Turusta.
Autoks tosiaan valikoitui jo pitkään haaveena ollut 200sx. Ensin piti ostaa S14a, mutta päätimpä kuitenkin ostaa hieman halvemman ja vanhemman ekaks autoks.

Image

Image
Tässä autonhakureissulla, Auran absilta näpätyt kuvat.

Säxähän on vuosimallia -1991, ajettu 193tkm ja saksantuonti, joten löytyy mm. valojensäätö kabiinista. Auto ollu vanhalla omistajalla viimeset 13 vuotta, ja oli melkolailla kuvailtussa kunnossa. Auto maalattu uudelleen 2012, sisätilat verhoiltu uudelleen nahalla ja punasella mokalla, mutta etupenkkien ja ovien punaiset verhoilut haalistunu aika huolella. Mokkaosuudet olis tarkotus tehdä uudelleen. Takakontti olis tarkotus tehä kans uudestaan, on vanha omistaja vetäny kontin verhoilut punasella pornokarvalla, ällöttävää :lol:

Tekniikka melko vakio, ainoastaan S14 otettu T28 garretti, ja vapariputsari. Kaikkee muuta pikkuhilpettä kans, mainittavan arvoista ehkä dumppi, öljynpaine ja ahtomittarit.

Autolle olis jotain pientä tarkotus tehä tässä 6kk aikana ennenkun saan kortin (vitun joulukuu, vittu.)
Suunnitelmissa olis ainakin lastu/moottorinohjaus, pakosarjaa ja putkistoo, välijäähyä, koneen avaus ja tarkistus (moottori vuotaa kolmesta kohdasta öljyä, ahtimen takaa märkä, ja laatikonpohjakin oli märkä) Laakeriremppaa tähän ei tiettävästi ole tehty, joten ihan oman mielenrauhan takia se todennäköisesti tulee tehtyä.

Muutamat patentitkin autosta löysin kun nosturille nostettiin, mainittavina ehkä takapöntön mahtipontinen kiinnitys, harjaterästä hitsattu vaakatasoon (tai ainakin yritetty, sellasta sianpaskasaumaa että seiskaluokkalainenkin hitsaa paremmin :lol: ) suoraan kromattuun pönttöön, joten pönttö ruvennu ruostuun saumankohdalta. Tämä kyseinen 8mm harjateräs taitettu sitten ylöspäin, ja koitettu vahvistaa samalla räkäpaskasaumalla. Kaiken kruunas se, että päähän on hitsattu prikka, joka hoitaa muutaman nippusiteen stopparinvirkaa. Ja kuten arvata saattaa, pönttö roikkuu näiden muutaman nippusiteen varassa alkuperäisessä kumihangerissa :lol: Myös downpipen suojapelti oli muutamalla nippusiteellä kiristetty putken ympärille, ja pelti rämisi niin saatanasti että nyppäsin kokonaan irti.

Eikai tässä muuta löpinää, muutamat kuvat alotusviestin perään.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Takavalot ja etuvilkut tummentelin, oikeastaan muuta en ole kerennyt/keksinyt tässä 3 päivän aikana tekemään. Mitä nyt sisätiloja vähän siistinyt, ja vaihdekepin nupin vaihdoin :D Shortshifterin tilailin kanssa race.fistä, loppu varastosta mutta uus kuorma tulee kuulemma kesäkuun alussa.

Sitten vielä loppuun kysymys säxäläisille, onko tietoa että mikä vois olla, pätkii hieman alhaalta ja ylhäältä, rupee ns. nytkyttämään kun vaikka kakkosella kiihdyttää, eikä nelosella jaksa oikein kiertää ylösasti. Muita vinkkejä ja ehdotuksia saa kanssa antaa, vinkkejä tosiaan saa ja pitää antaa moneen asiaan!

-Mazzey kiittääkuittaa.
Last edited by Mazzey on 03. Dec 2016 15:49, edited 3 times in total.

Kailasuo
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 24
Joined: 12. Dec 2013 13:02
Location: Oulu

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by Kailasuo » 26. May 2015 15:37

Onko minkaanlaisia suunnitelmia ulkokuorelle? :shock:

Raze
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 546
Joined: 08. Sep 2011 15:55
Location: Joensuu/Kajaani

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by Raze » 26. May 2015 15:51

Jos ei takapuskuria tai muutakaan lippaa tai lärpäkettä tule niin heivaa töi pönttö mäkeen ja joku vähän sopusuhtaisempi tilalle :lol:
Nissan 200SX S13 -89 CA18DET Kesäauto/ikuisuusprojekti
Nissan Murano Z50 -06 VQ35DE Jokapäiväinen kehonliikutin

Mazzey
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 38
Joined: 25. May 2015 12:56

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by Mazzey » 26. May 2015 20:01

Kyllähän tässä on mietintämyssyn alla ollut vaikka ja mitä. Rocketbunny (replica... :lol: ) korisarja muhinut mielessä piiiitkään, mutta toisaalta en oikeen ole varma vielä. Tuskin ainakaan takapuskuri jää vakioks. Pitää sumplia tota rb-sarjaa, sais kevarin myytyä ensin alta pois niin sais loputkin hilut upotettua nipponiin :twisted: Tänään kaverinkanssa käytiin taas lenkillä, ja ei tuo kyllä todellakaan aivan puhtaasti käy... Esim kolmosella tai nelosella kiihdyttäessä matalilta kierroksilta auto rupee nykimään eikä oikeen tunnu jaksavan kiertää mihinkään, ja täyskaasuvedoissa jää rökiin ja paukkuun kuudentonnin kohdalle. Paukuttaa vaan niin perkeleesti putkeen eikä kierrä korkeammalle. Mitenköhän, vaikuttaako toi t28 ahdin säätöihin sit niin radikaalisti että ei pelaa? Pitää kattoo tulpat tässä kun kerkeää. Takapönttökin vaihtuu juu, tai ainakin korjataan parempaan asentoon, ja tuo kiinnitys muokataan kanssa.

Pakko muuten mainita, että maalipinta on omastamielestä pirun komia, punanenhan tuo on mutta aurinkoa/valoavasten hohtaa sinistä.

Tosiaan tohon pätkintään ja rötäämiseen kaivataan vinkkejä!

Raze
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 546
Joined: 08. Sep 2011 15:55
Location: Joensuu/Kajaani

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by Raze » 26. May 2015 20:48

Tsekkaa ne tulpat ja onko autossa minkäänsortin lastua tms paikallaan? Kuullostaisi kyllä omaan korvaan siltä että ei saa bensaa tarpeeksi, tätä varten olisi hyvä hommata laajakaista seosmittari.
Nissan 200SX S13 -89 CA18DET Kesäauto/ikuisuusprojekti
Nissan Murano Z50 -06 VQ35DE Jokapäiväinen kehonliikutin

Mazzey
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 38
Joined: 25. May 2015 12:56

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by Mazzey » 29. May 2015 17:11

Jeps. Razelle vastaan senverran, että ei ole lastua, ainakaan vanhan omistajan mukaan. Ja totesin myös ehdotuksesi todeksi kun tulpat katsoin. Melkein rupes itkettään :lol:

Image

Image

Image

Tulppina tosiaan Boschin "Superplus", ei mitään hajua/kokemusta boschin tulpista, melkein voisin Ngk iridiumit ostaa tilalle.
Laihalla käyminen mitä todennäköisemmin johtuu tuosta T28 ahtimesta, ja pipercrossin vapaavirtaussuodattimesta.

Sitten lähtee osittainen tekniikan uusiminen/vaihtaminen heti näin alkuun, onhan auto mulla jo tasan viikon oleen... :lol:

Suunnitelmissa/tavotteena olis abauttiarallaa 250hp. Kokeneemmat vois kertoo mitä tuohon tehotavoitteeseen tarvitsee vaihtaa. Tarviiko esim. suuttimet vaihdella jo noille tehoille? Itellä oli tosiaan mielessä vaihtaa tankkiin Walbro 255, jotain avarampaa pakosarjaa ja putkistoo (2,5"?), lastua / moottorinohjausta (NIStune..?)

Samoiten tuo halvin vakuutus moottorille tarkotus tehdä ennen muita toimenpiteitä, elikkäs petilaakerit, kankienlaakerit, tiivisteet, stefat ja mahdollisesti myös männät/männänrenkaat. Takomäntiä varmaan suhteellisen turha ostaa noille tehoille?
Tekeekö tälläsellä yhtään mitään :roll: ?

Tosiaan, vinkkejä, ehdotuksia ja VARSINKIN noille tehoille PAKOLLISET/VAADITTAVAT kalikat saa listata. Tuntuu jotenkin niin väärältä kysellä täältä tälläsiä, mutta ei näitäkään hommia ilman ohjeistusta opi. Tuntuu nämä autot jotenkin niin "High-techiltä" kun on viimeset 5 vuotta rassannut noita 2 pyöräsiä, pääasiassa korkeeviritteisiä 125cc 2-tahteja joista ei löydy esim ainuttakaan anturia, ja piuhoja rungossa on etuvalolle, takavalolle, puolalle ja eculle/cdille :lol:

Raze
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 546
Joined: 08. Sep 2011 15:55
Location: Joensuu/Kajaani

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by Raze » 29. May 2015 18:04

Tekeehän tuolla lastulla jotain mutta kuten teksissä sanottiin, isompiin muutoksiin täytyy säädättää. Toisena vaihtoehtona pitäisin tätä; http://www.z-power.fi/catalog/product_i ... ucts_id=52

Tulppina käyttäisin itse normaaleja enkä iridiumeja, itkettää ostaa aina 4 tulppaa hintaan 50€ kun kaveri ostaa vieressä 10kpl about puoleen hintaan :lol: Välillä voi olla ongelmia niin ei syletä vaihtaa niin paljoa aina tulppia, kokemuksesta tiedän ;) En tiedä mitkä nuo tulpat ovat mutta varmaan alkuun ostaisin NGK:n BCPR7ES jollei nuo ole jo kylmemmät, siitä voi sitten ostaa vielä kylmpempiä tulppia jos tarpeen penkkiajelujen jälkeen.

Tarvitset toki vielä lisäksi ilmamassamittarin, esim Z32 RB20/RB25DETT koneesta. Löytyy vaikka zuikkikselta. Suuttimet ja pumppu kannattaa päivittää, onko muuten cooleria vaihdettu vai onko paikallaan vakio kämmenen kokoinen? :D
Nissan 200SX S13 -89 CA18DET Kesäauto/ikuisuusprojekti
Nissan Murano Z50 -06 VQ35DE Jokapäiväinen kehonliikutin

Mazzey
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 38
Joined: 25. May 2015 12:56

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by Mazzey » 29. May 2015 18:37

Tuota Nistunea mietin itsekin, sais säädättämällä kaikki priimaksi. Coolerina tosiaan tuo vakio kämmenenkokonen, Z-powerilta kattelin tuota coolerisettiä, juurikin tuota maf:ia, NIStunea, ja 444cc suuttimia. Pitää katsoa mihin budjetti riittää.

Raze
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 546
Joined: 08. Sep 2011 15:55
Location: Joensuu/Kajaani

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by Raze » 29. May 2015 19:31

Noillapa sitä hyvin alkuun pääsee. Lopulta sitten karkaa mopo lapasesta ja budjetit paukkuu :)
Nissan 200SX S13 -89 CA18DET Kesäauto/ikuisuusprojekti
Nissan Murano Z50 -06 VQ35DE Jokapäiväinen kehonliikutin

User avatar
Zimbabwe
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 266
Joined: 13. May 2012 14:30
Location: Mikkeli

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by Zimbabwe » 31. May 2015 10:40

Itsellä setuppina T28, iso välijäähdytin, 3'' piippu, z32 maf, 444cc suuttimet ja zuikkiksen säätämä ecu. Painetta 1,2bar, suuttimet takoo lähes maksimia täyskaasu vedolla joten jos suunnilleen samat hilppeet olet laittamassa niin osta kerralla isommat jo tulevaa tehonnälkää varten :lol:

User avatar
lakumoi
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 75
Joined: 31. Oct 2014 10:14
Location: Seinäjoki

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by lakumoi » 31. May 2015 19:42

Näitä projekteja on välillä ihan kiva seurata kun lähdetään tekeen "vakiomoottorista" hiljalleen. Ps. Mulla olis sulle maffeja, suuttimia ym :)
Skyline HCR32 kobelco
Skyline R32 holysmoker
Ex:
Bluebird sgx hb 1.8T
Impreza -97 wrx sti type-r coupe
Chaser jzx100 tourer-v facelift
Silvia PS13
R34 DE

Mazzey
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 38
Joined: 25. May 2015 12:56

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by Mazzey » 31. May 2015 21:28

Laitan sulle yvtä. Kiva kuulla että on ainakin kiinnostava rojekti :'D Vähän on hakevaa touhua vielä, kun järkyttävää kokemusta näistä ei vielä oo. Mutta jostainhan se on alotettava, vaikka tää CaDet ei ehkä paras / lompakkoystävällisin moottori ole.

Mazzey
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 38
Joined: 25. May 2015 12:56

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by Mazzey » 02. Jun 2015 11:54

Tulinpa siihen päätökseen, että en mottia vielä availekaan. Suuremmalla tutkailulla nämä öljyvuodot mistä puhuin johtuivatkin vain venttiilikoppien haparoituneista tiivisteistä, ja löysästä öljypohjasta :lol: Moottori ei tosiaan pidä minkään näköistä nakuttelua tai räminää, joten mennään noilla laakereilla vielä. Nyt tosiaan ostoslistalla ainakin tuo maf ensimmäisenä, ja katsellaan muita kilkkeitä vähän myöhemmin. Jos tuo Ca nyt sitten joskus räjähtää, niin sr20 tilalle. Mulla on myös toinen Ca osissa, taino ei kokonaan, mutta kaikki muut paitsi lohko :D


Mites, lueskelin tuolta Lontoonkielisiltä foorumeilta tuosta pakonokka swapista imupuolelle. Onko täällä konstereita jotka kyseisen toimenpiteen on tehnyt? Imunokan (eli ex pakonokan :lol: ) ajoitusta kannattais kuulemma yhen pykälän säätää ennakkoon. Kertokaa kokemuksia, hyötyjä ja haittoja. Ainakin nopealla silmäilyllä pakonokan nostot oli aikapaljon jykevämmän oloset kuin imussa 8-)

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by Mystic » 02. Jun 2015 12:17

Foorumilla ainakin Suiza on tuon edellisessä kokoonpanossaan toteuttanut; muistaakseni topicistakin löytyy jotain infoa asiasta. Herra taitaa vain olla nyt taas vaihteeksi metsässä rypemässä eli hetkeen ei ehkä näitäkään viestejä huomaa, mutta YV:llä varmasti tavoittaa. :D
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

Suiza
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 760
Joined: 05. Sep 2013 20:19

Re: Mazzeyn S13 säxä -91

Post by Suiza » 03. Jun 2015 21:18

Terve vaan tännekkin ja ilolla seuraillaan tätäkin projua! :) Makaan parhaillaan Oulussa jonkun randomi koulun liikuntasalin lattialla huilailen huomista paraatia varten joten ainakin senverran sivistyksissä ollaan että pystyy japtoyssia selailla.

Tosiaankin mulla oli viimekesän kokoonpanossa 2kpl pakonokkaa paikoillaan, samalla kun vaihtui tuo nokka paikoilleen niin vaihtu myös kaikki muut rojut siitä ympäriltä joten mitään vertailupohjaa ei juurikaan ole.

Omassa kokoonpanossa ei välttämättä tuntunut toimivan, ainakin säätäjä veikkas että on nokkien kanssa häikkää kun kone ei tahtonut hengittää enään korkeilla kierroksilla. Vääntöä tuli tosin vähän odotettua enemmänkin tuolla setillä (511nm) mutta vetoalue tahtoi jäädä vähän kapeaksi kun ei ollut enään järkevää kierrättää konetta yli 7 tonnia.

Laita ainakin säädettävät nokkapyörät jos pistät tupla-pakonokat niin saa ajoitukset säädettyä tarkalleen kohdalleen eikä "hyydy" yläkierroksilla. Ei sillä ettei toimisi hampaan pielessäkin, auto tuntu kyllä sellaselta raketilta ettei enään koskaan tarvitse virittää, mutta säädettävillä nokkapyörillä saat kaiken hyödyn irti hieman pidemmästä ajoituksesta ja korkeammasta nostosta.
Projekteista juttua ja muutakin häröilyä siinä ohessa: https://www.instagram.com/tomppa200/
SC: tomppa200, behind the scenes häröilyä.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests