H.V.R:n romut: 1JZ S13 ja 1JZ TA22
H.V.R:n romut: 1JZ S13 ja 1JZ TA22
Ajattelimpa alottaa tänne topicin tosta mulla jo hetken olleesta lintta-Nissanista. Autosta ei siis olla tekemässä mitään showstopperia mutta ei myöskään kilpuria tms.
Tämä saa samalla toimia itelle muistilistana/huoltokirjana auton vaiheista.
Lähtökohta (näyttää tässä kuvassa PALJON paremmalta kuin oikeesti oli)
Elikkä, auto tuli mulle syksyllä 2013 vaihtokaupalla. Leimaa oli silloin muistaakseni n. viikko jäljellä ja auto tuli mulle rikkinäisenä (niinkin harvinainen vika kun CAS-anturi oli rikki). Vikaa en edes aluksi meinannu korjata, koska tähän koppaan oli tarkotus upottaa 1JZ-GTE. Niimpä auto purettiin melko pitkälti rullaavaksi kopaksi. Tässä vaiheessa löytykin toinen koppa JZ-aihioksi joten tähän pitikin saada kone ja ainakin etupenkit takasin. MUKAHAUSKA TIMELAPSEN PÄTKÄ. Kunhan auto saatiin käyntikuntoon ja muuten suht fiksuun kuntoon, leimasin auton joskus joulukuun aikoihin muistaakseni. Tietty auto piti saada eri väriseksi ja helppouden takia päädyin huitasemaan telalla Mastonin värikartasta valitun 121-sävyn pintaan. TOINEN MUKAHAUSKA TIMELAPSE.
Talvilook
Talvi ajeltiin enemmän ja vähemmän poikittain (oli hyvä talvilintta). Kevät 2014 saapui ja jotain piti ulkonäölle tehdä. No, mitäpä muutakaan kuin Rota RB-X:ät ja ZG-levikkeet kiinni. Vähän myöhemmin tuli myös tietty Rocket Bunny kopio takalippa. Vähän korkeeltahan auto alko näyttämään joten ruuvasin alle coiloverit (eBayn halvat, yllättävän toimivat).
Ennen madallusta
Madalluksen jälkeen
Tämmösenä auto oli mulla käytössä loppukesään 2014 asti kunnes alko pikkuhiljaa kuulumaan CA-miehille se niin tuttu ääni, kiertokangen laakerin naputus. Siinä vaiheessa hain käyttölintaksi 325 bemarin ja Nissan jäi seisoskelemaan kotipihaan.
Vähän syssymmällä aloin suunnittelemaan tähän koneenvaihtoa. JZ-aihiosta kun oli jääny ylimääräseks myyjän mukaan just viimesen päälle rakennettu uusilla osilla kasattu CA, piti projektin olla helppo ja nopee. Tän koneen ainoa ongelma myyjän mukaan oli se, että kasatessa on jako menny hampaan verran pieleen eikä siks lähe käyntiin. Eipä se mua vaivannut koska alun perin tää kone ei ollu tulossa käyttöön. Siinä vaiheessa kun alko löytymään TÄN näkösiä liitoksia, päätin vähän raottaa jakopään koppaa ja vilkasta mitä löytyy. No, jakohihna ei ollu hammasta pielessä, se oli ihan täysin löysällä siellä kopassa. Tässä vaiheessa päätin avata koko koneen. Onneks avasin, kone itessään oli kasattu aivan päin v*ttua: männät väärin päin (kaikki öljysuihkut mäntien alta poikki koska mäntien helmat osuneet), kasattu todennäkösesti ilman öljyä ja pyöritelty koska oli uudet männät naarmuilla ja kiillottunu vaikkei ollu koskaan ollu vielä käynnissä (tosin yritetty oli) ja muutenkin joka pultti oli löysällä tai poikki tai väärillä jengoilla jne.
Tässä vaiheessa päätin hyödyntää moottorista ainoastaan kampuran, lohkon ja veivit (uudet SPM:ät). Tilasin uudet samankokoset (83,5mm eli eka ylikoko) Supertechin männät. Männät tuli aikanaan mutta asentaessa huomasin että männät heiluu edestakasin lohkossa. Lohko oli siis ilmeisesti jo porattu jo ensimmäistä seuraavaan ylikokoon tai muuten vaan hoonattu isommaksi, en tiedä. Tästä v*ttuuntuneena hommasin uuden lohkoaihion. Lohkon vein talvella 2014/2015 mäntien kanssa koneistamolle jossa männät sovitettiin lohkoon ja samalla tasopinta tarkastettiin.
Tässä vaiheessa hommasin myös ACL-laakerit, ARP-kansipultit, Cometic MLS kannentiivisteen, kaikki stefat ja tiivisteet koneeseen, kannen jonka käytin koneistamolla plaanauksessa jne.
Nyt pääsisin viimein kasaamaan alakertaa. Kampura, veivit, männät, öljypumppu, öljypohja, vesipumppu ja öljynsuodattimen jalka oli ainoat osat jotka sain kiinni kevään aikana. Tälläkin hetkellä kone on tallissa odottamassa inspiraatiota.
Kesän aikana itse autoa olen jonku verran hitsaillut katsastusta silmälläpitäen. Ajattelin leiman koittaa hakea vielä vanhalla, naputtavalla koneella (naputtaa vaan n. 3k rpm tienoilla). Päästöjä kun oltiin menossa laittamaan kohilleen, meni kaasuläpän asentoanturin kiinnityspultit poikki kaasuläpästä joten autohan kävi miten sattui. Sen jälkeen ajoin auton kotiin ja se onkin siitä asti saanut huilia. Nyt taas alkaa inspiraatio tämänkin suhteen heräilemään, josko vielä tälle vuodelle pääsis sudittamaan.
Loppuun tuleva speksilista: (nämä siis jo hommattu autoa varten)
-Supertech männät
-SPM veivit
-Cometic kannentiiviste
-ARP kansipultit
-ACL laakerit
-top mount pakosarja
-GT35 kiinalainen kopioahdin
-Turbosmart 40mm hukkis
-iso keulacooleri
-1000cc EV14 suuttimet
-Z32 MAF
-Zuikkiksen lastu
-VAG puolat
-Walbro 255 bensapumppu
-X-treme sintterikytkin
-kemppiperä
-Mishimoto syyläri
-apukuskille myös Sparco EVO2-penkki
-Takata vyöt
-uusi kardaanin kannatinlaakeri
-Hardrace vaihdelaatikon kannatinkumi
+muuta pientä
Projekti ei välttämättä ihan joka päivä tai edes viikko edisty, tota aikaa kun menee muuhunkin. Harrasteautoja on jo viisi jotenka aikaa joutuu jakamaan näiden kesken. Myös kolme pientä poikaa ja palkkatyö ja omakotitalon askareet nappaa oman lovensa ajasta ja jaksamisesta.
Kommentteja ja ehdotuksia ja jotain jupinaa saa mielellään tähän alle kirjotella, ettei menis ihan täysin monologiks tää homma. Se on tylsää se.
Tämä saa samalla toimia itelle muistilistana/huoltokirjana auton vaiheista.
Lähtökohta (näyttää tässä kuvassa PALJON paremmalta kuin oikeesti oli)
Elikkä, auto tuli mulle syksyllä 2013 vaihtokaupalla. Leimaa oli silloin muistaakseni n. viikko jäljellä ja auto tuli mulle rikkinäisenä (niinkin harvinainen vika kun CAS-anturi oli rikki). Vikaa en edes aluksi meinannu korjata, koska tähän koppaan oli tarkotus upottaa 1JZ-GTE. Niimpä auto purettiin melko pitkälti rullaavaksi kopaksi. Tässä vaiheessa löytykin toinen koppa JZ-aihioksi joten tähän pitikin saada kone ja ainakin etupenkit takasin. MUKAHAUSKA TIMELAPSEN PÄTKÄ. Kunhan auto saatiin käyntikuntoon ja muuten suht fiksuun kuntoon, leimasin auton joskus joulukuun aikoihin muistaakseni. Tietty auto piti saada eri väriseksi ja helppouden takia päädyin huitasemaan telalla Mastonin värikartasta valitun 121-sävyn pintaan. TOINEN MUKAHAUSKA TIMELAPSE.
Talvilook
Talvi ajeltiin enemmän ja vähemmän poikittain (oli hyvä talvilintta). Kevät 2014 saapui ja jotain piti ulkonäölle tehdä. No, mitäpä muutakaan kuin Rota RB-X:ät ja ZG-levikkeet kiinni. Vähän myöhemmin tuli myös tietty Rocket Bunny kopio takalippa. Vähän korkeeltahan auto alko näyttämään joten ruuvasin alle coiloverit (eBayn halvat, yllättävän toimivat).
Ennen madallusta
Madalluksen jälkeen
Tämmösenä auto oli mulla käytössä loppukesään 2014 asti kunnes alko pikkuhiljaa kuulumaan CA-miehille se niin tuttu ääni, kiertokangen laakerin naputus. Siinä vaiheessa hain käyttölintaksi 325 bemarin ja Nissan jäi seisoskelemaan kotipihaan.
Vähän syssymmällä aloin suunnittelemaan tähän koneenvaihtoa. JZ-aihiosta kun oli jääny ylimääräseks myyjän mukaan just viimesen päälle rakennettu uusilla osilla kasattu CA, piti projektin olla helppo ja nopee. Tän koneen ainoa ongelma myyjän mukaan oli se, että kasatessa on jako menny hampaan verran pieleen eikä siks lähe käyntiin. Eipä se mua vaivannut koska alun perin tää kone ei ollu tulossa käyttöön. Siinä vaiheessa kun alko löytymään TÄN näkösiä liitoksia, päätin vähän raottaa jakopään koppaa ja vilkasta mitä löytyy. No, jakohihna ei ollu hammasta pielessä, se oli ihan täysin löysällä siellä kopassa. Tässä vaiheessa päätin avata koko koneen. Onneks avasin, kone itessään oli kasattu aivan päin v*ttua: männät väärin päin (kaikki öljysuihkut mäntien alta poikki koska mäntien helmat osuneet), kasattu todennäkösesti ilman öljyä ja pyöritelty koska oli uudet männät naarmuilla ja kiillottunu vaikkei ollu koskaan ollu vielä käynnissä (tosin yritetty oli) ja muutenkin joka pultti oli löysällä tai poikki tai väärillä jengoilla jne.
Tässä vaiheessa päätin hyödyntää moottorista ainoastaan kampuran, lohkon ja veivit (uudet SPM:ät). Tilasin uudet samankokoset (83,5mm eli eka ylikoko) Supertechin männät. Männät tuli aikanaan mutta asentaessa huomasin että männät heiluu edestakasin lohkossa. Lohko oli siis ilmeisesti jo porattu jo ensimmäistä seuraavaan ylikokoon tai muuten vaan hoonattu isommaksi, en tiedä. Tästä v*ttuuntuneena hommasin uuden lohkoaihion. Lohkon vein talvella 2014/2015 mäntien kanssa koneistamolle jossa männät sovitettiin lohkoon ja samalla tasopinta tarkastettiin.
Tässä vaiheessa hommasin myös ACL-laakerit, ARP-kansipultit, Cometic MLS kannentiivisteen, kaikki stefat ja tiivisteet koneeseen, kannen jonka käytin koneistamolla plaanauksessa jne.
Nyt pääsisin viimein kasaamaan alakertaa. Kampura, veivit, männät, öljypumppu, öljypohja, vesipumppu ja öljynsuodattimen jalka oli ainoat osat jotka sain kiinni kevään aikana. Tälläkin hetkellä kone on tallissa odottamassa inspiraatiota.
Kesän aikana itse autoa olen jonku verran hitsaillut katsastusta silmälläpitäen. Ajattelin leiman koittaa hakea vielä vanhalla, naputtavalla koneella (naputtaa vaan n. 3k rpm tienoilla). Päästöjä kun oltiin menossa laittamaan kohilleen, meni kaasuläpän asentoanturin kiinnityspultit poikki kaasuläpästä joten autohan kävi miten sattui. Sen jälkeen ajoin auton kotiin ja se onkin siitä asti saanut huilia. Nyt taas alkaa inspiraatio tämänkin suhteen heräilemään, josko vielä tälle vuodelle pääsis sudittamaan.
Loppuun tuleva speksilista: (nämä siis jo hommattu autoa varten)
-Supertech männät
-SPM veivit
-Cometic kannentiiviste
-ARP kansipultit
-ACL laakerit
-top mount pakosarja
-GT35 kiinalainen kopioahdin
-Turbosmart 40mm hukkis
-iso keulacooleri
-1000cc EV14 suuttimet
-Z32 MAF
-Zuikkiksen lastu
-VAG puolat
-Walbro 255 bensapumppu
-X-treme sintterikytkin
-kemppiperä
-Mishimoto syyläri
-apukuskille myös Sparco EVO2-penkki
-Takata vyöt
-uusi kardaanin kannatinlaakeri
-Hardrace vaihdelaatikon kannatinkumi
+muuta pientä
Projekti ei välttämättä ihan joka päivä tai edes viikko edisty, tota aikaa kun menee muuhunkin. Harrasteautoja on jo viisi jotenka aikaa joutuu jakamaan näiden kesken. Myös kolme pientä poikaa ja palkkatyö ja omakotitalon askareet nappaa oman lovensa ajasta ja jaksamisesta.
Kommentteja ja ehdotuksia ja jotain jupinaa saa mielellään tähän alle kirjotella, ettei menis ihan täysin monologiks tää homma. Se on tylsää se.
Last edited by H.V.R on 11. Dec 2015 21:10, edited 2 times in total.
H.V.R:n romut: 2xS13 ja TA22
Ajattelin tähän samaan topickiin jatkaa näillä muillakin japseilla mitä on tullu haalittua.
Eli, toinen S13. Vm. -89. Tästä otettiin tuo edellisen postauksen moottori jonka piti olla mahtavasti rakennettu.
Auton hain oulusta JZ-projektiksi marraskuussa 2013. Päädyin tän kopan hakemaan koska tämä on ei-vähäpäästöinen, joka taas mahdollistaa "omavalmistemoottorin". Ja kyllä, asia on tarkastettu Trafilta ja tämä todella ei ole vähäpäästöinen.
Auto heti kotiuduttuaan
Auto purettiin melkein heti sisustaa myöden. Turvakaaria varten tilasin Marteliukselta tavarat, poislukien suorat pätkät. Moottori eli 1JZ-GTE oli tullut mulle jo aiemmin Englannista. Myöskin R154-laatikon ja Alconin 3-levykytkin oli haalittu valmiiksi.
Kone ja laatikko soviteltiin paikalleen melkein heti että saa edes pientä osviittaa kuinka paljon joutuu tekemään muutoksia, mutta kone ja laatikko upposi paikalleen ilman ongelmia. Ainoa mitä joutu muokkaamaan, oli kepin reiän paikkaa kardaanitunnelissa.
Lämmityslaitteen virkaa hoitamaan hankittiin tämmönen. (toivottavasti linkki toimii) Kätevä kun on kenno ja puhallin samassa paketissa. Tohon tarvii vaan askarrella joku etulevy johon tulee putkille lähdöt jotka vedetään sitten kojelaudalle tuulilasille puhaltelemaan.
Kardaani löyty valmiina joten senkään kanssa ei joudu tappelemaan. Muitakin osia on haalittu paljon, esim. Fuelabin bensapumppu, Fuelabin älybensapaineensäädin ja Fuelabin suodattimet, turvatankki, VAG-puolat, Z32 takanavat, R33 takajarrut, S14 etunavat + tukivarret + jarrut, BC Racing alusta, 50mm levittävät takakyljet, 30mm levittävät etulokasuojat, takavalot jne jne.
Moottorinohjaukseksi valikoitui Tatech T38 Pro. Suuttimet tulee olemaan aluksi 1000cc EV14:set. E85:lla olis tarkotus ajella. Ahdinta ei ole vielä hankittu, joten se puoli on auki. Alkuun oli tarkotus laittaa perus HX40 Super, mutta se löysi tiensä erään Celican konehuoneeseen (siitä juttua myöhemmin).
Nyt tämäkin projekti on ollu vähän pidemmällä tauolla kun ei oo muka ollut aikaa. Nyt on tallin muutto alkamassa, joten josko sitä innostuis taas rakentelemaan kun pääsee uusiin tiloihin.
Kevättalvella on viimeks tälle tehty mitään, silloin aloteltiin turvakaarien tekemistä. Kaaria ei tehdä minkään sääntöjen mukaisiksi mutta asiallisesti koitetaan kuitenkin.
Tulevat speksit:
-1JZ-GTE
-Tatech T38 Pro
-1000cc suuttimet
-Fuelabin bensavermeet
-turvatankki
-kaaret
-Sparcon EVO2-penkit
-Sparcon 6-pistevyöt
-BC Racing alusta
-S14 etutukivarret + jarrut + navat
-Z32 takanavat + R33 takajarrut
-hydraulikässäri
-Rota GTR-D 10x18 eteen ja 12x18 taakse
Edellämainitut siis jo hommailtu.
Hankintalistalla on ainakin ahdin, turvakaariputkea, kunnon syyläri, takapuskuri, helmat + paljon kaikkea pientä.
Esikuvana auton ulkonäölle vois pitää Tuerckin JZ Nissania. Tohon ulkonäköön tähtään, poislukien vanteet. Ei oo varaa Workin kannuihin Toi auto jotenkin kolahti muhun heti kun sen näin, joten kai sellanen pitää koittaa tehä
Eli, toinen S13. Vm. -89. Tästä otettiin tuo edellisen postauksen moottori jonka piti olla mahtavasti rakennettu.
Auton hain oulusta JZ-projektiksi marraskuussa 2013. Päädyin tän kopan hakemaan koska tämä on ei-vähäpäästöinen, joka taas mahdollistaa "omavalmistemoottorin". Ja kyllä, asia on tarkastettu Trafilta ja tämä todella ei ole vähäpäästöinen.
Auto heti kotiuduttuaan
Auto purettiin melkein heti sisustaa myöden. Turvakaaria varten tilasin Marteliukselta tavarat, poislukien suorat pätkät. Moottori eli 1JZ-GTE oli tullut mulle jo aiemmin Englannista. Myöskin R154-laatikon ja Alconin 3-levykytkin oli haalittu valmiiksi.
Kone ja laatikko soviteltiin paikalleen melkein heti että saa edes pientä osviittaa kuinka paljon joutuu tekemään muutoksia, mutta kone ja laatikko upposi paikalleen ilman ongelmia. Ainoa mitä joutu muokkaamaan, oli kepin reiän paikkaa kardaanitunnelissa.
Lämmityslaitteen virkaa hoitamaan hankittiin tämmönen. (toivottavasti linkki toimii) Kätevä kun on kenno ja puhallin samassa paketissa. Tohon tarvii vaan askarrella joku etulevy johon tulee putkille lähdöt jotka vedetään sitten kojelaudalle tuulilasille puhaltelemaan.
Kardaani löyty valmiina joten senkään kanssa ei joudu tappelemaan. Muitakin osia on haalittu paljon, esim. Fuelabin bensapumppu, Fuelabin älybensapaineensäädin ja Fuelabin suodattimet, turvatankki, VAG-puolat, Z32 takanavat, R33 takajarrut, S14 etunavat + tukivarret + jarrut, BC Racing alusta, 50mm levittävät takakyljet, 30mm levittävät etulokasuojat, takavalot jne jne.
Moottorinohjaukseksi valikoitui Tatech T38 Pro. Suuttimet tulee olemaan aluksi 1000cc EV14:set. E85:lla olis tarkotus ajella. Ahdinta ei ole vielä hankittu, joten se puoli on auki. Alkuun oli tarkotus laittaa perus HX40 Super, mutta se löysi tiensä erään Celican konehuoneeseen (siitä juttua myöhemmin).
Nyt tämäkin projekti on ollu vähän pidemmällä tauolla kun ei oo muka ollut aikaa. Nyt on tallin muutto alkamassa, joten josko sitä innostuis taas rakentelemaan kun pääsee uusiin tiloihin.
Kevättalvella on viimeks tälle tehty mitään, silloin aloteltiin turvakaarien tekemistä. Kaaria ei tehdä minkään sääntöjen mukaisiksi mutta asiallisesti koitetaan kuitenkin.
Tulevat speksit:
-1JZ-GTE
-Tatech T38 Pro
-1000cc suuttimet
-Fuelabin bensavermeet
-turvatankki
-kaaret
-Sparcon EVO2-penkit
-Sparcon 6-pistevyöt
-BC Racing alusta
-S14 etutukivarret + jarrut + navat
-Z32 takanavat + R33 takajarrut
-hydraulikässäri
-Rota GTR-D 10x18 eteen ja 12x18 taakse
Edellämainitut siis jo hommailtu.
Hankintalistalla on ainakin ahdin, turvakaariputkea, kunnon syyläri, takapuskuri, helmat + paljon kaikkea pientä.
Esikuvana auton ulkonäölle vois pitää Tuerckin JZ Nissania. Tohon ulkonäköön tähtään, poislukien vanteet. Ei oo varaa Workin kannuihin Toi auto jotenkin kolahti muhun heti kun sen näin, joten kai sellanen pitää koittaa tehä
Re: H.V.R:n romut: 2xS13 ja TA22
1jz = 5/5
Suosittelen ostamaan 1jz täydellisen tiivistesarjan, koska ei maksa kun reilu 300e ja esim. venavarrenkumit erikseen ostettuna maksaa yli puolet tuosta ja ne tuntuu olevan järestään aina näissä finaalissa jos ei ole vaihdettu.
Suosittelen ostamaan 1jz täydellisen tiivistesarjan, koska ei maksa kun reilu 300e ja esim. venavarrenkumit erikseen ostettuna maksaa yli puolet tuosta ja ne tuntuu olevan järestään aina näissä finaalissa jos ei ole vaihdettu.
Re: H.V.R:n romut: 2xS13 ja TA22
Sitten päästäänkin tähän ainoaan joka on tällä hetkellä liikenteessä, eli Celica TA22 1971.
Moottorin virkaa hoitaa 1JZ-GTE VVT-i jonka jatkeena W58-laatikko josta voima menee Hiacen taka-akselille.
Moottoria ohjaa Vi-Pec.
Auto tuli mulle viime syksynä puolivahingossa. Tiedustelin auton silloiselta omistajalta JZ-moottorin laittamisen mahdollisuuksia silloiseen omaan projekti TA22:een. Vastaus oli että helpommalla pääsen jos vaan ostan tän valmiin auton pois. No, eihän sitä kauaa tarvinnut miettiä. Auto tuli haettua uuteen kotiin.
Auto silloin kun se mulle tuli
Loppukauden ajelin autolla, mitään ihmeempää en tehnyt. Moottori oli lähes vakio, mitä nyt cooleri ja moottorinohjaus laiteltu. Ahdin oli tuolloin Kinugawan joku alkuperästä vastaava ja koska sillä oli ajeltu ilman putsaria (ja ehkä jostain muustakin syystä) oli ahdin jo aivan täysin sohlo. Siitä huolimatta oli hyvin vetoja
VIDEO
Sitten tulikin jo aika laittaa auto talviteloille.
Talvi 2014/2015 toi tullessaan vaan pieniä muutoksia. Syylärin lähtöjä muokattiin, jotta sen sai konehuoneen puolelle ja välijäähdytin siirrettiin alas ja taaemmas. Näin saatiin tilaa sisemmille etuvaloille ja maskille, ne kun mielestäni vaan kuuluu olla tossa keulassa.
Ei toi keula vieläkään miellytä mutta sille on taas talvella suunnitelmissa pieniä muutoksia.
Toinen projekti oli ahtimen vaihto. Auton mukana tuli kiinalaisvalmisteinen rosteripakosarja joten sitä käytettiin hyväksi. Aika paljon joutu reikiä vinguttelemaan että osui kohdilleen. Lisäksi hukkaportin lähtöä muutettiin. Ahtimeksi tuli Holset HX40 Super ja hukkaportiksi Turbosmartin 50mm ProGate screamer pipellä tietty Luonnollisesti myös ahtoputket piti tehdä uusiksi kuten myös downpipe ja putkisto, joka jäikin aika lyhyeksi
Keväällä kun koitettiin autoa saada ensimmäistä kertaa käyntiin, oli yllätys suuri. Hyvin pyörittää mutta ei vaan lähde. Hetken aikaa meni kunnes vika löytyi, kampiakselin asentoanturista johto poikki, ihan liittimen juuresta. Todennäkösesti ite olen sen torsonnut jossain asennushommissa. Tämä asia kuntoon ja heti pärähti käyntiin.
Ja pitihän sitä päästä testaamaan.
Nyt on tämä kesä menty lähestulkoon tekemättä mitään.
Ens talven suunnitelmissa ainakin seuraavaa jos vaan rahat, aika ja mielenkiinto riittää:
-syyläri konttiin, ilmanotto kontin pohjasta ja kaks isoa imevää flektiä toiselle puolelle ja poisto kontin luukusta/takaspoilerista
-sähkönen vesipumppu
-turvatankki + uus bensapumppu
-isommat suuttimet
-välijäähdytin konehuoneeseen
-uudet ahtoputket
-etulippa
-takalippa
Suuttimet, etu- ja takalippa jo löytyy. Muut hankintalistalla, jossa on myös vanteet mahollisesti, kun vaan talous antais myöden.
Sisälle oli ajatuksena myös laittaa puolikaaret ja kuppipenkit + neli/kuuspistevyöt.
Katotaan jos vielä loppukaudesta tulee uutta videoo
Moottorin virkaa hoitaa 1JZ-GTE VVT-i jonka jatkeena W58-laatikko josta voima menee Hiacen taka-akselille.
Moottoria ohjaa Vi-Pec.
Auto tuli mulle viime syksynä puolivahingossa. Tiedustelin auton silloiselta omistajalta JZ-moottorin laittamisen mahdollisuuksia silloiseen omaan projekti TA22:een. Vastaus oli että helpommalla pääsen jos vaan ostan tän valmiin auton pois. No, eihän sitä kauaa tarvinnut miettiä. Auto tuli haettua uuteen kotiin.
Auto silloin kun se mulle tuli
Loppukauden ajelin autolla, mitään ihmeempää en tehnyt. Moottori oli lähes vakio, mitä nyt cooleri ja moottorinohjaus laiteltu. Ahdin oli tuolloin Kinugawan joku alkuperästä vastaava ja koska sillä oli ajeltu ilman putsaria (ja ehkä jostain muustakin syystä) oli ahdin jo aivan täysin sohlo. Siitä huolimatta oli hyvin vetoja
VIDEO
Sitten tulikin jo aika laittaa auto talviteloille.
Talvi 2014/2015 toi tullessaan vaan pieniä muutoksia. Syylärin lähtöjä muokattiin, jotta sen sai konehuoneen puolelle ja välijäähdytin siirrettiin alas ja taaemmas. Näin saatiin tilaa sisemmille etuvaloille ja maskille, ne kun mielestäni vaan kuuluu olla tossa keulassa.
Ei toi keula vieläkään miellytä mutta sille on taas talvella suunnitelmissa pieniä muutoksia.
Toinen projekti oli ahtimen vaihto. Auton mukana tuli kiinalaisvalmisteinen rosteripakosarja joten sitä käytettiin hyväksi. Aika paljon joutu reikiä vinguttelemaan että osui kohdilleen. Lisäksi hukkaportin lähtöä muutettiin. Ahtimeksi tuli Holset HX40 Super ja hukkaportiksi Turbosmartin 50mm ProGate screamer pipellä tietty Luonnollisesti myös ahtoputket piti tehdä uusiksi kuten myös downpipe ja putkisto, joka jäikin aika lyhyeksi
Keväällä kun koitettiin autoa saada ensimmäistä kertaa käyntiin, oli yllätys suuri. Hyvin pyörittää mutta ei vaan lähde. Hetken aikaa meni kunnes vika löytyi, kampiakselin asentoanturista johto poikki, ihan liittimen juuresta. Todennäkösesti ite olen sen torsonnut jossain asennushommissa. Tämä asia kuntoon ja heti pärähti käyntiin.
Ja pitihän sitä päästä testaamaan.
Nyt on tämä kesä menty lähestulkoon tekemättä mitään.
Ens talven suunnitelmissa ainakin seuraavaa jos vaan rahat, aika ja mielenkiinto riittää:
-syyläri konttiin, ilmanotto kontin pohjasta ja kaks isoa imevää flektiä toiselle puolelle ja poisto kontin luukusta/takaspoilerista
-sähkönen vesipumppu
-turvatankki + uus bensapumppu
-isommat suuttimet
-välijäähdytin konehuoneeseen
-uudet ahtoputket
-etulippa
-takalippa
Suuttimet, etu- ja takalippa jo löytyy. Muut hankintalistalla, jossa on myös vanteet mahollisesti, kun vaan talous antais myöden.
Sisälle oli ajatuksena myös laittaa puolikaaret ja kuppipenkit + neli/kuuspistevyöt.
Katotaan jos vielä loppukaudesta tulee uutta videoo
Last edited by H.V.R on 14. Aug 2015 12:16, edited 1 time in total.
Re: H.V.R:n romut: 2xS13 ja TA22
Onhan se hieno moottori Joo, kyllä konetta on tarkotus availla ja tarkistella ennen kun se lopullisesti upotetaan konehuoneen puolelle. Kiitoksia vinkistäKristian wrote:1jz = 5/5
Suosittelen ostamaan 1jz täydellisen tiivistesarjan, koska ei maksa kun reilu 300e ja esim. venavarrenkumit erikseen ostettuna maksaa yli puolet tuosta ja ne tuntuu olevan järestään aina näissä finaalissa jos ei ole vaihdettu.
Lintta S13
Tänään se tapahtu, innostuin viettämään lintta-nissanin kanssa tallissa kiihkeän puolituntisen kun vaihtelin kaasuläpän. Tämä operaatio siis siksi koska kaasuläpän asentoanturin pultit oli molemmat katkenneet kaasuläpän runkoon.
Noin se ei oikein toiminu
"Uus" läppä toisesta (tai oikeastaan kolmannesta) moottorista
Katkenneita ruuveja näkyvissä
Homma valmis
En tiedä miks oon tätäkin niin kauan viivytelly, ei ollu kummonen homma. Suurin osa ajasta meni työkalujen ettiskelyyn.
Viime viikolla tuli tehtyä myös yks heräteostos kun halvalla sain (ainaki omasta mielestäni)
En tiedä tekeekö tollasella short shifterillä mitään mutta kokeillaan.
Siinä kaasuläpän vaihdon jälkeen tupakkia poltellessa mietin myös josko tekis jonkumoisen harness barin tähän vöitä varten. Siis tän TYYLISEN mutta ei kuitenkaan ihan noin.
Toinen vaihtoehto olis puolikaaret. Pääkaari multa löytyis jo tämmöseen valmiiks. Täyttä häkkiä en aio tehä koska katuauto ja tulee toimiessaan olemaan todennäkösesti ihan joka päiväsessä ajossa ja kun meikäläinen on niin kovin gotleettinen niin töihinkin joutus heräämään 10min aiemmin että ehtii punnertaa ittensä autoon ja uloskin sieltä vielä duunin pihassa.
Mutta leima on nyt se eka juttu, katellaan sitte sen jälkeen mitä tehään.
Noin se ei oikein toiminu
"Uus" läppä toisesta (tai oikeastaan kolmannesta) moottorista
Katkenneita ruuveja näkyvissä
Homma valmis
En tiedä miks oon tätäkin niin kauan viivytelly, ei ollu kummonen homma. Suurin osa ajasta meni työkalujen ettiskelyyn.
Viime viikolla tuli tehtyä myös yks heräteostos kun halvalla sain (ainaki omasta mielestäni)
En tiedä tekeekö tollasella short shifterillä mitään mutta kokeillaan.
Siinä kaasuläpän vaihdon jälkeen tupakkia poltellessa mietin myös josko tekis jonkumoisen harness barin tähän vöitä varten. Siis tän TYYLISEN mutta ei kuitenkaan ihan noin.
Toinen vaihtoehto olis puolikaaret. Pääkaari multa löytyis jo tämmöseen valmiiks. Täyttä häkkiä en aio tehä koska katuauto ja tulee toimiessaan olemaan todennäkösesti ihan joka päiväsessä ajossa ja kun meikäläinen on niin kovin gotleettinen niin töihinkin joutus heräämään 10min aiemmin että ehtii punnertaa ittensä autoon ja uloskin sieltä vielä duunin pihassa.
Mutta leima on nyt se eka juttu, katellaan sitte sen jälkeen mitä tehään.
Re: H.V.R:n romut: 2xS13 ja TA22
Kuvat ja tekstit on vissiin vähä sekasin?
No, mielenkiintoisia projekteja silti!
No, mielenkiintoisia projekteja silti!
Nopeat liikkeet on näyttäviä
Re: H.V.R:n romut: 2xS13 ja TA22
Mulla ne näkyy ainakin ihan oikein. Vai enkö vaan tajuuZugu wrote:Kuvat ja tekstit on vissiin vähä sekasin?
No, mielenkiintoisia projekteja silti!
Re: H.V.R:n romut: 2xS13 ja TA22
No esim ku on kuvateksti et "homma valmis" siin näkyy paketissa olevia laakereita, sillo ku lukee et "uus läppä" on sivukuva Celicasta, Katkenneita ruuveja on kytkin kuvassa, syylärin lähtöjä kuvassa näkyy nissanin moottori, keulakuvassa on pelkkä moottori (jz, tosin onhan sekin keulassa..) jne jne..H.V.R wrote:Mulla ne näkyy ainakin ihan oikein. Vai enkö vaan tajuuZugu wrote:Kuvat ja tekstit on vissiin vähä sekasin?
No, mielenkiintoisia projekteja silti!
Nopeat liikkeet on näyttäviä
Re: H.V.R:n romut: 2xS13 ja TA22
Mulla ne näkyy oikein kyllä ja oon nimenomaan ollu tarkkana et menis oikein. Mikähän siinä kusee...? Mikä selain sulla? Mulla näkyy puhelimella ja Firefoxilla ainaki oikein.
Re: H.V.R:n romut: 2xS13 ja TA22
Hmm, tosiaan Chromella näkyy sit ihan oikein, mystinen paikka tää intterwebbi, no mut tällä näki sit enemmänki kuviaH.V.R wrote:Mulla ne näkyy oikein kyllä ja oon nimenomaan ollu tarkkana et menis oikein. Mikähän siinä kusee...? Mikä selain sulla? Mulla näkyy puhelimella ja Firefoxilla ainaki oikein.
Nopeat liikkeet on näyttäviä
Re: H.V.R:n romut: 2xS13 ja TA22
Mä jo säikähdin että kaikki linkitykset menny vituiks Onneks selvisZugu wrote:Hmm, tosiaan Chromella näkyy sit ihan oikein, mystinen paikka tää intterwebbi, no mut tällä näki sit enemmänki kuvia
Re: H.V.R:n romut: 2xS13 ja TA22
Pitkään ollu hiljasta, johtuen muista kiireistä. Kimppatallin muutto, kaverin kämpän remppa (joka siis uuden kimppatallin yhteydessä), tietty minicrosseille piti touhuilla rata uuden tallin takapihalle ja moni muu projekti vieny kaiken ajan autohommilta. Tietty piti mopoki hommata rataa varten
Mopedi
Pöytähyppyri rakenteilla
Mutta takas autoihin, JZ S13-projekti pääsi uuteen talliin sisään viime viikolla.
Myös tota himatallia oon siivoillu joten siellä mahtuu taas tekemään jotain. Lintta S13 odottelee siellä että sais taas rakkautta osakseen.
Ja ihan tähän linttaan liittyen kysymys; kuinka tarpeellisia moottorin toiminnan kannalta on ne kaikki kikkulat siinä imusarjan lähistöllä, ne mihin menee johtoja ja letkuja. Tekis mieli laittaa kunnon imusarja mahollisesti, mutta koska ainakin tässä vaiheessa vielä moottorinohjaus tulee pysymään ihan orkkiksena, niin mietityttää voiko niitä poistaa? Mitä ne edes on?
Mopedi
Pöytähyppyri rakenteilla
Mutta takas autoihin, JZ S13-projekti pääsi uuteen talliin sisään viime viikolla.
Myös tota himatallia oon siivoillu joten siellä mahtuu taas tekemään jotain. Lintta S13 odottelee siellä että sais taas rakkautta osakseen.
Ja ihan tähän linttaan liittyen kysymys; kuinka tarpeellisia moottorin toiminnan kannalta on ne kaikki kikkulat siinä imusarjan lähistöllä, ne mihin menee johtoja ja letkuja. Tekis mieli laittaa kunnon imusarja mahollisesti, mutta koska ainakin tässä vaiheessa vielä moottorinohjaus tulee pysymään ihan orkkiksena, niin mietityttää voiko niitä poistaa? Mitä ne edes on?
Re: H.V.R:n romut: 2xS13 ja TA22
Jotain pientä edistystä lintan kohdalla tapahtunu. Kokeilin käyntiin ekaa kertaa kaasuläpän vaihdon jälkeen ja auto käy huomattavasti nätimmin nyt kun TPS on kunnolla kiinni
Takaa tuli myös nostettua levikkeiden kiinnityskohtaa parilla sentillä, oli mun mielestä jotenki häiritsevästi alhaalla ennen.
Kaikki valot tuli tarkisteltua leimaa varten. Rekkarivalojen kiinnitykset kun oli mädäntyny pois niin tein väliaikasen (eli pysyvän) kiinnityksen reikäraudalla.
Nyt mahollisesti tällä viikolla pitäis mennä hieromaan päästölaput autosta ja sen jälkeen kokeillaan leimalle.
Eilen illalla vielä huvikseni alottelin sisältä bitumin poistoa. Kontti olis nyt tyhjä siitä p*skasta. On muuten synkkää touhua toi bitumin poisto
Ennen
Jälkeen
Bitumin poistot jatkuu varmaan leiman jälkeen, jolloin myös akku siirtyy konttiin ja koko sisusta saa maalin päälle.
Takaa tuli myös nostettua levikkeiden kiinnityskohtaa parilla sentillä, oli mun mielestä jotenki häiritsevästi alhaalla ennen.
Kaikki valot tuli tarkisteltua leimaa varten. Rekkarivalojen kiinnitykset kun oli mädäntyny pois niin tein väliaikasen (eli pysyvän) kiinnityksen reikäraudalla.
Nyt mahollisesti tällä viikolla pitäis mennä hieromaan päästölaput autosta ja sen jälkeen kokeillaan leimalle.
Eilen illalla vielä huvikseni alottelin sisältä bitumin poistoa. Kontti olis nyt tyhjä siitä p*skasta. On muuten synkkää touhua toi bitumin poisto
Ennen
Jälkeen
Bitumin poistot jatkuu varmaan leiman jälkeen, jolloin myös akku siirtyy konttiin ja koko sisusta saa maalin päälle.
Re: H.V.R:n romut: 2xS13 ja TA22
Eilisilta menikin aika tehokkaasti touhutessa että saatiin päästölappu tosta mustasta. Vaikka auto tuntukin siltä että kävi hienosti nyt ku TPS oli kunnolla kiinni, niin sekin tunne meni ohi ku kone lämpes kunnolla. Kauhee puputus ja kone hytky niin saatanasti käydessään. No, kokeiltii huvikseen kuitenkin mitä mittarit näyttää. HC ja CO oli ihan pilvissä. Siinä huudatellessa päätti sitten kaasuläpän alla oleva U:n mallinen pieni vesiletku irrota, oli vissiin jääny klemmari kiristämättä Konehuone ja tuulilasi ihan glykolissa No, letku kiinni ja sitten mietittiin mitä seuraavaks. Päätettiin käydä hakemassa multa himasta toiset puolat ja lyötiin samalla uudet NGK:n iridiumit. Puolia kun alettiin vaihtamaan, niin huomattiin että kaikista puolista jotka siis just haettiin, oli nastat poikki sisältä. Päätettiin kokeilla pelkästään uusilla tulpilla, tulokset parani vähän muttei tarpeeks. Siinä vaiheessa päätettiin käydä hakemassa multa himasta VAG-puolat ja johtosarja. Ne kiinni ja jo alko käymään nätisti. Hetken ku lämmitti niin saatiin hyväksytty päästölappu Lähipäivinä vois jo alkaa suunnittelemaan leimaamista.
Mutta tällästä tää harrastaminen on, varmaan tulee vielä vastoinkäymisiä, varsinkin kun kohteena on CA18DET + S13
Mutta tällästä tää harrastaminen on, varmaan tulee vielä vastoinkäymisiä, varsinkin kun kohteena on CA18DET + S13
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests