Ei pysty eikä tarvitsekkaan, koska siellä ei ole huollettavia osia kuten kitkalukoissa.Tuopponen wrote: Onko jollain kokemuksia pystyykö tuota vakio lukkoa ehostamaan jollain vai antaako sen vain olla
Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1
Noniin asia kirkas Ei ihmekkää kun ei mistään löytynyt aiheesta mitäänKaze wrote:Ei pysty eikä tarvitsekkaan, koska siellä ei ole huollettavia osia kuten kitkalukoissa.Tuopponen wrote: Onko jollain kokemuksia pystyykö tuota vakio lukkoa ehostamaan jollain vai antaako sen vain olla
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1
Päivitellääs tätäki taas välillä...
Alakerta ja kansi tosiaan paloina ja osia on haalittu sitämukaa. Kanteen oon aloittanu pienen kanavien siistimisen, eli valujäljet ja koneistus saumojen pykälät tarkoitus tasoitella ennen kannen vientiä koneistamolle. Kanteen tulee uudet supertechin venttiilin ohjurit, kun vanhat oli jo kohtuu väliät
Vauhtipyöräksi otin tommosen 3.4 kilosen Fidanzan, mikä arveluttaa tuon startti kehän osalta, kun niitä on useampikin maailmalla pettänyt kehä siis lähtee irti ja pyörii vain paikoillaan Tuota miettinyt, että millä sen ehkäisisi.
jotkut on hitsanneen pulttien kannat tuohon kehään kiinni, mikä voisi olla ihan järkevä vaihtoehto
Siinä sitte läjä kaikkea muuta pientä, mitä tullu haalittua
Laturin otin aikani kuluksi ehostuksen alle Siihen uudet laakerit ja tuo hiili paketti(Ostin noita hiiliä parit ylimääräiset jos jotakuta kiinnostaa)+Järjetön puunaus päällisin puolin
Alakerta ja kansi tosiaan paloina ja osia on haalittu sitämukaa. Kanteen oon aloittanu pienen kanavien siistimisen, eli valujäljet ja koneistus saumojen pykälät tarkoitus tasoitella ennen kannen vientiä koneistamolle. Kanteen tulee uudet supertechin venttiilin ohjurit, kun vanhat oli jo kohtuu väliät
Vauhtipyöräksi otin tommosen 3.4 kilosen Fidanzan, mikä arveluttaa tuon startti kehän osalta, kun niitä on useampikin maailmalla pettänyt kehä siis lähtee irti ja pyörii vain paikoillaan Tuota miettinyt, että millä sen ehkäisisi.
jotkut on hitsanneen pulttien kannat tuohon kehään kiinni, mikä voisi olla ihan järkevä vaihtoehto
Siinä sitte läjä kaikkea muuta pientä, mitä tullu haalittua
Laturin otin aikani kuluksi ehostuksen alle Siihen uudet laakerit ja tuo hiili paketti(Ostin noita hiiliä parit ylimääräiset jos jotakuta kiinnostaa)+Järjetön puunaus päällisin puolin
Last edited by Tuopponen on 22. Oct 2017 14:29, edited 1 time in total.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1
Tuo hammaskehä on kiinnitetty puristussovitteen lisäksi noilla kolmella ruuvilla ja noissa esimerkkitapauksissa molemmat ovat sitten pettäneet? Vauhtipyörän ja hammaskehän sovite liian väljä, leikkausvoimat katkaisseet (löystyneet)pultit?Tuopponen wrote: Vauhtipyöräksi otin tommosen 3.4 kilosen Fidanzan, mikä arveluttaa tuon startti kehän osalta, kun niitä on useampikin maailmalla pettänyt kehä siis lähtee irti ja pyörii vain paikoillaan Tuota miettinyt, että millä sen ehkäisisi.
jotkut on hitsanneen pulttien kannat tuohon kehään kiinni, mikä voisi olla ihan järkevä vaihtoehto
Joka tapauksessa hitsitäppi ei ole oikein ratkaisu kumpaankaan ja tuollaisen lämpökäsitellyn/ sovitetun osan hitsailu on muutenkin vähän kyseenalaista koska se saattaa heikentää sitä. Esim. 9000rpm pyörintänopeulla pettäessa tuollainen hammaskehän pätkä tulee kytkinkopan/konepellin läpi kuin luoti...
Oikeastaan ainoa toimenpide mitä tuollaiselle voisi tai ylipäätään kannattaa tehdä, on noiden kolmen varmistusruuvin kiinnittäminen kovan lämmönkestävän lukitteen kanssa (jos eivät jo ole) huolellisesti ruuvin lujuusluokituksen edellyttämään venymään/ momenttiin.
Tai sitten käyttää jonkun muun valmistajan laadukasta cromo/teräsvauhtipyörää, esim. Todan tai Exedyn.
Olithan muuten tietoinen mahdollisesta alasilmien korjaushionnan tarpeesta noihin ARP:n pultteihin siirtyessä?
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1
Noista ei onneksi ole tuo hammaskehä hajonnut tai en ainakaan löytänyt yhtään, että kehä olisi räjähtänyt paloiksi se vain ajan saatossa tai kovassa lämpövaihtelussa irtoaa. Ilmeisesti nuo pultit eivät läpäise tuota kehää millään lailla vaan ovat vain varmistamassa, ettei kehä lähde kävelemään tuosta paikastaan. Toki nämä ovat kestäneet ongelmitta monissa vehkeissä, mutta tosiaan olisi järkevää jollain tuo ehkäistä.
https://www.youtube.com/watch?v=Fp4oAsoHyPo
Ja noista kangen pulteista lukee kyllä tuola ARP:n ohjeissa.
Mutta hyvä että täällä on näitä kokeneita tekniikan väsääjiä antamassa neuvoja!
https://www.youtube.com/watch?v=Fp4oAsoHyPo
Ja noista kangen pulteista lukee kyllä tuola ARP:n ohjeissa.
Mutta hyvä että täällä on näitä kokeneita tekniikan väsääjiä antamassa neuvoja!
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1
Tässä vielä muutama kuva... Tuossa takapuolella tuollainen huuli, ettei hammaskehä pääse sinnepäin karkaamaan ja etupuolella vain nuo ruuvit jotka eivät itsessään läpäise tuota kehää.
Last edited by Tuopponen on 22. Oct 2017 14:32, edited 1 time in total.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1
Nii meinasin siis lähinnä että jälkeenpäin tapahtuva hitsailu saattaa paikallisesti heikentää tuollaista lämpökäsiteltyä kappaletta. Haurastuessaan se on alttiimpi säröytymään mikä taas voi johtaa kulminoituessaa aiemmin mainitun kaltaiseen tilanteeseen. Ns. worts case scenario.Tuopponen wrote:Noista ei onneksi ole tuo hammaskehä hajonnut tai en ainakaan löytänyt yhtään, että kehä olisi räjähtänyt paloiksi se vain ajan saatossa tai kovassa lämpövaihtelussa irtoaa. Ilmeisesti nuo pultit eivät läpäise tuota kehää millään lailla vaan ovat vain varmistamassa, ettei kehä lähde kävelemään tuosta paikastaan.
Joo, nuo ruuvit et prikat toimii siis lähinnä jonkinmoisena varmistuksena ettei kehä saa pientäkään mahdollisuutta päästä liikahtamaan kiertosuunnassa. Jos sovite sattuu olemaan liian löysä, niin eihän sitä pidä siinä mikään. Se on silloin ns. susi.
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1
Joo totta tuoki sitä riskiä ei parane ottaa, eli jätän suosista hitsaamattaKaze wrote:Nii meinasin siis lähinnä että jälkeenpäin tapahtuva hitsailu saattaa paikallisesti heikentää tuollaista lämpökäsiteltyä kappaletta. Haurastuessaan se on alttiimpi säröytymään mikä taas voi johtaa kulminoituessaa aiemmin mainitun kaltaiseen tilanteeseen. Ns. worts case scenario.
Joo, nuo ruuvit et prikat toimii siis lähinnä jonkinmoisena varmistuksena ettei kehä saa pientäkään mahdollisuutta päästä liikahtamaan kiertosuunnassa. Jos sovite sattuu olemaan liian löysä, niin eihän sitä pidä siinä mikään. Se on silloin ns. susi.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1
Noniin välillä jotain tännekki...
Alakerta kävi koneistamolla tasapainotuksessa, laakerikaulojen kiillotuksessa ja samalla nuo kankien alasilmät hiottiin, myös kannen sain jo takaisin koneistamolta eli siihen vaihdettiin nuo venttiilin ohjurit, seetit koneistettiin ja tottakai oikastiin tasopinta
Laakerivälykset tuli myös tarkisteltua alakerrasta ja ACL laakerit vaikutti olevan oikeinki hyvän kokoset
Loppuun sekalainen nippu kuvia
Enää ei puutu ku loput Suuttimet, E85 kestävä bensapumppu ja säädettävät nokkapyörät ainakin vielä hommaamatta, jotta saa suositella tai jos ylimääräisiä löytyy niin tarjotakkin saa ja pitää
Alakerta kävi koneistamolla tasapainotuksessa, laakerikaulojen kiillotuksessa ja samalla nuo kankien alasilmät hiottiin, myös kannen sain jo takaisin koneistamolta eli siihen vaihdettiin nuo venttiilin ohjurit, seetit koneistettiin ja tottakai oikastiin tasopinta
Laakerivälykset tuli myös tarkisteltua alakerrasta ja ACL laakerit vaikutti olevan oikeinki hyvän kokoset
Loppuun sekalainen nippu kuvia
Enää ei puutu ku loput Suuttimet, E85 kestävä bensapumppu ja säädettävät nokkapyörät ainakin vielä hommaamatta, jotta saa suositella tai jos ylimääräisiä löytyy niin tarjotakkin saa ja pitää
Last edited by Tuopponen on 22. Oct 2017 14:47, edited 2 times in total.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Käytännössä noissa polttoainepumpuissa on vain pari-kolme vaihtoehtoa, jos kriteereinä on OE-istuvuus ja valmistajan antama E85-sopivuus. Deatschwerksin DW200:n (255l/h), AEM:n 320l/h ja Aeromotive Stealth 340(l/h). E85-Walbro on impellerin päästä vähän leveämpi joten en ole varma istuuko suoraan vakiotelineeseen. Lisäksi se on tuottonsa puolesta jo aika reilu vaparikäyttöön kun noissa aiemmin mainituissakin sitä piisaa.
Noista tuo DW200 käy täydellisesti ilman muutoksia vakion paikalle. Ainut miinus on että yhdessä välissä, varmaan joku viisi vuotta sitten, porukan kenttäkokemukset eivät olleet 100% tyytyväisiä. En tiedä oliko joku viallinen erä, mutta pumppujen käyttöikä jäi kohtuu lyhyeksi. Tietääkseni kyse oli tarkalleen ottaen pumpun sisäisestä bypass/höyryn poistoventtiilistä joka rupesi tai jäi vuotamaan imupuolelle, jonka myötä paineet sitten katosivat. Kaikista setupeista ei luonnollisesti ole tietoa, et millä paineilla ajettu ja millainen johdotus, niillä on kuitenkin merkittävä vaikutus pumpun sisäiseen jäähdytysvirtaukseen ja ylipäätään sen tarpeeseen. Mutta aika epätoivottavaa jok tap.
Omassa EK4:ssa on uinut tankissa tuollainen DW200 kohta nelisen vuotta, ilman mitään ongelmia. P.a.järjestelmän paineet (käyttänyt Hondan OE-säätimiä) 3.0bar, myöhemmin 3.5bar ja johdotukset vakiot. Releytys on suositeltavaa, varsinkin siinä vaiheessa jos ruvetaan pumpun suorituskykyä ulosmittaamaan.
Noista tuo DW200 käy täydellisesti ilman muutoksia vakion paikalle. Ainut miinus on että yhdessä välissä, varmaan joku viisi vuotta sitten, porukan kenttäkokemukset eivät olleet 100% tyytyväisiä. En tiedä oliko joku viallinen erä, mutta pumppujen käyttöikä jäi kohtuu lyhyeksi. Tietääkseni kyse oli tarkalleen ottaen pumpun sisäisestä bypass/höyryn poistoventtiilistä joka rupesi tai jäi vuotamaan imupuolelle, jonka myötä paineet sitten katosivat. Kaikista setupeista ei luonnollisesti ole tietoa, et millä paineilla ajettu ja millainen johdotus, niillä on kuitenkin merkittävä vaikutus pumpun sisäiseen jäähdytysvirtaukseen ja ylipäätään sen tarpeeseen. Mutta aika epätoivottavaa jok tap.
Omassa EK4:ssa on uinut tankissa tuollainen DW200 kohta nelisen vuotta, ilman mitään ongelmia. P.a.järjestelmän paineet (käyttänyt Hondan OE-säätimiä) 3.0bar, myöhemmin 3.5bar ja johdotukset vakiot. Releytys on suositeltavaa, varsinkin siinä vaiheessa jos ruvetaan pumpun suorituskykyä ulosmittaamaan.
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Suuttimiksi en näe oikeastaan muuta fiksua vaihtoehtoa kuin Boschin EV14:t. Ominaisuudet, saatavuus ja hinta kohdallaan. Kuvan Fuel Injector Clinicin mätsäämä setti on lyhytrunkoisin versio sopivilla adaptereilla, mutta vastaavanlaisen saat esim. Finjectorilta. Virtaavat 493cc/min@3.5bar ja ne riittävät vapaastihengittävässä 1800cc moottorissa E85:llakin käytännössä jo aika pitkälle.
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Ja mitä on erilaisia nokkapyöriä tullut käytännössä pyöriteltyä ja ihmeteltyä, niin Evolution Industries:n ovat olleet kaikista mieluisimmat. Laadukas viimeistely ja ennenkaikkea pari teknistä yksityiskohtaa puoltaa niitä, eli luistamattomat säädön hammastus ja kolmen (ARP) ruuvin kiinnitys. Helppo ja varma. Säätöalue (+-12k.a.°) ei ole yhtä laaja kuin joillain muilla valmistajilla mutta mitä olen käytännössä todennut, ei sitä hienosäätöön juuri enempää tarvitsekkaan. Paitsi jos keskilinjat heittää huomattavasti tai nokkavalinta on muuten mennyt pieleen (liikaa aukioloa, liikaa overlappia, turvavälykset ei riitä jne. ) että sitä joudutaan ajoituksella seivaamaan.
Kuvassa B-sarjalaisen pyörät Bisimoto-spekseillä, jotka poikkeaa lähinnä keskiön muotoilun ja värin osalta.
Kuvassa B-sarjalaisen pyörät Bisimoto-spekseillä, jotka poikkeaa lähinnä keskiön muotoilun ja värin osalta.
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Kiitoksia vinkeistä!
Tuli mäntä-venttiili välykset tarkistettua, vakio ajoituksella VTEC tottakai lukittuna. Pienimmillään 4.8mm väliä mäntään ja tuossa venttiililautasen reunassa noihin männän "koloihin" vain milli.
Tuli mäntä-venttiili välykset tarkistettua, vakio ajoituksella VTEC tottakai lukittuna. Pienimmillään 4.8mm väliä mäntään ja tuossa venttiililautasen reunassa noihin männän "koloihin" vain milli.
Last edited by Tuopponen on 22. Oct 2017 14:49, edited 1 time in total.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Päivitetääs lisää...
Tuota uutta imusarjaa (Skunk2 pro) tuli hinkattua tottakai samalla, kun kannen kanavia siistin. Aika paljon oli heittoa imusarjan kanavissa verrattuna kanteen kuva havainnollistaa aika hyvin eli kuvassa oleva tiiviste vastaa kannen kanavia.
Kannen puolella ei tosiaan tapahtunut muuta kuin siistimistä.
Siinä kuvia imusarjasta ja kaasuläpästä (Skunk2 70mm).
Ja sitten hyökkäsin vaihteiston kimppuun
Sinnehän tulee uudet synkrot ja laakerit. Synkroiksi hommasin Synchrotechin Pro-sarjan tekeleet ja laakerit tottakai alkuperäiset NTN:t
Ja Sitten jouduin vielä hommaamaan uuden 3-4 vaihteen synkropaketin eli tommoisen kun tuossa varaosa kuvassa.
Kivasti tuntuu jarruttavan uudet synkrot ku käsin koitti pyöritellä.
Tuota uutta imusarjaa (Skunk2 pro) tuli hinkattua tottakai samalla, kun kannen kanavia siistin. Aika paljon oli heittoa imusarjan kanavissa verrattuna kanteen kuva havainnollistaa aika hyvin eli kuvassa oleva tiiviste vastaa kannen kanavia.
Kannen puolella ei tosiaan tapahtunut muuta kuin siistimistä.
Siinä kuvia imusarjasta ja kaasuläpästä (Skunk2 70mm).
Ja sitten hyökkäsin vaihteiston kimppuun
Sinnehän tulee uudet synkrot ja laakerit. Synkroiksi hommasin Synchrotechin Pro-sarjan tekeleet ja laakerit tottakai alkuperäiset NTN:t
Ja Sitten jouduin vielä hommaamaan uuden 3-4 vaihteen synkropaketin eli tommoisen kun tuossa varaosa kuvassa.
Kivasti tuntuu jarruttavan uudet synkrot ku käsin koitti pyöritellä.
Last edited by Tuopponen on 22. Oct 2017 14:58, edited 1 time in total.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Mainitsen varmuuden vuoksi jos et ollut tietoinen; noiden synkrojen kannattaa antaa maustua tovi MTF:ssä ennen kuin lyö nippuun.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 21 guests