Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Omien autoprojektien esittely.
User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 08. Jul 2019 19:23

Kaze wrote:
08. Jul 2019 17:59
No joo kyllä siinä tapauksessa on varmasti jäänyt hyödyntämättä kaikkea potentiaalia. Aniharvat nokat (edes vakiot) osuu parhaimpii asetuksiin tai ees valmistaja suosituksiin, kun vaan ns. ”drop in”. Esim. monesti imunokkaa saa kääntää huoletta aikaisemmalle (pl. todella agressiiviset profiilit jotka täytyy ajoittaa just eikä melkein), suuruusluokkaa 2-4 k.a.astetta. Ainakin oman kokemuksen mukaan nämä tykkää overlapista, ja käyrät myös.
Kyllä tässä jo mielenkiinnolla odotan mitä näillä nokilla saa tehtyä, kun pääsee testailemaan eri säätöjä. Overlappi varmasti tuo takaisin näillä nokilla tuota yläpään menetystä vrt. skunkkiin. Ainakin mitä vertailuja löytänyt niin alkaa vaikuttaa positiivisesti jo kuudesta tonnista ylöspäin.
No sen näkee sitten käytännössä kun pääsee nokkia pyörittelemään, että mitä tapahtuu ja millä kierrosalueella.
Tässäkin varmasti tulee taas hyötyä koneen korkeasta puristussuhteesta. :geek:
Last edited by Tuopponen on 17. Apr 2020 09:56, edited 4 times in total.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kaze » 09. Jul 2019 06:47

Pystyt päättelemään huipputehon ja väännön kierrosluvut aika hyvin siitä missä ne on B18C-R:ssä vakionakin, kun sylinteririlavuus ja kansi on kutakuinkin samaa tasoa. Overlappia hieromalla saa parannettua täytöstä ja sitä kautta tehoa, mutta noihin piikkausarvoihin sillä ei ole hirveää vaikutusta. Toki aivan metsään ajoittamalla sekin on mahdollista, mutta varsinaiset suoritusarvot eivät parane.
Nokka-akselit on suurin yksittäinen moottorin luonteeseen vaikuttava tekijä, ja ympärillä oleva vaikuttaa suhteessa enää hyvin vähän. Puristussuhteen nosto parantaa hyötysuhdetta ja vaikuttaa tasaisesti kautta linjan, pako- ja imusarjoilla saa pelattua keski-aluetta ja hieman yläpäässäkin.

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 09. Jul 2019 08:24

Kaze wrote:
09. Jul 2019 06:47
Pystyt päättelemään huipputehon ja väännön kierrosluvut aika hyvin siitä missä ne on B18C-R:ssä vakionakin, kun sylinteririlavuus ja kansi on kutakuinkin samaa tasoa. Overlappia hieromalla saa parannettua täytöstä ja sitä kautta tehoa, mutta noihin piikkausarvoihin sillä ei ole hirveää vaikutusta. Toki aivan metsään ajoittamalla sekin on mahdollista, mutta varsinaiset suoritusarvot eivät parane.
Nokka-akselit on suurin yksittäinen moottorin luonteeseen vaikuttava tekijä, ja ympärillä oleva vaikuttaa suhteessa enää hyvin vähän. Puristussuhteen nosto parantaa hyötysuhdetta ja vaikuttaa tasaisesti kautta linjan, pako- ja imusarjoilla saa pelattua keski-aluetta ja hieman yläpäässäkin.
Joo taitaa ITR nokat loppua 7.5k rpm jälkeen, huippu väännöt juurikin tuola 6-7.5 tonnin välillä, ihmetyttää vain suuresti kun Skunkin nokilla oli tuo rapiat 200 nm vääntöä tuola 6-7 tonnin välillä mikä sekin on paljon 1.8 B-sarjaan. Niin näillä nokilla tulossa vielä tuohon roima parannus ainakin kun noita karttoja katsoi.

Turhaa mutuilua kun en oo vielä penkissä käynyt mutta kuitenkin kohtuu suuri ero ITR ilmoitettuun n.180 nm vääntöön. :)

edit. Sitä tuolla puristussuhteella hain, kun staattinen puristussuhde kasvattaa kuitenkin suhteessa myös dynaamista puristussuhdetta, mikä overlappia kasvattaessa kärsii. Eli kompensoi tuota menetystä overlappia säätäessä.

edit.2 Taisin erehtyä yllä olevasta, overlapin kasvattaminen siis nostaa dyynaamista puristussuhdetta, mikäli overlappia säätäessä aikaistetaan imunokkaa.
Imuventtiilin sulkeutumisen ajankohta siis määrää tuon dynaamisen puristussuhteen.
(Tästä syystä kireillä pitkän aukiolon nokilla suositellaan korkeaa staattista puristussuhdetta, kun imuventtiili sulkeutuu kohtuullisen myöhään, jolloin dynaaminen puristussuhde kärsii.)

Tässähän aivan alkaa hämmentää omaa pientä mieltä, jäi asia kaivelemaan, niin koitin perehtyä aiheeseen lisää. :lol:
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kaze » 10. Jul 2019 12:56

Kyllä. Piti jo aamulla korjata mutta ennätit perehtymään asiaan. Pako/imutahtien vaihto on siis nelitahtisen työkierrossa se vaihe mihin tuo overlap asemoituu, ja sillä on vaikutusta sylinterin huuhtelun kautta sen täytökseen. Jotta saataisiin hyödynnettyä imuventtiilin aukioloaika kokonaisuudessaan.
Yhteistä aukioloaikaa voi luonnollisesti kasvattaa myös pakonokkaa myöhäistämällä, jolla on myös vaikutusta siihen miten palamisenpaine saadaankokonaisuudessa hyödynnettyä.

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 15. Apr 2020 08:58

Hommat pilvistyy... :geek:

Projekti tämän kanssa lähtee nyt ahtamisen puolelle, aihiona tämä sama b18c lohko.
Tämä olisi tarkoitus putkittaa Dartonin M.I.D (400-140-P) märkä putkilla ja samalla kasvattaa poraus 84 mm mikä tarkoittaa 87.2 mm iskulla 1933 cc iskutilavuutta.
Männät tulee Wisecolta -2.3cc patilla staattiset puristukset asettunee tuonne 10.2-10.4:1 välille.
Mäntien mukana tulevat tapit on tuolla 4mm seinämällä ja varoiksi otin wisecolta myös nuo vahvemmat S733 tapit 5.72mm seinämällä.
Riippuu nyt vähän siitä millaisen ahdin setupin tähän asennan.
Mun käsityksen mukaan nuo 4 mm seinämällä olevat perus tapit pitäisi kestää R4 konees about 600-650 heppaa, itsellä tällähetkellä ajatuksissa 450-500 hepan moottori teho, mutta ajatuksen tasolla olisi mukava tietää, että alakerrassa olisi reserviä tuollaisiin hulluihin tehoihin kuin +700 hp.
Tätä täytyy vielä pähkäillä...

Kansipaffi Cometicin 0.762 mm paksu.
Veivit Manley H-profiilit 3/8" arp 2000 ruuveilla.

Ahtimen mitoituksia olen tutkinut tuolle ekalle 450-500 heppaa tavoittelle;
Ilman massavirta tuossa 450 hepan paikkeilla tällä nykyisellä kansisetupilla olisi suunnillee 35.4-36.0 lbs/min.
Tähän sopivia ahtimia olisi Garretin gt3076r ja BW S200SX-E 7669 Näiden välillä olen pähkäillyt, mutta vielä ei ole aiheellista tehdä päätöstä.
Näiden väliltä saa heittää kommenttia jos löytyy. :)
Kuitenkaan kummallakaan ei pitäisi mennä valinta kovin kauas optimaalista, ainakaan laskelmien perusteella.

Tälläiseen setuppiin päädyin tässä jo jonkin aikaa ahtamista miettineenä.
Tekniikan valmistumista odotellessa hommasin yhden B16A2 koneen jonka saan heittää tähän koppaan siksi aikaa että saan tämän turbo tekniikan kasaan.

Paljon mieluisampaa tehdä, kun ei tarvi autoa seisottaa mahdollisesti 1-3 vuotta.

Image

Image

Image

Image

Auton kopasta voisin tehdä oman päivityksen kunhan on aikaa.
Last edited by Tuopponen on 15. Apr 2020 20:13, edited 8 times in total.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 15. Apr 2020 14:23

Tosiaan koppa on tällä hetkellä ilman mottia, tuohon B16A2 varamoottoriin tein jakopää rempan ja säädin venttiili välykset kuntoon. Samalla asensin tuon S9B vaihteiston siihen. Se alkais olla valmiina nostettavaksi keulille.
Sitä ennen pitää vielä viimeistellä sulakerasian asennus konehuoneesta hanskalokeroon, eli johtojen uudelleen reititystä ja kiinnittelyä vielä tehtävä.
Sitten pitäisi tuolle pienelle ABS rele boxille vielä tehdä kiinnitys pelli tuon sulakerasian paikalle.
Nämä asennukset puhtaasti konehuoneen ulkonäön kohentamiseksi, samalla siirsin etuvalojen johtosarjan lokarin taakse, kun se ennemmin kiersi konehuoneessa iskari tornin vierestä. Tätä valojen johtosarjaa joutui hiukan pidentämään, eli jatkoin tina/kutiste jatkoilla noita johtoja about 25cm, jotta ne ylettyivät tuonne hanskalootaan.

Image

Image

Image

Etuvalojen johtojen reititys;
Image

Image

Image

Samalla kun hanskalokeron takaa oli puhallin ja ilmastoinnin kenno irti niin sain niitä vähän putsailtua.

Sitten alustan päivittelyä edestä, keula kun on autosta pukeilla niin on helppo pävitellä hankittuja osia kiinni ja huoltaa vanhoja.
Eli asensin eteen Hardracen camber varret, koitin mutulla heittää tässä kohtaa aavistuksen lisää kulmaa vanhoihin varsiin verrattuna, otin huomioon, että nostan autoa muutaman sentin tässä samalla.
Sitten tein saman puslien siirron kuin vanhoihinkin varsiin, eli lisäsin hieman caster kulmaa.
Testailin myös joustovarat huvikseni, kun ei ollut iskareita edessä kiinni. :D

Image

Tässä auto suunnilleen ajokorkeudessa.
Image

Image

Tässä täys sisäänjousto.
Image

Image

Sitten mulla oli nuo käännetyt RT päät myös odottamassa asennusta, niin saa nekin tähän samaan syssyyn kiinni.
Nyt tulevana kesänä olisikin tarkoitus keskittyä ajettavuuden hiomiseen, se kun pitää olla just eikä melkein kun aletaan hakemaan tehoja tuolla ahdetulla motilla.

Image

Iskareista sen verran, että ne tuli purettua ja putsattua. Vaihdoin samalla nuo iskarin pölysuojat uusiin, kun oli päässyt hapertumaan. Etuiskarit valmiit ja taakse pitäisi vielä tehdä sama homma, taakse voisin samalla kokeilla 8kg/mm jousia kun veljellä olisi sopivasti ylimääräisenä sellaiset.

Image

Image

Image

Image

Ja sitten mahdollisia tulevia jarrupäivityksiä varten hommasin ITR 1" jarrupääsylinterin, tämä piti olla bolt-on päivitys, mutta ei se aivan kuitenkaan ollut.
Verrattuna tähän Civicin vakioon 15/16" sylinteriin oli näissä toteutettu tehostajan ja sylinterin välinen tiivistys eritavalla.

Image

Hieman räjäytyskuvia sun muita tutkimalla päätin koittaa tuon asentamista tuon ITR pääsylinterin tiivistettä käyttäen.
Tilasin tiivisteen ja sovitin sitä tehostajan puolelle, niin sehän sopii täydellisesti sinne. 8-)
Ainut ongelma enää oli tuo jarrupolkimen tanko joka jäi 7mm lyhyeksi kun tuota sylinteriä mittaili. Eli poljin menisi luultavasti pohjaan ennenkuin jarrut edes ottaisivat vielä kiinni.
Tuohon lääkkeeksi sorvasin tuonne ITR sylinteriin sopivan 12 mm paksun tangon pätkän, siihen viistin kärjen sylinteriin sopivaksi ja toiseen päähän reiän mihin jarrupolkimen tanko sopii, tämä siis korjaa tuon 7mm heiton tangon pituudessa.

ITR tiiviste:
Image

Image

Holkki:
Image

Image

Ilmaus ennen asennusta: :D
Image

Tässä taitaa olla näin pikaisesti päivitys taas nykyhetkeen.
Last edited by Tuopponen on 15. Apr 2020 20:38, edited 4 times in total.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

User avatar
Sammyboi
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 162
Joined: 01. Aug 2015 01:49
Location: Oulu

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Sammyboi » 15. Apr 2020 19:05

Mulle ei ainakaan näy kuvat?

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 15. Apr 2020 19:09

Sammyboi wrote:
15. Apr 2020 19:05
Mulle ei ainakaan näy kuvat?
Joo ei tää google kuvat tunnu toimivan täs hommas, sinänsä hauska että mulla nämä kaikki näkyy joka laitteella ku koitin kattoa, mutta johtuu siitä että oon kirjautunu google tilillä selaimille.
Mietin jotain vaihtoehtoja mihin nämä kuvat lykkäis, että sais jaettua kuvia.
Ehdotuksia saa jakaa. :)
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

User avatar
A32V6
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 21
Joined: 15. Dec 2014 18:49

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by A32V6 » 15. Apr 2020 21:35

Mulla näkyy kaikki kuvat ja selaimena chrome, vai kerkesitkö jo tehdä jotain kuville?
No kuitenkin, mukava nähdä päivitystä tekemisistä ja näin paljon! Pikku hiljaa herää foorumi henkiin entiseen malliin. Mielenkiintoinen Civic! :thumbsup:
Nissan Maxima A33 3.0 -01

ex Nissan Maxima 2.0 -98
ex Nissan Primera 1.6 -95
ex Nissan Sunny 1.6 -88

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 15. Apr 2020 21:44

A32V6 wrote:
15. Apr 2020 21:35
Mulla näkyy kaikki kuvat ja selaimena chrome, vai kerkesitkö jo tehdä jotain kuville?
No kuitenkin, mukava nähdä päivitystä tekemisistä ja näin paljon! Pikku hiljaa herää foorumi henkiin entiseen malliin. Mielenkiintoinen Civic! :thumbsup:
Nämä viimeisen sivun kuvat koitin ladata flickr palveluun ja jakaa sieltä, muille en tehnyt vielä mitään.
Mystisiä ongelmia näiden kuvien kans :lol:

Joo, on tämä foorumi jännästi taas heräillyt, hyvä niin.
Piti sitten itsekin tehdä päivitys ja kantaa korteni kekoon. :thumbsup:
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

User avatar
Sammyboi
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 162
Joined: 01. Aug 2015 01:49
Location: Oulu

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Sammyboi » 16. Apr 2020 07:35

Joo nyt näkyy!

Hyvältä vaikuttaa, tehokkaat etuvedot ovat aina olleet vähän ? itselle, mutta katsotaan kuinka ase tästä tulee kun paneudutaan ajettavuuteen samalla.

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 16. Apr 2020 09:27

Sammyboi wrote:
16. Apr 2020 07:35
Joo nyt näkyy!

Hyvältä vaikuttaa, tehokkaat etuvedot ovat aina olleet vähän ? itselle, mutta katsotaan kuinka ase tästä tulee kun paneudutaan ajettavuuteen samalla.
Joo onhan etuveto layout todettu monesti toimivaksi esim. timeattackissa, toki vaatii alustalta ja moottorin luonteelta paljon.
Siksi täytyykin miettiä ahtimen pakopuoli myös huolella. Luultavasti t3 jaettu laippa ja a/r 0.61 - 0.83, ainakin tuo 0.61 pesä rajoittaa jo yläkierroksia, mutta sitäkin olisi mahdollista kompensoida riittävän kokoisella hukkaportilla/porteilla. Ja ettei kumit sula päivässä niin ahtopaineen säätö sähköiseksi ECUn pwm ohjauksella.
Jotain tälläistä mietin, että saa tästä setupista kohtuu hyvin vastaavan ja toimivan. :)

Tänään saapui paketti myös amerikasta. :D

Image

Image
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

Kremilin
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 75
Joined: 23. Jan 2012 19:51

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kremilin » 16. Apr 2020 15:52

Mites gtx 2867r gen 2 tai 3071r gen2
Toisen max 550 isomman 650 bhp

Heräävyyttäkin pitäisi olla riittävästi.

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 16. Apr 2020 19:53

Kremilin wrote:
16. Apr 2020 15:52
Mites gtx 2867r gen 2 tai 3071r gen2
Toisen max 550 isomman 650 bhp

Heräävyyttäkin pitäisi olla riittävästi.
Tuo gtx sarja on jäänyt melkeinpä katsomatta, hinta alkaa olla aika korkea jo.
Mutta joo tuo gtx2876r ei oikein sovellu tähän, näytti olevan liian pieni ahdin jolloin paras ahtimen hyötyalue jää käyttämättä, mutta tuo gtx3071r taas näytti olevan ihan asiallisella kompressori kartalla, mutta tosiaan hinta hiukan suolainen.
Onneksi on vielä aikaa miettiä tätä asiaa. :)
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

Kasvain
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 26
Joined: 25. Dec 2016 19:55

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kasvain » 18. Apr 2020 16:25

Loistavat nuo Hardracen alapuoliset raidetangonpäät madallettuihin Hondiin, omasta mielestä yksi parhaista muutoksista Civic EG/EK/EP ohjaukseen koska vaste ratille on oman kokemuksen mukaan välittömän tuntuinen ja ohjausgeometriaa ajatellen huomattavasti paremmin toimiva. :thumbsup:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests