Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Omien autoprojektien esittely.
User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 166
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kaze » 28. Sep 2018 10:52

Tuopponen wrote:
28. Sep 2018 06:36
Jos mä tuonne nyt talvella hommaan uudet nokat, niin kuulostaisi järkevältä hioa nuo kovapalat niin että ovat varmasti tasaiset. Onko tuo mahdollista vai meneekö pilalle? Luulisin että hioessa pitäisi saada kovapalan pyöreys vastaamaan alkuperäistä mikä saattaa olla pieni haaste.
Uusi kierros keinuja imu ja pakopuolelle kun maksaa lähes 1000€.
Yhtäkkiä kun miettii, niin ei varmasti tee hyvää kovapaloille pyöritellä erilaisia nokkia tuola.
Ja toisaalta pitäisi varmaan metsästää toinen kansi missä olisi keinut mukana, ihan vaan varaosiksi/projektiksi.
Joo ja itsehän tuota koneistusta ei oikein ole edes mahdollista suorittaa ja oikea pyöristyssäde on luonnollisesti oleellinen asia toteutuneen venttiilinohjauksen kannalta. Kyllähän noita on kovametallihitsattu ja hiottu, esim. juuri kulumien korjaamisen vuoksi tai kun kontaktipintaa täytyy jatkaa (syy minkä takia Webcam myy omia keinuja dual-lobe killereihin, vakio primäärivipoilla on rajansa nokkaprofiilin suhteen, huomaa ero pituudessa VTEC-keinun palaan).

Perinteisestihän tämän tyyppisissä venttiilikoneistoissa on suositettu että keinu ja nokka on aina pari, varsinkin jos on enemmän ajetusta paketista kyse, eli ei sekoitella kun paketti on ajettu ns. sisään. Ja kun vaihdetaan nokka niin samalla uusitaisiin myös keinut/nostajat/painajat. Tosin näissä tapauksissa ymmärrettävästi sitä harvemmin tehdään juuri keinupaketin hinnan vuoksi.

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 126
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 12. Dec 2018 22:33

Noniin mitäs tänne rustaas...
En kerennyt enää ajelemaan tällä, vaan kiikutin auton hallille talvi/ruuvaus säilöön. Kone on kasassa ja sisällä ITR-nokat...
Siinä autoa hallilla putsaillessa ja tutkiessa huomasin ABS-pumpun virtajohdon hapertuneen ihan korpuksi, eikai siinä koko ABS hässäkkä käteen ja tutkimaan kuinka piuhan saisi järkevästi uusittua.
Liittimenpää oli helppo, sinne vain etsin liittimeen sopivat lattaliittimet jotka liitin uuteen piuhaan ja iskin liittimen takaisin kasaan. Pumpun pää oli hankalampi, koska piuhat oli kolvattu syvälle pumpun sisälle. Jouduin sitten poikkaisemaan alkuperäiset johdot pumpun päästä ja liittämään niihin suoralla puriste jatkoksella uudet piuhat kiinni.
Kuvista poiketen lisään vielä johdon päälle jonkinlaisen suojan. :)

Image

Image

Image

Sitten samalla, kun oli virranjakaja irti aijemmin, niin vaihdoin sinne pyörijän ja jakajan kannen, nämä vain ennaltaehkäisevänä huoltona, kun ei ole ennemmin tullut vaihdettua.

Image

Sitten hommasin vanteet noiden Rotan vanteiden tilalle. Buddyclubin P1 SF Koossa 15x6.5" Mukavan kepeät vanteet. 8-)

Image

Täytyy yrittää ehtiä väsätä autoja talven aikana. :)
Last edited by Tuopponen on 17. Dec 2018 13:05, edited 1 time in total.

User avatar
JonttuK
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 506
Joined: 29. Sep 2013 12:58
Location: Isojoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by JonttuK » 15. Dec 2018 08:04

Erittäin asiallista rakentelua, hyvä kun kaikki pienetkin asiat käy läpi, jää muuten helposti vaivaamaan myöhemmin.

En tiedä onko vain mulla, mutta vanteiden kuva ei näy? Jokatapauksessa iso peukku vanne valinnasta :thumbsup:
Edelleenkin tulee seurattua aktiivisesti tätä ja myös muita foorumin autoja, oma kirjoittelu taas "hieman" lopahtanut :D
Ex-kulkineet: Lada 2105, Escort mk4, Corolla E100, TA12 Carina, Prelude 5th gen, JDM gc8 WRX, JDM Ae111 Levin, Civic EK4, Nissan sunny
Ilmeisesti ikuisuusprokkis: Toyota Glanza EP91
Käyttis: Nissan Cube z11
Kesä ja Radio Rock

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 126
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 17. Dec 2018 13:09

JonttuK wrote:
15. Dec 2018 08:04
Erittäin asiallista rakentelua, hyvä kun kaikki pienetkin asiat käy läpi, jää muuten helposti vaivaamaan myöhemmin.

En tiedä onko vain mulla, mutta vanteiden kuva ei näy? Jokatapauksessa iso peukku vanne valinnasta :thumbsup:
Edelleenkin tulee seurattua aktiivisesti tätä ja myös muita foorumin autoja, oma kirjoittelu taas "hieman" lopahtanut :D
Kiitoksia, korjasin kuvan nyt pitääs näkyä.
Päivitä säkin vaan projektejas, jos löytyy päiviteltävää. 8-) :)

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 126
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 19. Dec 2018 19:48

Noniin motivaatiopaketti tuli H-Tunelta :)

Eli hommasin eteen Hardracen käännetyt raidetangonpäät, mistä olikin jo puhetta. Raportoin tänne, miten vaikuttaa ajettavuuteen kunhan ne saa autoon kiinni ja lumet sulaa. :P Toivon ainakin, että ajettavuus paranisi huomattavasti.
Ja taakse myös hieman tanakammat camberin säätövarret, nekin Hardracea.
Pikku sivuhuomautus, kun on pyöritellyt noita Hardracen tuotteita käsissä, niin ovat omasta mielestä turhan painavia. Mutta eikai tuo nyt kumminkaan niin nukaa ole. :lol:
Paha sanoa, mitä muiden valmistajien vastaavat säädettävät varret painaa, kun en ole käsissä hypistellyt. :?:
Huvikseni puntaroin nuo varret, niin saa halukkaat vertailla jos löytyy dataa muiden merkkisten painoista.

Image

Image

Image

Samassa paketissa tuli vihdoin tehokkaampi syyläri, Mishimoto Performance kaksi rivinen 45 mm paksu. 1.3 Barin korkilla. Samaan syssyyn saan vaihtaa silikoni letkut paikoilleen.

Image

Pitihän tämäkin samalla punnita. :lol:

Image

Jos sais motivaatiota hieman kasaan ja lähtis autoa ruuvvaalemaan. :D

Kasvain
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 14
Joined: 25. Dec 2016 19:55

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kasvain » 22. Dec 2018 15:05

Hyviä nuo Hardracen tuotteet, ainakin itsellä kestänyt kyseiset cambervarret ja ylösalaisin asennettavat aurausvarret omassa EG8:ssa jo yli vuoden ilman ruostevikoja vaikka yksi talvi välissä taitettu. Noiden kyseisten cambervarsien datasheetissä mainitaan väliosan olevan Japanilaista SAPH45 autoteollisuusterästä ja päädyt S45c taottua. Aina parempi vaihtoehto kuin vastaavat 6061 tai 7071 aluvarret ainakin kestävyyden kannalta.
Tuo uniball-auraus on pirun hyvä päivitys kun ohjauksen saa välittömäksi mutta casteria saa melkein pienentää sitten perästä traction barilla tai jollain muulla konstilla kun tyypillinen EG:n ohjaus on ainakin omaan makuun liian hidas keskeltä. Noissa aurausvarsissa mukana tullut olkavarren sovitetapin kruunumutteri sitten on aika pehmeetä tavaraa, tuhosin yhdestä kierteet ihan normaalisti kiristämällä. Pitäis varmaan alustassakin alkaa laittamaan momentteihin osia kun löytyy oppaista tarkat arvot...

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 126
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 23. Dec 2018 17:44

Kasvain wrote:
22. Dec 2018 15:05
Hyviä nuo Hardracen tuotteet, ainakin itsellä kestänyt kyseiset cambervarret ja ylösalaisin asennettavat aurausvarret omassa EG8:ssa jo yli vuoden ilman ruostevikoja vaikka yksi talvi välissä taitettu. Noiden kyseisten cambervarsien datasheetissä mainitaan väliosan olevan Japanilaista SAPH45 autoteollisuusterästä ja päädyt S45c taottua. Aina parempi vaihtoehto kuin vastaavat 6061 tai 7071 aluvarret ainakin kestävyyden kannalta.
Joo tuntuvat ainakin olevan jämäkkää tekoa, aiemmin tuli Hardrace tutuksi takana aurauksen säätövarsina, sillä niitä uskalsinkin ostaa taas. Mutta jousittamaton massa vaan pitäis olla aina mahdollisimman pieni, niin pysyisi pyörät kiinni tiessä.
Tuo uniball-auraus on pirun hyvä päivitys kun ohjauksen saa välittömäksi mutta casteria saa melkein pienentää sitten perästä traction barilla tai jollain muulla konstilla kun tyypillinen EG:n ohjaus on ainakin omaan makuun liian hidas keskeltä. Noissa aurausvarsissa mukana tullut olkavarren sovitetapin kruunumutteri sitten on aika pehmeetä tavaraa, tuhosin yhdestä kierteet ihan normaalisti kiristämällä. Pitäis varmaan alustassakin alkaa laittamaan momentteihin osia kun löytyy oppaista tarkat arvot...
Jos nyt puhut noista raidetangon päistä, niin kyllä ne vakiotkin samalla tavalla pallonivelellä on, eli ei sielä mitään välystä pitäisi niilläkään olla kunhan ovat ehjät.
Itsellä ei traction baria ole, enkä varmaan hommaakkaan. Eteen uretaanipuslat tulossa, luulisi nillä pärjäävän. Casteria en säätäisi missään nimessä traction barilla, se kuitenkin vedättää ja väännättää puslia vasten tukivarsia jolloin jouston herkkyys kärsii ja puslat kärsii. Jos casteria haluaa säätää, niin alatukivarsiin saa casterin säätö setin esim. Whitelineltä tai sitten, jos mahdollista, niin ylätukivarsien puslia siirtämällä.
Ja alustan osat kannattaa kyllä vetäistä momenttiin, alkupeiset pultit ainakin venyvät aika herkästi.
Ja vielä ohjauksen herkkyyteen saa vaikutettua aurauskulmilla, jos siis ohjaus vastetta ei ole mielestäsi tarpeeksi. :)

HYVÄÄ JOULUA VAAN VIELÄ KAIKILLE!

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 166
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kaze » 25. Dec 2018 09:35

Tuopponen wrote:
23. Dec 2018 17:44
Itsellä ei traction baria ole, enkä varmaan hommaakkaan. Eteen uretaanipuslat tulossa, luulisi nillä pärjäävän. Casteria en säätäisi missään nimessä traction barilla, se kuitenkin vedättää ja väännättää puslia vasten tukivarsia jolloin jouston herkkyys kärsii ja puslat kärsii. Jos casteria haluaa säätää, niin alatukivarsiin saa casterin säätö setin esim. Whitelineltä tai sitten, jos mahdollista, niin ylätukivarsien puslia siirtämällä.
Ja alustan osat kannattaa kyllä vetäistä momenttiin, alkupeiset pultit ainakin venyvät aika herkästi.
Ja vielä ohjauksen herkkyyteen saa vaikutettua aurauskulmilla, jos siis ohjaus vastetta ei ole mielestäsi tarpeeksi.
En kyllä itsekkää näe tuolle välttämätöntä tarvetta normi katu/ratapäiväautossa. Traction bar auttaa lähinnä hillitsemään alatukivarren pituussuuntaista liikettä, jota muodostuu ongelmaksi asti pääasiassa vain voimakkaissa paikaltaan lähtö tilanteissa. Eli hyödyt konkretisoituu jos harrastaa kiihdytysajoa. Ja jossain vaiheessa sitten ajotilanteissa, kun voimaa alkaa olemaan yli tarpeiden pidon kanssa :). Tosin silloinkin eläminen on hallittavissa ihan alatukivarren omien laakerointi/kiinnityspisteiden tukevoittamisen avulla.
Ohjauksen vasteen tosiaan saa sopivalla harituksella aikalailla välittömäksi. Renkaiden (rungon) vaikutustakaan ei voi väheksyä. Ohjauksen varsinaiseen nopeuteen ei tietenkää pysty vaikuttamaan kuin osia vaihtamalla, varsinkin tehostamattomien vakiovälitys on vaa hidas, ymmärrettävistä syistä.

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 126
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 27. Dec 2018 10:58

Kaze wrote:
25. Dec 2018 09:35
En kyllä itsekkää näe tuolle välttämätöntä tarvetta normi katu/ratapäiväautossa. Traction bar auttaa lähinnä hillitsemään alatukivarren pituussuuntaista liikettä, jota muodostuu ongelmaksi asti pääasiassa vain voimakkaissa paikaltaan lähtö tilanteissa. Eli hyödyt konkretisoituu jos harrastaa kiihdytysajoa. Ja jossain vaiheessa sitten ajotilanteissa, kun voimaa alkaa olemaan yli tarpeiden pidon kanssa :). Tosin silloinkin eläminen on hallittavissa ihan alatukivarren omien laakerointi/kiinnityspisteiden tukevoittamisen avulla.
Ohjauksen vasteen tosiaan saa sopivalla harituksella aikalailla välittömäksi. Renkaiden (rungon) vaikutustakaan ei voi väheksyä. Ohjauksen varsinaiseen nopeuteen ei tietenkää pysty vaikuttamaan kuin osia vaihtamalla, varsinkin tehostamattomien vakiovälitys on vaa hidas, ymmärrettävistä syistä.
Juuri näin :)


Vähän itse asiaakin väliin, huohotinpönttö on suunnitteilla ja itse huohotin linjat tulee olemaan AN-10x2 lohkon takaa ja voisihan siihen vetäistä alkuperäisen venttiilikopankin lähdöstä letkun samaan pönttöön.
Luulisin, että noilla lohko pääsee jo hengittämään kohtuullisen vapaasti, pyritään minimoimaan mahdolliset paineet siis lohkosta. Suodattimeksi valikoitui pienten etsintöjen jälkeen Yamahan YZF-R25 ilmansuodatin paneeli, vaikuttaa olevan mukavan kokoinen ja omaa kätevän kauluksen. Kokoa ulkoreunoilta mitattuna 150x106.
Pönttö tulee alkuperäiseen akun paikkaan.

Image

Image

Kasvain
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 14
Joined: 25. Dec 2016 19:55

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kasvain » 30. Dec 2018 23:32

Vaihtoehtoja kyllä on niin monia säätää ohjausta mieleisemmäksi ja tässäkin toki säätötavan puolesta erona aiemmin täällä mainittu asia, käyttääkö tehostamatonta vai tehostettua akselia. Itsellä tehostamaton hidas versio ja omaan makuun aurauksilla pelaaminen tekee ohjauksesta vain liian epälineaarisen vasteen ollessa sopiva, joten casteria pienentämällä hain huomattavasti lineaarisemman ohjauksen joka pysyy keskeltä nopeana ja pystyn käyttämään suurempia aurauksia ilman että ohjaus vielä menee omaan makuun liian epälineaariseksi. Kulman muutos mulla on tällä hetkellä kuitenkin suhteessa niin pieni, että nuo ES:n puslat eivät vielä kierry. Traction barilla haen myös helppoa wheel hopin eliminointia kun rigid collar kittiä ei vielä ole ja jousen liikeratakin on sen verran pieni BC BR-alustalla että kauheasti alatukivarren liikerata ei rajoitu. Täytyisi kyllä testiksi heittää GoPro tuonne kuvaamaan tukivartta ja katsoa miten käyttäytyy. Omalla kohdalla kyllä tehostetun akselin vaihtamalla saisi varmasti paremman ohjauksesta ja tällöin ei olisi välttämättä tarvetta traction barille.

Kätevä tuo vaihtopaneelillinen catch can-suodatusjärjestelmän idea. Löytyykö muuten useimmista DIY- tai aftermarket-catchereista takaiskuventtiiliä ja onko tällä suurikin merkitys catch canin toiminnassa. Kannattaako huohotustehokkuuden kannalta catch caneja olla yksi vai kaksi vai voidaanko sekä venttiilikopan että PCV:n huohotusta ajaa yhteen purkkiin ja sieltä takaisin koneelle/imusarjalle?

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 166
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kaze » 31. Dec 2018 10:54

Kasvain wrote:
30. Dec 2018 23:32
Kätevä tuo vaihtopaneelillinen catch can-suodatusjärjestelmän idea. Löytyykö muuten useimmista DIY- tai aftermarket-catchereista takaiskuventtiiliä ja onko tällä suurikin merkitys catch canin toiminnassa. Kannattaako huohotustehokkuuden kannalta catch caneja olla yksi vai kaksi vai voidaanko sekä venttiilikopan että PCV:n huohotusta ajaa yhteen purkkiin ja sieltä takaisin koneelle/imusarjalle?
Ei ole, Endynillä taisi (ainakin) joskus olla suljettu huohotussäiliö/öljynerotinsetti jotta PCV voitiin säilyttää käytössä jos esim. säännöt sellaista edellyttää. Eli ne yksisuuntaventtiilit on ainoastaan PCV-järjestelmän toiminnan kannalta (siviili)autojen huohotusjärjestelmissä, koska niissä sen on täytynyt olla suljettu päästösyistä jo kauan.
Nuo diy- ja valmiit huohotussäiliöt eivät taas sellaista tarvitse koska ovat lähes poikkeuksetta race/off-road use only, niistä ei johdeta huohotuskäryjä enää takaisin moottoriin vaan puhalletaan suodattimen läpi atmosfääriin.
Yksi säiliö kyllä riittää, kunhan sen koko on käyttötarpeen mukaan riittävä kun se toimii öljyn- yms. huohotuksesta tiivistyvän keräyssäiliönä. Sen määrään vaikuttaa taas mm. ohivuoto yleisesti, polttoaine, käyttöolosuhteet. Mutta se on vain keräyssäiliö. Oleellista on että huohotuslinjat sinne säiliölle ovat riittävät ja mahdollisimmat vastuksettomat. Sitä taas ei voi oikein käytännössä todentaa muuten kuin mittaamalla kampikammion painetta maksimikuormalla, eli se ei saa nousta juurikaan yli ilmakehänpaineen. Tai sitten maltillisesti ylimitoittaa linjat kuten yleensä tehdään.

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 126
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 02. Jan 2019 10:18

Kaze wrote:
31. Dec 2018 10:54
Yksi säiliö kyllä riittää, kunhan sen koko on käyttötarpeen mukaan riittävä kun se toimii öljyn- yms. huohotuksesta tiivistyvän keräyssäiliönä. Sen määrään vaikuttaa taas mm. ohivuoto yleisesti, polttoaine, käyttöolosuhteet. Mutta se on vain keräyssäiliö. Oleellista on että huohotuslinjat sinne säiliölle ovat riittävät ja mahdollisimmat vastuksettomat. Sitä taas ei voi oikein käytännössä todentaa muuten kuin mittaamalla kampikammion painetta maksimikuormalla, eli se ei saa nousta juurikaan yli ilmakehänpaineen. Tai sitten maltillisesti ylimitoittaa linjat kuten yleensä tehdään.
Itse nuo huohotin linjat mitoitin mutu tuntumalla "yli", eli riittävän isot. :) Ja tuo suodatin elementti pitäisi olla vähintäänkin riittävä.
Ja alkuperäiset huohotin kamppeet siis poistetaan kokonaan käytöstä.

Aihetta sivuten, tuli hommattua termostaatillinen öljyn ryöstölaippa vihdoin öljyn lauhduttimelle. Mocalin korkeimmalla mahdollisella termari lämpötilalla 92°C. Tämä siksi, että öljyt lämpeäisivät myös normaaleissa kuormitustilanteissa riittävästi, jolloin mahdolliset etanoli yms. jämät sitten haihtuisivat pois öljyn seasta.
Olisi myös tarkoitus etsiä termostaatti, jonka lämpötila olisi 80°C-90°C osaako joku neuvoa, mistä löytäisi noita vaihtoehtoisia korkeamman lämpötilan omaavia termareita?
Saisi nuo jämät haihtumaan öljyn seasta nopeammin, nyt kun jäähdytin vaihtuu ja tulee vielä lisäksi tuo öljyn lauhdutin, niin en usko, että lämmöt tuosta karkaisivat vaarallisen korkeiksi missään tilanteessa.

Image

Lisäksi olisi tarkoitus asentaa öljyn lämpötila-anturi 0-5V, jonka saisi konffattua Hondatan boksille kätevästi ja myös monitoroitua sen kautta, jolloin ei tarvitse ylimääräistä fyysistä mittaria sille hankkia, tämä myös mahdollistaa luonnollisesti lämpötilojen dataloggauksen. :geek:
Anturi olisi tarkoitus asentaa kanteen kuvassa ympyröityyn paikkaan, uskoisin, että saan tuosta riittävän tarkan lämpötilatiedon. Vielä pitäisi itse sopiva anturi löytää.

Image

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 166
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kaze » 02. Jan 2019 11:42

Lähtisin liikkeelle ihan alkuperäisellä vakiotermostaatilla, uudella tai hyväksi todetulla sellaisella. Koska jo silläkin kannesta tulevan nesteen lämpötilat on pyörineet 90-105 asteessa vedossa, kuormituksesta riippuen.

En laittaisi öljynlämpötila-anturia tuohon, jos et nimenomaan halua tietää venttiilikoneistolle menevän öljyn lämpötilaa. Tuon VTEC-solenoidille/keinuvipuakseleille johtavan kanavan öljyvirta on suhteellisen pieni ja todennäköisesti saat pikemminkin sylinterikannesta konduktoivan lämpötilan.
Paras paikka mitata on tietenkin öljysumppu, ja seuraavaksi suodatinjalka.

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 126
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 02. Jan 2019 12:57

Kaze wrote:
02. Jan 2019 11:42
Lähtisin liikkeelle ihan alkuperäisellä vakiotermostaatilla, uudella tai hyväksi todetulla sellaisella. Koska jo silläkin kannesta tulevan nesteen lämpötilat on pyörineet 90-105 asteessa vedossa, kuormituksesta riippuen.
Itsellä normaali olosuhteissa kesäkelillä lämmöt vedossa olleet aina alle 92 astetta ääripään verrokkina dyno sessioissa lämpötilat olivat max. 98 astetta.
öljyn lämpötiloista ei tosiaan vielä dataa ole, siksi tuota anturia kaavailen.
Mutta joo enköhän mä sitten tuolla vakio termarilla pärjää. :)
En laittaisi öljynlämpötila-anturia tuohon, jos et nimenomaan halua tietää venttiilikoneistolle menevän öljyn lämpötilaa. Tuon VTEC-solenoidille/keinuvipuakseleille johtavan kanavan öljyvirta on suhteellisen pieni ja todennäköisesti saat pikemminkin sylinterikannesta konduktoivan lämpötilan.
Paras paikka mitata on tietenkin öljysumppu, ja seuraavaksi suodatinjalka.
Täytynee sitten katsella hitsattava nippa öljypohjaan, vaikuttaisi seuraavaksi helpoimmalta paikalta asentaa anturi. Tuossa Mocalin ryöstölaipassa, kun ei ole anturille paikkaa ja T-palaa en halua laittaa vakio paine-anturin paikalle, koska värinät ovat noita särkeneet käyttäjiltä.

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 166
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kaze » 02. Jan 2019 18:18

Tuopponen wrote:
02. Jan 2019 12:57
Itsellä normaali olosuhteissa kesäkelillä lämmöt vedossa olleet aina alle 92 astetta ääripään verrokkina dyno sessioissa lämpötilat olivat max. 98 astetta.
öljyn lämpötiloista ei tosiaan vielä dataa ole, siksi tuota anturia kaavailen.
Mutta joo enköhän mä sitten tuolla vakio termarilla pärjää. :)
Aivan varmasti :) . Moottorissa komponenttien ja öljyn lämpötilat nousevat kuitenki jokatapauksessa enemmän ja vähemmän yli tuon kannesta poistuvan nesteen lämmön ja yli alkoholien höyrystymispisteen. Se neste vain siirtää sitä lämpöä, eikä jäähdyttimen kierron avautumista ole mitään tarvetta viivästyttää kuumemmalla termarilla.

Tuopponen wrote:
02. Jan 2019 12:57
Täytynee sitten katsella hitsattava nippa öljypohjaan, vaikuttaisi seuraavaksi helpoimmalta paikalta asentaa anturi. Tuossa Mocalin ryöstölaipassa, kun ei ole anturille paikkaa ja T-palaa en halua laittaa vakio paine-anturin paikalle, koska värinät ovat noita särkeneet käyttäjiltä.
Kyllä, sen reservissä olevan öljyn lämpötilaahan yleensä halutaan tarkkailla. Välilaippa on ookoo mutta sen kanssa täytyy ottaa huomioon että pumpun ja pääöljykanavan alkupätkän läpi kulkenut öljy on jo aavistuksen kuumempaa. Toisaalta se kertoo minkä lämpöistä öljyä sinne tärkeimpään eli kampiakselin laakerointiin painetaan.
Tuo T-haara toimisi muutenkin teknisesti oikein lähinnä painetunnistimen kanssa, lämpötunnistimen pään olisi oltava suoraan pääöljyvirrassa tai siellä sumpussa/ öljysäiliössä.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests