Jalmarin CB3 Accord 90'

Omien autoprojektien esittely.
User avatar
jalmari
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 120
Joined: 22. Sep 2015 16:43
Location: Kajaani

Jalmarin CB3 Accord 90'

Post by jalmari » 01. Nov 2015 20:46

Terve vaan kaikille tasapuolisesti!

Nyt kun on tuota tämän hetkistä romua tullu enemmän ja vähemmän ropattua järjellisyyden rajamaissa likimain vuoden ajan, ajattelin että oisi mukava kirjoitella k.o. kulkineesta myös suomenkielisellä palstalla. Autohan on vuoden 1990 Honda Accord, jota liikuttaa väkivahva ( :D :D ) F20A4 PGM-FI kone. No, lyhyestä virsi kaunis sanovat... Tämä kertomus on hyvä esimerkki siitä, millaista jälkeä syntyy kun jätkä, jolla on kaks vasenta kättä, peukalot keskellä kämmeniä ja loput sormet muuten vain kuin nippu kyrpiä, rupeaa turaamaan autonsa kanssa.

Ostin auton marraskuussa 2014 kaveriltani mentaliteetilla "ihan sama miten ruma se on, kuhan on leimassa ja liikkuu". Kun hinnasta päästiin yhteisymmärrykseen, ei muuta kuin ysisatanen kiertoon ja Accorddia kahtomaan velimiehen kanssa. Autohan oli just niin ruma kuin muisteltiinkin, ja humppasi kylmänä aivan pirusti. Kojelautaan oli joku hifimenninkäinen tehny 6.5'' kaiuttimien paikat tuulilasin alanurkkien kohdalle ja alla oli jotkut sekalaiset madallusjouset.

Auto ostokunnossa:

Image

Kojelauta :D :lol: :lol: :)

Image

Kaunista, eikö totta? No yhen yön tuota jakso katella kylillä pyöriessä ja seuraavana aamuna nyppäsin varaosa-autosta ehjän räpeltämättömän kojelaudan tuon kittihirvityksen tilalle. Kaikkea muuta pientä tuli räpellettyä sinne tänne, kunnes intin aikoihin valalomilla helmikuussa 2015, liukkaista olosuhteista johtuen tuo piti tärvätä kolmoskoppasen Accordin kuskin oveen risteykseen tullessa. No ei muutaku ehjät keulan pellit, puskuri, ajovalot ja pissapojan säiliö varaosa-autosta. Tässä vaiheessa rupesin suunnittelemaan auton maalausta, kunnes huhtikuun loppupuolella Oulussa Kemintiellä yks asia johti toiseen ja pamahti toisen kerran. Kukkopilliin puhaltelun jälkeen sain vanhemman konstaapelin vakuutettua sekä itseni että auton olevan ajokunnosta ja ajoin sen takaisin kotitallille... Onneksi tässä vaiheessa oli hankittuna jo kolmas neloskoppainen Accord josta sain jälleen muutamat tarpeelliset palikat. Auto tuli oikomisen jälkeen maalattua perseaukisesti kiiltävän mustaksi ja heitettyä alle jotkut randomit 16x7.5'' kokoiset vanteet. Katsastusmies väitti 4.4.2015 että mun autossani on muka jotain vikaa, ja antoi kuukauden armon aikaa. Nämä "vioiksi" väitetyt ominaisuudet kasaan parsineena katsastusinssi joutuikin pitkin hampain lyömään leiman lappuun.

Image

No eihän tuommonen hillamaasturi sitten oikein ollut mun juttu, ja armeijan päivärahat sotkussa syötynä ja lomilla juotuna olikin hakusessa edullinen, halpa tai mielellään ilimanen alustasarja. Erilaisia vaihtoehtoja punnittuani tulin osittain käyttäjän weicco vakuuttamaksi siitä, että mun tarkoitukseen EG-Civicistä sovellettu korkeussäädettävä ajaa asiansa aivan hyvin. No tuumasta toimeen ja moiset romut tilaukseen. Empiiristen tutkimusten jälkeen tilanne oli se, että etutolpat menivät heittämällä paikalleen kun vaihtoi yläpäät ja alapään haarukat Accordin omista tolpista. Taakse tuli laitettua vain jouset niistä sivikin tolpista. Korkeuden puolesta oli nyt hyvä, ja onhan ne nyt paljon jämäkämmätkin, kuin jotkut laikalla tärvellyt Weitecit.

Image

Image

No eipä siinä. Pari viikkoa ja neljä pakoputkea myöhemmin töihin ajellessani alkoi autosta menohalut loppumaan. Puutui ajosta siten, ettei jaksanut enää kolmosella vetää viittäkymppiä. Rullaamalla pääsin onneksi kotipihaan asti ja samalla vauhdilla talliin. Kuvittelin jaon menneen sekaisin, ja siitä hetkestä alkoikin se seikkailu, jonka en usko päättyvän enää koskaan...

Nypättiin kone miesvoimissa pois keulalta ja kahtomaan mitä se oli syöny. Ja se sehän oli syöny kaikenlaista. Hetken pyörittelin mielessäni josko olisin swapannut alkuperäisen luumun tilalle H23A1 DOCH moottorin, F22B1 SOCH V-tecin vaiko pistänyt entisen koneen kuntoon. Päädyin viimeseen vaihtoehtoon. Lohko tuli hoonailtua ja osia alkoi valumaan tallille...

-Japanparts männänrenkaat
-ACL petilaakerit
-OEM KK-laakerit
-kansi plaanattu
-H23 imusarja 92' Preludesta
-joku peltisarjan tapanen
-kevyempi vauhtipyörä
-Exedy kytkinasetelma
-Victor Reinz 5-kerros peltipahvi
-kasa muita tiivisteitä ja stefoja

Kasailin koneen ja hytkäytin sen paikalleen isäukon kanssa. Meillä toimii moottorinostimena sellainen hienovarainen tai tarvittaessa myös vähemmän hienovarainen AWD Zetor. Kone lähti ekalla startilla käymään, ja annoinkin sen porskutella tyhjäkäynnillä varmaan useita tunteja välillä antaen rauhallisesti kaasua. No, jonkun ajan päästä olimme samassa tilanteessa kuin ennen moottorin purkamista:

Menohalut aivan hukassa eikä ota kierrosta mitenkään päin yli 4.5-5.5krpm...

Aikani syttyä säädeltyäni ja jakoa tarkisteltuani jysähti päähän että voishan tietysti kahtoo mitä ECU vilkuttelee :roll: :roll:
ECU anto CEL #15 eli ignition output signal. Nettiä pari iltaa selanneena suoritin tutkimusta ja mittailin kaikki neuvotut paikat ja piipparilla tarkistin virtojen jatkuvuudet. Eräänä päivänä sitten tallille palatessa löin Accordin käymään ja sehän jumankauta toimi. Liekkö pari tuntinen valohoito auttanut asiaan. Ei muuta kuin koeajoa suorittamaan, ja n. 700 metrin päässä kotipihasta loppu menot kokonaan. Vaihteistoöljyt maantiellä ja pystyin laittamaan minkä tahansa vaihteen silmään auton ollessa käynnissä, kuitenkaan koskematta kytkimeen. :D :D Siinä tutkimuksia suorittaessa tulin tulokseen että vaihan koko vaihelaatikon vähemmän ajettuun, nyt kun asian ytimessä kerran oltiin. Pari viikkoa myöhemmin ollaankin jo nykypäivässä, eli autossa on uusi laatikko kiinni ja kone toimii kuin ajatus. Kierrosvika hävisi eikä ECU vilkuta mitään. Mikähän Poltergeist lie asunu siellä vanhassa askissa :roll: :roll:

Uutta askia odotellessa tuli tökittyä takakaaria ja mätäähän löyty niin maan perusteellisesti. Pari viikkoo on Kemppiliimaa saanu koppaan työntää ja nyt ollaan pikkuhiljaa voiton puolella. Seuraavaks sitten korihommat loppuun ja uus väri niskaan... Korihommia onkin riittänyt, sillä tähän on joskus aikoinaan joku vissiin vaihtanut koko keskipellin kattoon, saadakseen kattoluukun. Ihan hyvin on homma tehty, jos ei oteta lukuun miten hirveitä hitsisaumoja kattopellistä olen saanut peitellä. :D :D Nyt loppuun pari vähä parempaa räpsyä tallilta, että mimmonen paskakasa tämä nyt oikein on...

Image

Image

Image

Hankintalistalla on ainakin seuraavat romut, kunhan saan auton ensin maalattua:

-Ehjä 90/91 etupuskuri
-Musta nahkasisusta seuraavan korin Accosta
-Ehkä 97' Preluden 5-pulttiset navat (tässä on jo levyt takana)
-Jotkut edustavammat vanteet :) :)
-Alustan päivitys
-Tekniikanvaihto (H23 aika potentiaalinen vaihtoehto)
-Jotain muuta, mitä? :)

Saas nähä mihin tän kanssa päädytään, vai päätyykö tää Utaconilla :D :D Elekee välittäkö tuosta sikolätistä jota me sanotaan talliksi... On siellä siistiäkin joskus!

-Jalmari
Last edited by jalmari on 01. Dec 2015 07:35, edited 1 time in total.
1990 Honda Accord CB3 H23
1993 Honda Accord Aerodeck CB8

AleksiKoppine
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 271
Joined: 04. May 2015 07:57
Location: Kajaani / Kuusamo
Contact:

Re: Jalmarin Accord

Post by AleksiKoppine » 02. Nov 2015 08:06

Nonniin :thumbsup:

Mukavampi seurata tätäkin projektia satunnaisten:
"Mikähän on kun ei kierrä kun 5krpm"
"Nämä korihommat on kyllä niin ihania"

Iso peukku. Jospa sitä joskus päästäis miittailmaankin kun ois vehkeet sen verran kasassa :D
Honda Prelude 2.2 VTEC BB8 JDM SiR 4WS -98
Honda Prelude 2.0i16 BA4 4WS (B20A7) -88 (Silmäterä)
Instagram: @AleksiKoppine

http://iusedtodriveaprelude.blogspot.fi/

User avatar
jalmari
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 120
Joined: 22. Sep 2015 16:43
Location: Kajaani

Re: Jalmarin Accord

Post by jalmari » 02. Nov 2015 09:21

Jep :D Ei varmaan mahottomia tapahdu, mutta onpahan joku paikka jonne päivitellä omia kötöstyksiä :lol:
1990 Honda Accord CB3 H23
1993 Honda Accord Aerodeck CB8

User avatar
jalmari
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 120
Joined: 22. Sep 2015 16:43
Location: Kajaani

Re: Jalmarin Accord

Post by jalmari » 05. Nov 2015 16:00

Huomenna vois päiväsaikaan liikkua verstasta kohti, ja kahtella josko sais tökityksi vetarit paikalleen ja öljyt laatikkoon. Sitä vois sitten varovasti taas kopasta liikuttaa ja kahtua että mikä kohta särkyy tällä kertaa. :roll: Lauantaina ois ehkä meininkinä hakia Paltamosta ehjä etupuskuri. En tiiä yhtään onko se 9091 vai 9293 mallia, mutta jos jälkimmäistä niin luultavasti vaihdan paikoilleen myös 9293 mallin kontinkannen ja takavalot.
1990 Honda Accord CB3 H23
1993 Honda Accord Aerodeck CB8

weicco
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 74
Joined: 29. May 2012 14:19

Re: Jalmarin Accord

Post by weicco » 05. Nov 2015 17:37

jalmari wrote: Lauantaina ois ehkä meininkinä hakia Paltamosta ehjä etupuskuri. En tiiä yhtään onko se 9091 vai 9293 mallia, mutta jos jälkimmäistä niin luultavasti vaihdan paikoilleen myös 9293 mallin kontinkannen ja takavalot.
Ota huomioon että jos vaihdat 9293 etupuskurin niin joudut vaihtamaan parkit, etuvalot ja maskin että saat istumaan ne nätisti. ;)
Mullo bemari

IG : weceworks

User avatar
jalmari
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 120
Joined: 22. Sep 2015 16:43
Location: Kajaani

Re: Jalmarin Accord

Post by jalmari » 05. Nov 2015 21:59

weicco wrote:
jalmari wrote: Lauantaina ois ehkä meininkinä hakia Paltamosta ehjä etupuskuri. En tiiä yhtään onko se 9091 vai 9293 mallia, mutta jos jälkimmäistä niin luultavasti vaihdan paikoilleen myös 9293 mallin kontinkannen ja takavalot.
Ota huomioon että jos vaihdat 9293 etupuskurin niin joudut vaihtamaan parkit, etuvalot ja maskin että saat istumaan ne nätisti. ;)
Tämä on tiedossa kyllä :) En oo ihan varma mut muistelen että parkit, valot ja maski tarvii olla joko 9091 tai 9293 mutta puskurilla ei ois väliä. Onko tosiaan 9293 puskuri jo sen verran pyöräkämmän mallinen vai mistä kohtaa se jäis ärvöttämään 9091 valoilla ja maskilla?

EDIT: http://www.cb7tuner.com/vbb/showthread.php?t=21193 tuossahan tuota on kuvia aiheesta... :)
1990 Honda Accord CB3 H23
1993 Honda Accord Aerodeck CB8

weicco
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 74
Joined: 29. May 2012 14:19

Re: Jalmarin Accord

Post by weicco » 06. Nov 2015 07:53

Valojen ja maskin alareuna on uudemmissa sentin verran edenpänä, kyllä ne paikalleen käy, mutta ei näytä hyvältä, kokeiltu on :)

Ja 9293 etuvaloja ei oikeen löydy kuin käytettynä, 9091 valoja löytyy sit tarvikkeena joka paikasta, mulla tosin pitäs olla jossain varaston nurkassa vielä 9293 etuvalot ja maski, parkkeja ei tosin ole.
Mullo bemari

IG : weceworks

User avatar
jalmari
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 120
Joined: 22. Sep 2015 16:43
Location: Kajaani

Re: Jalmarin Accord

Post by jalmari » 08. Nov 2015 16:18

Juu :D Mulla on nurkkajuuret täynnä noita keulan osia onneksi.
1990 Honda Accord CB3 H23
1993 Honda Accord Aerodeck CB8

User avatar
jalmari
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 120
Joined: 22. Sep 2015 16:43
Location: Kajaani

Re: Jalmarin Accord

Post by jalmari » 15. Nov 2015 18:49

Jatketaan monoloogia...

Kaikenlaista pientä on tullu tehtyä mutta oon niin laiska kuvaamaan ja kännykkäkameran kuvia ei kukaan ees jaksa kattella niin päivitellään ilman fotoja. :D Tuli nyt viikonloppuna viriteltyä se 9293 mallin etupuskuri tuohon keulalle. Samalla rähinällä vaihtui myös takavalot sekä peräkontin kansi 9293 malliseksi. Tuli siinä ihmetellessä sitten koputeltua peräkontin pohjasta vanhat eristystarpeet pois ja suihkittua uudet mäskit päälle. :) Kuten aikaisemmin puhetta olikin noista etuvaloista niin nyt tarvis metsästää 9293 mallin parkit ja ajovalot, kun ei tällä hetkellä mikään keulan osa istu minkään osan kanssa mitenkään päin... Samalla vois hoordata jostain G-square maskin ja oranssit parkit. Sattuneesta syystä ei nurkissa ollu täyttä sarjaa 9293 tuikkuja :D :D Oli ihan Pelsebuubin perseestä koittaa saaha tuo Legendin lippa istumaan sen uuden puskurin alle jotenkin säädyllisen näkösesti :twisted: :twisted: Sinne se meni...

Jatkamma harjoituksia...

Edittiä: Ei oisi kova homma laittaa tätä takasin ajokuntoon ja ajamalla liikuteltavaksi. Jotenkin on vaan ihan pirun vastenmielinen ajatus ruveta niitä vetareita sorkkimaan paikalleen kylmässä tallissa. :/
1990 Honda Accord CB3 H23
1993 Honda Accord Aerodeck CB8

User avatar
jalmari
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 120
Joined: 22. Sep 2015 16:43
Location: Kajaani

Re: Jalmarin Accord

Post by jalmari » 29. Nov 2015 17:01

Noniin Accordi saateltu takas ajokuntoiseksi ja koppahommat jatkuu! Tulevaa pintaväriä oon pohtinut viime aikoina, tulematta oikein minkäänlaiseen lopputulokseen. Joku ihan tavallinen väri kiinnostais, ja mielellään semmonen joka ois vielä maalariystävällinen (lue: antaa virheitä anteeksi :D :D ) kotikutoisesti kun tämän luultavasti tulen maalaamaan. Toisaalta taas koska hienoahan tästä ei saa kirveelläkään, niin tekis mieli ruiskia pintaan joku "hälläväliä halpaa ainetta" tyylinen/värinen maali.

Vannepolitiikkaa on myös tullut pohdittua, ja jonkinlainen ajatusmaailma alkaa hahmottumaan 8-)
1990 Honda Accord CB3 H23
1993 Honda Accord Aerodeck CB8

Ketsune-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 701
Joined: 26. May 2011 21:58

Re: Jalmarin Accord

Post by Ketsune- » 29. Nov 2015 21:25

Hieno accord, itsekkin aina tsekkaillu nettiautoa että pitäiskö ostaa ja tehdä paska länään. Suoskkikorimalli.

Itse tuosta maalista voin sulle ehdottaa oman perversioni että heitä niskaan harmaa pohjamaali, tai ainakin sen tyyppinen väri, ehkä hiukan puolikiiltävänä.
Tunnusomaista pullakumille on että vannetta saa etsiä jostain kumin sisältä. Vähä niinkuin tukevamman neidin maha tarttee työntää sivuun löytääkseen herkun.
Toyota Corolla FX EE80 -87
Toyota Corolla FX EE80 -86
Toyota Corolla AE111 -97

User avatar
jalmari
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 120
Joined: 22. Sep 2015 16:43
Location: Kajaani

Re: Jalmarin Accord

Post by jalmari » 29. Nov 2015 22:04

Ketsune- wrote:Hieno accord, itsekkin aina tsekkaillu nettiautoa että pitäiskö ostaa ja tehdä paska länään. Suoskkikorimalli.

Itse tuosta maalista voin sulle ehdottaa oman perversioni että heitä niskaan harmaa pohjamaali, tai ainakin sen tyyppinen väri, ehkä hiukan puolikiiltävänä.
Kiitos! Stance|Worksilla oli joskus joku projektithreadi eräästä pohjamaalinharmaasta CB-korisesta. Se oli kyllä tyylikäs peli!

Tosiaan niin tästähän ei tule mikään neckbreaker upean, peilikiiltävän metallihohtoisen flakepinnan kera, vaan sellainen vehe joka pestään tarvittaessa painepesurilla ja mäntysuovalla! Ei sentään mitään osittain ruostutettua mattamustaa/army vihreetä tai huonosti istuvia kaarilevikkeitä tms. "rat" look paskaa ole tulossa.

Joku tällainen väri ois aika lähellä omaa sydäntä tässä kopassa!

https://jaydeemmm.files.wordpress.com/2 ... bb23_b.jpg
1990 Honda Accord CB3 H23
1993 Honda Accord Aerodeck CB8

User avatar
Mikap
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 140
Joined: 24. Nov 2015 21:06
Location: Merijärvi / Oulu

Re: Jalmarin Accord

Post by Mikap » 29. Nov 2015 22:08

jalmari wrote: Joku ihan tavallinen väri kiinnostais, ja mielellään semmonen joka ois vielä maalariystävällinen (lue: antaa virheitä anteeksi :D :D ) kotikutoisesti kun tämän luultavasti tulen maalaamaan. Toisaalta taas koska hienoahan tästä ei saa kirveelläkään, niin tekis mieli ruiskia pintaan joku "hälläväliä halpaa ainetta" tyylinen/värinen maali. )
Jos halvalvalla ja helpolla haluat päästä niin voin suositella mipan maaleja ei mitään halvimpia ja eikä kalleintakaan.
esim tämmöinen http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ducts/9002
Nissan Almera n15gti

User avatar
AslaMonTTi
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 674
Joined: 23. Jul 2012 18:40
Location: Kajaani

Re: Jalmarin Accord

Post by AslaMonTTi » 29. Nov 2015 22:21

^ Maalaile akryylimaalilla (ruisku), nii pääsee halvemalla ja voi helpommin paikkailla jos ei kerralla hyvä tule. :3
Saapi valmiina paketteina ja ei tarvi koko autoa pohjamaalata. Ainostaan niihin kohtiin mistä pelti paistaa ja pakkelia lätkitty nii kannattaa vähän pohjia suhutella, että ei sitten auringon paisteessa hyppää pakkelit silmille. :D
(E: Joku muu kerkes näköjää ennen minua jo mainostaa, mutta no.. :D)
o.O Elämä on kovaa, ota sämpylä O.o

Nissan Primera P11-144
Ex:
Nissan Maxima A32 Vq20de
Nissan BlueBird T12 Ca18et (Ex-työjuhta)
Mazda 626 GF
Nissan Sunny N13 x 4

User avatar
jalmari
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 120
Joined: 22. Sep 2015 16:43
Location: Kajaani

Re: Jalmarin Accord

Post by jalmari » 30. Nov 2015 12:04

Mikap wrote:Jos halvalvalla ja helpolla haluat päästä niin voin suositella mipan maaleja ei mitään halvimpia ja eikä kalleintakaan.
esim tämmöinen http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ducts/9002
Jep! Mää tän aikasemmin maalasinkin Mipan super blackilla. Helppoa evästä oli työstää! Akryylimaali on ollu selkeä valinta jo alusta asti. Koulussa tuli aikonaan joitain kymmeniä tunteja heiluttua ruiskun kanssa kammiossa, että sinänsä tää homma on ihan hyvissä kengissä. :mrgreen: Mulla on "pajalla" semmonen keskiverto emakkosian kokonen kompressori, veden/öljynerotin, ruiskut sun muut värkit onneks olemassa.

Kahtoopi nyt miten paljon pohjien teossa tulee oikaistua, koska sehän on fakta että maalaushommissa ei ole oikotietä onneen. :roll: Käyn ostamassa paineilma epäkeskon ja vetelen suuret kittaamattomat pinnat sillä. Koska en aio työstää isoja pintoja esm. konepeltiä paljaalle pellille missään vaiheessa, niin seuraavanlainen lienee ihan riittävä toimenpide:

-Hionta käsin/epäkeskolla 320
-2K hiontapohjamaali (suosituksia?)
-Kevyt hionta 320+
-Pohjaväri
-Pintaväri
-Baanalle! 8-)
1990 Honda Accord CB3 H23
1993 Honda Accord Aerodeck CB8

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests