Beten 200sx

Omien autoprojektien esittely.
Post Reply
Bete^
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 68
Joined: 11. Jul 2013 09:51
Location: Jyväskylä

Beten 200sx

Post by Bete^ » 14. Jan 2016 21:00

Pitänyt jo pitkään tehdä tästä projektitopic, nyt sain vihdoin aikaiseksi! Tähänasti oon lähinnä Instagramin puolella päivitellyt näitä, mukavempi lukea vanhaan tyyliin foorumilta juttuja.
IG-tili: Beteeeeeee


Kuvien laatu on paskaa, suurinosa otettu puhelimella. Toivottavasti saatte selvää.
Kuvia löytyy lisää täältä: http://bete.pic.fi/kuvat/Autot/S13+2014-2015/



Image

Heinäkuussa 2014 Aloitin aivan alusta tämän mun uuden 200sx projektin. Kävin ostamassa suht tyhjän korin joka oli tarkoitus läpikäydä kunnolla.
Korista puuttui tekniikka, alusta, sisusta, sähköt ja joitain korinosia. Helmat ja etupuskurin sain mukaan.


Edellinen 200sx sai luvan toimia osien luovuttajana tähän.
Pari kuvaa tästä ruskeasta yksilöstä:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Loput löytyy täältä: http://bete.pic.fi/kuvat/Autot/S13/

Tekniikasta jotain:

Täys koneremontti tehty 2012.
Kantta työstetty ja nokat vaihdettu jyrkempiin.
Alakerralle myös tehty temppuja ja vaihdeltu kaikki laakerit. (En muista mitä kaikkea)
RST-topmount pakosarja
Ulkoinen 60mm hukkis
KKK K27 ahdin 13# pakopesällä
Z32 Maf
630cc Siemens Deka suuttimet
600x300x76 Cooleri ja 2,5" ahtoputket
VAG FSI- puolat
Apexi Dual Funnel - suodatin
Walbro 400lph
kytkimenä Exedyn asetelma ja sintteri

Alustassa s14 etujarrut ja navat, jako muutettu 5x114.5

Tekniikka on Ruskean Sx:n ex-omistajan rakentama enkä tuon tarkemmin mitään siitä tiedä.
Kuuleman mukaan 350hp takarenkailta, mutta mitään mustaa valkoisella tästä en ole nähnyt.
Uskoisin siinä kuitenkin olevan enemmän kuin vakiona, sehä passaa.


Uusi kori nostettiin tallin pihaan odottelemaan pääsyä työnalle.

Image
Image
Image

Hommat aloteltiin purkamalla osienluovuttajasta tarvittavat osat.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Tässävaiheessa motivaatioboostia, uusia ja ehkä tärkeimpiä osia saapui. Pakkohan niitä oli fiilistellä vanhaan koppaan!

Vanteet Saapuivat JDM Distrolta Mysticin avustuksella. Ei voi muutakuin suositella. Toinen vannesatsi jo Mysticin kautta hankittuna. Tuskin viimeinen ;)

Image
Image
Image
Image
Image

Dnsf foorumin kautta löytyi suomesta käyttämättömät EP-Racing (muistaakseni) overfenderit ja kuituloksut eteen. Takana +50mm, edessä +25mm.

Image
Image
Image

Alko vähän hahmottumaan tuleva.
Jossain välissä oli pakko hakee puutavaraa ja rakennella tollanen hylly nissanin osille. Kimppatallissa kun pitäs yrittää pysyy romuineen suunnilleen omalla puolella..
Image


Koska oli ideana käydä kokonaan läpi uusi kori, tarvittiin korigrilli. Yritin katella ja kysellä olisko kellään lainata/vuokrata/myydä sellaista, mutta talvi oli tulossa ja korigrillien sesonki alkamassa.
Vaihtoehdoksi jäi tehdä se itse. Paikalliselta autopurkaamolta löyty halvalla pari 440 volvon taka-akselia, kasan neliöputkee ja omista nurkista löytyi akseleihin sopivat Sunnyn vanteet renkaineen.


En keksinyt parempaakaan ratkaisua kääntyvään etu-akseliin, joten tämä sai kelvata..
Image
Image
Iskarin yläpäänlaakeria ja jousilautasta ym. mitä tallilta löyty :D
Image
Image
Image
Image
Auto kiinnittyy grilliin puskurinrungon kiinnityspisteistä. Kahdella peräkärryn navalla sain korin pyörimään grillissä.
Pari kertaa sai hitsailla erikohtiin tuota navan kiinnitystä, että löytyi kohta missä kori pyörii kevyesti ympäri.


Sitten vanha koppa irti grillistä ja ulos. Tälläinen löyty tilalle lumihangesta:

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Eletään tammikuuta/helmikuuta 2015.

kori kiinni grilliin ja tutkimaan pohjaa.

Image
Image
Image
Image

Tässävaiheessa selvis, että perinteisesti helmakotelot uusiks ja parit reijät peruspaikoissa.

Ensin kuitenkin piti kupsutella alustamassat pois, perkeleen lujassa on tuo paska pohjassa.
tää oli nii vittumaista hommaa, ettei tullu kovin tarkasti dokumentoitua. Viikon talviloma meni tähän kupsutteluun.

Image
Image
Image
Image

Olis kai vähempikin rapsuttelu riittänyt, mutta yritin kerrankin tehdä kunnolla.
Image

Kittiä ja vanhoja paikkoja, namnam
Image
Image
Image
Kumpikin helma ja renkaan takaa noi alaosat tein uusiks. Helman kantit tein suoraan lattaraudasta, kestää nyt tunkata!
Harmi kun ei tullu otettua enempää kuvia näistä hitsailuista, ois päässy haukkuu mun räkäsaumat.

Image

Ryhmähenki on kaiken A ja O
Image
#Hommipojat

Konehuoneesta piti saada perussiisti, muttei ole tarvetta näyttelytasoiseen.
18" vanteilla matalana ajaminen vaatii pyöränkoteloihin tilaa, tuossa ruskeassa korissa otti 18" renkaat monestapaikkaa pyöränkoteloon.
Driftingiä varten tarvitsee myös kääntyvyyttä lisää, jolloin taas ahistaa pyöränkotelot. Tynnyrikaaret siis työnalle.

Image
Image
Image
Image
Image

Kokeilin myös koritinan käyttöö näihin.
Image
Image
Korigrilli helpoitti tätäkin, sai aina vaakatasoon työstettävän kohdan.

Sisustasta bitumit helevettii
Image
Image

Pohjaan jätin muutamat vanhat paikat, jotka oli tehty hyvin. Monta sieltä sai kyllä rälläköidä pois ja tehdä paremmin.
Hitsihommat kun alko tympii, maalasin pensselillä reilulla kädellä epoksia pohjaan.

Image
Image

Pohjan hitsailut loppuun ja lisää maalia pintaan

Image
Image
Image
Image

Sisustaan epoksit ja väri

Image
Image
Image

Pohjatöitä konehuoneeseen ja epoksia, hiontaa, hiontaväriä, hiontaa jne.

Image
Image
Image
Image
Image

Kiitokset Pasistolle maalausavusta!

Loput maalailut hoiti silloisen tallin vuokraisäntä.
Image
Image
Image
Image
Image

Oon tyytyväinen värivalintaan, tän kanssa käy aika moni väri ulkopinnoille.
Korin väriä ei vielä tätä kirjoittaessakaan oo päätetty.

Image
Image
Image
Image

Paskimmat hommat takanapäin.

Tarkkasilmäinen on huomannu, että maalauskuvissa ei enää näy paljoa muuta tavaraa tallissa.
#Hommipojat muutti uudelle tallille jossai ei olisi maalaus onnistunut. Tyhjennettiin vanha talli kamoista ja siellä oli hyvä sit maalata Nissani ennen siirtoa uudelle tallille.

Image
Image
Image
Image
Image

Uus talli on paljon valoisampi ja taisimpa näillämain päivittää puhelimenkin uuteen. Jatkossa siis toivottavasti hiukan parempia kuvia!

Nopee fiilistely vanteen kanssa ja sit pääs kasailemaan.

Image

Sähköt onneks merkkailin purkuvaiheessa, joten suht kivuttomasti niiden takaslaitto onnistukin. Sisustasta jää etupenkeistä taaksepäin kaikki ylimääränen pois.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Taka-akseliston pesua ja sellaisenaan paikalleen, perässä on lukko mallia kemppi ja vakiopuslat vielä iskussaan.
Tarkoitus oli puslat vaihtaa ja hieroo nämäkin palikat viimesenpäälle, mutta aikataulu alkoi painamaan tässävaiheessa.

Image
Image
Image
Image

Moottori löyty muuttokamoista, sille pesua ja paikalleen.

Image
Image
Image
Image
Image

Paras kaveri mukana auttamassa!
Image
Image
Image
Image

Aaperilta tuli kääntyvyyspalikkaa ja motonetistä alapalloo, ostin myös uudet raidetangot ja rt-päät. Näilläeväin pyörät kääntyy hiukan vakiota paremmin.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Alustan virkaa tässä toimittaa Stance GR Coiloverit. Cambersäädettävät yläpäät ja jonkunmoinen jäykkyyssäätö löytyy.


Takakyljet halusin irroitettavaksi, joten popniittikiinnitystä en kelpuuttanut. Kokeilin tälläsiä vetomuttereita/niittejä mitälie.

Image
Image

Ihajees, tosin tuli säästettyä väärässäpaikkaa ja ostin biltemasta puristimet noille. Muutaman sai tehdä uusiksi kun ei puristunut kunnolla.

Takapyörille tilaa isonmaailmanmalliin!

Image
Image
Image
Image

Ja hitsattuna, lähikuva olkaa hyvät
Image

Mittavirheen johdosta (unohtu mitata) turbolle jäi vähän tiukka kolo, pikkuse lekaa ja lämpösuojaa pintaan.

Image
Image
Image
Image

Öljynpaluuna oli melkonen viritys ja taidonnäyte, se vaihtu uuteen
Image

Penkit jatko tähän koppaan matkaansa edellisestä autosta. Nää on jotku perus FK kusilaituset uudelleenverhoiltuna.
Hiton mukavat istua, mutta onha nää nyt vähä eläneen näköset jo. Täytyy jossainvaihees päivittää kunnollisiin.
Turvakaaretkin on todo-listalla

Image
Image
(oikeanpuoleinen putsattu varastointipölyistä)

Kasailu jatkui, tässävaiheessa oli jo kiire. Auton piti ehtiä Jyväskylän FittedFest-tapahtumaan näytille.
4Päivää aikaa.
Image
Image
Image
Nämä takavalot myytiin, tilalle tuli Koukit. Pakkosaada-listan kärkisijaa pitäneet pitkään nämä.
Image

Kiitokset vielä kaikille ketkä kävi auttamassa tämän kanssa. Meitä oli auton kimpussa yhtäaikaa parhaillaan varmaan 10 henkilöä!
Autoa rakennettiin yötäpäivää.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Viimeisenä yönä ennen tapahtumaa autoa päästiin testaamaan käyntiin. Eihän se toiminutkaan.
Aamuun mennessä tunnin yöunien jälkeen oli tiedossa että ongelma on sytytyspuolella.

Image
uutta tilalle ja yrittämään uusiks.

Uusilla puolilla ja tulpilla vika ei mihinkään hävinnyt. Alko olee oikeesti kiire.
Loppujenlopuks huomattiin, ettei kahdelle puolalle tule tietoa millon sytytellään. Johtosarjassa oli jossainvälis ilmeisesti katkos.
Moottori heräs uusien johtojen vedolla ja pääs koeajolle. Tässävaiheessa FittedFest-tapahtuma oli alkanut jo monta tuntia aiemmin.

Image

Moottori keitti ja jarrut ei toimineet. Luovutin.
Pariin päivään saatiin Nissania eteenpäin senverran etten ois uskonukkaan. Hitto meil o hyvä porukka! #hommipojat #voikkaanasennuspalvelu +muut! Kiitos.

Tapahtumaan kerkesin ite palkintojenjakoon ja ilta menikin taas tallilla. Lähinnä kyllä kaljoittelun merkeis.

Image
Image
Image

Pölyn laskeuduttua aloin tutkimaan mitäs kaikkee meni vituiks kiireessä kasatessa..

Image
Image

Muutama jarruputki uusiks ja jäähdytinjärjestelmän ilmaus. Sähköflektin piuhatkin oli unohtunu kiireessä kiinnittää.

STICKERS!
Pitkään tätä "sceneä" seuranneena takaraivoon on iskostunut monet tarrat. Niitä pitää olla. ja paljon.
Näitä on keräilty todella pitkään, pakkohan niitä oli sitte lätkiä autoon.Image
Image
Image
Image
Image
Image

Eturenkaat ei mahtuneet kääntymään ääriasentoon vakio reaktiotangoilla ja etupyörät olivat luonnottoman takana.
Mamasan toimitti lääkkeet tähän ongelmaan
Image

Sit vähä korkeussuunnassakin ahisti

Image
Image
Image
Image

Vuokrattiin porukalla Josemorasta, Joutsasta rata, siellähän auto olis hyvä koeajaa ja harjotella ajamista poikittain.
Korisarja sai jäädä talliin.

Image
Image
Image
Image


Kuvia tapahtumasta, kiitos Salla!
http://sallaak.kuvat.fi/kuvat/Joutsa+05092015/


Image
Image
Image
Image

Pakoputken kannakkeet petti, konepellin lukko hajos ja kone taas keitti.
Mutta oli se hauskaa! Kannentiiviste on nyt vähintään menny, ennen joutsaa pysy nesteet omissa koloissaan. Nyt on öljyt ja veet sekasi.

Image

Konepeltiin uus kiinnitys, tuokin kyllä iha paaska. Suunnitelmissa kuitunen konepelti.

Image
Image

Uutta putkee

Image
Image

Kyllä, pätkäsin lyhyemmäksi tuota. Eipä tullu kuvaa vaan otettua.

Näiden jälkeen ollaan elelty motivaatiopulaa sellaset 4 kuukautta..
Image
Image
Image

Alkaa Nissan hautautumaan romujen alle.

Pikkuhiljaa alkaa motivaatio nousemaan, kannentiiviste ja kannenpultit osteltu. Josko sitä alkais purkamaan kantta pois.

Tavoitteena olis saada enskesäks kilpien väliin, mutta katsotaan miten käy. Voihan sitä siirtokilvilläkin päästellä.


Just DoHommi!
Instagram: Beteeeeeee
Youtube: DoHommi
#Makosastreetoboys #DoHommi

Suiza
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 760
Joined: 05. Sep 2013 20:19

Re: Beten 200sx

Post by Suiza » 14. Jan 2016 21:31

Tätä on odotettu!!!! 8-) :thumbsup:
Projekteista juttua ja muutakin häröilyä siinä ohessa: https://www.instagram.com/tomppa200/
SC: tomppa200, behind the scenes häröilyä.

User avatar
Ren
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 754
Joined: 21. Mar 2013 15:59
Location: Lahti

Re: Beten 200sx

Post by Ren » 14. Jan 2016 21:36

Taas yks s13 lisää foorumille mut ei voi muuta sanoa ku että huhhuh kun on hieno projekti. :thumbsup: :D
Mitsubishi Lancer Evolution V

User avatar
Juucso
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 719
Joined: 10. Jul 2014 20:13
Location: Suomussalmi

Re: Beten 200sx

Post by Juucso » 14. Jan 2016 21:54

Onha tää ny ihan helveti hieno! 8-)
Instagram @juucso
"I like cars that look like they were dropped from fifteen feet"

User avatar
Adan
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 957
Joined: 03. Oct 2011 02:10
Location: Vantaa

Re: Beten 200sx

Post by Adan » 14. Jan 2016 22:16

Hyvähyvähyvä.
"Meetkö sinä sinne huoriin vai tilaatko sinä sen pitsan?" -Marko
"Laita säkin rohkeasti allekirjoitukseen se bmw ni sua ymmärretään paremmin" - samsa

Nissan 200SX S13 -89 Omistanut 6 vuotta, ajanut 5000km

Bear

Re: Beten 200sx

Post by Bear » 15. Jan 2016 05:15

Tämä on kyllä aivan saakelin komia laite! 8-)

User avatar
Jallode
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 310
Joined: 01. May 2012 19:46
Location: Helsinki

Re: Beten 200sx

Post by Jallode » 16. Jan 2016 02:44

Tää on ja tästä tulee ihana <3
S13 -90 #CA18

IG: jallode

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Beten 200sx

Post by Mystic » 16. Jan 2016 13:34

Aikasempaa jatkaen, notta onhan tämä nyt ihan mahtavuutta. Asenne kohdillaan tuttuun tapaan ja mukava nähdä nypertämistä mikä tähtää ajoon, vaikka itsessään lopullinen valmistuminen ottaakin aikansa. Siinähän niitä ongelmakohtia/parannettavaa aina löytyy, kun välissä käy oikeasti rakentamisen ohessa laulattamassa. ;)

Minkälaista modia nuille alustan osille on tehty ja onko jousijäykkyydet samat mitä GR:n tolpissa vakiona?

edit. Toiseen löytyikin jo vastaus pienellä hakemisella. :D
Aaperi wrote:Alatukivarret boxattu ja jatkettu, hammastankoa siirretty apurungossa ja olka-akselit muokattu rajulla kädellä.
Modataan vielä alatukivarsia ja reaktiotankojen kannakkeita jossain vaiheessa, niin kääntyy enempikin. Wink
Edit: Osathan eivät tietenkään ole katuajossa kiinni. Lontoolaisittain: Not for road use!
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

User avatar
Mikap
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 140
Joined: 24. Nov 2015 21:06
Location: Merijärvi / Oulu

Re: Beten 200sx

Post by Mikap » 16. Jan 2016 23:12

Hyvältä näyttää :thumbsup: . Onko minkä värinen tulossa :?:
Nissan Almera n15gti

User avatar
Tuppurainen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 337
Joined: 04. Nov 2014 22:01
Location: Laitila

Re: Beten 200sx

Post by Tuppurainen » 17. Jan 2016 19:41

Itseänikin kiinnostaa tuo auton tuleva väri :) Mutta hienolta näyttää! :thumbsup:
Toyota Crown JZS171W -03
Volvo V50 D2 -12

Ex:
Toyota Corolla CXI 1.6 -96
Toyota Hiace 4WD 2.4 -89
BMW E39 530D -00

jortsa
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 296
Joined: 22. Mar 2011 22:09

Re: Beten 200sx

Post by jortsa » 17. Jan 2016 20:38

Tuppurainen wrote:Itseänikin kiinnostaa tuo auton tuleva väri :) Mutta hienolta näyttää! :thumbsup:
Mikap wrote:Hyvältä näyttää :thumbsup: . Onko minkä värinen tulossa :?:
kyl mää nyt ainaski luulisin et se on tuo kultanen mitä konehuonessakin on... näyttäis ainaski aika komeelta... :thumbsup: ja onhan se nyt jo täyttä asiaa tollee parsittuna kasaan luukissa... ;)

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Beten 200sx

Post by Mystic » 17. Jan 2016 22:42

^ Mää en jotenkin puheiden perusteella siihen luottaisi, että kultainen olisi tulossa. ;)
Bete^ wrote:Oon tyytyväinen värivalintaan, tän kanssa käy aika moni väri ulkopinnoille.
Korin väriä ei vielä tätä kirjoittaessakaan oo päätetty.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

Bete^
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 68
Joined: 11. Jul 2013 09:51
Location: Jyväskylä

Re: Beten 200sx

Post by Bete^ » 18. Jan 2016 21:42

Kiitoksia kehuista!

Korin väristä ei tosiaan vielä oo varmuutta, eikä siitäkään milloin se maalataan/teipataan.
Autolla tullaan kuitenkin ajamaan muutakin kuin trailerille ja näyttelyyn, joten mitään viimesenpäälle laitettua ulkopintaa tuskin tulee. Vielä on myös hiukan kysymysmerkki kuinka tuo lasikuituinen korisatsi kestää edes päivittäiset ajot tulevalla ajokorkeudella.

Image
Image
Image

Tällästä kivaa lähetti Mystic tälläkertaa :thumbsup:

2kpl Advan SuperAdvan Racing V2 18x10 et25 5x114,3
Instagram: Beteeeeeee
Youtube: DoHommi
#Makosastreetoboys #DoHommi

User avatar
Juucso
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 719
Joined: 10. Jul 2014 20:13
Location: Suomussalmi

Re: Beten 200sx

Post by Juucso » 18. Jan 2016 22:06

No nyt on ainakin hieman erikoisempi vannevalinta! Ei yhtään paha, mielenkiinnolla odotan miltä näyttää alla! 8-)
Instagram @juucso
"I like cars that look like they were dropped from fifteen feet"

User avatar
Mikap
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 140
Joined: 24. Nov 2015 21:06
Location: Merijärvi / Oulu

Re: Beten 200sx

Post by Mikap » 25. Jan 2016 16:03

Vanne valinta on aivan loistava ja muutenkin hyvän näköinen rassi tulossa :thumbsup:
Nissan Almera n15gti

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests