Page 1 of 2

Impreza WRX STI -98

Posted: 28. Mar 2016 23:02
by Controll3d
Niinpä vain jälleen tähän pihaan ilmestyi JDM auto "käyttikseksi" reilu viikko sitten. :D

Tammikuun alusta alkaen tuli "normaalia" käyttistä etsittyä ja pääasiassa vielä oli tarkoitus ostaa e39 koppaista bemaria. Tarjonta oli todella huono ja yhdestä sitten väännettiin kauppa reilun kuukauden ajan. Lopulta kun tuli se päivä kun kaupat "sovittu" ja olisi pitänyt sopia milloin autoa voi tulla hakemaan/katsomaan niin meni samana iltana myymään auton. :roll:

Samana iltana rupesinkin sitten katsomaan aivan toisia merkkejä. B4 RSK legacyjä olin katsellut jo pidemmän aikaa, mutta tottakai kaikki olivat kerinneet mennä tuona aikana. Kaveri linkitti sitten tämän kyseisen imprezan, jota itse en jostain syystä ollut huomioinut. Luultavasti kun väri ei ollut sininen. :facepalm:
Tarkemmin ilmoitusta tutkiessa oli myyjänä "tuttu" nimi, Juha Rintanen. Myynnissä hyvinkin kohtuulliseen hintaan vielä. Seuraavaan päivään sitten mietiskelin että olisiko sopiva vai ei. Noh, päätin lopulta kysellä lisätietoja autosta. Siinä melkein jo kaupat sovittiin. Piti vielä hieman sovitella miten onnistuisi vapaata töistä ja pääsisi julkisilla matkaamaan Iisalmi-Hämeenlinna välin.

Pari päivää myöhemmin olinkin matkalla autoa hakemaan. Hämeenlinnaan kun saavuin niin n. puoli tuntia myöhemmin oli koeajo ajettu ja auto vaihtanut omistajaa. Kotimatkaa olikin sitten edessä vielä n. 450km samalle iltaa. Aamulla kun piti olla töissä sitten taas klo 6. :lol:


Sitten tarkemmin itse autoon. Valmistettu 1998 alkuvuodesta joten näitä välimallin faceliftejä on. Tuotu joskus 2011 nähtävästi suomeen kun siltä vuodelta löytyy Finikor käsittely paperit. Kilpiin kuitenkin tullut vasta viime Joulukuussa edellisen omistajan toimesta. Koriltaa vaikuttaa hyvältä kaikin puolin ja tekniikkakin nähtävästi pelaa mallikkaasti kun kesti hyvin tuon tulomatkankin. Mitä nyt pari kertaa syttynyt Check Engine, nähtävästi seokset menee välillä sekaisin (-> liian rikkaalle). Sammuu omia aikojaan tai kun antaa enemmän kierroksia.
Mukana tuli vielä 3" "japsi" kokoputkisto ilman välivaimentimia ja kattia, joka siis on todellisuudessa siis UK putkisto kun ei kattiakaan ole. Valmistaja nähtävästi Jetex mitä googletuksen perusteella löysin.

Pientä laitettavaahan toki löytyy. Scooppista lähtenyt maalit kuoriutumaan. Maalipinnassa ruostetäpliä jotka kaikki ollut tähän mennessä nähtävästi hitsiroiskeita. Eli vaatii kunnon pesun ja vahakäsittelyn. Muutenkin pinttynyttä likaa joka puolella.
Tuulenohjamista näkyy olleen teipit pettäneet vanhuuttaan ja hieman tuulessa pääsevät elämään. Yksi roiskeläppä kadonnut matkalla ja rupee takana olemaan aika loppu alareunat.

Autoa kaikin puolin nähtävästi suht vakio STI. Jonkinlaista ahtopaineen säädin viritelty ja alustana tällä hetkellä sekapari. Edessä TEIN:n ja takana BC racingin säädettävät tolpat. Tuota vielä pitää katsella mitä noille tekee jos ja kun myös etutolpat tulevat tiensä päähän. TEINeihin löytyy ainenkin vielä edessä sähköinen jäykkyyden säätö. Sisusta hyvin siistissä kunnossa jopa ratti ja kuskinpenkki ehjiä. Pientä kulumaa tottakai on jo.

----------------------------------

Done:
Soitin vaihtoon (Kenwoodi bemarista otettu)
Laajakaista lambda (Innovate MTX-L)
Putkiston vaihto
BC Racing tolpat eteen
Etukaiuttimet uusia (Rainbow SL-C 6.2 sarja)
Jarrupalat (EBC redstuff)
Scoobyworldin roiskeläpät (taakse 31.8/eteen 29.10)


To-do:
- Ovia hieman vaimentaa (STP Black Gold)
Elektroninen ahtopainemittari (Stri musta/vihreä)
Elektroninen öljynpainemittari (Stri musta/vihreä)
Bensanpaineensäädin (race)
Bensankiskot ("tuning")
Bensalinjat AN liittimillä + "parallel fuel line"-modi
Imuputki uusiksi
Vesilinjat silikoniletkuiksi
Apexi dual funnel suodatin
Katti tuohon isompaan putkistoon
Huohotus muutoksia + öljyn keruusäiliöt


To-buy:
- Scoopin vaihto/maalaus (maalit kuorittu)
- Uudet vanteet kesäksi
- Lohkolämmitin
- Isompi takasiipi
- Keulan faceliftaus loppuun maski+etupuskuri
- Jakopään remontti jossakin vaiheessa
- Etuvaloille projektori konversiota (ehkä?)
- Jarruletkut


----------------------------------


Kuvat päivitetty 9.4.2016
Image
Image
Loput kuvat: http://controll3d.kuvat.fi/kuvat/Autot/ ... 9.04.2016/

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 29. Mar 2016 21:53
by JonttuK
Nämä gc8 koppaset on aina miellyttäny silmää eniten imprezoista :thumbsup:
Ja onhan se nyt aivan mahtava ajaakki, niin kesällä kun talvellakin.
Ittelläki oli wrx joku vuosi takaperin, vieläkin on nelivetoa ikävä.
Äänetkin on komeinta mitä automaailma tarjoaa mielestäni :)

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 31. Mar 2016 19:37
by Controll3d
Kyllähän se juuri GC8 on se paras. Vielä kun olisi sininen.
Vaikka on osa noista uudemmista ihan kivan näköisiä kans.

Tässä äänet kyllä hukassa vielä vakio putkiston kanssa. Aivan liian hiljainen. :lol:

Tänäänpä kävin matkahuollosta ensimmäiset ostokset hakemassa. Fanatic audiolta lähtenyt paketti oli parin tunnin päästä tilauksesta noudettavissa ja speedimports jälleen oli nimensä veroinen, illalla tilasin ja aamulla oli noudettavissa. 8-)

Innovate MTX-L, Rainbow SL-C 6.2, STP Black Gold ja Ground Zeron rulla.
Image

Paketti STP Alum:a oli vielä jälkitoimituksessa. Pääsisi sitten pikkasen ovia vaimentamaan ja "koteloimaan".

Laajakaista lambdan anturin paikkaa pitäisi suunnitella ettei ota koriin kiinni, ei liian lähellä turboa ja vielä että saisi katin samaan putken pätkään järkevästi.

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 05. Apr 2016 13:14
by Topsi
Hieno on! Toimiiko tämmönen hyvin käyttiksenä vai viekö nää niin hirveitä ku jotkut puhuu? :)

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 05. Apr 2016 14:29
by Nall3
Topsi wrote:Hieno on! Toimiiko tämmönen hyvin käyttiksenä vai viekö nää niin hirveitä ku jotkut puhuu? :)
Ihan legendaa että nämä olisi pikkuruokasia :lol:
No toi oma new age kuluttaa sen kympin satkulla aika tarkasti ja kyllä siinä saa vähän ahtojakin käyttää ettei ihan körötellä tarvii.
Tuntuu että nämä on yksilöitä. Tollanen 8sarjalainen ollu niin se vei 13 satkulla. Ihan sama vaikka olis tyhjäkäynnillä käyttäny.

Hyviä ajaa ja äänimaailma on parasta tossa autossa.

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 05. Apr 2016 23:43
by Controll3d
Pieni kulutuskin on suhteellista, riipuen mihin tottunut. :mrgreen:

Ihan kivasti tuo kun hakureissulla tullessa oli kulutus 7.7~8L/100km. Suurimmaksi osin toki rajoitusten mukaista matka-ajoa. Eikä tuo seka ajossakaan nyt ole näkynyt vielä sen enempää, jos ei jopa vähemmän mitä tuo coupe bemari. :)

Halvathan tuollasessa on käyttökustannukset. Vakuutuksetkin halvat kun mitkä.


Muut harraste kustannukset onkin sitten aivan toinen juttu... :lol:

Scoobyworldiltä tilattu uudet roiskeläpät, turbon ja downpipen tiiviste ja kirkkaat sivuvilkut. Fanaticilta piti sitten vielä tilailla soittimen johtosarja, punossukkaa, 1-din mittariteline ja 4-kanavainen rca piuha niin pääsee asentelemaan. Stronglexilta tilasin vielä pakoputkeen uudet kannakkeet, nykyiset on aika heikossa kunnossa ja pääsee putki vahvasti heilumaan ajossa.


Soitinta kun olin asentamassa niin samalla tuli kurkattu maton alle kun yksi outo johto sinne katosi. Tommosia boxeja sieltä tulikin vastaan. Nähtävästi 1998/1999 vuoden navigaattorin osia ovat. Ihmettelinkin kun auton mukana tuli läjä jotain alpinen lappuja ja kaukosäädin. Harmillista kyllä että näyttöyksikkö on johonkin matkalla kadonnut.
Image
Image
Samalla kun alkaa muuten asentelemaan "poppeja" ja purkaa nuo boxit pois. Pitää tarkistella onko tuolla vielä vakio ecu. Tuollainen halpa ELM327 OBD lukija ainenkaan ei saanut yhteyttä.

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 09. Apr 2016 21:18
by Controll3d
Ensimmäisen viestin kuvat päivitetty.


Johtosarja tuli soittimelle, mutta hyi kamala noiden vakio kaiuttimien kanssa ja eihän tuolta radiosta kuulunut edes Radiorock! Liekkö sitten siellä välissä oleva antenni "vahvistin" syy.

Putkea on puhdisteltu, onhan siinä hommaa (vielä). (Parveke hyötykäytössä :lol: )
Image
Image

Ihmetellyt alusta asti että mikähän "flektin" namiska tuossa olevinaan, mutta tänäänhän se selvisi. Se on valojen korkeussäätö. :facepalm:
Image
Eikä tuokaan takasumarin napin asennus nyt kovin nätti ole. Molemmille pitäisi tehdä jotain. En tiedä mitä sitten tuolle kojelaudan reiälle tekee.

Tämän hetkiset kesävanteet puhdisteltu ja vahattu. Ehkä huomenna jopa alle vaihtaa. Kumithan on aika pahasti yli parasta ennen päivän, paistettu -09. Tainneet olla vielä Japanista tullessa alla kun ovat Dunlopit.
Image

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 10. Apr 2016 20:47
by Controll3d
Samalla kun kesärenkaita vaihdoin alle, niin taitaa aika vahva tuntuma olla että etutolppa antautunut... :roll:
Image

Taaksehan tosiaan olikin jo BC racingit vaihdettu samaisesta syystä. Ei kait se auta kun kysellä mitä etutolpat maksaa.

Taitaa ollakin kesävanteet ihan hyvät. En olisikaan uusia halunnut... :(
Image

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 12. Apr 2016 20:31
by Controll3d
Iltapäivä menikin sitten soittimen johtoja selvitellessä ja ylimääräsiä purkaessa. Perus japanilaiseen tyyliin rosvoja siellä on kourallinen ja haaroja sinne tänne. Ihan "siististi" oli sentään asenneltu, mutta... Takapenkkejä myöten sai purkaa autoa.

Image
Image
Image
En punninnut paljon tuolta "roskaa" lähti, mutta paljon. :mrgreen:
Osan johdoista oli joku mennyt katkomaan surutta poikki (GPS antenni, peruutuskamera etc) ja jättänyt johdonpäät paljaana runkoa vasten kontissa...

Antenninvahvistimelle kun antoi kyytiä niin jopas rupes Radiorock kuulumaan kans.


Eteen tuli uudet BC Racingin BR tolpat tilattu. :)

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 13. Apr 2016 10:29
by Bete
Samalla kun rengas irti niin kannattaa pestä nuo pinttyneet kurat jne pois pyöräkoteloista. Hyvä ruostesuojaus kun pitää puhtaana kotelot niin pääsee kuivumaankin paremmin eikä muhi tuolla sköndän alla kosteus peltiä vasten ;)

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 16. Apr 2016 22:28
by Controll3d
Se onni tuossa on että tehty se finikor käsittely heti suomeen tuonnin jälkeen. On jotain suojaa myös pellin ja paskan välissä. Eli ns. ruosteet on suojattu. :mrgreen:

Jonkin verran onkin jo huuhdeltu noista kaarista irtonaisempaa hiekkaa ja mutaa. Kaikki alustan osat ja nuo tolpatkin on samassa kotelosuojassa tottakai. :roll:


Samalla kun tutkin viikolla onko jotain rikki kun vetelee urissa niin paljon, mutta eipä siihen viittaa mitään näkynyt. Puslatkin näkyy olevan yllättävin hyvässä kunnossa vielä. Sen sijaan jotain muuta vikaa löytyi. Edessä katin kohdalla oleva sisempi vetarin suojakumi oli halki jo lähes ympäri asti. Nivelrasvaa tottakai oli sitten pitkin konehuonetta ja kattia. :facepalm:

Tällä hetkellä sen verran suojaa, ammattilaisen valinta eli jesaria. :lol:
Uuden kumin kävinkin hakemassa, mutta jos pärjäisi siihen asti kun uudet etutolpat saapuvat. Samalla kertaa sitten vaihtaa kun kuitenkin samoja osia joutuu purkamaan.


Tänään sitten sain hitsattua downpipeen laajakaistalle holkin. Kamala kötöstys tuli, mutta on se ainenkin kiinni putkessa. Tuo tulikin auton vakio EGT anturin tilalle, jonka joku oli sitten jumittanut oikein reilusti putkeen kiinni. Samapa tuo, ei ole kuitenkaan tälläkään hetkellä käytössä vakioputken kanssa.
Image

Tuntuu että kovin paljon tuolla Telwinin migillä vaihtelee mitä sieltä ulos tulee. Säätipä sen mihin tahansa ja teki mitä tahansa niin koskaan tiedä mikä lopputulos. Kaasuna tottakai vielä hiilidioksidi.

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 16. Apr 2016 23:26
by Tsun-Tee
Mullon kans Telwini...

-Tuloo just sitä mitä sattuu tulemaan, sikäli hyvin ennustettava mikki...
:D

Vahva käsityön leima.

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 17. Apr 2016 12:38
by Controll3d
Onhan tuo olevinaan vielä hieno synergic Technomig, vois melkein olla suoraan Ravemig. :lol:
Halpahan se oli kun suoraan Italiasta tilasi ja parempi kun ei mitään. Pitäisi vaan vaihtaa maakaapeli, vakio kaapeli on 1.5m ja kuitenkin pistoolin letku on 2.5m. Hieman sijoittelu hankaluuksia välillä tulee...

Jossakin vaiheessa jos saisi sitten ostettua Kempin Minarc:n.

Tää on just tätä "tein ite, säästin"... :mrgreen:

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 06. May 2016 22:06
by Controll3d
Päivitetäänhän vähän välillä.

Downpipeä putsatessahan tulikin ikävä yllätys, oli murtunut sitten tuki joka tulee laatikon kylkeen. :roll:
Image
(Oli melko homma saada koko putkisto puhtaaksi...)

Ja tuhrittuna umpeen. Jälkeenpäin hieman siistin noita räkäsyjä. Olivat kuitenkin hyvin sulaneet.
Image


Lomapäivän agenda olikin sitten tämä. :mrgreen:
Putkiston vaihto, laajakaistalambdan asennus, vetarin suojakumin vaihto ja etutolppien vaihto. Olosuhteista ja ongelmista johtuen pelkästään putkisto tuli vaihdettua... :facepalm:
Image
Image

Vakio putkisto ja tuo vapaammin hengittävä rööri. :D
Melkonen tappelu oli saada vakio putkisto irti. Hieman meinasi olla turbolta pultit kiinni ja joutui ympäriltä purkamaan myös välijäähän pois. Tietysti yhden nurkan pinnapultti turbolta katkesi. Eli kesällä edessä sama uusiks ja yrittää taiteilla tynkä irti.
Image

Siinäpä sitten vähän viitettä miksi se kiinnike oli revennyt. Nähtävästi ollut aiemmin tuosta kiinni ja taempi tuki irti jolloin päässyt tuota vääntämään koko loppu putkiston voimalla. Nyt onkin sitten jälkimmäinen kiinni ja tuon huomenna pultata prikkojen tai jonkinlaisen holkin kanssa.
Image

Ulostulo kivan maltillinen ja hyvin OEM henkinen. Siihen se samankaltaisuus sitten loppuukin. Sävelet oli melko sairaat verrattuna vakioon. Nyt on sitä kaivattua ääntä (ehkä jopa liiaksikin). :thumbsup:
Strongflexin tukikumeissa oli melkonen homma asentaa, mutta pitäs pysyä putken paikallaan ainenkin.
Image
Image


Vetarin irroitus kaatuikin sitten tähän. Hieman meinasi olla tiukassa eikä oikein sopivaa lyönti työkalua tietenkään ollut. Aikansa kun käänteli väänteli ja moukaroi niin irti lähti, mutta käyttökelvoton tuo tappi on. Ensi hätään varmaan laittaa saksisokka, ennenkun saa uuden tapin.
Image
Ja tottakai navan päästä vetari booreissa jumissa. Jäi sitten yöksi mossit vaikuttamaan ja huomenna avuksi ulosvetäjä. Napamutteri taas sitten lähti irti liiankin helposti. Lie ollut edes riittävän kireällä.


TEIN:n jäykkyydensäädön sähköt purin pois, kun ei niillä mitään enään tee. Vähän aiemmin vaihdoin sivuvilkut noihin kirkkaisiin ja uudet roiskeläpät odottaa vielä asennusta.
Poppejen asennusta olisi sitten näiden projektien jälkeen tiedossa.
Konttorilta meinasin käydä ronkumassa ainenkin eteen pikku kilpeä. Taakse joko pieni tai sitten finnittön perus kilpi...?

Re: Impreza WRX STI -98

Posted: 08. May 2016 22:29
by Controll3d
Kerran ei vetari lähteny hyvällä niin sitten näin... :facepalm:
Image

Suojakumi oli aikalailla onneksi pysynyt jesarilla kasassa. Vaikkakin oli jo teippaukset halkeillut.
Image

Kunnolla rasvatulla asennus kartiolla menikin uusi kumi vähän liiankin helposti paikalleen. Entiset rasvat olikin melkosta liejua, aivan kaikkea ei tuossa saanut pois mutta sinnehän ne näkyi sekottuvan uusien rasvojen kanssa. :D
Image
Image
Samalla puhdisteltuna hieman vetaria.

Ennen muuta kasausta sitten piti vielä hoitaa jarruja hieman. Jarrupalat todella epätasaisesti kuluneet, ulompi kuin uusi mutta sisempi aivan lopussa. Liu'ut oli aivan yhtä puuta satulan kanssa. Aikansa liotteli ja moskaa näytti niin irtosivat. Männät tuntu sust nätisti liikkuvat, mutta niin kaameassa jarrupölyssä ja ruosteessa oli satulat ettei pala juurikaan pystyneet liikkumaan suuntaan tai toiseen. Nyt toimii kuten kuuluukin. :thumbsup:
Image
Sama remontti pitää vielä ottaa toiselle puolelle. Ei aika riittänyt enään. Samoin uudet palat pistää tilaukseen.

Sitten sitä uutta ja puhdasta osaa peliin. BC:n tolpat näkyi olevan huomattavasti lyhkäsemmät/erimuotoiset mitä ne TEIN:t.
Image

Ja tottakai toiselle puolelle sama tolpan vaihto operaatio suoritettu. Ei mennyt sekään ihan rutiinilla. :facepalm:
Ei tullut irrotettu vakaajan tankoa aluksi niin sehän ampui tolpan nalkkiin vetariin. Siinä olikin sitten tunkin ja pullotunkin kanssa ähertämistä että sen sai jonkinlaiseen asentoon että lähti vakaaja irti. BC:t mahtuisivat menemään vaikka vakaajan kiinni. Muuten sitten menikin suht helposti. :D
Täysin kuollut olikin tuon puolen tolppa mitä testasin. Ainoastaan jousi pisti vähän vastaan.

Aavistukset keula putosi kun en alkanut säätämään korkeutta. Nyt tehtaalta tullein säädöin alla.
Image


Testilenkki tottakai piti suorittaa putkistolle ja alustalle. Samalla todeta laajakaistan toimivuus. Heti aluksi ongelmana, ABS valo palaa. No tottakai oli liitin unohtunut tunnistimelta irti. Seuraavana joku hankaus ääni. Syyksi selvisi vääntynyt jarrukilpi. Muuten olikin sitten ok.

Putkistosta lähtee kunnolla ääntä. Viimeinkin kuullostaa ainenkin subarulta!
Kovin tuntuu rikkaalla käyvän. Muutaman kerran putkessa paukahteli ja laajakaistassa vedossa näky pari kertaa jopa 9.x. :lol:
Turbon ääni tuntuu kuuluvan todella selkeästi läpi. Kaupunki ajelussa näky moottorin vikavalo välillä palavan. Luultavasti juurikin tuon rikkaalla käymisen takia.

Eli kaiken kaikkiaan hyvin käytetyt vapaa päivät. Onneksi ei se tekeminen vielä loppunut. :mrgreen: