LuosojoenSeudunDatsunit. (LSD)
Posted: 02. Apr 2016 14:46
Juuppapuuppa!
Aprillasin itteni eilen.
Pitkästä aikaa projektitopikkia aloin väsäämään, vaikka olin jo ajatellut etten enää siihen vaivaannu....niin eikköön tuo hävinnyt bittitaivaaseen kun foorumi päätti kirjata mut ulos tuon 1,5h tarinansuoltamisen aikana.
En nääs tajunnut tallettaa luonnosta, kun muilla foorumeilla voi "pakittaa" takaisin jos vaatii kirjautumista lähetyksessä...
No se siitä, tulipahan vaihteeksi saatua oikein jööbiketutus, viimokerrasta onkin aikaa.
Siispä vapaasti (2x) lyhennettyä tarinaa tulossa, kuvia en vihti enää linkitellä niin monia. Kattotaan mihin tarina vie, vai viekö.
Autosta:
Autohan on siis Datsun 2000 deLuxe-Six 1969, nyttemmin badget sanoo Nissan Cedric Custom-Six, sama katiska, eri paketti.
6 hlön henkilöauto siis, ei piilofarkku.
Kuusköt-seiskötluvun taitteessa taksikäytössä Personal-siksit oli sedanina suosittuja ja vissiin maahantuoja ajatteli tarjota tilavaa farkkuakin. Mallikappale kuitenkin ei herättänyt kiinnostusta (mikä ei ihme kun kattoo tuota muotoilun taidonnäytettä) ja auto jäi "ylivuotisena" liikkeen omaan käyttöön 2-3vuotta aiemmin kuin itse putkahdin esille Pohjois-Karjalan keskussairaalasta... Sittemmin muutaman mutkan kautta päätyi Datsu kilparadoille huoltoautoksi, ja maatumaan laanille kuluttavan uransa johdosta.
Porvoolainen autoharrastaja sen sieltä sitten pelasti harvinaisuutensa takia, ehkä hyvä niin.
Muutama kuva vuodelta 2006, kun auto on parsittu liikkuvaan kuntoon.
ps. Copyright tulevissa kuvissa minä, Reijo H., FinnJAE 2006 osallistuja jonka nimeä en muista. Ottaa yht jos tahtoo kuvansa eliminoitavan.
...ja kuva johon koko auton silloinen kunto kulminoituu:
Sittemmin on vettä virrannut Luosojoessa muutama litra, ja autokin hieman muuttunut ehjempään suuntaan. Aionkin topikissa keskittyä enempi siihen mitä itse sätöstän, kuin siihen mitä mittavaa auto on ennen mulle tuloa kokenut. Kaikki varmaan voi arvata miten lievästä projektista on ollut kyse.
Lyhyesti todettakoon että alustallisesti ja teknillisesti on tultu noin 15v uudempaan suuntaan, ollen edelleen dinosaurusluokkaa.
Uutena tässä 2litraisella kutosella, rattimanuaalilla varustetussa autossa ei ollut uutena montakaan levyjarrua tai tehostinta, on siinä nyt mm. molemmat tehostimet, automaattivaihteet, kallistuksenvakaaja myös takana sekä takalevyjarrujen lisäksi myös tuuletetut etulevyt. Luonnollisesti akselistot yms. on muuttuneet.
Mutta siis asiaan:
Auton bensankulutus oli viimekesänä jotain tähtitieteellistä automaatiksikin, 13-16l/100km, joten ajattelin kaasuttimelle tehdä jotain. Toki huoltoasemien naurettavalle tiheydentarpeelle oli toinenkin syy, kuvassa näkyvä sirppimallin originellitankki, 35L
Keveydestä johtuen on ollut ihan riittävän rivakka minun harrastuskäyttööni, mutta ainahan jotain askaretta on oltava. Siispä virittelemään.
Jonkinasteinen sliipperi olisi kivahko rakentelusuunta, näinkin rumasta laitoksesta kun kyse on. Siitä otsikon farmageddon viittaus.
2.0 on versionumero eikä viittää litratilavuuteen Siitä onneksi ollaan jo edellä.
Alkutilanteena oli tämä
Syksyllä riipaisin imusarjan pois kaasuttimineen, ja ajattelin asentaa sopivasti saamani virityskäyttöön tarkoitetun kaksoiskaasutinsarjan paikoilleen (Ztherapy). Ulkonäkö säilyisi orkkiksena mutta tarvittaessa pitäisi riittää soppa stroukkikoneessakin.
Pakosarjan kanssa jahkailin ja pähkäilin, kuitenkin päädyin tilaamaan MSAn pellisatsin USAsta kun halvalla sain.
Yllättävän suoraan se kävi, normaalisti 240z sarjoissa on ongelmana tuo 1.sylinterin putki joka ottaa kiinni etuakselistoon ja raidetankoon. (70-luvun cedrikkiin on turha tilata ei-oota)
2-1 kollektoria piti hitsailla, mm. lisätä jousto ja laajakaistalambdalle paikka.
Termotecciä kääräisin muutaman metrin ihan vain käsijärruvaijerin ja ohjaustehostimen takia. Projekti siltä osin kesken vielä.
Kaasuttimet käy suoraan, pellisatsissa sikseen plootua laippa ettei tarvi prikkojen kanssa pelata, yhtä paksu kuin imusarjassa, tulevat samalla putilla kiinni nääs alta. Kaasuvivusto on tehtävä alusta asti, samoin letkut ja linjat. Ilmanputsarikaan ei mahdu modaamatta kun on tuo tuplakalvoinen tehostin. Pikkuvikoja.
Ebay-surffissa sattui kivahko ISKY-racing nokkasarja silmään kärjetöntä sytkää ettiessä joten saapas nähdä... Tähänkin saa onneksi vaihdettua nokan ilman koneen nostoa/nokkapukkien irroitusta kun on tuo lukkopellin yläpalkki pulteilla. Ketjulle mulla on diy-kiila ettei kiristin pomppoo paikoiltaan. Eiku vain hihnatsydeemit pois, syyläri veks, ja nenä etukautta pihalle kun keinut on poistettu. Been there, done that.
Tässä siis mentiin aprillipäivänä:
Madallusta ja vannehommia, sekä takapuskuri ja listoituksia/sisustahommia on tullut tehtyä jo aiemmin mutta nehän nyt ei ketään kiinnosta tällaisella konservatiivisella traktorifoorumilla
Takavalot myös puuttuvat. Vihjeitä otetaan vastaan, kolme neljästä on aika huonossa kunnossa:
Valmistahan ei tarvis olla kuin äitienpäivänä joten ei kiiru...
ps. Alkuperäinen suunnitelma itää vielä moottorin suhteen, (FarmaGeddon 3.0), nääs 130-Cedu on vissiin ollut ainoa johon tehdas on poliisiautona naittanut V8:n.
"Patrolcar" parts cataloogi hakusessa ollut jo tovin Japanista missä olisi tuo Y40 moottori lueteltuna H30 lisäksi.
nimim.Poikkeuslupahakemus
Pikkulohkohan menee tonne "jenkkimallin" konehuoneeseen ihan lipsauttamalla.
https://www.youtube.com/watch?v=bfdlkKxWDoY
Näihin kuviin ja tunnelmiin jättäydymme haukotellen.
Syypää tähän silmien kirvelyyn ja rumuudella mässäilyyn on Adan, tuo nissanistien pelsepuuppa. Itseppäs halusit Arto kuvia. Olin jo asennoitunut että pitkäkattodatsunistin elämä se on yksinäistä ja harmaata silmät kiinni puurtamista.
-J-
Aprillasin itteni eilen.
Pitkästä aikaa projektitopikkia aloin väsäämään, vaikka olin jo ajatellut etten enää siihen vaivaannu....niin eikköön tuo hävinnyt bittitaivaaseen kun foorumi päätti kirjata mut ulos tuon 1,5h tarinansuoltamisen aikana.
En nääs tajunnut tallettaa luonnosta, kun muilla foorumeilla voi "pakittaa" takaisin jos vaatii kirjautumista lähetyksessä...
No se siitä, tulipahan vaihteeksi saatua oikein jööbiketutus, viimokerrasta onkin aikaa.
Siispä vapaasti (2x) lyhennettyä tarinaa tulossa, kuvia en vihti enää linkitellä niin monia. Kattotaan mihin tarina vie, vai viekö.
Autosta:
Autohan on siis Datsun 2000 deLuxe-Six 1969, nyttemmin badget sanoo Nissan Cedric Custom-Six, sama katiska, eri paketti.
6 hlön henkilöauto siis, ei piilofarkku.
Kuusköt-seiskötluvun taitteessa taksikäytössä Personal-siksit oli sedanina suosittuja ja vissiin maahantuoja ajatteli tarjota tilavaa farkkuakin. Mallikappale kuitenkin ei herättänyt kiinnostusta (mikä ei ihme kun kattoo tuota muotoilun taidonnäytettä) ja auto jäi "ylivuotisena" liikkeen omaan käyttöön 2-3vuotta aiemmin kuin itse putkahdin esille Pohjois-Karjalan keskussairaalasta... Sittemmin muutaman mutkan kautta päätyi Datsu kilparadoille huoltoautoksi, ja maatumaan laanille kuluttavan uransa johdosta.
Porvoolainen autoharrastaja sen sieltä sitten pelasti harvinaisuutensa takia, ehkä hyvä niin.
Muutama kuva vuodelta 2006, kun auto on parsittu liikkuvaan kuntoon.
ps. Copyright tulevissa kuvissa minä, Reijo H., FinnJAE 2006 osallistuja jonka nimeä en muista. Ottaa yht jos tahtoo kuvansa eliminoitavan.
...ja kuva johon koko auton silloinen kunto kulminoituu:
Sittemmin on vettä virrannut Luosojoessa muutama litra, ja autokin hieman muuttunut ehjempään suuntaan. Aionkin topikissa keskittyä enempi siihen mitä itse sätöstän, kuin siihen mitä mittavaa auto on ennen mulle tuloa kokenut. Kaikki varmaan voi arvata miten lievästä projektista on ollut kyse.
Lyhyesti todettakoon että alustallisesti ja teknillisesti on tultu noin 15v uudempaan suuntaan, ollen edelleen dinosaurusluokkaa.
Uutena tässä 2litraisella kutosella, rattimanuaalilla varustetussa autossa ei ollut uutena montakaan levyjarrua tai tehostinta, on siinä nyt mm. molemmat tehostimet, automaattivaihteet, kallistuksenvakaaja myös takana sekä takalevyjarrujen lisäksi myös tuuletetut etulevyt. Luonnollisesti akselistot yms. on muuttuneet.
Mutta siis asiaan:
Auton bensankulutus oli viimekesänä jotain tähtitieteellistä automaatiksikin, 13-16l/100km, joten ajattelin kaasuttimelle tehdä jotain. Toki huoltoasemien naurettavalle tiheydentarpeelle oli toinenkin syy, kuvassa näkyvä sirppimallin originellitankki, 35L
Keveydestä johtuen on ollut ihan riittävän rivakka minun harrastuskäyttööni, mutta ainahan jotain askaretta on oltava. Siispä virittelemään.
Jonkinasteinen sliipperi olisi kivahko rakentelusuunta, näinkin rumasta laitoksesta kun kyse on. Siitä otsikon farmageddon viittaus.
2.0 on versionumero eikä viittää litratilavuuteen Siitä onneksi ollaan jo edellä.
Alkutilanteena oli tämä
Syksyllä riipaisin imusarjan pois kaasuttimineen, ja ajattelin asentaa sopivasti saamani virityskäyttöön tarkoitetun kaksoiskaasutinsarjan paikoilleen (Ztherapy). Ulkonäkö säilyisi orkkiksena mutta tarvittaessa pitäisi riittää soppa stroukkikoneessakin.
Pakosarjan kanssa jahkailin ja pähkäilin, kuitenkin päädyin tilaamaan MSAn pellisatsin USAsta kun halvalla sain.
Yllättävän suoraan se kävi, normaalisti 240z sarjoissa on ongelmana tuo 1.sylinterin putki joka ottaa kiinni etuakselistoon ja raidetankoon. (70-luvun cedrikkiin on turha tilata ei-oota)
2-1 kollektoria piti hitsailla, mm. lisätä jousto ja laajakaistalambdalle paikka.
Termotecciä kääräisin muutaman metrin ihan vain käsijärruvaijerin ja ohjaustehostimen takia. Projekti siltä osin kesken vielä.
Kaasuttimet käy suoraan, pellisatsissa sikseen plootua laippa ettei tarvi prikkojen kanssa pelata, yhtä paksu kuin imusarjassa, tulevat samalla putilla kiinni nääs alta. Kaasuvivusto on tehtävä alusta asti, samoin letkut ja linjat. Ilmanputsarikaan ei mahdu modaamatta kun on tuo tuplakalvoinen tehostin. Pikkuvikoja.
Ebay-surffissa sattui kivahko ISKY-racing nokkasarja silmään kärjetöntä sytkää ettiessä joten saapas nähdä... Tähänkin saa onneksi vaihdettua nokan ilman koneen nostoa/nokkapukkien irroitusta kun on tuo lukkopellin yläpalkki pulteilla. Ketjulle mulla on diy-kiila ettei kiristin pomppoo paikoiltaan. Eiku vain hihnatsydeemit pois, syyläri veks, ja nenä etukautta pihalle kun keinut on poistettu. Been there, done that.
Tässä siis mentiin aprillipäivänä:
Madallusta ja vannehommia, sekä takapuskuri ja listoituksia/sisustahommia on tullut tehtyä jo aiemmin mutta nehän nyt ei ketään kiinnosta tällaisella konservatiivisella traktorifoorumilla
Takavalot myös puuttuvat. Vihjeitä otetaan vastaan, kolme neljästä on aika huonossa kunnossa:
Valmistahan ei tarvis olla kuin äitienpäivänä joten ei kiiru...
ps. Alkuperäinen suunnitelma itää vielä moottorin suhteen, (FarmaGeddon 3.0), nääs 130-Cedu on vissiin ollut ainoa johon tehdas on poliisiautona naittanut V8:n.
"Patrolcar" parts cataloogi hakusessa ollut jo tovin Japanista missä olisi tuo Y40 moottori lueteltuna H30 lisäksi.
nimim.Poikkeuslupahakemus
Pikkulohkohan menee tonne "jenkkimallin" konehuoneeseen ihan lipsauttamalla.
https://www.youtube.com/watch?v=bfdlkKxWDoY
Näihin kuviin ja tunnelmiin jättäydymme haukotellen.
Syypää tähän silmien kirvelyyn ja rumuudella mässäilyyn on Adan, tuo nissanistien pelsepuuppa. Itseppäs halusit Arto kuvia. Olin jo asennoitunut että pitkäkattodatsunistin elämä se on yksinäistä ja harmaata silmät kiinni puurtamista.
-J-