Corolla GT goes Hachiroku

Omien autoprojektien esittely.
Sörsseli
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 13
Joined: 28. Feb 2016 16:35

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by Sörsseli » 07. Aug 2016 19:13

Tuossa on osa osista ja kyseisessä autossa "väärä" pakosarja jolla häviää sen 5hv/nm ja tarkempaa tietoa saa Ari saxbergilta millaisia piileviä voimavaroja nuissa koneissa on :thumbsup:
Attachments
IMG_20160807_200722.jpg
IMG_20160807_200722.jpg (129.2 KiB) Viewed 4640 times

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by Kaze » 07. Aug 2016 22:50

Joo.. ajattelin että olisi ollut jotain ensimmäisen käden tietoa josta keskustella :) . Muistelisin että 2000-luvun alussa perus äffäläisen vireessä olevan 4A-GE:n tehot pyöri siinä 200hv pinnassa (ratamyllyt sitten erikseen) ja siihenkin sai hukattua pelkkään kanteen helposti viisinumeroisen summan vanhaa rahaa.
Mut, kannen- ja moottorintekijät jotka noita on hieroneet tähän päivään asti ja joiden käsissä se taika tapahtuu, ei ymmärrettävistä syistä jakele tarkempia yksityiskohtia ja tietotaitoaa ihan vastikkeetta.

User avatar
kop-O-nen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 248
Joined: 21. Mar 2011 20:50

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by kop-O-nen » 08. Aug 2016 18:51

Itse en oikein ole kiinnostunut lähtemään virittämään tota 4A pataa monestakin syystä. Yksi on juuri se että ainakin mun tiedon mukaan tommoseen n. 200-220hv tehoihin päästäkseen vaparina saa upottaa moottoriin helposti melkein sen kymppitonnin (Korjatkaa jos olen väärässä).

Samat tehot ja enemmänkin saa kuitenkin helposti vaikkapa F20C swapilla. Kustannukset ja luotettavuus on kuitenkin ihan eri kategoriassa. Toki jos olis sitä kuuluisaa "Tölliä" mielin määrin, niin olishan kisakiree ja korkeelta laulava 4A pata tosi makea.

Moottorin olen toistaiseksi vielä jättänyt tämän talven suunnitelmista pois, ja sitä puolta aletaan miettimään vasta kun kori, alusta, jarrut jne on saatu kuntoon. Sen verran voin kuitenkin paljastaa että ainakin tällä hetkellä helpoin ja melko huokeakin vaihtoehto tuntuisi olevan 20v Blacktop 4AGE, johon sitten vähän jyrkempää nokkaa yms. pikkumodia kiinni. Uskoisin että niilläkin tehoilla saa ihan hauskan laitteen aikaan.
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |

User avatar
kop-O-nen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 248
Joined: 21. Mar 2011 20:50

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by kop-O-nen » 08. Aug 2016 18:55

Tänään saapui muuten myös renkaat!
Image

Alle tulee Advan Neova AD08R.ää, eteen 195/50R15, ja taakse 205/50R15 kokoisena.
Kuumotukset vanteiden suhteen kasvaa entisestään, mutta näillä näkymin niiden saapuminen ottaa vielä n. 2kk.
Image
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |

Kremilin
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 75
Joined: 23. Jan 2012 19:51

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by Kremilin » 09. Aug 2016 20:28

Ihme uskomuksia porukalla tosta vaparin virityksestä. Ite otin reilu tonnin budjetilla 1.3l micran koneesta melkein 120hp/L. Vakiona vissiin alle 60hp/l. Ja ei pitäis hirveän haastava olla 4ageen kun osia voi jopa ostaa valmiina, ei tarvitse teettää tai modaa jokaista. Ite suosittelisin prätkän kaasareita ja jakajasytkää, ois helppo ja halpa.

Mega extralla, jakajaohjaavana on seuraavaksi helpoin. Ei lopu sytkä vielä 9.5k rpm, kokemuksella..
Siihen teettää hattu sekä oikeasti järkyt nokat, sitten vain joku sopiva pakosarja. Imusarjan pystyy rakentamaan vakiosta tai leikkauttaa laipan mihkä hitsaa primaarit., jonka päähän 1000gsxr läppärungot. Männät jotkut 11puristeiset, jopa 13 jos aikoo viinalla mennä.. Ja on hondat ihmeissään kun imuäänet ei ollutkaan skunkin CAI kitistä. Oma pommi painoi vaaalla 788kg.

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by Kaze » 11. Aug 2016 06:53

Ei ole ainakaan omalla kohdalla uskomuksia, vaan ihan kokemuksia elävästä elämästä. Budjetillakin pystyy etenemään jos tietää mitä tekee (=ei tule hukka ostoksia tai turhaa tutkimus/kehitystyötä) ja pystyy itse rakentamaan (="säästää" työssä).
Lisäksi täytyy muistaa vapaastihengittävän viritysasteesta puhuessa että hevoset muuttuu eksponentiaalisesti kalliimmiksi ja vaikeammiksi puristaa, mitä korkeammaksi viritysaste kasvaa. Esim. 130hv/litra (saati 140hv) on ihan eri asia kuin vajaa 120hv/l, mikä on kunnioitettava luku sekin.

Ja siinä vaiheessa alkaa myös aihiolla, lähtökohdalla olemaan merkitystä. En heittänyt noita mainitsemiani Hondan (joista 120-125hv/litra saavutetaan avaamatta, esim. K20A) moottoreita huvin vuoksi, vaan ne ovat oikeasti jo vakiona hyviä. Noin niinkuin yleensä rakenteellisesti, geometrialtaan ja osatarjonnan suhteen. Ennen kaikkea kannet hengittää hyvin jo sellaisenaan (osaamaton "porttaaja" helposti vain huonontaa niitä, on todistettu) ja venttiilikoneisto kokonaisuutena on virittämisen kannalta loistava. Kansi on kuitenkin kalleimpia osakokonaisuuksia muokata ja tehdä, varsinkin siinä vaiheessa jos ominaisuudet alkavat loppumaan (virtauskapasiteetti, venttilikoko, nosto, painin/ keinuvivuston rakenne) ja vaaditaan suurempia muutoksia.

User avatar
kop-O-nen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 248
Joined: 21. Mar 2011 20:50

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by kop-O-nen » 11. Aug 2016 14:44

Tänään saapui uudet jarrulevyt.
Kuvasta pientä osviittaa etujarrujen koon muutoksesta!

Image

Vasemmalla alkuperäinen setti, oikealla Mini Cooper S.n levy, ja FD3S RX7 Mazdan satula.
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |

User avatar
kop-O-nen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 248
Joined: 21. Mar 2011 20:50

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by kop-O-nen » 11. Aug 2016 21:34

Saatiin sitä tänään muutakin aikaan kun vaan haettua uudet jarrulevyt tallille.

Sisälokareita tuli hangattua puhtaaksi massasta ja muusta vuosien varrella kertyneestä paskasta.
Image

Image

Taka-akseli sai myös väistyä pois pohjan putsailun tieltä.
Image

Samaan aikaan tallikaveri ahkeroi ruostekorjausten parissa, paljon kiitoksia Pasille!
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |

kjb
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 2
Joined: 04. Aug 2016 10:06
Location: Kerava
Contact:

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by kjb » 12. Aug 2016 11:38

Ennen motorin kanssa ähellystä kannattaa miettiä auton käyttötarkoitus ja arpoa sen jälkeen lain puitteissa olevia vaihtoehtoja :mrgreen:

Jarrupäivitys on hyvä idea, ja noi sun melberit mahtuu vielä matulan jarrujen kanssa :) Muinoin oli sama setuppi itsellä, tosin mazdan omilla levyillä.

Minkä pääsylinterin meinasit? Vakiosylkällä poljintuntuma muuttuu pehmeämmäksi, ainakin jos takasatulat jätät vakioiksi.
KE70 twincam turbo

User avatar
kop-O-nen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 248
Joined: 21. Mar 2011 20:50

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by kop-O-nen » 12. Aug 2016 12:04

Joo, moottorihommat ei tän talven budjettiin tule mahtumaan, joten niitä on vielä hyvää aikaa miettiä.

Pääsylinteriksi tulee R32 Skylinen sylkkä, pitäis ihan lähipäivinä saapua senkin. ;)
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |

User avatar
kop-O-nen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 248
Joined: 21. Mar 2011 20:50

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by kop-O-nen » 12. Aug 2016 21:47

Tää päivä meni pitkälti poistaessa viimeisiä bitumeja, ja hioessa + puhdistaessa sisustaa maalausta varten.
Image

Loppusilauksena pääsin jo vähän testailemaan epoksia pintaan, ja hyvältähän se alkaa näyttämään.
Image
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |

Bete^
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 68
Joined: 11. Jul 2013 09:51
Location: Jyväskylä

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by Bete^ » 19. Aug 2016 04:27

Ja tuosta kun se moottorihomma lähti laukalle :D

Komee nissani tallikaverina.
Instagram: Beteeeeeee
Youtube: DoHommi
#Makosastreetoboys #DoHommi

User avatar
kop-O-nen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 248
Joined: 21. Mar 2011 20:50

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by kop-O-nen » 23. Aug 2016 22:27

Sssshhhh! :shock:

Proggis on edennyt lähinnä alustamassojen poiston, ja löytyneiden ruostepaikkojen korjailun merkeissä (Suuret kiitokset Pasille hitsausavusta). Ei siis juurikaan mitään mielenkiintoista näytettävää tällä hetkellä.

Pari laatikollista osia kuitenkin tipahti taas tänään tallin perukoille, alkaa vähän tuntua että näitä pitää kuitenkin vielä useampi vastaanottaa ennenkun saadaan paketti taas kasaan. :D
Image
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |

Patrees
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 3
Joined: 18. May 2015 16:26
Location: Vantaa

Re: Corolla GT goes Hachiroku

Post by Patrees » 16. Sep 2016 21:54

Voi pärkele... kattelin tätä corollaa silloin kielipitkällä mutta vanha auto ei mennyt kaupaksi, nyt kun olisi rahat kädessä niin ei ole yhtään myynnissä... :roll: :roll:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests