Corolla GT goes Hachiroku
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Tuossa on osa osista ja kyseisessä autossa "väärä" pakosarja jolla häviää sen 5hv/nm ja tarkempaa tietoa saa Ari saxbergilta millaisia piileviä voimavaroja nuissa koneissa on
- Attachments
-
- IMG_20160807_200722.jpg (129.2 KiB) Viewed 4641 times
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Joo.. ajattelin että olisi ollut jotain ensimmäisen käden tietoa josta keskustella . Muistelisin että 2000-luvun alussa perus äffäläisen vireessä olevan 4A-GE:n tehot pyöri siinä 200hv pinnassa (ratamyllyt sitten erikseen) ja siihenkin sai hukattua pelkkään kanteen helposti viisinumeroisen summan vanhaa rahaa.
Mut, kannen- ja moottorintekijät jotka noita on hieroneet tähän päivään asti ja joiden käsissä se taika tapahtuu, ei ymmärrettävistä syistä jakele tarkempia yksityiskohtia ja tietotaitoaa ihan vastikkeetta.
Mut, kannen- ja moottorintekijät jotka noita on hieroneet tähän päivään asti ja joiden käsissä se taika tapahtuu, ei ymmärrettävistä syistä jakele tarkempia yksityiskohtia ja tietotaitoaa ihan vastikkeetta.
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Itse en oikein ole kiinnostunut lähtemään virittämään tota 4A pataa monestakin syystä. Yksi on juuri se että ainakin mun tiedon mukaan tommoseen n. 200-220hv tehoihin päästäkseen vaparina saa upottaa moottoriin helposti melkein sen kymppitonnin (Korjatkaa jos olen väärässä).
Samat tehot ja enemmänkin saa kuitenkin helposti vaikkapa F20C swapilla. Kustannukset ja luotettavuus on kuitenkin ihan eri kategoriassa. Toki jos olis sitä kuuluisaa "Tölliä" mielin määrin, niin olishan kisakiree ja korkeelta laulava 4A pata tosi makea.
Moottorin olen toistaiseksi vielä jättänyt tämän talven suunnitelmista pois, ja sitä puolta aletaan miettimään vasta kun kori, alusta, jarrut jne on saatu kuntoon. Sen verran voin kuitenkin paljastaa että ainakin tällä hetkellä helpoin ja melko huokeakin vaihtoehto tuntuisi olevan 20v Blacktop 4AGE, johon sitten vähän jyrkempää nokkaa yms. pikkumodia kiinni. Uskoisin että niilläkin tehoilla saa ihan hauskan laitteen aikaan.
Samat tehot ja enemmänkin saa kuitenkin helposti vaikkapa F20C swapilla. Kustannukset ja luotettavuus on kuitenkin ihan eri kategoriassa. Toki jos olis sitä kuuluisaa "Tölliä" mielin määrin, niin olishan kisakiree ja korkeelta laulava 4A pata tosi makea.
Moottorin olen toistaiseksi vielä jättänyt tämän talven suunnitelmista pois, ja sitä puolta aletaan miettimään vasta kun kori, alusta, jarrut jne on saatu kuntoon. Sen verran voin kuitenkin paljastaa että ainakin tällä hetkellä helpoin ja melko huokeakin vaihtoehto tuntuisi olevan 20v Blacktop 4AGE, johon sitten vähän jyrkempää nokkaa yms. pikkumodia kiinni. Uskoisin että niilläkin tehoilla saa ihan hauskan laitteen aikaan.
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Tänään saapui muuten myös renkaat!
Alle tulee Advan Neova AD08R.ää, eteen 195/50R15, ja taakse 205/50R15 kokoisena.
Kuumotukset vanteiden suhteen kasvaa entisestään, mutta näillä näkymin niiden saapuminen ottaa vielä n. 2kk.
Alle tulee Advan Neova AD08R.ää, eteen 195/50R15, ja taakse 205/50R15 kokoisena.
Kuumotukset vanteiden suhteen kasvaa entisestään, mutta näillä näkymin niiden saapuminen ottaa vielä n. 2kk.
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Ihme uskomuksia porukalla tosta vaparin virityksestä. Ite otin reilu tonnin budjetilla 1.3l micran koneesta melkein 120hp/L. Vakiona vissiin alle 60hp/l. Ja ei pitäis hirveän haastava olla 4ageen kun osia voi jopa ostaa valmiina, ei tarvitse teettää tai modaa jokaista. Ite suosittelisin prätkän kaasareita ja jakajasytkää, ois helppo ja halpa.
Mega extralla, jakajaohjaavana on seuraavaksi helpoin. Ei lopu sytkä vielä 9.5k rpm, kokemuksella..
Siihen teettää hattu sekä oikeasti järkyt nokat, sitten vain joku sopiva pakosarja. Imusarjan pystyy rakentamaan vakiosta tai leikkauttaa laipan mihkä hitsaa primaarit., jonka päähän 1000gsxr läppärungot. Männät jotkut 11puristeiset, jopa 13 jos aikoo viinalla mennä.. Ja on hondat ihmeissään kun imuäänet ei ollutkaan skunkin CAI kitistä. Oma pommi painoi vaaalla 788kg.
Mega extralla, jakajaohjaavana on seuraavaksi helpoin. Ei lopu sytkä vielä 9.5k rpm, kokemuksella..
Siihen teettää hattu sekä oikeasti järkyt nokat, sitten vain joku sopiva pakosarja. Imusarjan pystyy rakentamaan vakiosta tai leikkauttaa laipan mihkä hitsaa primaarit., jonka päähän 1000gsxr läppärungot. Männät jotkut 11puristeiset, jopa 13 jos aikoo viinalla mennä.. Ja on hondat ihmeissään kun imuäänet ei ollutkaan skunkin CAI kitistä. Oma pommi painoi vaaalla 788kg.
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Ei ole ainakaan omalla kohdalla uskomuksia, vaan ihan kokemuksia elävästä elämästä. Budjetillakin pystyy etenemään jos tietää mitä tekee (=ei tule hukka ostoksia tai turhaa tutkimus/kehitystyötä) ja pystyy itse rakentamaan (="säästää" työssä).
Lisäksi täytyy muistaa vapaastihengittävän viritysasteesta puhuessa että hevoset muuttuu eksponentiaalisesti kalliimmiksi ja vaikeammiksi puristaa, mitä korkeammaksi viritysaste kasvaa. Esim. 130hv/litra (saati 140hv) on ihan eri asia kuin vajaa 120hv/l, mikä on kunnioitettava luku sekin.
Ja siinä vaiheessa alkaa myös aihiolla, lähtökohdalla olemaan merkitystä. En heittänyt noita mainitsemiani Hondan (joista 120-125hv/litra saavutetaan avaamatta, esim. K20A) moottoreita huvin vuoksi, vaan ne ovat oikeasti jo vakiona hyviä. Noin niinkuin yleensä rakenteellisesti, geometrialtaan ja osatarjonnan suhteen. Ennen kaikkea kannet hengittää hyvin jo sellaisenaan (osaamaton "porttaaja" helposti vain huonontaa niitä, on todistettu) ja venttiilikoneisto kokonaisuutena on virittämisen kannalta loistava. Kansi on kuitenkin kalleimpia osakokonaisuuksia muokata ja tehdä, varsinkin siinä vaiheessa jos ominaisuudet alkavat loppumaan (virtauskapasiteetti, venttilikoko, nosto, painin/ keinuvivuston rakenne) ja vaaditaan suurempia muutoksia.
Lisäksi täytyy muistaa vapaastihengittävän viritysasteesta puhuessa että hevoset muuttuu eksponentiaalisesti kalliimmiksi ja vaikeammiksi puristaa, mitä korkeammaksi viritysaste kasvaa. Esim. 130hv/litra (saati 140hv) on ihan eri asia kuin vajaa 120hv/l, mikä on kunnioitettava luku sekin.
Ja siinä vaiheessa alkaa myös aihiolla, lähtökohdalla olemaan merkitystä. En heittänyt noita mainitsemiani Hondan (joista 120-125hv/litra saavutetaan avaamatta, esim. K20A) moottoreita huvin vuoksi, vaan ne ovat oikeasti jo vakiona hyviä. Noin niinkuin yleensä rakenteellisesti, geometrialtaan ja osatarjonnan suhteen. Ennen kaikkea kannet hengittää hyvin jo sellaisenaan (osaamaton "porttaaja" helposti vain huonontaa niitä, on todistettu) ja venttiilikoneisto kokonaisuutena on virittämisen kannalta loistava. Kansi on kuitenkin kalleimpia osakokonaisuuksia muokata ja tehdä, varsinkin siinä vaiheessa jos ominaisuudet alkavat loppumaan (virtauskapasiteetti, venttilikoko, nosto, painin/ keinuvivuston rakenne) ja vaaditaan suurempia muutoksia.
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Tänään saapui uudet jarrulevyt.
Kuvasta pientä osviittaa etujarrujen koon muutoksesta!
Vasemmalla alkuperäinen setti, oikealla Mini Cooper S.n levy, ja FD3S RX7 Mazdan satula.
Kuvasta pientä osviittaa etujarrujen koon muutoksesta!
Vasemmalla alkuperäinen setti, oikealla Mini Cooper S.n levy, ja FD3S RX7 Mazdan satula.
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Saatiin sitä tänään muutakin aikaan kun vaan haettua uudet jarrulevyt tallille.
Sisälokareita tuli hangattua puhtaaksi massasta ja muusta vuosien varrella kertyneestä paskasta.
Taka-akseli sai myös väistyä pois pohjan putsailun tieltä.
Samaan aikaan tallikaveri ahkeroi ruostekorjausten parissa, paljon kiitoksia Pasille!
Sisälokareita tuli hangattua puhtaaksi massasta ja muusta vuosien varrella kertyneestä paskasta.
Taka-akseli sai myös väistyä pois pohjan putsailun tieltä.
Samaan aikaan tallikaveri ahkeroi ruostekorjausten parissa, paljon kiitoksia Pasille!
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Ennen motorin kanssa ähellystä kannattaa miettiä auton käyttötarkoitus ja arpoa sen jälkeen lain puitteissa olevia vaihtoehtoja
Jarrupäivitys on hyvä idea, ja noi sun melberit mahtuu vielä matulan jarrujen kanssa Muinoin oli sama setuppi itsellä, tosin mazdan omilla levyillä.
Minkä pääsylinterin meinasit? Vakiosylkällä poljintuntuma muuttuu pehmeämmäksi, ainakin jos takasatulat jätät vakioiksi.
Jarrupäivitys on hyvä idea, ja noi sun melberit mahtuu vielä matulan jarrujen kanssa Muinoin oli sama setuppi itsellä, tosin mazdan omilla levyillä.
Minkä pääsylinterin meinasit? Vakiosylkällä poljintuntuma muuttuu pehmeämmäksi, ainakin jos takasatulat jätät vakioiksi.
KE70 twincam turbo
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Joo, moottorihommat ei tän talven budjettiin tule mahtumaan, joten niitä on vielä hyvää aikaa miettiä.
Pääsylinteriksi tulee R32 Skylinen sylkkä, pitäis ihan lähipäivinä saapua senkin.
Pääsylinteriksi tulee R32 Skylinen sylkkä, pitäis ihan lähipäivinä saapua senkin.
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Tää päivä meni pitkälti poistaessa viimeisiä bitumeja, ja hioessa + puhdistaessa sisustaa maalausta varten.
Loppusilauksena pääsin jo vähän testailemaan epoksia pintaan, ja hyvältähän se alkaa näyttämään.
Loppusilauksena pääsin jo vähän testailemaan epoksia pintaan, ja hyvältähän se alkaa näyttämään.
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Ja tuosta kun se moottorihomma lähti laukalle
Komee nissani tallikaverina.
Komee nissani tallikaverina.
Instagram: Beteeeeeee
Youtube: DoHommi
#Makosastreetoboys #DoHommi
Youtube: DoHommi
#Makosastreetoboys #DoHommi
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Sssshhhh!
Proggis on edennyt lähinnä alustamassojen poiston, ja löytyneiden ruostepaikkojen korjailun merkeissä (Suuret kiitokset Pasille hitsausavusta). Ei siis juurikaan mitään mielenkiintoista näytettävää tällä hetkellä.
Pari laatikollista osia kuitenkin tipahti taas tänään tallin perukoille, alkaa vähän tuntua että näitä pitää kuitenkin vielä useampi vastaanottaa ennenkun saadaan paketti taas kasaan.
Proggis on edennyt lähinnä alustamassojen poiston, ja löytyneiden ruostepaikkojen korjailun merkeissä (Suuret kiitokset Pasille hitsausavusta). Ei siis juurikaan mitään mielenkiintoista näytettävää tällä hetkellä.
Pari laatikollista osia kuitenkin tipahti taas tänään tallin perukoille, alkaa vähän tuntua että näitä pitää kuitenkin vielä useampi vastaanottaa ennenkun saadaan paketti taas kasaan.
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
Re: Corolla GT goes Hachiroku
Voi pärkele... kattelin tätä corollaa silloin kielipitkällä mutta vanha auto ei mennyt kaupaksi, nyt kun olisi rahat kädessä niin ei ole yhtään myynnissä...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 26 guests