Oltsin halpisprojekti Starlet EP70 -86
Posted: 13. Nov 2016 00:09
Laitetaas pitkästä aikaa taas vähän kuulumisia, tällä kertaa vähän eri kiesi kyseessä (ei tosikoille).
Aloitetaan taustoista. Tälläkin foorumilla liikkuneen JayJayn entisen Glanzan vanha D2 alusta päätyi minulle, kun herra aikanaan päivitti alustaa tuoreempaan. Tolpat olivat sinänsä ihan kunnossa, eivätkä vuotaneet, mitä nyt olivat vähän jumissa ja ruosteessa. Alkuperäinen ajatus oli hommata toiset tolpat varatolpiksi Glanzaa varten. Samalla kun D2:set nököttivät hallin nurkassa tilaa viemässä, mieleeni tuli yhä useammin vanha hinku hommata P7 korinen Starlet, sillä tuo kyseinen alusta sopii myös tähän ensimmäiseen etuveto Starletiin.
Kesän aikana nettiauto ja tori olivatkin monta kertaa kuumana, kun tsekkailin Starlet-tarjontaa. Silmiini oli osunut jo aiemmin 400€ hintapyynnöllä oleva todella ruman näköinen ja tieliikennekelvoton valkoinen -86 Starlet, joka oli aika lähellä Askolassa. Kuitenkin 400 tuntui vähän liian kovalta hinnalta autosta, joka ei ollut katsastettu, ei käynyt kunnolla + muita leimalle tehtäviä vikoja. Ja oli vielä aivan helvetin ruma. Päätin siis jatkaa katselua sivusilmällä, samaan malliin kuin aiemminkin.
Heinäkuun lopulla taas tarjontaa silmäillessäni sama auto kuitenkin kiinnitti mielenkiintoni, sillä hinta oli laskettu puoleen. Soittelin myyjälle ja meninkin sitten kauppoja hieromaan. Auto oli KARU ja todella ruma, mutta näin kuitenkin autossa sitä halpis-projektipotentiaalia, mitä kaipasin. Lopulta auto lähti matkaan 140 € hintaan. Sen verran auto kuitenkin oli "kunnossa", että sain sen siirtokilvet laseissa ajeltua Järvenpään kulmille hallille. Mielenkiintoinen matka.
Auto siis on 1.0 1E-kaasari-koneella varustettu yli 250k ajettu entinen autosuunnistusautoksi tehty romukasa, joka oli noin vuotta aiemmin jäänyt seisomaan, kun ei ollut mennyt katsatuksesta läpi. Nyt kun aihio oli hommattu oli aika alkaa hommiin. Tavoitteena oli saada eka vaihe (tonttiin ja leimalle) toteutettua ennen lumia.
Tässä auto siinä kunnossa, kuin se oli pihaan ajettaessa. Ei varsinaisesti mikään helmi. Hassua sinänsä, että auto oli vielä paljon kauheampi livenä.
Tässä jo vähän siistittynä. Lisävaloa, tarraa ja kuraläppää heitetty roskiin ja edellisten omistajien hienoa johtosotkua siivottu helevettiin sisustasta.
Myös sisustaa alettiin siivoamaan ja kunnostelin niitä tämän kaiken aluille saanutta D2-settiä.
Autosta löytyi reikiä sieltä täältä ja koria siistittiin ja paikkailtiin rankalla kädellä, ei kuitenkaan mikään erityinen hipostelu mielessä, vaan lähinnä no fucks given -henkinen asennoituminen mielessä. Huomatkaa miten hienon putkiston edellinen omistaja oli autoon tehnyt. Istui siis tismalleen tuolla tavalla alas päin törröttäen ja 20cm yli perästä.
Autoon oltiin sitten tilailtu kaikenlaista pikkuosaa netistä ja kori oli saatu sellaiseen kuntoon, että pahempia ruosteita ei enää ollut. "Alkuperäinen" valkoinen väri oli aika pitkälti piloilla tuossa vaiheessa, kun ruostekuplia oli käytännössä joka puolella autoa. Lisäksi puolet autosta oli maalattu jollain ihan muulla valkoisella, joten ajattelin vaihtaa väriä. Auto siis teipattiin ja kaveri vetäisi Temalacia pintaan ruiskulla.
Autoa alettiin sitten niputtamaan samantien kun maali oli kuivunut. Oven karmit maalattiin mattamustalla, tiivisteitä ym. sälää paikoilleen ja vihdoinkin – madaltamaan.
Ostelin nettivaraosasta halvat levitetut volkkarin peltivanteet, kun halvalla piti mennä. Hintaa taisi olla 80€ plus postit. Koko näissä oli muistaakseni noin 14x8.85 ja ET 20 kieppeillä. Käytin kurjat vanteet hiekkapuhalluksessa, heti parempi.
Pakoputkisto puhalsi monestakin kohtaa ja oli muutenkin ihan perseestä (roikkui 5cm pohjan alapuolella), vaikkakin uusi. Putkisto oli kasattu 11 klemmarilla eikä yhtäkään hitsattua saumaa. Putkisto purettiin alas ja kasattiin myöhemmin samoilla osilla, mutta tällä kertaa hitsaten ja hieman ajatusta käyttäen.
Vanteet maalattiin sisältä mustaksi ja ulkopuolelta valkoiseksi. Yllä olevissa kuvissa ulosjousto vakiotolpilla ja alla D2 tolpat suunnilleen paikoillaan.
Putkistosta tuli kavereiden avustuksella helvetin hyvä. Ainoastaan yksi supiste ja yksi joustinpala piti ostaa lisäksi.
Ostelin hallikaverilta ylimääräiset Momon kuppijakkarat pois ja niille hitsailtiin vanhojen penkkien kiskoista sopivat kiskot. Myös ebaystä hommatut deep dish ratti ja dildonuppi löysivät paikkansa karusta sisustasta.
Ostin torista vitosella vanhat nelikko tercelin pölärit ja maalasin ne mustaksi. Samaten puskuris, jälkikäteen ostettu spoileri ja muut ulkokuoren muoviosat maalattiin mattamustaksi ja laiteltiin paikoilleen.
Keulaan hommattiin Galantin etulippa, joka yllättäen oli vähän liian leveä.
Ebaystä laiteltiin tulemaan myös fender mirrorit, jotka pienellä hieromisella saatiin istumaan kivasti paikoilleen. Vanhojen peilien paikoille tehtiin peitelätkät plexistä ja liimattiin paikoilleen.
Glanzasta yli jäänyt poikkituki ruuvailtiin konehuoneeseen, jos siitä vaikka olisi jotain hyötyä. Keulalle ruuvattiin myös nurkissa pyörineet valkoiset aidot alpha hornit.
Orkkis etujarrut olivat todella paskana. Ostelin EP91 Starletin jarrut korvaamaan vanhat paskat.
Hinkkasin ruosteet pois, purin, kasasin, rasvasin ja hinkkasin ja vaihdoin uudet ilmausnipat ja banjopultit. Lopuksi maalasin mustaksi Hammeritella.
Jarrut menivät suoraan paikoilleen, ainut mitä piti tehdä oli laittaa pienet spacerit levyjen alle, sillä levyt ottivat kiinni jarrusatuloiden sisäpuolelle. Aika huomattava parannus jarrutustehoon.
Keula niputeltiin lukuunottamatta ylileveää Galantin lippaa.
Alkoi pikkuhiljaa näyttämään jo autolta taas.
Sisusta on nyt oikeastaan isoa jengamittaria vaille valmis. Lattioilla aidoit Lidlin lattiamatot ja paskaksi rei'itetyt ovipahvit verhoilin uudelleen mustalla kankaalla.
Lippa soviteltiin paikoilleen pienellä väkivallalla ja pop-niiteillä.
Nyt lauantaina käytiin sitten leimamiehen juttusilla yariksen ihanat nastarenkaat alla. Epäuskosta huolimatta leima saatiin. Starre ajeltiin sitten uuteen talvisijoituspaikkaan ja vaihdeltiin levipellit alle. Muutama kuva ja pressun alle nukkumaan ja odottamaan ensi vuotta.
Tässä siis auton tarina meikäläisen omistuksen ajalta viime heinäkuun lopulta tähän päivään. Ensimmäinen tavoite on siis saavutettu. Auto on onnistuneesti leimattu ja madallettu. Suunnitelmia on paljon lisää, mutta jätetään ne nyt muhimaan kevättä odotellessa. Lisää päivityksiä tulossa siis ensi vuoden puolella, kun autoa taas saadaan liikenteeseen.
Loppuun vielä parit kuvat, jotka instassakin jaettu.
https://www.instagram.com/ollyollee/
Saa kommentoida.
Aloitetaan taustoista. Tälläkin foorumilla liikkuneen JayJayn entisen Glanzan vanha D2 alusta päätyi minulle, kun herra aikanaan päivitti alustaa tuoreempaan. Tolpat olivat sinänsä ihan kunnossa, eivätkä vuotaneet, mitä nyt olivat vähän jumissa ja ruosteessa. Alkuperäinen ajatus oli hommata toiset tolpat varatolpiksi Glanzaa varten. Samalla kun D2:set nököttivät hallin nurkassa tilaa viemässä, mieleeni tuli yhä useammin vanha hinku hommata P7 korinen Starlet, sillä tuo kyseinen alusta sopii myös tähän ensimmäiseen etuveto Starletiin.
Kesän aikana nettiauto ja tori olivatkin monta kertaa kuumana, kun tsekkailin Starlet-tarjontaa. Silmiini oli osunut jo aiemmin 400€ hintapyynnöllä oleva todella ruman näköinen ja tieliikennekelvoton valkoinen -86 Starlet, joka oli aika lähellä Askolassa. Kuitenkin 400 tuntui vähän liian kovalta hinnalta autosta, joka ei ollut katsastettu, ei käynyt kunnolla + muita leimalle tehtäviä vikoja. Ja oli vielä aivan helvetin ruma. Päätin siis jatkaa katselua sivusilmällä, samaan malliin kuin aiemminkin.
Heinäkuun lopulla taas tarjontaa silmäillessäni sama auto kuitenkin kiinnitti mielenkiintoni, sillä hinta oli laskettu puoleen. Soittelin myyjälle ja meninkin sitten kauppoja hieromaan. Auto oli KARU ja todella ruma, mutta näin kuitenkin autossa sitä halpis-projektipotentiaalia, mitä kaipasin. Lopulta auto lähti matkaan 140 € hintaan. Sen verran auto kuitenkin oli "kunnossa", että sain sen siirtokilvet laseissa ajeltua Järvenpään kulmille hallille. Mielenkiintoinen matka.
Auto siis on 1.0 1E-kaasari-koneella varustettu yli 250k ajettu entinen autosuunnistusautoksi tehty romukasa, joka oli noin vuotta aiemmin jäänyt seisomaan, kun ei ollut mennyt katsatuksesta läpi. Nyt kun aihio oli hommattu oli aika alkaa hommiin. Tavoitteena oli saada eka vaihe (tonttiin ja leimalle) toteutettua ennen lumia.
Tässä auto siinä kunnossa, kuin se oli pihaan ajettaessa. Ei varsinaisesti mikään helmi. Hassua sinänsä, että auto oli vielä paljon kauheampi livenä.
Tässä jo vähän siistittynä. Lisävaloa, tarraa ja kuraläppää heitetty roskiin ja edellisten omistajien hienoa johtosotkua siivottu helevettiin sisustasta.
Myös sisustaa alettiin siivoamaan ja kunnostelin niitä tämän kaiken aluille saanutta D2-settiä.
Autosta löytyi reikiä sieltä täältä ja koria siistittiin ja paikkailtiin rankalla kädellä, ei kuitenkaan mikään erityinen hipostelu mielessä, vaan lähinnä no fucks given -henkinen asennoituminen mielessä. Huomatkaa miten hienon putkiston edellinen omistaja oli autoon tehnyt. Istui siis tismalleen tuolla tavalla alas päin törröttäen ja 20cm yli perästä.
Autoon oltiin sitten tilailtu kaikenlaista pikkuosaa netistä ja kori oli saatu sellaiseen kuntoon, että pahempia ruosteita ei enää ollut. "Alkuperäinen" valkoinen väri oli aika pitkälti piloilla tuossa vaiheessa, kun ruostekuplia oli käytännössä joka puolella autoa. Lisäksi puolet autosta oli maalattu jollain ihan muulla valkoisella, joten ajattelin vaihtaa väriä. Auto siis teipattiin ja kaveri vetäisi Temalacia pintaan ruiskulla.
Autoa alettiin sitten niputtamaan samantien kun maali oli kuivunut. Oven karmit maalattiin mattamustalla, tiivisteitä ym. sälää paikoilleen ja vihdoinkin – madaltamaan.
Ostelin nettivaraosasta halvat levitetut volkkarin peltivanteet, kun halvalla piti mennä. Hintaa taisi olla 80€ plus postit. Koko näissä oli muistaakseni noin 14x8.85 ja ET 20 kieppeillä. Käytin kurjat vanteet hiekkapuhalluksessa, heti parempi.
Pakoputkisto puhalsi monestakin kohtaa ja oli muutenkin ihan perseestä (roikkui 5cm pohjan alapuolella), vaikkakin uusi. Putkisto oli kasattu 11 klemmarilla eikä yhtäkään hitsattua saumaa. Putkisto purettiin alas ja kasattiin myöhemmin samoilla osilla, mutta tällä kertaa hitsaten ja hieman ajatusta käyttäen.
Vanteet maalattiin sisältä mustaksi ja ulkopuolelta valkoiseksi. Yllä olevissa kuvissa ulosjousto vakiotolpilla ja alla D2 tolpat suunnilleen paikoillaan.
Putkistosta tuli kavereiden avustuksella helvetin hyvä. Ainoastaan yksi supiste ja yksi joustinpala piti ostaa lisäksi.
Ostelin hallikaverilta ylimääräiset Momon kuppijakkarat pois ja niille hitsailtiin vanhojen penkkien kiskoista sopivat kiskot. Myös ebaystä hommatut deep dish ratti ja dildonuppi löysivät paikkansa karusta sisustasta.
Ostin torista vitosella vanhat nelikko tercelin pölärit ja maalasin ne mustaksi. Samaten puskuris, jälkikäteen ostettu spoileri ja muut ulkokuoren muoviosat maalattiin mattamustaksi ja laiteltiin paikoilleen.
Keulaan hommattiin Galantin etulippa, joka yllättäen oli vähän liian leveä.
Ebaystä laiteltiin tulemaan myös fender mirrorit, jotka pienellä hieromisella saatiin istumaan kivasti paikoilleen. Vanhojen peilien paikoille tehtiin peitelätkät plexistä ja liimattiin paikoilleen.
Glanzasta yli jäänyt poikkituki ruuvailtiin konehuoneeseen, jos siitä vaikka olisi jotain hyötyä. Keulalle ruuvattiin myös nurkissa pyörineet valkoiset aidot alpha hornit.
Orkkis etujarrut olivat todella paskana. Ostelin EP91 Starletin jarrut korvaamaan vanhat paskat.
Hinkkasin ruosteet pois, purin, kasasin, rasvasin ja hinkkasin ja vaihdoin uudet ilmausnipat ja banjopultit. Lopuksi maalasin mustaksi Hammeritella.
Jarrut menivät suoraan paikoilleen, ainut mitä piti tehdä oli laittaa pienet spacerit levyjen alle, sillä levyt ottivat kiinni jarrusatuloiden sisäpuolelle. Aika huomattava parannus jarrutustehoon.
Keula niputeltiin lukuunottamatta ylileveää Galantin lippaa.
Alkoi pikkuhiljaa näyttämään jo autolta taas.
Sisusta on nyt oikeastaan isoa jengamittaria vaille valmis. Lattioilla aidoit Lidlin lattiamatot ja paskaksi rei'itetyt ovipahvit verhoilin uudelleen mustalla kankaalla.
Lippa soviteltiin paikoilleen pienellä väkivallalla ja pop-niiteillä.
Nyt lauantaina käytiin sitten leimamiehen juttusilla yariksen ihanat nastarenkaat alla. Epäuskosta huolimatta leima saatiin. Starre ajeltiin sitten uuteen talvisijoituspaikkaan ja vaihdeltiin levipellit alle. Muutama kuva ja pressun alle nukkumaan ja odottamaan ensi vuotta.
Tässä siis auton tarina meikäläisen omistuksen ajalta viime heinäkuun lopulta tähän päivään. Ensimmäinen tavoite on siis saavutettu. Auto on onnistuneesti leimattu ja madallettu. Suunnitelmia on paljon lisää, mutta jätetään ne nyt muhimaan kevättä odotellessa. Lisää päivityksiä tulossa siis ensi vuoden puolella, kun autoa taas saadaan liikenteeseen.
Loppuun vielä parit kuvat, jotka instassakin jaettu.
https://www.instagram.com/ollyollee/
Saa kommentoida.