Eetun S13.5 RB25DET

Omien autoprojektien esittely.
epeli^^
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 327
Joined: 19. Dec 2016 16:20

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by epeli^^ » 17. Jul 2019 16:42

taas jotain puuttuvia osia.

Image

epeli^^
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 327
Joined: 19. Dec 2016 16:20

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by epeli^^ » 19. Jul 2019 16:01

männän renkaat tuli, välykset ovat nyt kunnossa.

on muuten perseestä laittaa noita sokkia, ihme ettei yhtään hävinnyt kun sen verran komeesti lenteli. ja tuo motonetin männänlaitto työkalu on täysin susi.

nomutta ykkös mäntä paikalleen ja kiertokangen päittäisvälyksen mittaus. ohjekirjan mukaan toleranssien sisällä mutta täytyy saada välystä lisää että öljy pääsee poistumaan laakereilta. no ei muuta ku kanget koneistamolle.

ja joo, yksi vaihtoehto on tehdä tuo ura kiertokankeen. koneistaja oli kuitenkin sitä mieltä että parempi on oikea välys.

Image

Image

Image

Image

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by Kaze » 20. Jul 2019 06:25

Peukalonkynsin avittamalla ne menee nätisti, lähtee yhdestä päästä kiertäen painaa. ;)

Onko noissa jotenkin kohtuuttoman tiukat toleranssit, vai miksi arvoihin osuvaa päittäisvälystä pitää vielä kasvattaa? Vai sattukko vaan turhan tiukkaan päähän?

Ne urat toimii hyvin myös roiskevoitelussa, esim. sellaisissa tapauksissa joissa ei ole öljysuihkuja.

epeli^^
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 327
Joined: 19. Dec 2016 16:20

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by epeli^^ » 20. Jul 2019 10:16

Kaze wrote:
20. Jul 2019 06:25
Peukalonkynsin avittamalla ne menee nätisti, lähtee yhdestä päästä kiertäen painaa. ;)

Onko noissa jotenkin kohtuuttoman tiukat toleranssit, vai miksi arvoihin osuvaa päittäisvälystä pitää vielä kasvattaa? Vai sattukko vaan turhan tiukkaan päähän?

Ne urat toimii hyvin myös roiskevoitelussa, esim. sellaisissa tapauksissa joissa ei ole öljysuihkuja.
Joo varovasti tasapää meisselillä laittelin nuo, menee nätisti.
Kiertokangen laakerit tuppaa kulumaan liian tiukoilla välyksillä

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by Kaze » 20. Jul 2019 10:47

epeli^^ wrote:
20. Jul 2019 10:16
Kiertokangen laakerit tuppaa kulumaan liian tiukoilla välyksillä
Niin itselle jäi vähän hämäräksi että oliko päittäisvälykset jotenkin luonnottoman tiukat. Jos puhutaan jo kympeistä, vaikka pari-kolme, niin se piisaa jo esteettömään purkautumiseen, laakerin öljyvälys on kuitenkin satkuja.

epeli^^
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 327
Joined: 19. Dec 2016 16:20

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by epeli^^ » 20. Jul 2019 17:59

Kaze wrote:
20. Jul 2019 10:47
epeli^^ wrote:
20. Jul 2019 10:16
Kiertokangen laakerit tuppaa kulumaan liian tiukoilla välyksillä
Niin itselle jäi vähän hämäräksi että oliko päittäisvälykset jotenkin luonnottoman tiukat. Jos puhutaan jo kympeistä, vaikka pari-kolme, niin se piisaa jo esteettömään purkautumiseen, laakerin öljyvälys on kuitenkin satkuja.
0.20mm oli välys, servise manuaali sanoo 0.20-0.30 väliin. siitä vielä ihan karvan verran yli mennään.

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by Kaze » 21. Jul 2019 10:47

Aivan, pienestä kiinni mutta parempi panna selkeesti arvoihin. :thumbsup:

epeli^^
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 327
Joined: 19. Dec 2016 16:20

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by epeli^^ » 21. Jul 2019 13:39

Kaze wrote:
21. Jul 2019 10:47
Aivan, pienestä kiinni mutta parempi panna selkeesti arvoihin. :thumbsup:
Tossa kuitenkin on vakiota vähemmän poistumis pinta alaa kun ottaa huomioon että kangista puuttuu se reikä.

Tossa ca moottorissa mikä mulla on niin on juurikin tota ongelmaa että kk laakerit kuluu selvästi rk laakereita nopeammin ja siinä kangille ei ole tehty mitään. Pitää kokeilla siinä myös joko öljy uran tekemistä tai välyksen kasvattamista

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by Kaze » 22. Jul 2019 06:56

Tuossa kiertokangenlaakereiden kulumisessa on tietysti monta muuttujaa. Tosiaan kun ottaa huomioon että jo tuolla 0,2mm päittäisvälyksellä on tämän kokoluokan (puhun yleisesti mitoituksesta sylinteriä kohti) moottorissa purkaustilaa on jo tuplaten per puoli suhteessa tyypilliseen laakerin öljyvälykseen. Esim. ei tarvitse kuin olla kiertokangen laakereiden kantopinta-ala hieman rajoilla ja heikkotuottoinen öljypumppu, kun palamispainehuippujen kasvaessa (ihan hallitustikkin, ei välttämättä nakuttaen) saattaa voitelukalvo antaa periksi.

epeli^^
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 327
Joined: 19. Dec 2016 16:20

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by epeli^^ » 22. Jul 2019 09:26

Onhan se totta että syy voi periaatteessa olla mikä vaan.
Näissä nissanin moottoreissa on aina ollut puhetta tuosta kankien öljy uran tekemisestä niin tää on vähintään kokeilemisen arvoinen asia. Moottori täytyy kuitenkin huoltaa tai ainakin tarkistaa säännöllisin väliajoin mutta olishan se kiva saada paketti toimimaan kunnolla.
Varsinkin tuo pienempi ca moottori mihin ei saa parempaa öljypumppuja täytyy muut asiat olla kunnossa, tehoja kuitenkin moninkertainen määrä vakiota nähden

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by Kaze » 22. Jul 2019 21:20

Niinpä, CA:ssa näkyy että perusmoottori on alkujaan suunniteltu suht maltilliselle viritysasteelle, vaikka epäilemättä tehokkaampiakin versioita silmällä pitäen. Mutta 80-luvun mittapuulla.
Kuivasumpulla hoituu voitelupuoli kerralla kuntoon moottorista kuin moottorista, mutta ymmärrettävistä syistä ei ehkä ihan ensimmäinen modi tavan harrastajalla.

epeli^^
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 327
Joined: 19. Dec 2016 16:20

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by epeli^^ » 26. Jul 2019 23:13

kangissa ei ollut numerointia niin kävin töissä laaseroimassa noi kanget ja alapesät ykkösestä kutoseen niin ei mene osat sekasin purkaessa ja kasatessa. tän jälkeen kävin heittää noi vielä koneistamolle päittäis välyksen koneistukseen

Image

Image

Image

Image

epeli^^
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 327
Joined: 19. Dec 2016 16:20

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by epeli^^ » 27. Jul 2019 22:36

öljypohjaan lisätilavuutta. täytyy suunnitella vielä jonkinmoiset saranaovet tonne, muuten voi käydä mutkissa sillä tavalla ettei tästä ole kuin haittaa.

tilavuus kasvaa noin litran verran tai vähän ylitse.

Image

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by Kaze » 28. Jul 2019 10:19

Nice :thumbsup: . Miten nuo asemmoituu? Alkuperäisen sumpun vasemmalle ja oikealle puolelle?

epeli^^
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 327
Joined: 19. Dec 2016 16:20

Re: Eetun S13.5 RB25DET

Post by epeli^^ » 28. Jul 2019 16:47

Kaze wrote:
28. Jul 2019 10:19
Nice :thumbsup: . Miten nuo asemmoituu? Alkuperäisen sumpun vasemmalle ja oikealle puolelle?
Joo niin olis tarkotus. En oo jaksanu tällä viikolla tallilla hengailla kun on ollu niin nättiä keliä, mutta täytyy joku päivä mennä sovitteleen noita.
Otin siis alkujaan joskus mitat tuosta öljypohjasta ja sen mukaan noi on tehty, et molemmat puolet on erikokoiset ja erilaiset vaikkei se kuvasta käy ilmi. Ne on myös mitoitettu sillai että pohjasta tulee tasainen vai olikohan jopa sillai että viettää pienesti keskelle molemmat puolet vaikka tuo moottorihan on nissanissa pienisti vinossa

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests