Eetun S13.5 RB25DET
Re: Eetun S13.5 RB25DET
taas jotain puuttuvia osia.
Re: Eetun S13.5 RB25DET
männän renkaat tuli, välykset ovat nyt kunnossa.
on muuten perseestä laittaa noita sokkia, ihme ettei yhtään hävinnyt kun sen verran komeesti lenteli. ja tuo motonetin männänlaitto työkalu on täysin susi.
nomutta ykkös mäntä paikalleen ja kiertokangen päittäisvälyksen mittaus. ohjekirjan mukaan toleranssien sisällä mutta täytyy saada välystä lisää että öljy pääsee poistumaan laakereilta. no ei muuta ku kanget koneistamolle.
ja joo, yksi vaihtoehto on tehdä tuo ura kiertokankeen. koneistaja oli kuitenkin sitä mieltä että parempi on oikea välys.
on muuten perseestä laittaa noita sokkia, ihme ettei yhtään hävinnyt kun sen verran komeesti lenteli. ja tuo motonetin männänlaitto työkalu on täysin susi.
nomutta ykkös mäntä paikalleen ja kiertokangen päittäisvälyksen mittaus. ohjekirjan mukaan toleranssien sisällä mutta täytyy saada välystä lisää että öljy pääsee poistumaan laakereilta. no ei muuta ku kanget koneistamolle.
ja joo, yksi vaihtoehto on tehdä tuo ura kiertokankeen. koneistaja oli kuitenkin sitä mieltä että parempi on oikea välys.
Re: Eetun S13.5 RB25DET
Peukalonkynsin avittamalla ne menee nätisti, lähtee yhdestä päästä kiertäen painaa.
Onko noissa jotenkin kohtuuttoman tiukat toleranssit, vai miksi arvoihin osuvaa päittäisvälystä pitää vielä kasvattaa? Vai sattukko vaan turhan tiukkaan päähän?
Ne urat toimii hyvin myös roiskevoitelussa, esim. sellaisissa tapauksissa joissa ei ole öljysuihkuja.
Onko noissa jotenkin kohtuuttoman tiukat toleranssit, vai miksi arvoihin osuvaa päittäisvälystä pitää vielä kasvattaa? Vai sattukko vaan turhan tiukkaan päähän?
Ne urat toimii hyvin myös roiskevoitelussa, esim. sellaisissa tapauksissa joissa ei ole öljysuihkuja.
Re: Eetun S13.5 RB25DET
Joo varovasti tasapää meisselillä laittelin nuo, menee nätisti.Kaze wrote: ↑20. Jul 2019 06:25Peukalonkynsin avittamalla ne menee nätisti, lähtee yhdestä päästä kiertäen painaa.
Onko noissa jotenkin kohtuuttoman tiukat toleranssit, vai miksi arvoihin osuvaa päittäisvälystä pitää vielä kasvattaa? Vai sattukko vaan turhan tiukkaan päähän?
Ne urat toimii hyvin myös roiskevoitelussa, esim. sellaisissa tapauksissa joissa ei ole öljysuihkuja.
Kiertokangen laakerit tuppaa kulumaan liian tiukoilla välyksillä
Re: Eetun S13.5 RB25DET
Niin itselle jäi vähän hämäräksi että oliko päittäisvälykset jotenkin luonnottoman tiukat. Jos puhutaan jo kympeistä, vaikka pari-kolme, niin se piisaa jo esteettömään purkautumiseen, laakerin öljyvälys on kuitenkin satkuja.
Re: Eetun S13.5 RB25DET
0.20mm oli välys, servise manuaali sanoo 0.20-0.30 väliin. siitä vielä ihan karvan verran yli mennään.
Re: Eetun S13.5 RB25DET
Tossa kuitenkin on vakiota vähemmän poistumis pinta alaa kun ottaa huomioon että kangista puuttuu se reikä.
Tossa ca moottorissa mikä mulla on niin on juurikin tota ongelmaa että kk laakerit kuluu selvästi rk laakereita nopeammin ja siinä kangille ei ole tehty mitään. Pitää kokeilla siinä myös joko öljy uran tekemistä tai välyksen kasvattamista
Re: Eetun S13.5 RB25DET
Tuossa kiertokangenlaakereiden kulumisessa on tietysti monta muuttujaa. Tosiaan kun ottaa huomioon että jo tuolla 0,2mm päittäisvälyksellä on tämän kokoluokan (puhun yleisesti mitoituksesta sylinteriä kohti) moottorissa purkaustilaa on jo tuplaten per puoli suhteessa tyypilliseen laakerin öljyvälykseen. Esim. ei tarvitse kuin olla kiertokangen laakereiden kantopinta-ala hieman rajoilla ja heikkotuottoinen öljypumppu, kun palamispainehuippujen kasvaessa (ihan hallitustikkin, ei välttämättä nakuttaen) saattaa voitelukalvo antaa periksi.
Re: Eetun S13.5 RB25DET
Onhan se totta että syy voi periaatteessa olla mikä vaan.
Näissä nissanin moottoreissa on aina ollut puhetta tuosta kankien öljy uran tekemisestä niin tää on vähintään kokeilemisen arvoinen asia. Moottori täytyy kuitenkin huoltaa tai ainakin tarkistaa säännöllisin väliajoin mutta olishan se kiva saada paketti toimimaan kunnolla.
Varsinkin tuo pienempi ca moottori mihin ei saa parempaa öljypumppuja täytyy muut asiat olla kunnossa, tehoja kuitenkin moninkertainen määrä vakiota nähden
Näissä nissanin moottoreissa on aina ollut puhetta tuosta kankien öljy uran tekemisestä niin tää on vähintään kokeilemisen arvoinen asia. Moottori täytyy kuitenkin huoltaa tai ainakin tarkistaa säännöllisin väliajoin mutta olishan se kiva saada paketti toimimaan kunnolla.
Varsinkin tuo pienempi ca moottori mihin ei saa parempaa öljypumppuja täytyy muut asiat olla kunnossa, tehoja kuitenkin moninkertainen määrä vakiota nähden
Re: Eetun S13.5 RB25DET
Niinpä, CA:ssa näkyy että perusmoottori on alkujaan suunniteltu suht maltilliselle viritysasteelle, vaikka epäilemättä tehokkaampiakin versioita silmällä pitäen. Mutta 80-luvun mittapuulla.
Kuivasumpulla hoituu voitelupuoli kerralla kuntoon moottorista kuin moottorista, mutta ymmärrettävistä syistä ei ehkä ihan ensimmäinen modi tavan harrastajalla.
Kuivasumpulla hoituu voitelupuoli kerralla kuntoon moottorista kuin moottorista, mutta ymmärrettävistä syistä ei ehkä ihan ensimmäinen modi tavan harrastajalla.
Re: Eetun S13.5 RB25DET
kangissa ei ollut numerointia niin kävin töissä laaseroimassa noi kanget ja alapesät ykkösestä kutoseen niin ei mene osat sekasin purkaessa ja kasatessa. tän jälkeen kävin heittää noi vielä koneistamolle päittäis välyksen koneistukseen
Re: Eetun S13.5 RB25DET
öljypohjaan lisätilavuutta. täytyy suunnitella vielä jonkinmoiset saranaovet tonne, muuten voi käydä mutkissa sillä tavalla ettei tästä ole kuin haittaa.
tilavuus kasvaa noin litran verran tai vähän ylitse.
tilavuus kasvaa noin litran verran tai vähän ylitse.
Re: Eetun S13.5 RB25DET
Nice . Miten nuo asemmoituu? Alkuperäisen sumpun vasemmalle ja oikealle puolelle?
Re: Eetun S13.5 RB25DET
Joo niin olis tarkotus. En oo jaksanu tällä viikolla tallilla hengailla kun on ollu niin nättiä keliä, mutta täytyy joku päivä mennä sovitteleen noita.
Otin siis alkujaan joskus mitat tuosta öljypohjasta ja sen mukaan noi on tehty, et molemmat puolet on erikokoiset ja erilaiset vaikkei se kuvasta käy ilmi. Ne on myös mitoitettu sillai että pohjasta tulee tasainen vai olikohan jopa sillai että viettää pienesti keskelle molemmat puolet vaikka tuo moottorihan on nissanissa pienisti vinossa
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot] and 21 guests