Datsun 810 sedan
Posted: 31. Mar 2017 19:29
Terve kaikille, laitetaas tämä omakin ratsuni tänne. Alkuun nyt vähän jotain historiikkia(Voi tulla melkoinen stoori): Datsun 180b(810) vuosimallia 1978. Väkivahvalla l18 moottorilla ja automaattilaatikolla(!?). Itse en automaateista välitä, mutta käsittääkseni melko erikoinen yhdistelmä. Ja eikös tälläiset nelioviset ole ihan kruisinki pelejä?
Auto on ollut meidän perheessä/suvussa muistaakseni tuolta 1995-1996 tienoilta. Alunperin se taisi olla enollani, joka sen oli ostanut joltain tutultaan, joka tämän oli maalannut vihreäksi. Enoni ei autoja ihan kauhean paljoa taida säästellä taikka sääliä ja kun on ammatiltaan maatalouslomittaja, sai tämänkin datsunin toimia hyötykäytössä: tararontissa on kuskattu mm. vasikoita, heinää jne.
Kesken kovimpia kyntöhommia moottori sanoi kaput, edes datsuni ei toiminut ilman öljyä. Tässä vaiheessa se taisi siirtyä isälleni. Alkuperäinen l18 vaihtui l16 koneeseen, käsittääkseni kansi kuitenkin pysyi samana. Isällä se oli käytössä muistaakseni melko satunnaisesti, eikä se kai tuolla koneella ikinä kunnolla toiminutkaan. Vanhoista papereista selvisi, että viimeisin katsastus on suoritettu 2002 ja rekisterikilvet on palautettu vuonna 2005, jonka jälkeen se seisoi navetan vintillä, kesäisin sitä kuitenkin aina vähän käynnisteltiin ja pestiin.
Tässä jotain kuvia joiden arvioisin olevan 2004-2006 väliltä:
Tätä jatkui aina tuonne 2010 tienoille, kun sitten hivutin sen ylisiltä pois, kun piti olla paikka missä tehdä. Tuo ei kuitenkaan koskaan toteutunut ja auto raijattiin takaisin porukoille. Navetan vintille ei kuitenkaan enää uskaltanut autoa ajaa, rupesi lattia olemaan sen verran haperoa jo. Navetan takana kuitenkin on entinen lantala, joten auton sai sentään betonin päälle säilöön. Näin kului vuosia muiden projektien ja tilojen puuttumisen takia, kunnes 2014 tuli hinku päästä heittämään lenkkiä sillä, muutenkin alkoi näkymään katukuvassa näitä vanhempia japseja.
Auto lähtikin käymään ampiaispesän poiston ja pienten taisteluiden jälkeen:
Muutaman kymmenen kilometrin lenkki sillä tuli ajettua ja tuskaistahan se oli, ei vetoja, huono käynti ja kauhea savutus. Kovan kipinän se kuitenkin sytytti ja talvella 14-15 rupesin moottoria etsimään. Alkuun ei tuottanut tulosta, mutta muutamaan paikkaa jätin ostoilmoituksen ja muutamassa päivässä tulikin useampi tarjous. www.samisplace.com:in samin tarjous oli kuitenkin houkuttelevin, olihan tuotakin saittia ahkerasti tultu katseltua jo vuosia.
Kyseessä oli ilmeisesti melko vähän ajettu moottori, pitkään kuitenkin seisonut, mutta hyvin säilötty.
Moottoria sen verran käytiin läpi, että pukissa pyöriteltiin, irroiteltiin kaikki helposti irtoava ja vaihdettiin tiivisteitä.
Alunperin tässä vaiheessa oli vielä ideana heittää kone kiinni, vähän fiksata/vetää vaikka joku kilikoli maalipinta ja ajella.
Konehan upposi helposti:
Takalokarissa oli pari mitättömän näköistä kuprua, jotka osoittautuivatkin sitten vähän pahemmaksi kuin olin kuvitellut:
Pettymys oli melkoinen, näitä vastaavia kun löytyi ympäri autoa. Joku 90-luvun kittipää on joskus jaksanut ihan tosissaan tuota kittailla, tinata, nyppiä ja kolvata. Mutta olisi nyt edes tehnyt kunnolla.
2015 rakentelu oli melko hidasta ja hankalaa, kun ei ollut(ole) omaa tilaa, joten vaihtoehtona oli piha tai porukoiden navetan pääty.
Ukko tekee remonttia siinä myös, joten senkin käyttö on aika rajallista. Lähinnä tästä syystä ei ole ollut mahdollisuutta tehdä kunnolla ajan kanssa näitä korihommia, vaan kaikki on enemmän tai vähemmän sutaisemalla tehty.
Kesä oli vielä niin sateinen, että korihommat jäivät lähinnä etuhiekkapellin korjauksiin, peilin reikien poisto ja ovien/lokarien kittailuun.
Haikein mielin auto lykättiin katokseen ja pressu päälle, jarrusatulat revin kuitenkin irti ja fiksailin ne olkkarissa talven aikana
NOH, koitti vuosi 2016. Koko pitkä talvi odotettu, että pääsee jatkamaan projektia eteenpäin. Satulat tuli heitettyä kiinni jo heti kun pakkaset olivat laskeneet siedettäviksi. Meni kuitenkin melko loppukesään 2016 että pääsi kunnolla työstämään, oli tilat varattuna ja muita kiireitä jne.
Taisi olla heinäkuun loppua, kun pääsin aloittamaan urakkaa, tavoitteena silti oli että pääsisi ajamaan vielä "kesän" aikana.
Projektikuvia oli ihan tuhottomasti vuodelta 2016, kaikki puhelimessa ja voitte arvata mitä luurille kävi. Jotain kuvia olen onnistunut saamaan kavereilta, joille olin noita kuvia lähetellyt.
Mätähommia riitti pyöräkoteloissa, helmoissa, ovissa, takaluukussa, pohjassa jne. Kovin vähän säilyi kuvia:
Iskarikoteloa takaa
Takavalonkehys
[URL=http://s404.photobucket.com/user/Zam1z/ ... c.jpg.html]
[/URL]
Tuulilasin ritilään uudet klipsut
Varapyörän kotelo, joku seppä oli joskus sen paloista tehnyt. Harmi vain ettei ollut vedenpoistoa ja tiiviste oli väärinpäin, oli tiputtanut kaikki vedet suoraan koteloon...
Tilalle tuli 2mm. pellistä pala, jossa x vahvike lattaraudasta, kuvaa valmiista ei tietenkään ole.
Noh, se mätähommista. Tässä vaiheessa oli jo päätetty että auto ylimaalataan jollain halvalla akryylillä, joka hankittiin automaalit.comista. Väriksi koitin valita sellaisen, mistä paskat pohjat ei loistaisi niin paljoa. Pohjien sumuttelu sujui kuin tanssi
Ensimmäinen maali meni mönkään, ilmeisesti maali tuli sekoitettua huonosti. Yksi säiliöllinen tuli jo suihkittua, ennenkuin virhe huomattiin. Tuohon ekaan säiliöön oli mennyt suurinosa väripigmentistä, loppu oli ihan liian vaaleaa. Noh, seuraavana päivänä lisää maalia paikallisesta värisilmästä ja ruiskimaan.
Pelkkää röpelöä vaikka mitä teki. Siinä tuli soiteltua kaikkia maalarituttuja läpi ja kaikkia niksejä koitettua. Monet sanoi että "kyllä se siitä tasoittuu" ,mutta ei niin ei.
Melko paljon ehdin räkimäänkin tuota ennenkuin laitoin pillit pussiin.
Vesihioin koko romun(käsin, kun epäkeskokin päätti hajota):
Pari päivää hermolomaa ja selän lepuutusta, sitten uudet maalit automaalit.com:ista, kunnon sata ruisku töistä lainaan ja tulikin jo vähän parempaa. Mikä tärkeintä, nyt tuli maalia kaikkialle sen verran reilusti että pääsi myllyttelemään.
Vähän parempihan siitä tulikin, mutta oikeastihan tuo on ihan hirveä. Kittailut yms ihan päin peetä jne. Tässä elettiin jotain syyskuun alkupuoliskoa ja tunnelma oli vieläkin toiveikas ajeluiden suhteen.
Motivaatio laski samaa tahtia kuin lämpötila ja viikkokausien univelat painoi jo melko pahasti päälle, päivisin pisti rinnasta ja päässä heitti. Totesin että jätetäämpä ensi kesälle, auto ei muutenkaan ikinä tuntunut pelaavan kunnolla.
Käynnistyminen on vähän nihkeää ja tuntuu tupruttavan valkoista. Lisäksi automaatti tuntuu heittävän vapaalle hitaissa nopeuksissa.
Kaikki sytkä ja bensapuolen osat tuli kuitenkin uusittua, kaasari tuli huollettua jne. Alustaakin tuli aloitettua volvo s40 peräisin olevista xyz coileista. Taakse ne tulikin jo valmiiksi, yläpäät piti itse tehdä ja alapuslaa muokata.
Lisäksi joutui nikkaroimaan kaikkien listojen kiinnikkeitä, sähköjä uusimaan, sisustaa korjailemaan jne.
Vikat kuvat taitavat olla marraskuulta, kun se ajettiin naapurin latoon talvisäilöön:
Että tälläistä. Tässä nyt on talvi vietetty vähän rentoutuen autorempoista, osia metsästäen ja pohdiskellen mikä voisi vaivata. Pikku nippelia on tullut enemmän ja vähemmän, mm. apukuskin jalkatilaan tuleva hylly löytyi, soitin tulee luultavasti tuonne hyllylle. Kuvassa näkyy myös Tsun-Tee:ltä tullut nokkapelin vipu:
Tällä viikkoa sitten onkin isompia osia jo tipahdellut:
Lähipäivinä auto kaivetaan talvisäilöstään:
Hommat tulevat jatkumaan nyt ensimmäisenä sillä, että kansi nostetaan pois. Siihen plaanaus, tiivisteet ynnämuut perus jutut. Samalla tätä sikolättia koitetaan siistiä:
Tuplat eivät varmaan ainakaan alkuun tule vielä kiinni, pitäisi purkaa ja putsailla ne ensiksi.
Sen jälkeen sovitellaan alusta loppuun, pohjasta viimeiset mädät ja muut loppu fiksailut. Varovainen tavoite olisi, että pääsisi huhtikuun aikana leimalle, tai edes puuhakilpien kanssa liikenteeseen. To be continued
EDIT. Postailen vielä jotain kuvia sisustasta:
Loppukevennyksenä vielä joku teininä tehty photoshop suunnitelma, ei se maku nyt vuosien aikana kauheasti ole vaihtunut
Auto on ollut meidän perheessä/suvussa muistaakseni tuolta 1995-1996 tienoilta. Alunperin se taisi olla enollani, joka sen oli ostanut joltain tutultaan, joka tämän oli maalannut vihreäksi. Enoni ei autoja ihan kauhean paljoa taida säästellä taikka sääliä ja kun on ammatiltaan maatalouslomittaja, sai tämänkin datsunin toimia hyötykäytössä: tararontissa on kuskattu mm. vasikoita, heinää jne.
Kesken kovimpia kyntöhommia moottori sanoi kaput, edes datsuni ei toiminut ilman öljyä. Tässä vaiheessa se taisi siirtyä isälleni. Alkuperäinen l18 vaihtui l16 koneeseen, käsittääkseni kansi kuitenkin pysyi samana. Isällä se oli käytössä muistaakseni melko satunnaisesti, eikä se kai tuolla koneella ikinä kunnolla toiminutkaan. Vanhoista papereista selvisi, että viimeisin katsastus on suoritettu 2002 ja rekisterikilvet on palautettu vuonna 2005, jonka jälkeen se seisoi navetan vintillä, kesäisin sitä kuitenkin aina vähän käynnisteltiin ja pestiin.
Tässä jotain kuvia joiden arvioisin olevan 2004-2006 väliltä:
Tätä jatkui aina tuonne 2010 tienoille, kun sitten hivutin sen ylisiltä pois, kun piti olla paikka missä tehdä. Tuo ei kuitenkaan koskaan toteutunut ja auto raijattiin takaisin porukoille. Navetan vintille ei kuitenkaan enää uskaltanut autoa ajaa, rupesi lattia olemaan sen verran haperoa jo. Navetan takana kuitenkin on entinen lantala, joten auton sai sentään betonin päälle säilöön. Näin kului vuosia muiden projektien ja tilojen puuttumisen takia, kunnes 2014 tuli hinku päästä heittämään lenkkiä sillä, muutenkin alkoi näkymään katukuvassa näitä vanhempia japseja.
Auto lähtikin käymään ampiaispesän poiston ja pienten taisteluiden jälkeen:
Muutaman kymmenen kilometrin lenkki sillä tuli ajettua ja tuskaistahan se oli, ei vetoja, huono käynti ja kauhea savutus. Kovan kipinän se kuitenkin sytytti ja talvella 14-15 rupesin moottoria etsimään. Alkuun ei tuottanut tulosta, mutta muutamaan paikkaa jätin ostoilmoituksen ja muutamassa päivässä tulikin useampi tarjous. www.samisplace.com:in samin tarjous oli kuitenkin houkuttelevin, olihan tuotakin saittia ahkerasti tultu katseltua jo vuosia.
Kyseessä oli ilmeisesti melko vähän ajettu moottori, pitkään kuitenkin seisonut, mutta hyvin säilötty.
Moottoria sen verran käytiin läpi, että pukissa pyöriteltiin, irroiteltiin kaikki helposti irtoava ja vaihdettiin tiivisteitä.
Alunperin tässä vaiheessa oli vielä ideana heittää kone kiinni, vähän fiksata/vetää vaikka joku kilikoli maalipinta ja ajella.
Konehan upposi helposti:
Takalokarissa oli pari mitättömän näköistä kuprua, jotka osoittautuivatkin sitten vähän pahemmaksi kuin olin kuvitellut:
Pettymys oli melkoinen, näitä vastaavia kun löytyi ympäri autoa. Joku 90-luvun kittipää on joskus jaksanut ihan tosissaan tuota kittailla, tinata, nyppiä ja kolvata. Mutta olisi nyt edes tehnyt kunnolla.
2015 rakentelu oli melko hidasta ja hankalaa, kun ei ollut(ole) omaa tilaa, joten vaihtoehtona oli piha tai porukoiden navetan pääty.
Ukko tekee remonttia siinä myös, joten senkin käyttö on aika rajallista. Lähinnä tästä syystä ei ole ollut mahdollisuutta tehdä kunnolla ajan kanssa näitä korihommia, vaan kaikki on enemmän tai vähemmän sutaisemalla tehty.
Kesä oli vielä niin sateinen, että korihommat jäivät lähinnä etuhiekkapellin korjauksiin, peilin reikien poisto ja ovien/lokarien kittailuun.
Haikein mielin auto lykättiin katokseen ja pressu päälle, jarrusatulat revin kuitenkin irti ja fiksailin ne olkkarissa talven aikana
NOH, koitti vuosi 2016. Koko pitkä talvi odotettu, että pääsee jatkamaan projektia eteenpäin. Satulat tuli heitettyä kiinni jo heti kun pakkaset olivat laskeneet siedettäviksi. Meni kuitenkin melko loppukesään 2016 että pääsi kunnolla työstämään, oli tilat varattuna ja muita kiireitä jne.
Taisi olla heinäkuun loppua, kun pääsin aloittamaan urakkaa, tavoitteena silti oli että pääsisi ajamaan vielä "kesän" aikana.
Projektikuvia oli ihan tuhottomasti vuodelta 2016, kaikki puhelimessa ja voitte arvata mitä luurille kävi. Jotain kuvia olen onnistunut saamaan kavereilta, joille olin noita kuvia lähetellyt.
Mätähommia riitti pyöräkoteloissa, helmoissa, ovissa, takaluukussa, pohjassa jne. Kovin vähän säilyi kuvia:
Iskarikoteloa takaa
Takavalonkehys
[URL=http://s404.photobucket.com/user/Zam1z/ ... c.jpg.html]
[/URL]
Tuulilasin ritilään uudet klipsut
Varapyörän kotelo, joku seppä oli joskus sen paloista tehnyt. Harmi vain ettei ollut vedenpoistoa ja tiiviste oli väärinpäin, oli tiputtanut kaikki vedet suoraan koteloon...
Tilalle tuli 2mm. pellistä pala, jossa x vahvike lattaraudasta, kuvaa valmiista ei tietenkään ole.
Noh, se mätähommista. Tässä vaiheessa oli jo päätetty että auto ylimaalataan jollain halvalla akryylillä, joka hankittiin automaalit.comista. Väriksi koitin valita sellaisen, mistä paskat pohjat ei loistaisi niin paljoa. Pohjien sumuttelu sujui kuin tanssi
Ensimmäinen maali meni mönkään, ilmeisesti maali tuli sekoitettua huonosti. Yksi säiliöllinen tuli jo suihkittua, ennenkuin virhe huomattiin. Tuohon ekaan säiliöön oli mennyt suurinosa väripigmentistä, loppu oli ihan liian vaaleaa. Noh, seuraavana päivänä lisää maalia paikallisesta värisilmästä ja ruiskimaan.
Pelkkää röpelöä vaikka mitä teki. Siinä tuli soiteltua kaikkia maalarituttuja läpi ja kaikkia niksejä koitettua. Monet sanoi että "kyllä se siitä tasoittuu" ,mutta ei niin ei.
Melko paljon ehdin räkimäänkin tuota ennenkuin laitoin pillit pussiin.
Vesihioin koko romun(käsin, kun epäkeskokin päätti hajota):
Pari päivää hermolomaa ja selän lepuutusta, sitten uudet maalit automaalit.com:ista, kunnon sata ruisku töistä lainaan ja tulikin jo vähän parempaa. Mikä tärkeintä, nyt tuli maalia kaikkialle sen verran reilusti että pääsi myllyttelemään.
Vähän parempihan siitä tulikin, mutta oikeastihan tuo on ihan hirveä. Kittailut yms ihan päin peetä jne. Tässä elettiin jotain syyskuun alkupuoliskoa ja tunnelma oli vieläkin toiveikas ajeluiden suhteen.
Motivaatio laski samaa tahtia kuin lämpötila ja viikkokausien univelat painoi jo melko pahasti päälle, päivisin pisti rinnasta ja päässä heitti. Totesin että jätetäämpä ensi kesälle, auto ei muutenkaan ikinä tuntunut pelaavan kunnolla.
Käynnistyminen on vähän nihkeää ja tuntuu tupruttavan valkoista. Lisäksi automaatti tuntuu heittävän vapaalle hitaissa nopeuksissa.
Kaikki sytkä ja bensapuolen osat tuli kuitenkin uusittua, kaasari tuli huollettua jne. Alustaakin tuli aloitettua volvo s40 peräisin olevista xyz coileista. Taakse ne tulikin jo valmiiksi, yläpäät piti itse tehdä ja alapuslaa muokata.
Lisäksi joutui nikkaroimaan kaikkien listojen kiinnikkeitä, sähköjä uusimaan, sisustaa korjailemaan jne.
Vikat kuvat taitavat olla marraskuulta, kun se ajettiin naapurin latoon talvisäilöön:
Että tälläistä. Tässä nyt on talvi vietetty vähän rentoutuen autorempoista, osia metsästäen ja pohdiskellen mikä voisi vaivata. Pikku nippelia on tullut enemmän ja vähemmän, mm. apukuskin jalkatilaan tuleva hylly löytyi, soitin tulee luultavasti tuonne hyllylle. Kuvassa näkyy myös Tsun-Tee:ltä tullut nokkapelin vipu:
Tällä viikkoa sitten onkin isompia osia jo tipahdellut:
Lähipäivinä auto kaivetaan talvisäilöstään:
Hommat tulevat jatkumaan nyt ensimmäisenä sillä, että kansi nostetaan pois. Siihen plaanaus, tiivisteet ynnämuut perus jutut. Samalla tätä sikolättia koitetaan siistiä:
Tuplat eivät varmaan ainakaan alkuun tule vielä kiinni, pitäisi purkaa ja putsailla ne ensiksi.
Sen jälkeen sovitellaan alusta loppuun, pohjasta viimeiset mädät ja muut loppu fiksailut. Varovainen tavoite olisi, että pääsisi huhtikuun aikana leimalle, tai edes puuhakilpien kanssa liikenteeseen. To be continued
EDIT. Postailen vielä jotain kuvia sisustasta:
Loppukevennyksenä vielä joku teininä tehty photoshop suunnitelma, ei se maku nyt vuosien aikana kauheasti ole vaihtunut