Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Omien autoprojektien esittely.
HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 19. Sep 2017 15:10

Kiitoksia jälleen!

Pieni päivitys. Eli tankin alta vähän putsailtu pintaruosteita, paljaalle pellille happomaali ja päälle harmaa epoksi. Samalla sain suojailtua nuo läpi tulleet JDM mallin sisustan kannakkeiden hitsauskohdat. En alkanu maalailemaan joka kohtaa, kun olis pitäny hioa mataksi alkuperäiset maalit, putsailla röppöjä pois jne ja on aika hankala paikka maata selällään tuolla huoltopukkien varassa olevan auton alla, kun on jo valmiiksi paikat kipeänä. Kulutuskestävyyttäkään kun tuo kyseinen kohta autosta ei vaadi. Koko tuo tankin syvennys ja kotelot ruiskutellaan kuitenkin läpi Tectylin ML:llä ja BodySafe massalla, joten tuolla epäyhtenäisellä maalipinnalla nyt ei ainakaan mulle ole mitään merkitystä, kunhan ei ole ruostetta alla. Siisti siitä tulee kun musta/tummanruskea massa on pinnassa. Tankki sitten siistitään jollain tapaa, kun se kuitenkin näkyy jollain tapaa :roll:

Kuvassa siis oikea puoli käytynä läpi. Vasempaa runkopalkkia ja bensalinjojen syvennystä en vielä kerennyt käymään läpi.

Image

Vasen etukulma käyty läpi. Eli runkopalkista poistettu pintaruostepisteet, happomaali ja polyuretaaninen pintamaali, kotelon sisäosa puhallettu paineilmalla puhtaaksi ja ruiskutettu 360 suuttimella ML. Palkin saumoihin ja hitsitäppiin suihkin myös ML:t. Hondan TSB:n mukaan tein myös tuon kotelon sisällä olevan sauman tiivistyksen 3M:n seam sealerilla, eli näissä alkupään vuosimalleissa oli jotain puutteellista saumausta ja saattoi tulla sadevedet auton sisälle. Letkut poistettu konehuoneesta ja kierrätelty muuta kautta lasinpesunestesäiliölle. Letkun loppupätkän, eli konepellin alapinnassa näkyvän saatan jossain vaiheessa vaihtaa uuteen, kun on parhain kirkkaus on hävinnyt vuosien varrella. Myös tuo oven johtosarjan läpivientikumi pitää siistiä, ettei näy nuo LSi mallin punaiset maalisumut tuolta.

Image

Image

Bonuskuva noista F7 kopiovarsista:

Image

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 05. Oct 2017 19:22

3/4 osa takapäästä maalailtu ja massattu:

Image

Etupyöränkotelot meni tosiaan puhtaasti Terosonin kiveniskumassalla kun olivat niin siistit, mutta takapäässä oli pientä pintaruostekohtaa havaittavissa siellä täällä. EG:ssä on selvä puute alkuperäsissä "massoissa", eli tossa purumaisessa liimassa. Se menee kyllä oikeestaan kaikkialla pyöränkotelossa, mut just aivan uloin osa ja takaosa jää pelkälle maalilla ja kivet hakkaa maalin rikki. Kuvassa näkyy maalin alla selvästi tuo alkuperäinen liima/massaraja:

Image

Tuota kuvaa kun kattoo niin voikin sit miettiä että mikähän siinä on kun EG:n takapää ruostuu just noista kohdista pahiten? Mikä järki on ollu jättää tuo liima pois tuolta alueelta? Tietty saadaanhan auton korin elinikää rajotettua näinkin.

Tästä syystä sisempi pyöränkotelo on vedetty Terosonilla ja ulompi sit muilla tököteillä. Eli eli. Lokarin kantista poistin puolet siitä syystä, että ruoste oli hiipimässä sinne alle, eikä sitä sieltä kantista saa pois -> parempi poistaa ruosteiset osat ja varjella jäljellä olevaa puhdasta peltiä. Eli täryleikkurilla puolet kantista pois, siten että pistehitsit jää kuitenkin vähintään puoliksi kiinni. Täryleikkurilla leikkasin sen takia että rälläkällä kuumuis niin paljo että liimat ja maalit kuoriutus ja olis aika iso riski että laikka lähtee vaeltamaan.

Sisäpuolelta ruuttasin sitten pitkällä pillillä niin pitkään kotelosuojaa läpi että valuu kanteista ulkokautta pihalle. Eipähän tuolta kyllä pahemmin tullut, ilmeisesti alkuperäinen koriliima peltien välissä on vielä tallella.

Pyöränkotelosta ajelin suurimman osan mitä sieltä lähti irti teräsharjalaikalla, Deox Gel vaikuttamaan, putsailut, sit Bilt Hamber Hydrate 80 kahdella kerroksella, sen päälle vielä erillinen maalikerros, sen päälle sit Tectyl ML ja sen päälle Tectyl Bodysafe Wax kahdella kerroksella. Rapsutellaan vaikka ensivuonna kokeeksi jostain kohtaa auki ja tsekataan miltä näyttää. Nyt ei ollu mahdollisuutta lähteä puhaltamaan kun ei viitti tallia sotkee.

Tectyl vs. Teroson SB3140:

Image

SiR II jarrujen kasaus:

Image

Uudet Mapcon RTA-puslat prässäsin olkavarsiin. Puslien asento mittailtu ja kellotettu Konin Sport iskareiden/jousten alimmalle ajokorkeudelle (oliko 34cm vai 43cm?, ei voi muistaa). Kellotuksella siis estetään se, että pusla ei ole jatkuvasti kiertyneenä ja käänny "yli" esim. montussa ja repeä siitä syystä ennenaikaisesti. Samalla tukivarsi tunkattuna ajokorkeudelle kirrattu muidenkin kumipuslien pultit lopulliseen momenttiin. Polyuretaanipuslille ei tätä operaatiota luonnollisesti tarvitse tehdä.

Image

Oikeelle puolelle sain sit jo pyöräntuennatkin paikoilleen. Tuo kuvassakin näkyvä pyöränkaaren lommon oikaisu menee ensivuodelle, sen verran jämäkkä kohta oikaista että perus liimapyssy-vetohärvelioikaisulaitteella ei hommasta tullu mitään:

Image

Osaa on kertyny ihan hemmetisti nurkkiin näistä projekteista. Takaroiskeläppiä tässä ei ollu, mut varastoo kaivellessa sellaset löyty paketista. Mukavaa kun ei tarvi paljoo ostella (nojoo onhan ne joskus hankittu/saatu, mut eihän sitä lasketa):

Image

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 30. Nov 2017 21:30

Kuskinpuolelta sisälattia saatu valmiiks. Periaatteessa kuskin paikalta ei olis tarvinnu noita alkuperäisiä äänieristeitä edes poistaa. Olivat niin pirun tiukasti kiinni. Mut yhdennäköisyyden takia tuli tehtyä. Vaihtelin tuohon Boschin täryleikkuriin jonkun kaapimispään, jolla ajelin eristeet irti kun ei saanu aikaseks hankkia kuivajäätä, yllättävän näppärästi onnistui.

Image

Edellisen kuvan jälkeen rapsuttelin vielä pienemmät jämät pois puukolla, putsailin bitumijäämät irti silikoninpoistoaineella, hioin pinnat ja levittelin pensselillä 2K epoksin kahdella kerroksella.

Image

Epoksin kuivuttua sudin 3M spesiaalipensselillä 3M saumamassan tohon lattian takasaumaan, annoin kuivua ja rullailin lattian päälle uudet StP Black Gold vaimennusmatot. Sit laskin lattiamaton alas, pulttasin kuskin jakkaran kiinni, painelin maton takakiinnikeklipsut kiinni ja joskus viimevuonna varalle hankitun Coupen lattiamaton modausta HB malliin sopivaksi pähkäillessä aloin ihmettelemään että missäs ihmeessä ne sakset on. :-? Vaimennusmattopaketin ympäristöstä niitä ei löytyny. 10 minuutin tuloksettoman etsinnän jälkeen aloin taputtelemaan lattiamattoa ja sinne aika suoraan kuskin penkin allehhan ne jäi. :hassel

Matto irti takareunasta ja eikun kaivelemaan. Onneks ylettyi just ja just kaivelemaan ne sieltä ilman että piti alkaa penkkiä purkamaan irti. :roll:

Nooo, sitten piti jatkaa pähkäilyä että mitenkäs tätä mattoa nyt edes suhteellisen nätisti saa lyhennettyä neljällä sentillä. Kuskin penkin hain ajoasentoon, vyöt pulttasin kiinni ja sieltähän ne leikkauslinjat löyty. Kännykästä loppu akku, joten operaatiosta ei oo tällä kertaa kuvia, mutta leikkauslinja on kuskinpuolelta takapenkiltä katsottuna etuvöiden taaemman kiinnitysreijän etuosasta suoraan alas, siitä viistosti eteenpäin ja vasemmalle penkin oikeanpuolimmaisen kiskon takakiinnityspisteeseen. Siitä sit suoraan ylös kyynärnojan paikkeille.

Arvelin tehdä tuon siten, että leikkailen tuon 4cm slicen maton takaosasta koko matkalta sileeks, siten että matosta jää vaan aluskangas/pohja jäljelle. Sen lirpakkeen sitten liimaa limittäin maton etuosan alle 3M 80 kontaktiliimalla. Sen jälkeen sauman kohdasta maton harjausta ja pyörittelyä, että kuidut sekottuu ja pitäis ainakin ajatuksen asteella tulla ihan siisti. Lattiallehhan tulee joka tapauksessa lattiamatot päälle, eli periaatteessa ainoat oikeesti näkyvät saumat jää etuvöiden taka-ala kiinnityspisteiden taakse ja penkkien ja kyynärnojan väliin (JDM malleissa ei oo EDM-mallin "liukuvaa alaosaa, eli rautaa, jossa vyö pääsee liikkumaan).

Optimaalisin ratkasu ois ollu löytää VTi lattimatto, mut ei noita liikaa oo liikkeellä.

Pistetään kuvia seuraavalla kerralla, on käytävä taas automaalikaupasta hakemassa Tectylin ML:ää ja Bodysafea, ja Terosonin kiveniskumassaa, et saa tuon tankin ja vasemman takapyöränkotelon valmiiks. Samalla jos sais teetätettyä noita bensalinjojen päitä ja tankin puoleisen joustopätkän valmiiks. Paikallinen hydrauliikkapuulaaki ei oikein vakuuttanu. Olisivat melkein väkisin puristelleet tankin joustoletkun lähtöön jollain 4mm reikäkoon banjoliittimen, kun muuta ei ollu. "Kyllä tuossa minun mielestä bensa kulkee riittävästi". Kysehän nyt ei oo siitä että vaikka siinä kulkiskin riittävästi, vaan siitä että minkäs ihmeen takia siihen semmonen osa pitäis ruuvata heti linjan alkuun, kun ollaan linjoja uusimassa ja vielä napsun verran ylikokoon välimallin ruiskukoon linjoihin verrattuna? Vastauksena sain vaan saman "Kyllä sen pitäs toimia". Teräspunosletkuakaan ei löytyny.

Aihetta raapaisten, en ymmärrä oikein tuota Tectylin heikkoo saatavuutta, Dinitrolin paskalientä saa ihan joka nurkalta, mut Tectylin ML:ää ei saa edes Joensuun motonetistä? :-? Dinitrolin ML on varmaan paskinta kotelosuojaa mitä oon ikinä käyttäny, ainakin kilikalipullokama on niin lirua että ei pysy missään pystypinnoilla ja valuu esim. kontin sisään ruiskutettuna viikon verran joka reijästä pihalle. Kyllähän se varmaan valuu helpommin joihinkin kantteihin ja kolosiin, mut pystypinnoilla se ei kyllä kovin vahvana kerroksena pysy. Voi olla kyllä vikaa käyttäjässäkin, mut itse oon tykänny enemmän tollasesta Tectylin tyylisestä kotelosuojasta.

Sitten tuli pikku takaisku auton kanssa ja nyt tarvittais jeesiä varaosien kanssa.

Alottelin tota takalasin "tippalistan" saumojen läpikäyntiä ja tarkemmalla tutkimuksella paljastu että autoon on vaihdatettu kattopelti joskus. Ihmettelinkin tota saumaruostetta. Uusi pelti hitsattu tulppahitseillä ilman mitään suojauksia paikoilleen ja koriliimana käytetty koostumuksesta ja väristä päätellen jotain harmaata sikaflexiä. :x

Saatanan saatana. Asennus itsessään näyttää kyllä muilta osin "ammattilaisten" tekemältä, mut suojaukset on yllätys yllätys jääny tekemättä. Kattopeltikin näyttäs tarrasta päätellen olevan Hondan alkuperänen varaosa.

Eli osalistaa:

- Takapään yläosan tippalista, eli se peltilärpäke johon takalasin saranat tulee kiinni. Pistehitseillä ja koriliimalla autossa kiinni. Voi rälläköidä purkuautosta isompana könttänä irti, poraan sit hitsit itse auki.
- Kattopellin takaosa, tämänkin voi laikata isompana könttänä irti, laikkailen sit itse tuon pienen kantin sopivaksi.

- > Kattopahvia ja listoja irrottelemaan, katotaan mitä löytyy. "Ruosteeton" Suomi EG Civic pysyy siis edelleen myyttinä. :lol:

Image

Edit 2: Saa tarjota myös järjellisen hintaista kokonaista OEM kattoluukullista kattopeltiä, menee koko katto vaihtoon... :x

Image

Image

Image

mm. Tämän takia toi katto harmittaa. Kuvassa kuskin puolen helmakotelo silikoninpoistoaineella pyyhkäistynä. Alkuperäset koriliimaroiskeetkin näkyvissä, eli ei ole maalailtu ennen kuvan ottamista.

Tunkattu joskus väärästä kohdasta, joten tein tunkkiakkukiinnikeyber vetolaitteen lommon oikasuun.

Image

Image

Takaosasta harjailin ja hapottelin pintaruosteet poikkeen, oikasin samalla lommoa sieltäkin. Täydellistä en jaksanu ruveta tekemään, ei viiti hirveesti nitkutella noita alkuperäsiä liimauksia ja pistehitsejä.

Image

Aurausvarsien ympäristöjen siistintää.

Image

BH Deox Gel:

Image

Nuo sai sitten vielä lopuks harjaa ja silikoninpoistoainetta, päälle PPG:n Defleet F391 epoksia, pintamaalia, kotelosuojat ja massat.

Sit saikin kasata takapään, pistää jarrunesteet säiliöön ja ilmata jarrut.

Image

Edit: Tämän päivän saldona kiveniskumassalla maalatut alahelmapellit:

Image

Kuivuneena:

Image

Image

Seuraavaks sitten lattiapellin ulkopuolen mieto putsailu hiekoista ja ML + Bodysafe. Sit pitäis olla alusta aika hemmetin siistin näkönen. Tai saishan sen vieläkin siistimmäks kun olis viittiny esim. nuo tankin suojamuovit liipata puhtaaks ja vaikka satiininmustalla spraylla käydä nopeesti läpi, mut arvelin että ne paskautuu kuitenkin ja ei tässä olla mitään carshow "ajetaan auto pukeille ja työnnetään peililevyt auton alle" tyylistä rakentamassa. Säästetään se effortti muuhun ulkokuoreen.

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 19. Dec 2017 21:52

Piti vähä miettiä miten tähän vehkeeseen saa EK:n helmat ilman että pitää alkaa jyrsimään uusia kiinnitysklipsien paikkoja. Muutenhan tuolla ei väliä olisi, mutta ei napannu ruveta noin siisteihin pelteihin tekemään mitään.

Image

Alkuperäset klipsit, 14x10mm eloksoitua alumiiniprofiilia ja modatut klipsit. Nämä takimmaista kiinnitysklipsiä lukuunottamatta koriliimalla yhteen ja lopputulos tässä:

Image

Resonaattoriboxille reikä ja häkkyrä paikoilleen:

Image

Image

Auto omilla tassuillaan, ekaa kertaa sitten viime joulun:

Image

Ajokorkeuden tsekkailua puskurin ja lipan kanssa:

Image

Ilmastoinnin asennus:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 26. Dec 2017 01:47

Emännän autosta jäi HB -> Sedan puskuriswapista ylimääräinen esuse etusumarisetti ja rutkusta oli sumareiden OEM-johtosarja auton sisässä jo, niin paikalleenhan ne oli ruuvattava kun ei jaksa myyntiinkään laittaa. Puskurin johtosarja piti kyllä rakentaa uusiks, kun oli rutkun johtosarjasta piuhat poikki ja hapettuma oli edenny johtojen kuorien sisällä päästä päähän.

Image

Image

Sanokoot muut mitä sanoo, mutta itse tykkään noista sumareiden ulkonäöstä, varsinkin noilla hiilikuitukuorilla. Itseasiassa tuo hiilikuitu sopii valko/mustan yhdistelmän kanssa jostain syystä pirun hyvin.

TYC-ajovalojen johtosarjan koitin pujotella nätisti. Ballasteille piti etsiä pitkään paikkaa ja koesovitella puskuria. Viimein löyty näppärä paikka, jossa ne ei ole minkään edessä, ovat piilossa, johtosarjassa riittää pituus ja ajovalojen HID-sytyttimien johdot yltää ballastille siten että ajovalot saa vielä helposti paikoilleen ja irti.

Image

Image

Saa nähdä kelpaako suomen leimasedälle ajovalojen mukana tulleet dokumentit umpioiden katulaillisuudesta.

Image

Rekisterikilven kehyksen perkasin irti. Iso työ oli irrotella kun pulttien kannat pyöri kehyksen sisällä tyhjää. Pitää koittaa saada pikkukilvet konttorilta, vedoten tuohon JDM takakontin luukkuun.

Mietin pitkään että mitähän noille umpioiden jenkkiparkeille tekis. Ei katsastuskonttori tykkää kun kakslankanen oranssi poltin palaa parkkeina. En keksiny mitään muuta tapaa kikkailla lainsäädännön kanssa ja pitää jonkunlaiset jenkkiparkit, kuin tilata switchback ledit noihin. Eli parkit palaa eteenpäin valkeena ja siitä pieni hajavalo heijastuu ujosti tuonne oranssin heijastimen sisään. Vilkut päällä valkeet LEDit sammuu ja vaihtuu oranssiin vilkutukseen, joka sit loistaa eteenpäin ja heijastuu myös tuonne heijastimen sisään. Ebayn paskapolttimot jätin suosiolla kiinaan ja tilasin The Retrofitsourcelta hipohipo Morimoto XV-F Switchback LEDit. Löytyy fade in efektiäkin.

Eli tommoset mut eri kannalla:

Image

Niitä odotellessa ei voi vielä ajovaloja asennella, mut puskuria sommittelin (jälleen kerran) vielä paikalleen ja tein viimesiä pikku reititysmuutoksia johtosarjoihin.
Täytyy yrittää pitää toi lisävarustehuoraus minimissään niin voi keskittyä muihin juttuihin.
...Ei perkele kun se ei onnistu ei millään.

Sori, siis toi toinen ylimääräsenä oleva uusi parkkihäräkki löys paikkansa puskurin kulmasta. Coupesta jäi ylimääräseks JDM mallin pitkän kyynärnojan tieltä se musta uus USDM kyynärnoja, johon tuli joskus jyrsittyä kahdelle kytkimelle lisäpaikat. Tässä kun ei penkinlämmittimiäkään ole, (vaikka johtosarjat vedin kyllä valmiiks), eikä ajovalojen korkeussäätöö, niin pitää jollain täytellä noita kytkinpaikkoja, kun ei viiti neljää peitelevyä laittaa.

Image

Image

Image

Jakakoot mielipiteitä, mun mielestä tähän(kin) on sama tyrkätä kaikki varastosta löytyvä ylimääränen sälä, kukaan näitä kuitenkaan osta. :hassel

Työn alle otettu myös omatekoinen RS Bros/Homme Company säädettävä takaspoilerin lisäosa tohon JDM takasiiven päälle. Onpahan jotain vähä erilaista kun sitä ainaista Spoonia/Spoon styleä (vaikka onhan ne siis siistejä spoilereita). Näitä kuvien spoilereita vaan ei tahdo oikein mistään löytyä ja jos löytyy niin hinta on niin järkyttävä ettei mitään järkee. :D

Image

Image

Image

Image

Image

Image

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 17. Jan 2018 19:22

Hondavert S300 tuli valkovenäjältä. Mukana avaimenperä, tarra ECUn kylkeen ja tietenkin itse palikka.

Image

Image

Image

Image

Image

Kuten näkyy, niin palikassa on Moates Demon tyyliin urospiikkirimat, eli sopii suoraan chipatun ECUn rom sockettiin. Tämä on tietty siitä mukava homma, että rutkun P28 ECU oli tehtaan socketilla, eli ei tarvinnu tehdä mitään muuta kuin lisätä 4-pin naarasliitin datalogille ja jyrsiä koteloon kolo USB-liittimelle. Edellisessä kuvassa näkyvästä bluetooth pinneistä kyselin kehittäjältä ja sain vastaukseksi että Bluetooth lisäpalikka on jo kehitteillä ja tyrkätään myyntiin muutaman kuukauden sisään.

Piirilevyn pinnassa on myös tuollainen punertava suojalakka:

Image

Asennuksessa nyt ei oo oikeestaan mitään ihmeellistä. Normiohjeilla mennään. Ainoastaan USB-liitäntä on vähän eri paikassa kun Hondatassa.

Image

Image

Image

Image

Jakopääremppaa:

Image

Image

Image

Ei vaan sattunu motonetistä oikee ilmastoinnin hihna. Liian pitkä. Uutta yritystä.

Edit: Laitetaas muutkin värkkäilyt samaan viestiin. En jaksanu alkaa metsästämään -94 Civicin kuskin oven lukkoa. Ongelmana siis se että mulla on -94 Civicin lukkomoottori ja -92 Civicin lukkomekanismi. Ne ei käy yhteen.

SiR II kamoista löyty JDM pelkääjänpuolen, eli meidän kuskinpuolen lukkomoottori, jossa ei ollu rajakytkintä joka antais asentotiedon keskuslukkoyksikölle. Purin sitten yhdestä moottorivikaisesta lukkomoottorista ALPSin valmistaman rajakytkimen ja modasin sen JDM-92 lukon sisään. Problem solved. Kuvia ei jostain syystä tullu otettua, mut kahdella ruuvilla sen sinne sai tukevasti kiinni ja tilaakin oli suht ruhtinaallisesti, ei tarvinnu kun aavistus jyrsiä kotelon sisustaa.

Sit juotin TYC-ajovalojen johtosarjan sulakkeenpitimistä piuhat auton keulaan menevään johtosarjaan ja hirtin sulakkeenpitimet tukevasti nippareilla kiinni tuonne alkuperäsen sulakerasian alle. Eli siellä on kummallekkin puolelle omat 15A sulakkeet.

Image

Samalla siistin pikasesti tota akkutelinettä ja ruuvasin sen takas kiinni:

Image

Sit siistin vähä konepellin alusta, takasaumasta jäi vielä sammaleet ja homeet putsaamatta ja lukkohakasen muutamassa pistehitsissä on vielä pintaruostetta, jotka pitää poistaa ja paikata, mut aika siisti jo nyt:

Image

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 17. Jan 2018 19:22

Kuskin oven peilikolmion peltiin uudet kolot EK:n diskanttipaikallisille peilikolmioiden peitemuoveille (pelkääjänpuolelle tein nämä jo aikaisemmin.)

Image

Honda Access OEM tuuliohjaimet oviin:

Image

Shittyn korkeussäädettävän rattiakselin modausta omaan käyttöön sopivaksi. Eli tuo clockspring hässäkän vaihto SRS + CC mallista CC w/o SRS malliin:

Image

Miljoonalaatikosta löyty tuoreemman näkönen vakkarikytkin, joten sen vaihto tuon kulahtaneen tilalle:

Image

Samalla tietysti shittyn harmaan SRS-ratin vaihto mustaan non-SRS rattiin. Tuohon pitää vielä jostain saada musta bagitön tai bagillinen keskiö.

Image

Shittyn virtalukon sylinterin vaihto frostyn alkuperäseen että sama avain sopii kaikkiiin lukkoihin:

Image

Image

Rattiakselin viiksien tutkiskelua, tuoreimmat paikoilleen ja samalla oikeanpuolen viiksen vaihto 4D malliin (takalasinpyyhkijän poisto).

Image

Testejä että kaikki pelaa:

Image

Rutkun EDM etusumareiden auton sisäisen johtosarjan korjaus ja asennus:

Image

Moottorinohjaustakin testailtu, tosin ilman auton käynnistämistä kun ei oo romut vielä läjässä. Ainakin alustavasti uskaltais sanoa että pelaa ihan samalla tavalla kun Hondatakin. Huomattavasti halvempi vaan.

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 17. Jan 2018 19:23

LEDit tuli jenkkilästä.

Pelkät parkit päällä:

Image

On vaan niin helevetin kirkkaat että varmaan katastusukko valittaa:

Image

Koko rivistö päällä:

Image

Switchback vilkku päällä:

Image

Image

Video siitä miten Switchback toiminto pelaa (fade-in efekti on tosielämässä täysin tasanen, kamerassa näyttää tommoselta vaiheittaiselta):

https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/EG3/VI ... 18_068.mp4

Shittyä (CDM EG8), kaivelin lisää hangen alta, että sai purettua vakkarin johtosarjan. On kyllä parasta talvisaikaan nämä johtosarjojen purkamiset. Lepposa purkaa muoviklipsejä auki. Ois voinu tehä vaikka syksyllä :hassel

Image

Edit: Yhden napinpainalluksen päässä oli Skunk2 Megapower rännin tilaus, mut kattelin vielä viime hetkellä youtube ääninäytteitä tuosta, eikä oikein iskeny. Myös 100mm ulostulo on vähä överi.

Ei löytyny oikein mitään fiksua valmisratkasua, joka olis ollu järjellisessä hintaluokassa. Eniten ois kiinnostanu Yonakan tai Tanaben valmistamat catbackit, mut euroopassa noiden hinta on vähä turhan suolanen. Ja jenkeistä ei löytyny ketään joka olis myyny järkevillä toimituskuluilla noita. Päädyin sitten tilaamaan hollannista tommosen perus tuuning SRS G35 catbackin. Katotaan pitääkö vaihtaa takavaimennin jossain vaiheessa vaikka OBX:n twinloopiin.

Image

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 16. Feb 2018 10:34

SRS:n bolt-on eiku siis weld-on sarjaki tuli. Vittu mitä paskaa, piti taas säästää, niin saa itelleen lisää tekemistä :D

Vanha

Image

SRS

Image

Ei oo ihan keskiputken laippa kohillaan:

Image

Image

Image

Tekaisin mekaaniselle bensapumpun aukolle merialumiinista peitelevyn:

Image

Bensalinjojen ujutus etuapurungon ja korin välistä, ekoille korikiinnikkeille linjat ja siitä jatko PTFE teräspunosletkulla. Banjoliittimet on tuolla vielä sen takia kun ei ollu Joensuussa sopivia AN-liittimiä. Tai no ehkä jossai biltemassa ois ollu, mut uskaltaako niitä käyttää.:

Image

Image

Uudet hihnat ilmastoinnille ja laturille:

Image

Vesputken vaihto D13B2 -> D15B7, uudet tiivisteet löytykin jälleen osalaatikon vajaasta koko koneen tiivistesarjasta. Onneks tuli koesoviteltua ennen imusarjan lopullista asennusta, ois ollu vähä ikävä huomata että pari vesikierron lähtöä puuttuu.

Image

Meinasin eka että asentais tähän D16Z6 imusarjan kaikkine roippeineen, mut sit arvelin että yhtä ylimäärästä D15B7 imusarjaa en tarvi enää mihinkään ja sit kun D16Z6 on taas läjässä, niin voi koittaa tätä MPFI swapattua D13B2 pannua koittaa kaupitella sellaisenaan jollekkin. Eikä tarvi alkaa purkaa imusarjaa enää irti. Kyllähän tommonen vähä ajettu pikkulohko jossain vanhemmassa
cvc:ssä menis.

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 16. Feb 2018 10:35

Jarrutehostimen alipainelinjaan löyty joskus aikasemmin varalle puhallutettu ja pulverimaalautettu kannake:

Image

Bensalinjat ja imupuolen roippeet nipussa, puuttuis enää joku pätevä rosteripakosarja ja laajakaista:

Image

Samalla tyrkkäsin paikoilleen yhden ylimääräsen VTi yläpoikkituen, noitakin taitaa olla vielä kaks kappaletta ylimääräsenä jos oikein muistan.

Image

Linjoja koeponnistettu bensalla, ei vuotoja.

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 16. Feb 2018 10:37

Tilattu Innovate LC-2 paketti ilman mittaria.

Image

Ja samalla tilattu SRS 4-2-1 peltisatsi :D Ei opi kerrasta, niin otetaan samaan syssyyn lisää hitsattavaa. Ja Hardracen camber-varret taakse. "Halvalla kun sai". Tollanen halpa 4-1 ois saattanu olla maavaran kannalta riski, joten en viittiny valita enempää ongelmia.

Image

Image

Ja uusi avain teetätetty. Vanhasta irtoo noi muovit avaimen ympäriltä:

Image

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 16. Feb 2018 10:38

Wiper cowl tiivisteen vaihto. Tästä oli joskus tuulilasi vaihdettu ja paja oli luonnollisesti särkeny klipsit ja repiny takatiivisteen rikki. Varaosakätköistä löyty ehjä tiiviste ja klipsit. Tiivisteen puhdistin ja käsittelin Hondan Shin-Etsu tiivisterasvalla kuvanoton jälkeen.

Image

Helmoihin klipsit kiinni ja kaksipuoliset teipit kulutussuojaksi noihin katkaistuihin klipseihin.

Image

Autoon hyllystä (taas kerran) löytynyt lohkolämppärin minipistokesarja vanhan ison pistokkeen tilalle ja johtojen kierrättely piilosta. Paikallisesta varaosaputkasta lohkolämppärin pistokkeeseen uus läppäsarja ja Super slim mallinen sisätilanlämmitin:

Image

Asennus niin stealthisti kun mahdollista. Asentu ilmastoinnin kennon kotelon pohjaan aika nätisti. Kulmakin sattu yläviistoon, eikä vie jalkatilaa. Tiedossa on että ruuvit (2 kpl) menee nyt kondenssivesirännin läpi, mut ruuvit tiivistin o-renkailla, tuskin tulee ongelmia.

Image

Näkymä autoon noustessa, lämmitin ei pahemmin näy:

Image

Penkillä istuttaessa meikäläisen mittainen lyhyt kaveri näkee ehkä n. sentin verran puhallinta hansikaslokeron alta. Ei kuitenkaan pahemmin häiritsevästi.

EK:n helmat ja Autobrite Direct Black Dyellä ehostetut EK:n eturoiskeläpät paikoilleen:

Image

Kuvassa näkyvä lokarin rantu ei oo naarmu vaan joku paskarantu:

Image

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 16. Feb 2018 10:40

Ja tähän hetkeen:

Osat tuli:

Image

Koesovitusta:

Image

Image

Toi nelosen putkessa oleva lambdan paikka tuskin on ihan ihanteellinen, joten hitsautetaan parempi paikka kollektorin paikkeille.

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 31. Mar 2018 05:35

Hardracen cambervarret asennettu:

Image

Koteloita ajeltu läpi tarkastuskameralla ja räpsitty kuvia ennen kotelosuojien ruiskuttelua, tietää vähä minkänäköstä siellä on ja miten paljo pitää putsata roskaa pois ennen varsinaista ruostesuojausta:

Image

Innovatenkin sain paikoilleen. Lambdalle menevän välijohtosarjan sain just ja just pujoteltua samasta läpiviennistä mistä sisätilalämmittimen johto menee läpi. D10 ELD modi piti tehdä ECU:lle että sai kyseisen inputin jännitealueen 0-5V ja Innovaten keltanen piuha sit ELD inputtiin, ruskee jäi ylimääräseks. Lambdaohjaimen maan otin ECU:n logic groundista ja käyttöjännitteen ECU:lle tulevasta Ignition switched powerista. Free-air kalibrointi meni läpi ihan ohjekirjan mukaan.

Image

Sit tuli hitsailtua katin laippaan 3cm jatkoa (ylläri ylläri jäi putken loppupätkä tuon verran vajaaks ja catback otti runkopalkkiin ja tankkiin kiinni) ja sit D15B VTEC (P08) basemap sisään, VTEC disablointi ja lambdan asetus D10 ELD inputille ja lambda conversion table kohdilleen ym ym ja sit oliki viimesten tsekkailujen jälkeen aika kopasta vehjestä käyntiin.

Ja jumaliste sehän lähti käyntiin ihan kun suoraan ajosta, ei tarvinnu sahata yhtään. :o Tuntuu aikalailla voitolta kaiken tuon muutostyön jälkeen. Tietääpähän että saa tuon ainakin tallista pois ihan ajamalla.

https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/EG3/VI ... 44_065.mp4

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 231
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 31. Mar 2018 05:36

Vakkarin sain aikaseks johdottaa loppuun:

Image

Piuhat menee täysin alkuperäsiä reittejä pitkin kurkkuputkien sisässä. En viittiny tuon tarkempia kuvia ottaa mahdollisille varkaille tutkittavaks _jos_ näkyy joku hälyn johtosarja vielä jossain.

Mittaristoon piti askarrella vakkarin merkkivalo. Tässähän oli siis se ongelma että JDM valkopohjasista mittaristoista ei löydy lämpö/bensamittarintaustasta paikkaa sille ja valkopohjasen mittariston takia sitä ei siihen saa muokattua kuten mustapohjaseen saa.

Ongelman kiersin pistämällä shittyn mittariston SRS valon piirilevyn lihoiksi ja johdottamalla sen vakkarin mittariston piirilevyn merkkivalon lähtöön.

Image

Toinen vaihtoehto olis ollu käyttää ABS merkkivalon paikkaa uudelleenreititettynä, mut en mielellään koske siihen sen takia jos joskus joku hurjistuu ja päättääkin lisätä jostain syystä ABSit, vaikka vissiin B16/B18 swappi on jollain ulkomaan papereilla mahdollinen ilman absejakin? (Mistähän tommoset paperit saa?)

Image

Image

SRS valon paikalle ei löydy suoraan sopivaa "valodiffuusoria", joten semmonen piti askarrella varamittariston vilkun diffuusorista:

Image

Image

Image

Image

Samalla vaihdoin kojelaudan kytkimiin tommoset frosted ledit. Tarkotus oli pistää koko hoito JDM oransseina, mut ei löytyny sopivaa sävyä, kaikki oli liian keltasia. Tästä syystä valitsin perusvarman, mustaan sisustaan sopivan punasen. Etusumarin merkkivalo on orkkistyyliin vihree ja takalasinlämmittimen ja takasumarin merkkivalo oranssi. En tiedä miksi ne alunperin noin on, mutta tein nyt alkuperäistyyliin nuo.

Image

Ennenkun joku ihmettelee missä LEDien etuvastukset on, niin ne on noihin autokäyttöön tarkotettuihin ledeihin integroidut. Aika näyttää ovatko laskettu 12V vai jonnekkin 14,4V kantturoille sopivalle jännitteelle.

Image

Image

Lyhyemmällä valotusajalla otettu realistisempi kuva valaistuksesta:

Image

Sit käytin toisen ylimääräseks jääneen Honda Access jalkatilojen valaistussetin ja asensin sen parin modauksen jälkeen tähän. Eli LEDit vaihtu sinisestä punaseks ja johtosarjan muokkasin siten että se ohittaa mukana tulleen kytkimen ja kytkeytyy suoraan omalla liittimellään sulakekotelon lisävarustepaikkaan. Vaihtoehtoina että valot kytkeytyy päälle joko valoviiksestä tai virtalukosta. LEDeille jätin Hondan alkuperäset etuvastukset siitä syystä että niillä noista valoista sai sopivan himmeät eikä mitkään tuning-hirvitykset. Kannakkeet kävikin pieneillä modeilla mukavasti suoraan oikeille paikoille. Eli yksi valo on sulakekotelon oikeanpuolimmaisen mutterin alla, toinen keskikonsolin takana ja kolmas hansikaslokeron alla, ruuvattuna ilmastoinnin kennon yhteen kiinnityspisteeseen.

Image

Image

Image

Image

Image

Edit: Pieni lisäys ja alkuperäset poljinpinnat vaihtoon:

Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests