Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Omien autoprojektien esittely.
HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 252
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 11. Feb 2019 19:14

Päivitystä sen verran että joko myyjä tai ebayn global shipping program vissiin tajus tyrineensä noin ison osan toimituskuluarviot (oli jotain reilut 50€), joten katotaan miten käy.

Oikeen puolen osaa seuraavana päivänä tilatessa oli toimituskulut noussu jo yli 150 euroon. Jäi vielä tilaamatta, kun ei oo ihan 100% selkeetä vielä tarviiko oikeelle puolelle koko osaa, vai pystyykö korjaamaan ilman sitä. Vasen puoli ainakin on ihan valmista tavaraa (korjauskelvoton ilman hirveetä vaivaa), eli siihen sen tarvii joka tapauksessa joko uutena tai purkuautosta. Täytyy tutkia vasenta puolta purkamalla vähän tuota rakennetta, niin tietää oikeen puolen korjauskelpoisuuden. En vaan pysty vielä alottamaan vasemman puolen purkua, vaan täytyy odottaa että vasemman puolen korjauspala on ihan fyysisesti näpeissä. Vähä ikävä tilanne jos tilaus peruuntuu/tulee rikkinäisenä perille ja vanhat pellit on jo revitty irti. Toivotaan nyt että tuo toimituskuluarvion virheellisyys on myyjän tai ebayn vastuulla, eivätkä peru tilausta sen takia, osa kun on kuitenkin jo maksettu.

A-pilarin välinen tukirakenne poistettu:

Image

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 252
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 27. Feb 2019 20:24

Pari kaveria kävi viime talliropailujen aikana kylässä ja mallailtiin uutta kylkipeltiä porukalla oikeeseen kohtaan. Harvinaista herkkua kun ei tarvinnu yksin rakennella, kiitokset Ylämyllyn suuntaan ja tervetuloa uudestaan! :)

Tältä näytti A-pilareiden väli edellisen sepän jäljiltä irtilaikattuna:

Image

Vähä merkintöjä oikeisiin kohtiin:

Image

Image

Pistehitsiporalle alkukolot:

Image

Ja hitsit porattu auki:

Image

Ja mätä ulkopelti irti:

Image

Karkeeta sovittelua:

Image

Image

Image

Image

Alkais olla aika hyvällä mallilla tämä puoli. Ei tarviis oikeestaankaan kun vähä puhallella paskoja poikkeen tuosta korjauspalasta ja vaihtaa pikku pala peltiä eteen, niin sehän ois siinä. Takaosa pitää vielä upotuskäsitella hapossa, kun oli näköjään jääny tuo pellin takaosa dippaamatta.

Pari yövuoroa vielä työmailla ja sitten vapailla taas peltihommien pariin. Luksusta kun vapaat alkaa kerrankin normaalina viikonloppuvapaana.

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 252
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 02. Mar 2019 19:49

Ja hommat jatkuu hitsailuilla:

Image

Image

Ja naulat katkottuina/siistittyinä:

Image

Image

Seuraavaks a-pilarin yläosan siistimiset ja takaosa fosforihappoon. Hapottelun aikana voikin siistiä auton sisäpellin kanttia. Sithän tuossa ei olis käytännössä kun turata osa kiinni autoon ja toivoa parasta.

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 252
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 09. Mar 2019 21:03

Deox Gel muhimassa:

Image

Fosforihappo:

Image

Kraatereiden tutkailua:

Image

Rakentelin tohon hapotteluun tulppaharjasta ja jostain vanhasta ladattavasta Philips Sonicare haistapaskan sähköhammasharjasta tollasen ruostekraatereiden putsaustyökalun. Pystyy näppärästi avustamaan hapon toimintaa/avaamaan pintoja.

Image

Edit:

Ai niin, nyt on kunnon imurikin tallissa. Oli työpaikalla seulan pölyimurina ja lakkas pelaamasta. Oli menossa roskiin, niin huikkasin mestarille että kyllähän tosta vielä imurin tekis, niin mestari sano että vie pihaan.

Purettu ja putsattu. Moottorista hiilet loppu ja kollektori sökö (yks kontaktipinta ylempänä kun muut?).

Tilasin puolasta uuden moottorin, tais olla 30-40e väliin toimituskuluineen. Ja sehän alko pelaamaan.

Suodattimen automaattinen ravistus oli kans sökö. Sähkömagneetti olis maksanu 50e, mut selvis releen vaihdolla.
Uudet imuletkusarjat tarvikkeena 20e, suodatin 30e ja pölypussisetti.

Kannatti vielä entisöidä, kun tällänen Tact mallin kuiva/märkäimuri taitaa maksaa jotain 400e jos lähtee uutena ostamaan.

Image

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 252
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 03. May 2019 17:08

Täällä ei oo hirveitä edistymisiä tapahtunu, vaihteeks Coupea tehny jos sais sen pois montulta kesään mennessä.

A-pilarihankinta meni tosiaan vituiks, 9 viikkoo säädettiin, pilari jäi jenkkeihin ja helmapelti tuli tänne, kiitti vaan myyjälle joka "ymmärsi" asian väärin, ts. halus säästää toimituskuluissa.

Tuli hankittua myös Civic 92-95 VX:n takapuskurin OEM "diffuusori". Melko harvinainen kikkare nykyisellään jo jenkeissä. Eli käytännössä tuo estää takapuskurin vasemmalta puolelta puskurin sisään normaalisti muodostuvan ilmataskun muodostumisen ja ohjaa ilman suoraan puskurin ali. Takaosassa on myös pienet hainevät, ikäänkuin niillä jotain merkitystä tässä tapauksessa olis :D

Bolt on kikkare jokaseen EG HB Civiciin, yks ruuvi ja kolme klipsiä.

Image

Image

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by Tuopponen » 04. May 2019 09:40

HiTec wrote:
03. May 2019 17:08
Tuli hankittua myös Civic 92-95 VX:n takapuskurin OEM "diffuusori". Melko harvinainen kikkare nykyisellään jo jenkeissä. Eli käytännössä tuo estää takapuskurin vasemmalta puolelta puskurin sisään normaalisti muodostuvan ilmataskun muodostumisen ja ohjaa ilman suoraan puskurin ali. Takaosassa on myös pienet hainevät, ikäänkuin niillä jotain merkitystä tässä tapauksessa olis :D

Bolt on kikkare jokaseen EG HB Civiciin, yks ruuvi ja kolme klipsiä.
Siisti palikka, en oo edes tienny että tuollaisiakin on. Tää olis hyvä jokaiseen 90-luvun civicciin. Mun coupeenkin pitää varmaan ite väkertää joskus jotain tämän tyylistä takapuskurin alueelle. :geek:
Huomattavasti sivistyneempää kuin leikata iso reikä takapuskuriin. :)
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda Civic EP3 -04 Myynnissä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 252
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 04. May 2019 12:28

Joo, ihan siisti lärpäke. Tää on ollu jonkin aikaa ebayn hakurobotissa, mut näitä ei hirveesti oo pyöriny saatavilla.

VX:stä löytyy myös mm.alumiiniset (eli kevyet), laturin ja ilmastoinnin kannakkeet (vaikka kyseisessä mallissa ei ilmastointia olekaan). Niitäkin oon koittanu metsästellä, mut ei tunnu löytyvän ainakaan ebaystä. En muista nyt ulkoa oliko tossa VX:ssä muuta "normimalleja" erikoisempaa osaa.

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 252
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 14. Nov 2019 21:02

Jahas, pistetääs pikku update tähän ketjuun vaikka onkin Coupesta kyse, pitää muokata sit Coupen ketjuun jos sen jostain löytää.

Elikkäs.

Nyt olis vasen kylki kasassa. Muutamaa tulppahitsiä ja kahta hitsisaumaa ja niiden siistimistä vaille valmiit peltityöt.

Helmapala sai sisäpuolelle PPG:n Delfleet F391 epoksin (ruiskulla yks ohut ja kaks paksumpaa kerrosta), kantit jäi paljaiks, samoin kuin kaikki muut kohdat joita pistehitsataan koriliiman kanssa.

Tuo kolmannessa kuvassa näkyvän helman takaosan takana vähän viistoon menevän jäykistepalan liimasin kiinni alkuperäistä liimaa vastaavalla 3M 1K "koriliimalla/seam sealerilla".

Muut liimasaumat 3M 2K koriliimalla ja omalla (hyvän hintasella) manuaaliruutallaan.

Tuli kyllä helevetinmoinen kiire kun tuota yksinään turasin kasaan. Liimasaumaa on kuitenki useempi metri ja se on leviteltävä kumpaankin peltiin ennen palojen tyrkkäämistä kiinni.

Image

Image

Image

Liimattuna ja pistehitsattuna:

Image

Image

Image

Liimausvaiheesta ei oo kuvia, ei ollu ylimäärästä aikaa yhtään sen jälkeen kun rupes liimaa puristelemaan tuubista pihalle... :D

Edit: Elikkä tämä kyseinen tekniikka menee "Weld Bonding" nimellä. Pitäis olla niin ruosteenestoltaan, kuin liitoskohtien jäykkyydeltään ylivoimanen verrattuna pelkkään piste/tulppahitsiin. Iso päivitys alkuperäseen kasaustekniikkaan jolla tämän vehkeen helmat on kasattu tehtaalla. Aika näyttää mitä tästä kyseisestä turailusta nyt tuli, mut luotto on kova. Se nyt on ainaki selvä, että ei siellä helman peltien limityksissä ainakaan kosteus pääse muhimaan.

Ja onhan toi kaiken hyvän lisäks täysin alkuperäsen näkönen, vaikka piiloon jääkin suurin osa. :P

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by Kaze » 10. Apr 2020 08:02

Mitäs tälle kuuluu? :)

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 252
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 13. Apr 2020 20:38

Täytyy tekaista paremmalla ajalla parempi päivitys, mutta suhteellisen hiljasta on ollu. Aika on menny töissä, 3D suunnittelussa, printtailuissa jne.

Coupen kylkipelti on kyllä hitsattu jo suurimmaks osaks myös MIG saumojen osalta kiinni. Oliskohan joku about 20cm saumaa jäljellä.

S2000:n kanssa on tuon ilkivaltavahingon jäljiltä jääny kaikessa paska maku suuhun. Saa nyt nähä tuleeko otettua edes ajoon koko vehjettä kun vituttaa koko tapaus niin paljo.

Semmonen pikku updeitti kyllä, että tuli jokunen viikko takaperin ostettua isäukolta -93 Prelude. Aikoinaan saksasta tuotu ja hyvin säilyny yksilö kyseessä.

Taidan ajella tämän kesän tällä Preludella. Kattelin siihen jo vannettakin. Coupeen tuli ostettua JR:n 29:t 16x7 koossa ja Hyper Blackinä (Emotion CR Kiwami kopiot taitaa olla). En tiedä miks, mut saapahan ainakin jossain vaiheessa alas sen pukeilta.

Image

Seuraava kyssäri sitten kuuluiskin, että liekö jollain ollu 92-96 Preludessa 17x7,5 ET35 vannetta alla ja jos on, niin minkälaisella renkaalla ja saako mitenkään mahtumaan miedolla madalluksella ilman kaarien rullailua paskaks? Ulkomaan foorumeista ei ota pirukaan selvää. Osa sanoo että kyllä se sinne uppoo ja osa sanoo että ei toivookaan. Kaaria en ala rullailemaan, eikä kukaan koske enää ikinä meikäläisen autoihin jos ei oo absoluuttinen pakko ja vedenpitävät referenssit siitä että homma hoituu.
Last edited by HiTec on 19. Jul 2020 14:10, edited 2 times in total.

User avatar
A32V6
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 17
Joined: 15. Dec 2014 18:49

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by A32V6 » 15. Apr 2020 21:44

@AleksiKoppine saattais osata vastata tuohon Preluden rengaskoon/kaarien rullaus kysymykseen.
Nissan Maxima A33 3.0 -01

kohta ex Nissan Maxima 2.0 -98
ex Nissan Primera 1.6 -95
ex Nissan Sunny 1.6 -88

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15495
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by Mystic » 15. Apr 2020 21:59

A32V6 wrote:
15. Apr 2020 21:44
@AleksiKoppine saattais osata vastata tuohon Preluden rengaskoon/kaarien rullaus kysymykseen.
Samaa ajattelin, YV:lläkin varmaan tavoittaa.
HiTec wrote:
13. Apr 2020 20:38
S2000:n kanssa on tuon ilkivaltavahingon jäljiltä jääny kaikessa paska maku suuhun. Saa nyt nähä tuleeko otettua edes ajoon koko vehjettä kun vituttaa koko tapaus ja sen lopputulema niin paljon. Pitää varmaan ite käydä vielä kouluja loppuikä, että ei tarvii luottaa keneenkään minkään asian kanssa.
Pystytkö tätä avaamaan yhtään enempää? Ilman nimiä tietty. Itsekin joutunut nuiden kanssa järjestelmään, tappelemaan ja eritoten pettymään, niin sen puoleen kiinnostaa vähän vertauskokemuksetkin. :roll:
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

AleksiKoppine
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 268
Joined: 04. May 2015 07:57
Location: Kajaani / Kuusamo
Contact:

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by AleksiKoppine » 16. Apr 2020 11:05

Minulla ei ole koskaan ollut 4G Preludea, mutta voin tehdä hieman vakoilla kaverin kamppeesta.

Nelosen ja Vitosen alustarakenne on lähdes indenttinen. Ite oon metästelly vanteita kesäksi ja tullut siihen lopputulokseen että pitäs melkein kokeilla 7.5 ET35 vanteita että kuin paljon ne tulee oikeesti kaaresta ulos...
Honda Prelude 2.2 VTEC BB8 JDM SiR 4WS -98
Honda Prelude 2.0i16 BA4 4WS (B20A7) -88 (Silmäterä)
Instagram: @AleksiKoppine

http://iusedtodriveaprelude.blogspot.fi/

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 252
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 16. Apr 2020 16:30

Noh, syteen tai saveen, vanteet tilattu ja tulee tähän vehkeeseen.

Image

Vanha kuva. Keulan ja kontinluukun merkit tuli Hondalta uudet ja ne on jo paikoillaan. Puuttuu enää kontinluukusta "Prelude" merkki.

Tosta 3D suunnittelupuolesta sen verran, että oon vähä ottanu projektiks piirrellä noita harvinaisempia osia koneelle jemikseen. On vaan vähä muutakin kiirettä + leipätyö, niin ei paljoo aina kerkee piirrellä.

Tossa esimerkkitapaus JDM automaatti-ilmastoinnin sisälämpötila-anturin venturihärpäkkeestä. Eli muuttaa puhaltimen puhalluksen imuksi, jolla saadaan toteutettua sisäilman virtaus anturin läpi.

Image

Poikkileikkaus:

Image

Eka versio tulostumassa just. 45 min päästä valmis.

Edit: Ja sehän pelaa. Toiseen päähän kun puhaltaa, niin sivuputkeen tulee imu.

Image

Muuta romua on tullu piireltyä vanhan Kyoshoprokkiksen kanssa.

Custom-vaihdelaatikko uudemman Kyoshon kuuladiffille suunniteltuna:

Image

Etujousituksen osia:

Image

Ja tulostettuna hiilikuitu/petg filamentilla:

Image

Image

Image

Vaihdelaatikon akselit on tekaistu itse titaanista, samoin jarrumäntä. Sisällä on RB5:n kuuladiffi.
Last edited by HiTec on 19. Jul 2020 14:10, edited 2 times in total.

HiTec
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 252
Joined: 20. Feb 2012 16:54

Re: Round 2.5: Civic EG3 "Frosty"

Post by HiTec » 24. Apr 2020 14:57

Tossapa ne 17x7,5 ET35:t olis.

Image

Image

Menee vanteen ulkoreuna aika tasan tarkkaan kaaren tasalle ainakin takana. Vähä sisempäänhän se tosta varmaan taittuu, mut ei riittäny tukivarren tunkissa nostovarat ihan ajokorkeudelle, enkä uskaltanu tolla vähä äkkipikasella toisella tunkilla ruveta laskemaan autoo. Edessä en kerkeny kokeilemaan , kun on töihin lähtö.

Nyt pitää ruveta tutkiskelemaan sopivia renkaita noille.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest