GF-EK4

Omien autoprojektien esittely.
User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: GF-EK4

Post by Kaze » 28. Apr 2018 08:11

Downpipekin tuli myös tekaistua. Tilan ahtaus ja k.o. osan toiminnallisuus aiheuttivat omat haasteensa, mutta lopputuloksesta tuli ihan mieleinen.

Ensimmäinen vaihe oli miten saada mahdollisimman iso putki taipumaan turbiinipesältä ja löytää reitti öljypohjan alle siten, että säilyttää riittävät etäisyydet ilmastoinnin kompuraan ja kaikkeen ympäröivään, sekä tietysti maavaran. Aikaisemmin olin kaavaillut että käännä ensimmäisen ysikymppisen 2.5":lla, mutta lopulta se olikin yllätävän helppo ja hoitui nätisti 3" tiukoilla mutkilla joiden sovitusta tartti säätää vain vähän.

Image



Samalla tuli päätettyä ja rakennettua öljynpaluun linja. Ei varmasti se teoriatasolla optimaalisin mutta pitäisi toimia hyvin. Käytännössä tälläisellä bottom-mount-sarjalla jossa ahdin tulee pakopesä vasemmalle puolelle, ei ole hirveästi vaihtoehtoja.

Image



Noh, seuraavan oli sitten jo vähän haastetta. Eli miten viedä hukkaportin putki dp:seen siten että kuumat osat pysyisivät mahdollisimman nipussa ja etteivät moottorin kokonaisdimensiot leviäisi enää hirveesti ulospäin, sekä miten yhtymäkohdan saa mahdollisimman jouhevaksi ja etäälle, jotta se häiritsee taas mahdollisimman vähän turbiinin elämää.

Kaavailtu reitti oli tämä. Niin ja samalla piti luonnollisesti huomioida ahtimelle tulevat nestelinjat.

Image



Suunnittelu ja valmistusprosessin aikana tuli kuvaamisen sijaan keskityttyä pään raapimiseen, mutta tässä muutama kuva sen jälkeen kun linjat ja leikkaukset alkoivat hahmottua.

Image

Image



Öljytikunkin mahtuu tuikkaamaan vielä paikalleen. :D

Image

Image


Image



Ja mikä positiivista, tuon putken mahtuu asentamaan kokonaisena paikalleen, ei tarvinnu ylimääräistä v-pantaliitosta hukkiksen putkeen.

Image



Kytkimeksi hommasin aiemmin tuollaisen CompetitionClutchin jousitetun segmentoidun, vauhtipyöräksi joko Type-R vakio tai sitten tuo nykyisinkin käytössä oleva Exedyn CroMo. Täytyy miettiä, itse perusmoottorista tulee kuitenkin "heikompi" kuin nykyisestä joten käyttöalua välillä 300-1000mBar täytyy ottaa huomioon. Toki massalla saa myös kuormaa moottorille ja pakokaasuvirtaa.

Image

Image

Image

Image

Valliuus
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 7
Joined: 06. Jan 2018 19:05

Re: GF-EK4

Post by Valliuus » 06. May 2018 22:50

Tää on just niitä projekteja joita pitää käydä joka päivä puhelimella kattomassa, että onko tullut lisää kertomusta. Kumpa oma tieto, taito ja aika riittäisi tällaiseen :thumbsup: 8-)
IG: Valliuus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests