EP3 Type R

Omien autoprojektien esittely.
Post Reply
Valliuus
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 7
Joined: 06. Jan 2018 19:05

EP3 Type R

Post by Valliuus » 30. Apr 2018 23:59

Yritetääs tänne kasailla pientä projekti kertomusta nyt kun on saatu jotain pikkuhiljaa tehtyä.
Eli kyseessä on Milano Red värinen EP3 Civic Type R vuosimallia 2003 Faceliftin keulalla.


Image
Auton ostokunto, kevyen vahauksen jälkeen.



Autohan oli ihan hyvässä käyttökunnossa, maali haalistunut, etupuskuri halki, kone pellissä lommo, jokin pörinä pönttö, alkuperäiset vanteet hukattu, vaihdelaatikon stefat vaihtokunnossa, etupään ala tukivarsien puslat korjattu sikaflexillä, alapallonivelet hajalla, etummainen moottorin tuki kumi puhkottu poranterällä/puukolla (edellinen omistaja yrittänyt laittaa uretaani vahvikkeet siinä onnistumatta), imusarjan putki puhki kulunut, äänieriste mattoa lisäilty sinne tänne jne.

Viime kesänä sitten huomasin nettivaraosassa myynnissä olleen K24A2 koneen, tästä sovittiin kaupat ja kahta päivää ennen armeijaan lähtöä kävin sen noutamassa. Oli jo pidemmän aikaa ollut mielessä kasata kone jossa K24:n lohko ja K20a2 kansi hieman viritettynä ja vihdoin tämäkin tuntui käyvän toteen.

Image



Tämän jälkeen auto seisontaan ja kohti valtion vihreitä, viikonloppuisin ostettua konetta purettiin osiin ja uusien osien ostoa suunniteltiin.

Image
Auto vietti talven ulkona, oli hieman huono paikka.



Image



Image
K24 lohkon purkua



Tähän mennessä ostettuja osia:

Manley H-Beam veivit
Wiseco männät 87.5mm 11.7-13.7:1
ACL Race Series laakerit STD koossa
ARP kannen pultit
OEM jakoketju
OEM jakoketjun kiristin
Energy Suspension Hyperflex puslasarja
Hard Race alapallonivelet
Yellow Speed Coiloverit (käytetyt)
OEM venakopan tiiviste
Tegiwan apurungon prikat
K-Tuned vaihtajan rungon metalli prikat/puslat
Kasa AN-letkuja, liittimiä.
AEM 3" kartiosuodatin
Mishimoto alu syyläri
Odyssey Extreme PC545 akku


Hankintalistalla:

Hondata Kpro
Pakosarja (ehdotuksia?)
Imusarja (RRC? vai jokin aftermarket)
3" alumiiniputkea (imupuolen putkeen)
3" teräsputkea (pakoputkeen)
3" vaimentimet
Synchrotech Carbon lined huolto sarja vaihdelaatikkoon
Uudet jarrulevy ja palat
Kytkin (myös vauhtipyörä?)
Tiivistesarja
Vanteet


Maaliskuussa 2018 vein lohkon, kampiakselin, männät, laakerit ja veivit koneistamolle. Jossa sylinteri porattiin oikeaan kokoon tasot oiottiin, kampiakselin kaulat kiillotettiin, laakerien välykset tarkistettiin ja katsottiin kammen tasapaino, myös veivien laakeripinnat tarkistettiin.

Image



Image
K24 lohko koneistamon jäljiltä.



Siitä päästäänkin nykyhetkeen.

Auto piti nyt saada talliin ja aloittaa K20 purku jotta kansi saadaan koneistamolle ja muut uudessa koneessa käytettävät osat irti, tarkastettavaksi ja putsattavaksi.

Autollehan sattui pieni vahinko tuossa tammikuussa kun sitä käynnistelin kun ulkona oli seissyt. Jostain syystä laturi jostain kohtaa ruostunut/jäätynyt/leikannut kiinni jonka johdosta laturi ei pyörinyt, auto käyntiin ja savut konepellin alta nousivat apulaitehihnan kuumetessa, auto sammuksiin ja hihna paukahti samaan aikaan poikki. Voima oli ollut riittävä koska laturin runko oli mennyt halki. Tästä syystä auto täytyi hinata talliin.

Image



Image
Osiakin alkoi keväällä satelemaan postista



Image
Piha tyypillisessä kevät kunnossa joten talja hommiksihan se meni, tässä vaiheessa keula purettu talteen muualle säilöön.



Image
Auto saatu onnistuneesti talliin ja moottorin pois nosto voi alkaa.



Tähänhän en raaskinut ostaa moottorin nostinta joten hommat tehtiin vaikeamman kautta ja vaijeritalja kattoon ripustamalla saatiin moottori onnistuneesti ylös.

Image
Moottori poistettuna.



Image



Seuraavaksi mietintään lähtee kansi. Ennen koneistamolle vientiä mietitään mitä sille tekee? Vaihdetaanko venttiilit, jouset, lautaset, nokat. Vai kestääkö noilla puristuksilla kasassa niin kauan että kasaa kannen laatuosilla joskus myöhemmin kun budjetti sen sallii? Tietenkin kansi käy joka tapauksessa koneistamolla ainakin oikaistavana.
Osaavatko täällä olevat Honda asiantuntijat kertoa ovatko K20a2 koneen venttiilin jouset ja nokat seuraavilla männillä käyntikuntoiset. Varmaa on se että jossain vaiheessa kantta avarretaan, nokat vaihdetaan, venttiilit vaihdetaan, jouset vaihdetaan ja lautaset vaihdetaan. Tähän ei vain budjetti tule ensimmäisessä versiossa riittämään koska auto olisi myös tarkoitus saada ajoon mielellään tälle kesälle/syksylle.

EDIT. Miten v*****a nää Google Driven kuvat saa tänne näkyviin paininut yli tunnin tämän kanssa. Yritetty --> Tekee google drivessa jakolinkin kuvalle (hyväksyy 'kaikki linkin saaneet näkevät') kopioi sen tänne, maalaa linkin, klikkaa IMG Painiketta yrittää luoda kuvan jostain syystä ei kuitenkaan toimi. Eikä toimi edes jos lisää näin ->[image ] url [/image ]

EDIT 2. Saatu kuvatkin vihdoin toimimaan. :lol:
IG: Valliuus

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: EP3 Type R

Post by Tuopponen » 04. May 2018 12:36

Tämähän on siisti EP 8-) Vapari tekniikoiden väsäämistä aina kiva seurata. :)
Ja mitä tuohon kanteen tulee, niin varmaan venttilien ohjurit olisi hyvä vaihtaa olettaen, että autossa jo jonkin verran kilometrejä eikä ne mahdottomia kustannakkaan. Omissa B-sarjan kansissa ollut jo huomattavasti välystä venttiillien ohjureissa :lol:
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

Kremilin
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 75
Joined: 23. Jan 2012 19:51

Re: EP3 Type R

Post by Kremilin » 04. May 2018 21:24

Ehdottomasti imupuolelle läppärungot, vapari kun ne vaatii toimiakseen tehokkaasti. Toinen homma on että vaparin viritys on kuin kiillottaisi autoglymillä paskapökälettä jos siihen kanteen ja nimenomaan nokkiin ei koske. Vaparin ne venttiilin avautumiset kuitenkin määrää loppu viimein sen tehon mitä sieltä ulos saa.
Hieno aloitus topicilla. Nyt vaan maaliin asti samalla linjalla!

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: EP3 Type R

Post by Kaze » 05. May 2018 07:49

Valliuus wrote:
30. Apr 2018 23:59

Tähän mennessä ostettuja osia:

-
Wiseco männät 87.5mm 11.7-13.7:1
-
K573M875AP, 8cc patti? Niillä staattiseet rutut lähempänä tuota viimeistä, joskin tarkka todellineen luku aina riippuu.

Valliuus wrote:
30. Apr 2018 23:59

Hankintalistalla:

Pakosarja (ehdotuksia?)
Imusarja (RRC? vai jokin aftermarket)
Kaverilla on aika paljon dynotestattua ja käytännön kokemusta K-sarjalaisista, uskoisin että hänen räätälöimä pakosarja olisi niitä toimivimpia.
RRC on hyvä, erityisesti portattuna ja parempi kuin jotkut aftermarket-imusarjat. Vahva suositus, varsinkin jos tarkoituksena on tehdä "yksinkertainen ja toimiva"-setuppi.

Valliuus wrote:
30. Apr 2018 23:59
Seuraavaksi mietintään lähtee kansi. Ennen koneistamolle vientiä mietitään mitä sille tekee? Vaihdetaanko venttiilit, jouset, lautaset, nokat. Vai kestääkö noilla puristuksilla kasassa niin kauan että kasaa kannen laatuosilla joskus myöhemmin kun budjetti sen sallii? Tietenkin kansi käy joka tapauksessa koneistamolla ainakin oikaistavana.
Osaavatko täällä olevat Honda asiantuntijat kertoa ovatko K20a2 koneen venttiilin jouset ja nokat seuraavilla männillä käyntikuntoiset. Varmaa on se että jossain vaiheessa kantta avarretaan, nokat vaihdetaan, venttiilit vaihdetaan, jouset vaihdetaan ja lautaset vaihdetaan.
Paljonko kannella oli ajettu? Jos paljonkin yli satkun(tkm) niin pako-ohjureiden vaihtoon voit varautua, mahdollisesti myös imupuolen, niiden välykset alkavat olemaan noilla kilsoilla yli toleranssin. Venttiilinvarsien kuluma kannattaa luonnollisesti tsekata, muuten niitä ei ole mitään tarvetta vaihtaa, ainakaan halvempilaatuisiin aftermarket-osiin. Jos tarkoitus ei ole ensimmäiseen lähtöön tehdä muutoksia, niin eipä kait siinä muuta. Perus kansiremppa taso/ohjurit/istukoiden/venttiilien koneistus. Tässä vaiheessa olisi tosin hyvä/helppo viritys ajaa seetit pyöreeksi.
Kunnossa olevat vakiojouset kyllä pelaa vakionokilla, ja ovat toki käyntikuntoiset vaikkakin dynaamiset rutut jää niillä huomattavan korkeaksi, luokkaa ~13:1 arvioidulla maksimitehon nokkakulmalla. Eli sellaiset suuttimet myös hankintalista missä kapasiteettia E85:lle.
Kannattaa huomioida että PRB-kansi, niikuin Hondan DOHC-VTEC kannet yleensäkki, hengittää jo vakiona hyvin ja riittävästi useimpiin tarpeisiin. Jonkun Ranen turaamana saattaa usein jopa huonontua, määrällisesti saadaan maksinivirtausta kyllä kasvatettua mikä on helppoa kun kaivaa kanavaa vaan holommaksi, mutta muun alueen ja virtausnopeuden kustannuksella. Eli ei tarvitse olla heti ensimmäisenä porttaamassa, varsinkin jos ei ole tarkkaa suunnitelmaa millaisia ominaisuuksia moottorilta edes haluaa.

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: EP3 Type R

Post by Kaze » 05. May 2018 08:11

Kremilin wrote:
04. May 2018 21:24
Ehdottomasti imupuolelle läppärungot, vapari kun ne vaatii toimiakseen tehokkaasti.
Sanoisin että jos ei tarvitse erillisten läppärunkojen tuomaa parempaa vastetta ja tuntumaa (eli rata- yms. ajossa), niin ei maksa vaivaa. K-sarjalaiseen on tarjolla hyviä imusarjoja, joilla sylinterikohtaiset täytöserot merkityksettömiä ja joilla saavutetaan käytännössä samat teho-/ vääntöominaisuudet. Elämä speed/densityn kanssa on vaan huomattavasti helpompaa kuin alpha-N:n, varsikin jos tarvitsee arkisempiakin käyttöominaisuuksia.
Kremilin wrote:
04. May 2018 21:24
Toinen homma on että vaparin viritys on kuin kiillottaisi autoglymillä paskapökälettä jos siihen kanteen ja nimenomaan nokkiin ei koske.
Riittävän huonon aihion kanssa näin onkin, mutta näissä ei ole ihan ensimmäisenä tarpeen. Vakionokillakin saa jo hyviä tuloksia, tosin nuo staattiset rutut on suunnattu jo selvästi pidemmille aukioloajoille.

Valliuus
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 7
Joined: 06. Jan 2018 19:05

Re: EP3 Type R

Post by Valliuus » 06. May 2018 21:18

Kaze wrote:
05. May 2018 07:49
K573M875AP, 8cc patti? Niillä staattiseet rutut lähempänä tuota viimeistä, joskin tarkka todellineen luku aina riippuu.
Kyllä juuri ne männät kyseessä.

Tuopponen wrote:
04. May 2018 12:36
Ja mitä tuohon kanteen tulee, niin varmaan venttilien ohjurit olisi hyvä vaihtaa olettaen, että autossa jo jonkin verran kilometrejä eikä ne mahdottomia kustannakkaan. Omissa B-sarjan kansissa ollut jo huomattavasti välystä venttiillien ohjureissa :lol:
Kaze wrote:
05. May 2018 07:49
Paljonko kannella oli ajettu? Jos paljonkin yli satkun(tkm) niin pako-ohjureiden vaihtoon voit varautua, mahdollisesti myös imupuolen, niiden välykset alkavat olemaan noilla kilsoilla yli toleranssin. Venttiilinvarsien kuluma kannattaa luonnollisesti tsekata, muuten niitä ei ole mitään tarvetta vaihtaa, ainakaan halvempilaatuisiin aftermarket-osiin. Jos tarkoitus ei ole ensimmäiseen lähtöön tehdä muutoksia, niin eipä kait siinä muuta. Perus kansiremppa taso/ohjurit/istukoiden/venttiilien koneistus. Tässä vaiheessa olisi tosin hyvä/helppo viritys ajaa seetit pyöreeksi.
Kunnossa olevat vakiojouset kyllä pelaa vakionokilla, ja ovat toki käyntikuntoiset vaikkakin dynaamiset rutut jää niillä huomattavan korkeaksi, luokkaa ~13:1 arvioidulla maksimitehon nokkakulmalla. Eli sellaiset suuttimet myös hankintalista missä kapasiteettia E85:lle.
Kannattaa huomioida että PRB-kansi, niikuin Hondan DOHC-VTEC kannet yleensäkki, hengittää jo vakiona hyvin ja riittävästi useimpiin tarpeisiin. Jonkun Ranen turaamana saattaa usein jopa huonontua, määrällisesti saadaan maksinivirtausta kyllä kasvatettua mikä on helppoa kun kaivaa kanavaa vaan holommaksi, mutta muun alueen ja virtausnopeuden kustannuksella. Eli ei tarvitse olla heti ensimmäisenä porttaamassa, varsinkin jos ei ole tarkkaa suunnitelmaa millaisia ominaisuuksia moottorilta edes haluaa.
Kannella ajettu n. 230tkm.
Ja oikeastaan heti kirjoitettuani tämän projekti kertomuksen tänne, lähti tilaukseen Supertechin ohjurit sekä supertechin venttiilivarren kumit. Joten ne vaihdetaan joka tapauksessa vaikka niissä ei huomattavaa kulumista olisikaan.
Laitoin Kaze myös aiheesta privaa, pari kyssäriä vaan. :lol:


Kremilin wrote:
04. May 2018 21:24
Ehdottomasti imupuolelle läppärungot, vapari kun ne vaatii toimiakseen tehokkaasti. Toinen homma on että vaparin viritys on kuin kiillottaisi autoglymillä paskapökälettä jos siihen kanteen ja nimenomaan nokkiin ei koske. Vaparin ne venttiilin avautumiset kuitenkin määrää loppu viimein sen tehon mitä sieltä ulos saa.
Läppärunkoja ei tule, ainakaan nyt. Todennäköisesti ei koskaan. Tarkoitus kasata RRC:llä ja 72mm tai 76mm kaasuläpällä. Kuten Kaze sanoi portattuna, en ollut sitä tänne vain kirjoittanut.
Tuopponen wrote:
04. May 2018 12:36
Tämähän on siisti EP 8-) Vapari tekniikoiden väsäämistä aina kiva seurata. :)
Kremilin wrote:
04. May 2018 21:24
Hieno aloitus topicilla. Nyt vaan maaliin asti samalla linjalla!
Kiitoksia paljon, projekti ollut tekeillä jo n. vuoden verran mutta ajattelin että parempi aloitella kertomus vasta kun jotain oikeasti tapahtuu.
IG: Valliuus

Valliuus
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 7
Joined: 06. Jan 2018 19:05

Re: EP3 Type R

Post by Valliuus » 06. May 2018 22:08

Noniin jatketaas tätäkin, paljon ei ole saatu aikaan mutta jotain kuitenkin.

K20 irroitettiin tosiaan irti ja siitä aloin kantta ja öljypumppua irroittelemaan, heti ensimmäinen ongelma tulikin vastaan, kampiakselin päässä oleva pultti:

Ensin perus breaker bar:illa ja sealeyn Hondan K-sarjalaisiin tarkoitetulla vastaanpitohylsyllä. (K24:stä pultti aukesi niiden voimalla) Ei aukea, otetaanpas jatkovartta, lisätään 2m rautaputki pam, mitäs helvettiä hylsy halki. Kaivetaanpas ukin vanha halppis pulttipyssy esiin ja yritetään uudelleen, kompura veteli viimeisiään joten ei oikeastaan mitään hyötyä.
Seuraavana päivänä lähimpään motonettiin, mukaan uusi kompura ja Bahcon pulttipyssy aukaisu voimaa lupaa 1090nm/max. Uusi yritys ei inahdakkaan, ei voi olla totta, että entinen omistaja olisi laittanut lukitteella kiinni, vielä muutama yritys ilman lämpöä. Ei vain aukea, pultti kuumaksi ja uusi yritys, ei vieläkään mitään. Soitto tutun pajalle jossa rekkojaan huoltavat että löytyykö vehkeet jolla saadaan pultti auki? Moottori kärriin ja suunta seuraavalle tallille. Kolmenvartin karalla olevalla pulttipyssyllä parin yrityksen jälkeen pultti auki, ei liimaa välissä. Omituinen tapaus. :lol: Tulipahan pultin irroitukselle hintaa.

Nyt kansi vihdoin pöydällä ja odottaa osien saapumista jonka jälkeen kansi koneistamolle.


Image
Valitettavasti tämän julkaisun kuvat eivät ole järkkärillä kuvattuja, jäi kamera kotiin

Image
Ulkopuolisesti kansi näyttää ihan kohtalaisen hyvältä ajo kilometreihin nähden.

Tämän jälkeen tulikin aloiteltua startin huolto, lähinnä sen putsaus uusien rasvojen laitto, ulkopuolen putsaus, hionta, maalaus. Tästä ei kuvia sattunutkaan. Seuraavaksi siirryin jakopään kanteen joka koki myös putsauksen kaikesta rasvamönjästä ja hapettumalta. Tämänjälkeen sai jakopään kansikin uuden värin pintaan, alle kuumakestomaali jonka jälkeen pultin paikkojen teippaus jne. ja uusi kerros mustaa ryppymaalia.

Edellisenä iltana testattu erilliselle metallipalalle että kuumakestomaali ja ryppymaali sopivat yhteen. Pinallekkin tein testejä, ettei vain päällepäin näytä maalit pysyvän paikallaan.

Image
Kuumakestomaali, kiristimen luukun tiivistepinta teipattuna, sekä kampiakselin stefan reikä.

Image
Pultinpaikkojen teippaus, jonka jälkeen ryppymaali niskaan

Image
Lopputulos

Image

Image

Image

Tästä siirryin kuvaamaan kaikki keltapassivoitavaksi lähetettävät pultit ja osat, jotta löytävät joskus takaisin oikealle paikalleenkin. :lol:

Image
Jokaisesta pultista erikseen mitat ja valokuvat otettuina.

Huomenna venttiilikoppa lähtee Rapalalle hitsattavaksi huohotuksen -AN lähtöä varten, samalla keskustellaan muista alumiinin työstöön liittyvistä asioista tähän projektiin liittyen.
IG: Valliuus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests