Nissan Stagea NM35

Omien autoprojektien esittely.
Post Reply
Toncha
STAFF
STAFF
Posts: 914
Joined: 19. Mar 2011 22:07
Location: Sodankylä

Nissan Stagea NM35

Post by Toncha » 29. Jun 2018 20:23

Long time, no see! No nytpä vois olla aika raapustaa pitkästä aikaa vähän rojekti topiccia.

2014 kesällä alkoi autokuumetta pukata ja edeltäjä Lexus is200:n kanssa mielenkiinto oli aika vähissä. Nettiauto kuumaksi ja kun parin päivän selailun jälkeen ei mitään mielenkiintoista käyttistä vastaan tullut niin päätin laittaa MikaK Arctic Car Importille viestiä, kriteereinä oli farkku ja nelikko. Uudempi koppasia Caldinoita ei silloin ollu vielä yhtään Suomessa kilvissä niin se unohdettiin jäärata autotksi päätymisen pelossa, farkku Evo oli kallis ja veljeltä löytyi jo Legacy niin päädyin sitte Stageaan. Pari viikkoa "metsästettiin" kun lopulta sattui jäämään aero-korisarjalla varustettu nelikko Stagea haaviin, moottorina VQ25DET ja automaatti laatikolla (manuaalina ei ahdettuja nelikkoja ole koskaan saanutkaan).
Image

Enne kuin auto oli edes saapunut Suomeen tilasin laitoin tilaukseen Bc-Racingin V1 alustan. Kotiin kun päästiin alettiin ensinmäiseksi perus huoltojen lisäksi radio päivittämään. Mars Rovaniemelle ja tuttuun ja turvalliseen HifiKonexiin Timon juttusille. Soittimeksi valikoitui Alpinen CDA-137BTi, kaiutin puoli hoidettiin hyväksi havaitulla Rainbow germanium sarjalla, etuoviin tuli 6,5” erillissarja ja bassoksi 10” gl-s10 jolle tehtiin tehdas suositusten mukainen 24 litran refleksi kotelo 25cm pitkällä 3” refleksi putkella. Vahvistin puoli päätettiin hoitaa yhdellä vahvistimella ja se valikoitiin alpinen lippulaiva mallistosta eli PDX-V9.

Alustakin tuli talven mittaan ruuvattua alle, Nissanin vakio 17" vanteet alkoi näyttää sen verran naurettavilta et isompaa ja leveämpäähän sinne alle täytyi kesäksi saada. Jdm-Distrolta bongasin Weds Kranze LXZ-vanteet, eteen koossa 19x9,5 et16 ja taakse 19x10 et22, varmuutta ei ollut mahtuvatko vanteet pyörimään alla, toiveissa oli että vakio camberien säädöissä riittäisi vara jotta vanteet sujahtaisivat kaariin eikä kovin järjettömiin kaarien mankeloimisiin tarvitsisi ainakaan vielä alkaa.
Vanteet purettiin ja lippojen entisöinti aloitettiin hiomalla 80p karkeudesta aina 600p asti jonka jälkeen sisal-laikalla ja motonetin hionta tahnoilla saatiin jo lippaan jonkinlainen kiilto, vielä pari erinlaista laikkaa ja hionta tahnaa ja nyt alkoi jo kiiltämään siihen malliin että kehtaa alle laittaa. Keskiöt maalasin punaseksi mastonin rubber comp:lla. Renkaiksi otettiin halvimmat mahdolliset renkaat koossa 245/35/19. Edessä ei vakio palikoissa säädöt riittänyt että renkaat olisi sopineet pyörimään, ebay kuumaksi ja camber säädöllä olevat ylätukivarret tilaukseen. Osattuli , laitettiin kiinni ja alustaa niin matalaksi kuin vain sai,eli keulaan jäi sentin verran kierrettä ja perästä ruuvatiin iskarit niin lyhyeksi kuin saatiin ja jousilta otettiin kaikki säätö lautaset yms. pois, siltikin se jäi vielä korkeaksi.
Image

Seuraavaa kesää varten oli monenlaista suunnitelmaa auton suhteen, mutta helmikuussa sattunut onnettomuus tikapuiden kanssa vei kuskin 4 kuukaudeksi pyörätuoliin joten päivityksiä ei tehty, muuta kuin ostettiin toinen Rainbown GL-S10 subi ja molemmille bassoille Alpinen MRP-M1000 vahvistin. Tällä kertaa päätettiin kokeilla miten subit soivat suljetussa kotelossa, HifiKonexista sattui löytymään kotelokin kahdelle kymppi tuumaiselle, joten sehän passasi pyörätuoli potilaalle varsin mainiosti.
Sairaslomaa viettäessä tuli nettiä selailtua aika paljon ja pikku hiljaa alkoi inspiraatio iskemään ja suunnitelmat Stagean osalta valmistua. Alkuun vanteet pääsivät uudelleen kunnostettaviksi, lippoja en jaksanu pyörätuolissa istuskellessa kiillotella joten ne maalattiin vihreäksi ja keskiöt Stagean omalla helmiäis valkoisella.
Image

Ebayn halvat tukivarret ei välttämättä ole se paras ratkaisu.
Image

Vuoden kerkesivät olla paikoillaan kun pallonivel napsahti poikki ja tarkemmin kun tutkiskeli niin oli puolet hitsisamoista ratkeillu. Tilalle laitettiin Hard Racen tukivarret ja nyt on kestäny jo 3v/40tkm.

2016
Vaimo valitteli yhtenään kauppareissulla tien kuntoa ja Stagean mataluutta, joten ainoa järkevä ratkaisuhan oli ilmajousitus. Netti kuumaksi ja tutkimaan miten ja mistä moinen rakennellaan. Valmiita ilma-jousitus settejähän on paljonkin, muttei tietenkään Stageaan moista löytynyt. Joten päätin rakentaa yleimallin osista käyttäen jo paikoillaan olleita bc-racingin iksareita. Airlift performancelta tilattiin paketti, josta löytyi Viairin 380-kompressori, 4 gallonan alumiini tankki, autopilt v2 ohjaus ja tarvittavat letkut ja liittimet. Pusseiksi valikoitui Universalairin tuotokset, eteen aerosportit ja taakse airhouse2.
Pusseille piti tehdä sovite spacerit eteen vähän pienempää ja taakse "vähän" isompaa
Image

Innolla sitten testailemaan kuinka alas Nissani saadaan, perä tipahti kerrasta sopivalle korkeudelle mutta keulassa jäi pelkästään vanteen ja kaaren väliin jo 3cm. Tutkiskelujen jälkeen selvisi, että ylätukivarsi ottaa iskaritornissa ylhäällä kiinni. Eikun rälläkkän käteen ja reikää lokasuojaan et saadaan tukivarsi lähemmäs konepeltiä. Nyt alkaa keula olla niin lähellä maata kuin vain voi, runkopalkista 5mm maahan, mutta puskurin reunasta 5cm :shock: .
Subeille vaihdettiin vielä kotelo reflexiin ja ratti vauhtui aitoon Nardilaiseen ja eikun Hötsiin.
Hötsissä sovin Photokrafixin kanssa kuvauksista ja marraskuun getarissa olikin jotain juttua.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


2017 ei kummempia tapahtunut, koska helmikuussa hajosi venttiili koppa ja uutta koppaa odotettiin heinäkuulle asti. Osia odotellessa tuli hommattua uudet vanteet, Toyota Gt86 etupenkit ja katon teippasin mustaksi, kylkeen vielä lätkästiin Konexin sponsori tarrat ja erinäisten sattumusten kautta Stagea löytyin taas syksyllä Ouluhallista ja "kauden" päätökseksi käväsin Vaasassa WestCoast Motorshowssa
Image
Image

2018 alku vuodesta laitettiin taas vanteita myyntiin ja Mysticci:ltä tuli vaihdossa BC-Forged HC010 koossa 19x9,5 et-20 ja 19x11 et-5. Takavanteita sovitellessa menikin sitten hiukan aikaa (okei suurin osa talvesta meni munia rapsutellessa :mrgreen: ) eikä ihan kaikkea ole kerinny tehdä mitä tälle kesälle oli suunnitteilla.
Image
Image
Image
Image
Image


Taakse tukivarsia tehdessä tuli pieni mittavirhepaholainen joten Kajaanissa Backwoodsissa käydessä oli BC-Fogerd:n kaverina 30mm spaceria. Pieniä muokkauksia tukivarsiin niin sai ottaa spacerit pois ja Rovaniemellä miitissä/Konexin demopäivillä oltiin jo paljon suoremmilla kamppeereilla
Image
Image

Tälle kesälle olisi vielä tehtävänä jonkinlainen lippa sarja ja kontti viimeistellä.

Jatketaan taas kun on jotain tapahtunut

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests