Samin päiväkirja JZX100
Posted: 16. Jul 2018 08:53
Noniin elikkäs, eiköhän tätä lurkkaamista ja omaa touhuilua ole tehty tarpeeksi, että olisi jotain tarinan tynkää tännekin asti raapustella.
Joskus taisin Mysticille sanoa että ennen kuin en ole manualisoinut Toyotaa, en ala mitään projektikertomusta tästä väsäämään kun kaikkia ei välttämättä jaksa nuo meikäläisen pikkuhifistelyt ja nurkkien nypläyksest kiinnostaa.
Eli tästä aloituspostauksesta voi tulla hieman pitkähkö, mutta yritän järkevästi raapustella tähän aikaansaannokset vuosien mittaan rekisteröintihommista tähän viimeisimpään puristukseen.
Bear with me.
Eli ne jotka tuon meikäläisen esittäytymisen on joskus lueskellut, niin menee tästä osa kertauksena.
Hakemaanhan lähdettiin tosiaan Japanissa vaihdossa ollessani, mahdollista harraste Toyotaa iltojen ratoksi ja jotain erilaista oli hakusessa kun JZX90 Mark II manuaalina katselin Japanin huutokaupoista. Pitkän huutokaupan selaamisen ja Japanissa oleskelun jälkeen alkoivat katseet kuitenkin kääntymään JZX100 koriin, mutta budjettia ei aivan manuaaliin silloin näiden hintojen noustessa ollut.
Pääkriteereiksi laitettiin kuitenkin että auton tulee olla Facelift, OEM Lippsarja ja Kaksvärinen(Valko/Harmaa & Musta/Harmaa), joista ylivoimaisesti eniten löytyi näitä helmiäisvalkoisella höystettyjä Valko/Harmaita.
Auton oston jälkeen ja tavallisen tuontihässäkän selätettyäni autoa lähdettiin hakemaan Hangosta parin kaverin voimin joista toinen heitti meidät Hankoon Tampereelta.
Ostokuosihan oli tämmöinen.
Fiilistely kuva paluumatkalta kun oltiin saatu akkuun varausta, jotta tyhjäkäynti pysyisi ja jäähdytysnestettä elimiin. Sitten uskalsi aloittaa 700km paluumatkan Hangosta Ouluun. Olisikohan tähän #yolo oikea tagi?
Ensimmäinen kuva kertaalleen pestynä ja ensimmäiset jonnemodit poistettuna. Oli hajustimia, peilien teipit, pimppivaloja, vilkkupolttimoita poistettu nopeamman tahdin toivossa ja matkalla huomattiin että "muffler" lisävaruste tarkoitti 3.25 tuuman suoraa ränniä katilta taaksepäin. Ai että..
Tästä sitten alettiin suunnittelemaan rekisteröintihommia talvea vasten. Auton kun sain, oli syksy hyvällä mallilla tuloillaan niin kilometrejä ei hirveästi keretty kerämään, mutta tuntui pelaavan.
Ensimmäisinä hommina suunniteltiin sumuvaloa ja tuota mökärännin poistoa johon lääkkeeksi tuli loppuviimein kaksi läpivirtaavaa vaimentajaa mallia motonet sekä db killeri toisen putken ulostuloon, pulttiliitoksella kyläpyörityksiä varten. Hiljeni huomattavasti, mutta tarkoituksena on hävittää tuo turhan suuri ränni ja rakentakaa katin jälkeen 2.5'' ränni repivämpien sävelien toivossa.
Putkenpäät halusin kuitenkin pitää tuplina, niin semmoisethan siihen sitten tuli. Myöskin loppuun vedetty sumuvalo näkyy vasemman umpion sisemmässä kulmassa katsastusmiestä varten.
Hahmottelua
Ulostulo & Sumuvalo
Tästä päästiin sitten kevääseen ja tässä välissä tuli radio asennettua mallia Pioneer 2din 8 portaisella eculla yhdistettynä auton omaan vahvistimeen. HIV-hommat ei muutenkaan ole liian lähellä sydäntä, niin tästä ei ole kuin rämä räpsyt..
Kevään ajot aloiteltiin ja pieni naputus moottorissa kalvasi takaraivoa. Onko se VVTI pyörä vai jotain muuta. Tästä hämmentyneenä päätettiin käyttää alakerta auki, alapuolelta, kk-laakerien tarkastuksen muodossa ja mitä sieltä löytyikään..
Kiinni palanutta öljyä ja kk-laakerit jo ehtoon puolella. Perus japsituonti Toyotan kone, vaihettu öljyt aina kun muistettu.
Uudet std laakerit paikoilleen, kun kaulat näyttivät olevan kuitenkin ehjät ja auto takaisin nippuun. Tämän operaation jälkeen on rullailtu jo yli 20tkm. Tässä vaiheessa käytin myös venttiilikopat auki ja sielläkin näytti tältä..
Tästä kuitenkin selvittiin ja öljynvaihtovälit otettiin tarkoituksella tiheämmäksi mahdollisten epäpuhtauksien vähentämiseksi, mutta jos ikinä virityspotentiaalia halutaan tästä moottorista saada irti, täytyy se ensin aukaista ja sitten suunnitella lisätehoja. Onneksi ainakin vielä tuo tehtaalta oletettava 280 hummaa on riittänyt vallan mainiosti. Välijäähyllä, katin poistolla ja ahtopaineensäätimellä, saatetaan ahtopaine joskus nostaa tuonne fuelcutin tuntumaan 1 baariin, mutta sitä ennen täytyy tuo keraamiahdin kyllä ensin huoltaa, että ei poksahda.
Viimeisimpänä mutta ei vähäisempänä muutoksena piti vielä tietysti tuo perinteinen valokuvio vaihtaa ja tähän sitten lähdettiin Suomeen ensimmäisen Mark II tuoneen kaverin avustuksella sovittamaan retrofitlabin projektoreita. Näistä jäi tietty kromiset kehykset tulematta, niin aluksi vedettiin mustalla mulkosilmällä ennen kuin jälkilähetyksenä saatiin kromit ja asennettiin ne toisella yrittämällä paikoilleen.
Kromit paikoilleen.
Tämän jälkeen käytiin teettämässä rekisteröintikatsastus ja sieltäkin kun tuli vihdoin vihreätä valoa. Oli homma kilpien luovutusta vaille valmis. Tietty verot piti tässä välissä maksaa, koska eihän tämä autoharrastus halpaa saa olla.
Kilometrejä kertyi ja Toyota pelasi. Syksyllä auto lyötiin naftaliiniin säilöntahalliin ja alettiin suunnittelemaan vanteiden vaihtoa. Hakusessa oli samanlaista kaivonkantta, mutta vähän parempaa merkkiä kuin nämä Enkein Tecno Motor Worksit. Vaihtoehtoina pyöri Weds Kranze Bazreiat, Leon Hardiritt Ritterit, AME Shallenit, Work Ryverit. Onkeen sattui kuitenkin nuo Bazreiat, Slavalta koossa 8&9x18 kun halvalla sain.
Eihän nämäkään aivan uudenveroiset enää olleet ja nämä sitten purettiin, putsattiin, keskiöt sekä pultit maalattiin ja kasattiin takaisin vähän fiksumpaan kuntoon. Lippojen vaihon jäädessä vielä tulevaisuutta varten.
Ja Hop, ensimmäinen koesovitus edessä 15mm läpipultattavalla ja takana nyt ilman 15mm pultattavaa spacria. Muy bueno. Leveyttä tietty saisi olla lisempää.
Tämän jälkeen, kaverin pitkän valituksen saattelemana päivitettiin tuo Toyotan vanha hattuhyllykartio ground zeron mahdollisimman herkkään 8 tuumaiseen. Entinen siis iski huomattavasti jo tyhjää ja oli ilmeisesti tullut jo, musiikin kuuntelun päähänsä.
Talvi teki taas tuloaan ja koulunpenkkikin alkoi olla jo istuttuna. Töitä oli saatava ja armoton hallipaikan metsästys alkoi. Nyt oltiin menty jo kaksi kesää automaatilla ja kärsivällisyys tuon Aisinin 4-lovisen kanssa oli loppumassa.
Alunpitäen kun auton hommasin, oli sävelet manuaaliswappiin piirretty veteen viivana ja vaihtoehtoina oli joko GS6-37DZ hitsattuna tai GS6-53DZ PMC motorsportin tekemällä adapterilla, johon nyt viime aikoina on alkanut saamaan jo ihan katukäyttöön soveltuvia SACHS yksilevyasetelmia. Autosta kuitenkin oli tarkoitus tehdä viikonloppu soturi/käyttis niin käyttömukavuus oli yksi ehto kun tätä muutosta autoon alettiin suunnittelemaan.
Töitä tuli ja hallipaikkakin saatiin haalittua. Auto siirtovanteilla talvisäilöstä hallille ja purkaminen käyntiin. Tässä vaiheessa elettiin Huhtikuun alkua ja osia oli tilattu pitkin Eurooppaa. Myöskin GS6-53DZ oli investoitu purkaamolta.
Tässä lähdettiin hakemaan mahdollisen valmista yksilöä, jossa olisi jo valmiiksi vakio työsylinteri, rättinivel ja laatikon kannatin paikoillaan, kun suurin osa näistä vaihdelaatikoista on riisuttu kaikista lisäosistaan. Vaihdekeppiä ei missään tuntunut olevan, niin tähän hankittiin lääkkeeksi ensin e60 manuaalikeppi joka myöhemmin todettiin liian pitkäksi. Tilalle hommasin e90 330d:n manuaalikepin joka passasi tunneliin suoraan.
Auto kun saatiin halliin niin ei muuta kuin tuumasta toimeen ja vanha lattialle. Uusi viereen fyysisten mittojen vertailuksi ja todeta että lekaa tunneliin vain. Näihin on onnistuneesti sovitettu v160/161 joka on iso laatikko suprasta niin tiesin että isompikin aski pitäisi tuonne sujahtaa, kohtuullisesti. Pientä vakivaltaa jouduttiin kuitenkin käyttämään.
Tästä huomattiin ensimmäinen ongelma. Vauhtipyörästä ei tullut keskitystappia laatikon silmälaakeriin, vaan toimitetussa vauhtipyörässä oli silmälaakeri myöskin. Tästä selvisi että vauhtipyörä mikä tähän olisi pitänyt toimittaa oli eri johon kuului tähän laatikkoon sopiva keskitys. Ei muutako vanha vauhtipyörä pikapostilla Puolaan ja uutta osaa odottelemaan.
Uusi vauhtipyörä saapui. Laatikkoa trimmattiin, vaihteistotunnelia tehtiin sopivammaksi jonka jälkeen se maalattiin kentin kumialustamassalla ruosteen estämiseksi. Vaihdoin myös samoilta tulilta uuden takastefan ja suodattimen jalan tiivisteen ,jos ei vaikka vuotais.
Tästä kohdin Toyotan alkuperäinen startti vastasi hiuksenhienosti BMW:n alkuperäiseen bellhousinkiin ja tästä jäi ikävä rako vaihdelaatikon ja moottorin väliin. Lisää hienosäätöä.
Koejumppauksia tuli vyönalle useampi kappale ja vihdoin päästiin läpsimään tavaroita oikeille paikoilleen. Laatikko ylös ja kannatinta tekemään. Tekokuvia ei hirveästi tullut, mutta perus lattaa, hieman muotoja ja puikolla kasaan.
Valmis kannake.
Motonetistä jarruputkea ja APE:lla kävin teetättämässä teräspunosletkua kupariputken ja työsylinterin väliin. Tässä huomioitava seikka että tuo BMW:n alkuperäinen putki on rautaa ja vaatii vähän enemmän voimaa että saa tehtyä liittimelle kartion, tuohon ei ihan kaikki lelu jarrupuristintyökalut pysty.
Kardaaniksi tuli e60 530d:n etupätkä joka käytettiin Oulun Raskoneella hitsautettavana ja tasapainotettavana Toyotan loppukardaaniin. Sliparia tähän ei tullut ja vakio Toyotan kannatinta vähän asettelemalla saatiin Rättinivelen kulma mahdollisimman pieneksi.
BMW:n vaihdekepin takakannattimelle tehtiin reikä lattiapeltiin ja nostettiin vielä automaatin alkuperäistä reiän kaulusta hieman ylöspäin, kun en tähän alkanut manuaalin kohotettua tunnelin palaa hommaamaan. Hyvin pienellä sovittamisella vaihdekeppi meni automaatin pienempään ja matalempaan reikään.
Sisällä e90 6-lovisen kepin nuppi a'la kilikoli musta, Toyotan alkuperäinen manuaalipussi jonka sovitin ja liimasin automaatin kehykseen. En tätäkään saituuttani halunnut ostaa Japanista, kun hintaa kyseiselle tuotteelle tulee kysynnän takia toistasataa euroa. Myöskin myöhemmin huomasin että keppi vaatii enemmän sivuliikettä vasemmalle(pakin laitto) johon automaatin kehys on sopivampi kuin keskempänä oleva manuaalin kehys.
Sisällä näyttää siis nyt tältä.
Viimeistely prosessista ei ole hirveästi kuvia kun halu saada auto kasaan ennen juhannusta oli aika kova. Kytkimen ilmauksen kanssa oli harmaita hiuksia ja ensi kerralla muistan ilmata pääsylinterin penkissä käsin ennen asennusta. Helpottaa kummasti. Testilenkille päästiin Tiistaina 19.kesäkuuta.
Seuraavana päivänä katsastuskonttorille ja puhtain paperein leima lappuun. Tällä reissulla pääsin vasta ensimmäistä kertaa testaamaan kaikki vaihteet läpi ja 100km/h vauhdissa 6-vaihteella kierrokset pyörivät noin 2800rpm kohdilla. Myöskin pikkaisen pitempi vetopyörästön välitys Torseenilla on tulossa joka tuo tätä matkakierrosaluetta entistä miellyttävämmäksi.
Vetoja tuli huomattavasti lisää, mutta kytkinakselin rallatus tyhjäkäynnillä ei jäänyt pois tälläkään adapterisarjalla, vaikka oletin kun keskitys tuli kunnollinen niin se ei sitä tekisi. Hitsilaatikot siis tekevät tätä järjestään. Tätä on nyt sitten kompensoitu tyhjäkäynnin nostolla tuonne 1000rpm paikkeille jossa rallatus on huomattavasti hiljaisempaa.
Tässä olisi nyt "lyhykäisyydessään" mitä autolle on kuulunut viimeiset pari vuotta ja seuraavaksi aletaan suunnittelemaan takamurikan pudotusta kunhan saadaan JDMdistrolta tähän oikea osa saapumaan.
E: Kiitokset tiedosta. Näyttävän toimi itsellä kaikilla omilla älylaitteilla, mutta ulkopuolisella kun koitti katsella niin eipä toiminutkaan linkitykset. Nyt korjattu.
Joskus taisin Mysticille sanoa että ennen kuin en ole manualisoinut Toyotaa, en ala mitään projektikertomusta tästä väsäämään kun kaikkia ei välttämättä jaksa nuo meikäläisen pikkuhifistelyt ja nurkkien nypläyksest kiinnostaa.
Eli tästä aloituspostauksesta voi tulla hieman pitkähkö, mutta yritän järkevästi raapustella tähän aikaansaannokset vuosien mittaan rekisteröintihommista tähän viimeisimpään puristukseen.
Bear with me.
Eli ne jotka tuon meikäläisen esittäytymisen on joskus lueskellut, niin menee tästä osa kertauksena.
Hakemaanhan lähdettiin tosiaan Japanissa vaihdossa ollessani, mahdollista harraste Toyotaa iltojen ratoksi ja jotain erilaista oli hakusessa kun JZX90 Mark II manuaalina katselin Japanin huutokaupoista. Pitkän huutokaupan selaamisen ja Japanissa oleskelun jälkeen alkoivat katseet kuitenkin kääntymään JZX100 koriin, mutta budjettia ei aivan manuaaliin silloin näiden hintojen noustessa ollut.
Pääkriteereiksi laitettiin kuitenkin että auton tulee olla Facelift, OEM Lippsarja ja Kaksvärinen(Valko/Harmaa & Musta/Harmaa), joista ylivoimaisesti eniten löytyi näitä helmiäisvalkoisella höystettyjä Valko/Harmaita.
Auton oston jälkeen ja tavallisen tuontihässäkän selätettyäni autoa lähdettiin hakemaan Hangosta parin kaverin voimin joista toinen heitti meidät Hankoon Tampereelta.
Ostokuosihan oli tämmöinen.
Fiilistely kuva paluumatkalta kun oltiin saatu akkuun varausta, jotta tyhjäkäynti pysyisi ja jäähdytysnestettä elimiin. Sitten uskalsi aloittaa 700km paluumatkan Hangosta Ouluun. Olisikohan tähän #yolo oikea tagi?
Ensimmäinen kuva kertaalleen pestynä ja ensimmäiset jonnemodit poistettuna. Oli hajustimia, peilien teipit, pimppivaloja, vilkkupolttimoita poistettu nopeamman tahdin toivossa ja matkalla huomattiin että "muffler" lisävaruste tarkoitti 3.25 tuuman suoraa ränniä katilta taaksepäin. Ai että..
Tästä sitten alettiin suunnittelemaan rekisteröintihommia talvea vasten. Auton kun sain, oli syksy hyvällä mallilla tuloillaan niin kilometrejä ei hirveästi keretty kerämään, mutta tuntui pelaavan.
Ensimmäisinä hommina suunniteltiin sumuvaloa ja tuota mökärännin poistoa johon lääkkeeksi tuli loppuviimein kaksi läpivirtaavaa vaimentajaa mallia motonet sekä db killeri toisen putken ulostuloon, pulttiliitoksella kyläpyörityksiä varten. Hiljeni huomattavasti, mutta tarkoituksena on hävittää tuo turhan suuri ränni ja rakentakaa katin jälkeen 2.5'' ränni repivämpien sävelien toivossa.
Putkenpäät halusin kuitenkin pitää tuplina, niin semmoisethan siihen sitten tuli. Myöskin loppuun vedetty sumuvalo näkyy vasemman umpion sisemmässä kulmassa katsastusmiestä varten.
Hahmottelua
Ulostulo & Sumuvalo
Tästä päästiin sitten kevääseen ja tässä välissä tuli radio asennettua mallia Pioneer 2din 8 portaisella eculla yhdistettynä auton omaan vahvistimeen. HIV-hommat ei muutenkaan ole liian lähellä sydäntä, niin tästä ei ole kuin rämä räpsyt..
Kevään ajot aloiteltiin ja pieni naputus moottorissa kalvasi takaraivoa. Onko se VVTI pyörä vai jotain muuta. Tästä hämmentyneenä päätettiin käyttää alakerta auki, alapuolelta, kk-laakerien tarkastuksen muodossa ja mitä sieltä löytyikään..
Kiinni palanutta öljyä ja kk-laakerit jo ehtoon puolella. Perus japsituonti Toyotan kone, vaihettu öljyt aina kun muistettu.
Uudet std laakerit paikoilleen, kun kaulat näyttivät olevan kuitenkin ehjät ja auto takaisin nippuun. Tämän operaation jälkeen on rullailtu jo yli 20tkm. Tässä vaiheessa käytin myös venttiilikopat auki ja sielläkin näytti tältä..
Tästä kuitenkin selvittiin ja öljynvaihtovälit otettiin tarkoituksella tiheämmäksi mahdollisten epäpuhtauksien vähentämiseksi, mutta jos ikinä virityspotentiaalia halutaan tästä moottorista saada irti, täytyy se ensin aukaista ja sitten suunnitella lisätehoja. Onneksi ainakin vielä tuo tehtaalta oletettava 280 hummaa on riittänyt vallan mainiosti. Välijäähyllä, katin poistolla ja ahtopaineensäätimellä, saatetaan ahtopaine joskus nostaa tuonne fuelcutin tuntumaan 1 baariin, mutta sitä ennen täytyy tuo keraamiahdin kyllä ensin huoltaa, että ei poksahda.
Viimeisimpänä mutta ei vähäisempänä muutoksena piti vielä tietysti tuo perinteinen valokuvio vaihtaa ja tähän sitten lähdettiin Suomeen ensimmäisen Mark II tuoneen kaverin avustuksella sovittamaan retrofitlabin projektoreita. Näistä jäi tietty kromiset kehykset tulematta, niin aluksi vedettiin mustalla mulkosilmällä ennen kuin jälkilähetyksenä saatiin kromit ja asennettiin ne toisella yrittämällä paikoilleen.
Kromit paikoilleen.
Tämän jälkeen käytiin teettämässä rekisteröintikatsastus ja sieltäkin kun tuli vihdoin vihreätä valoa. Oli homma kilpien luovutusta vaille valmis. Tietty verot piti tässä välissä maksaa, koska eihän tämä autoharrastus halpaa saa olla.
Kilometrejä kertyi ja Toyota pelasi. Syksyllä auto lyötiin naftaliiniin säilöntahalliin ja alettiin suunnittelemaan vanteiden vaihtoa. Hakusessa oli samanlaista kaivonkantta, mutta vähän parempaa merkkiä kuin nämä Enkein Tecno Motor Worksit. Vaihtoehtoina pyöri Weds Kranze Bazreiat, Leon Hardiritt Ritterit, AME Shallenit, Work Ryverit. Onkeen sattui kuitenkin nuo Bazreiat, Slavalta koossa 8&9x18 kun halvalla sain.
Eihän nämäkään aivan uudenveroiset enää olleet ja nämä sitten purettiin, putsattiin, keskiöt sekä pultit maalattiin ja kasattiin takaisin vähän fiksumpaan kuntoon. Lippojen vaihon jäädessä vielä tulevaisuutta varten.
Ja Hop, ensimmäinen koesovitus edessä 15mm läpipultattavalla ja takana nyt ilman 15mm pultattavaa spacria. Muy bueno. Leveyttä tietty saisi olla lisempää.
Tämän jälkeen, kaverin pitkän valituksen saattelemana päivitettiin tuo Toyotan vanha hattuhyllykartio ground zeron mahdollisimman herkkään 8 tuumaiseen. Entinen siis iski huomattavasti jo tyhjää ja oli ilmeisesti tullut jo, musiikin kuuntelun päähänsä.
Talvi teki taas tuloaan ja koulunpenkkikin alkoi olla jo istuttuna. Töitä oli saatava ja armoton hallipaikan metsästys alkoi. Nyt oltiin menty jo kaksi kesää automaatilla ja kärsivällisyys tuon Aisinin 4-lovisen kanssa oli loppumassa.
Alunpitäen kun auton hommasin, oli sävelet manuaaliswappiin piirretty veteen viivana ja vaihtoehtoina oli joko GS6-37DZ hitsattuna tai GS6-53DZ PMC motorsportin tekemällä adapterilla, johon nyt viime aikoina on alkanut saamaan jo ihan katukäyttöön soveltuvia SACHS yksilevyasetelmia. Autosta kuitenkin oli tarkoitus tehdä viikonloppu soturi/käyttis niin käyttömukavuus oli yksi ehto kun tätä muutosta autoon alettiin suunnittelemaan.
Töitä tuli ja hallipaikkakin saatiin haalittua. Auto siirtovanteilla talvisäilöstä hallille ja purkaminen käyntiin. Tässä vaiheessa elettiin Huhtikuun alkua ja osia oli tilattu pitkin Eurooppaa. Myöskin GS6-53DZ oli investoitu purkaamolta.
Tässä lähdettiin hakemaan mahdollisen valmista yksilöä, jossa olisi jo valmiiksi vakio työsylinteri, rättinivel ja laatikon kannatin paikoillaan, kun suurin osa näistä vaihdelaatikoista on riisuttu kaikista lisäosistaan. Vaihdekeppiä ei missään tuntunut olevan, niin tähän hankittiin lääkkeeksi ensin e60 manuaalikeppi joka myöhemmin todettiin liian pitkäksi. Tilalle hommasin e90 330d:n manuaalikepin joka passasi tunneliin suoraan.
Auto kun saatiin halliin niin ei muuta kuin tuumasta toimeen ja vanha lattialle. Uusi viereen fyysisten mittojen vertailuksi ja todeta että lekaa tunneliin vain. Näihin on onnistuneesti sovitettu v160/161 joka on iso laatikko suprasta niin tiesin että isompikin aski pitäisi tuonne sujahtaa, kohtuullisesti. Pientä vakivaltaa jouduttiin kuitenkin käyttämään.
Tästä huomattiin ensimmäinen ongelma. Vauhtipyörästä ei tullut keskitystappia laatikon silmälaakeriin, vaan toimitetussa vauhtipyörässä oli silmälaakeri myöskin. Tästä selvisi että vauhtipyörä mikä tähän olisi pitänyt toimittaa oli eri johon kuului tähän laatikkoon sopiva keskitys. Ei muutako vanha vauhtipyörä pikapostilla Puolaan ja uutta osaa odottelemaan.
Uusi vauhtipyörä saapui. Laatikkoa trimmattiin, vaihteistotunnelia tehtiin sopivammaksi jonka jälkeen se maalattiin kentin kumialustamassalla ruosteen estämiseksi. Vaihdoin myös samoilta tulilta uuden takastefan ja suodattimen jalan tiivisteen ,jos ei vaikka vuotais.
Tästä kohdin Toyotan alkuperäinen startti vastasi hiuksenhienosti BMW:n alkuperäiseen bellhousinkiin ja tästä jäi ikävä rako vaihdelaatikon ja moottorin väliin. Lisää hienosäätöä.
Koejumppauksia tuli vyönalle useampi kappale ja vihdoin päästiin läpsimään tavaroita oikeille paikoilleen. Laatikko ylös ja kannatinta tekemään. Tekokuvia ei hirveästi tullut, mutta perus lattaa, hieman muotoja ja puikolla kasaan.
Valmis kannake.
Motonetistä jarruputkea ja APE:lla kävin teetättämässä teräspunosletkua kupariputken ja työsylinterin väliin. Tässä huomioitava seikka että tuo BMW:n alkuperäinen putki on rautaa ja vaatii vähän enemmän voimaa että saa tehtyä liittimelle kartion, tuohon ei ihan kaikki lelu jarrupuristintyökalut pysty.
Kardaaniksi tuli e60 530d:n etupätkä joka käytettiin Oulun Raskoneella hitsautettavana ja tasapainotettavana Toyotan loppukardaaniin. Sliparia tähän ei tullut ja vakio Toyotan kannatinta vähän asettelemalla saatiin Rättinivelen kulma mahdollisimman pieneksi.
BMW:n vaihdekepin takakannattimelle tehtiin reikä lattiapeltiin ja nostettiin vielä automaatin alkuperäistä reiän kaulusta hieman ylöspäin, kun en tähän alkanut manuaalin kohotettua tunnelin palaa hommaamaan. Hyvin pienellä sovittamisella vaihdekeppi meni automaatin pienempään ja matalempaan reikään.
Sisällä e90 6-lovisen kepin nuppi a'la kilikoli musta, Toyotan alkuperäinen manuaalipussi jonka sovitin ja liimasin automaatin kehykseen. En tätäkään saituuttani halunnut ostaa Japanista, kun hintaa kyseiselle tuotteelle tulee kysynnän takia toistasataa euroa. Myöskin myöhemmin huomasin että keppi vaatii enemmän sivuliikettä vasemmalle(pakin laitto) johon automaatin kehys on sopivampi kuin keskempänä oleva manuaalin kehys.
Sisällä näyttää siis nyt tältä.
Viimeistely prosessista ei ole hirveästi kuvia kun halu saada auto kasaan ennen juhannusta oli aika kova. Kytkimen ilmauksen kanssa oli harmaita hiuksia ja ensi kerralla muistan ilmata pääsylinterin penkissä käsin ennen asennusta. Helpottaa kummasti. Testilenkille päästiin Tiistaina 19.kesäkuuta.
Seuraavana päivänä katsastuskonttorille ja puhtain paperein leima lappuun. Tällä reissulla pääsin vasta ensimmäistä kertaa testaamaan kaikki vaihteet läpi ja 100km/h vauhdissa 6-vaihteella kierrokset pyörivät noin 2800rpm kohdilla. Myöskin pikkaisen pitempi vetopyörästön välitys Torseenilla on tulossa joka tuo tätä matkakierrosaluetta entistä miellyttävämmäksi.
Vetoja tuli huomattavasti lisää, mutta kytkinakselin rallatus tyhjäkäynnillä ei jäänyt pois tälläkään adapterisarjalla, vaikka oletin kun keskitys tuli kunnollinen niin se ei sitä tekisi. Hitsilaatikot siis tekevät tätä järjestään. Tätä on nyt sitten kompensoitu tyhjäkäynnin nostolla tuonne 1000rpm paikkeille jossa rallatus on huomattavasti hiljaisempaa.
Tässä olisi nyt "lyhykäisyydessään" mitä autolle on kuulunut viimeiset pari vuotta ja seuraavaksi aletaan suunnittelemaan takamurikan pudotusta kunhan saadaan JDMdistrolta tähän oikea osa saapumaan.
E: Kiitokset tiedosta. Näyttävän toimi itsellä kaikilla omilla älylaitteilla, mutta ulkopuolisella kun koitti katsella niin eipä toiminutkaan linkitykset. Nyt korjattu.