Elikkäs tässä olisi minun kertomus omasta Integrasta
Integraa lähdettiin metsästämään keväällä 2015 ja koko kesä meni oikeastaan siinä metsästäessä koska huutokaupoissa hinnat nousivat liikaa budjetilleni, loppu kesästä nostin sitten budjettia ja näin saatiin kyseinen yksilö ostettua, siirrettyä laivaan ja kohti Suomea. Auto saapui Suomeen ihan syksyn lopulla joten ajoin sen melkeinpä suoraan talliin odottamaan kevättä ja tuontikatsastusta.
Satamasta, avaimet taskussa ja perus tarkistukset ennen lähtöö pitkälle koti matkalle
Tämähän on siis 98-spec eli tässä on isommat jarrut, 4-1 2,5" pakosarja, 5-pultti jako sekä xenon valot verrattuna 96-specciin. Autolla oli ajettu 102tkm Japanin päässä
Talven aikaan tehtiin valokuvio muutokset, lisättiin takasumari ja purettiin ilmeisesti jonkun sortin navigaattorin piuhat lattiamaton alta. Kevään 2016 koittaessa ajelin rekisteröintikatsastukseen joka ei ollukkaan iha läpihuutojuttu (johtuen katsurin tietämättömyydestä) mutta kilvet sieltä lopulta sain ja pääsi nauttimaan ajamisesta.
Kesän aikaan tuli käytyä ekaa kertaa kokeilemassa Integralla rata-ajoa Motoparkissa, mutta parin-kolmen kierroksen jälkeen jarrut rupes täristämään johtuen varmaan siitä kun jarrutin aivan liian aggressiivisesti.
Koska kadulla jarrut toimi normaalisti niin en nähny tarpeelliseksi niitä päivitellä, mutta huomasin että Integra oli liian hiljainen joten tilasin 2,5" BuddyClub ProSpec3 putkiston
Mukavan matala murina lähtee tyhjäkäynnillä ja kierroksillakaan ei oo mikään fart-can.
Putkistohan on tarkoitettu EU-mallin Integraan jossa on pitempi katalysaattori, mutta kaveri hitsas tuommosen välikappaleen
Joka kerkes olla varmaan pari viikkoa paikoillaan, kun vaihoin sen SRS:n säädettävään katalysaattoriin
Nyt kun putkisto oli päivitetty niin pitihän se sitten imupuoltakin "parantaa" ja tilasin Tegiwalta whale dickin
Samalla purin resonaattori kotelon tuolta puskurin takaa.
Koska paino rajoituksista johtuen, Integra rekisteröitiin 2-paikkaseksi ja piti takapenkit purkaa, joten piti tuota tyhjyyttä jollain tapaa täyttää niin tuli asennettua Tegiwan X-brace.
En tiiä oliko tuosta mitään käytännön hyötyä, mutta toi se vähän ilmettä sisustaan.
Syksyllä lähdin sitten ese:n kaa Botniaringille Radalle.comin ratapäiville joten hommasin laajakaista lambdan vakion rinnalle, lähinnä että sai seurattua seosta
Tällä kertaa rata-ajo oli paljon luontevampaa ja rauhallisempaa niin jarrutkin kesti melko hyvin mukana.
Keväällä 2017 saapui Hondata S300 P28-eculla ja PLX laajakaistan siirsin vakio lambdan paikalle
Tegiwalta tuli tilattua mittariteline kellon paikalle (luultavasti PLX öljynpaine mittari tulossa tohon kaveriksi)
Koska taas oltiin lähdössä Radalle.comin ratapäiville Botniaringille niin päivitin etujarrulevyt StopTechin uritettuihin ja nesteet vaihdoin RBF600:een
Käytin vanhoja jarrupaloja kun niissä oli silmämääräisesti vielä puolet pintaa jäljellä ja jarruvoima kasvoi ihan hyvin. En muista montako kierrosta kerkesin ajamaan, mutta palat siellä kului loppuun (piti samoilla paloilla ajaa 400km kotia )
Tilalle tuli sitten EBC Yellowstuffit, näillä jarruvoima parani jo ihan tuntuvasti
Loppukesästä sitten vihdoin ja viimein saapui uudet alatukivarret taakse
Alunperin piti tilata Function7:n tukivarret mutta niitä ei enään saanut, niin tilasin sit nämä Password:JDM pillowball tukivarret.
Aiemmin keväällä tuli tilattua BC Racing BR Track alusta ja sen asennus odotti näitä tukivarsia.
Syksyllä tuli osallistuttua ensimmäistä kertaa TimeAttack-kisoihin ja pääsi kokeilemaan uutta alustaa Kemoran radalla
Kerran siellä tuli spinnattua, kun mutkassa (turn2) lähti perä alta, en silloin ollut ihan varma johtuiko liukkaasta radasta vai alustasta, mutta en antanu sen häiritä ja ratakin sitten rupes kuivumaan niin autokin pysyi suorassa.
Radalla ajaessani on tullut huomattua että penkissä pääsee heilumaan liikaa joten korjasin asian asentamalla Takatan 4-piste vyöt harness barilla
Peräpäätä yritin vakauttaa asentamalla säädettävät koiranluut, vakiot oli melko jyrkässä kulmassa
Samalla tuli laitettua short shifteri paikoilleen uretaanipuslilla
Loppu syksystä oli sitten viimeinen Radalle.comin ratapäivä Ahvenistolla jota ajettiin väärään suuntaan.
Siellä sit pääs käymään vähän hassusti
Kuva: Mölsä Pictures
Perä lähti irti ja yritin sitä pari kertaa korjata mutta lopulta pyörähdys ja perä eellä tuohon valliin. Tässä oli paljon onnea matkassa, isoimmat vahingot tuli etupuskuriin ja pakoputken ulostulo otti vähä uutta muotoa.
Auto hinattiin tuosta varikolle jossa sitten tarkasteltiin vahingot ja yritettiin poistaa isoimmat hiekat ja heinät. Koska silmämääräisesti kaikki näytti ehjältä ja kokeilemalla ei tuntunu mitään välyksiä niin laitoin puskurin nippareilla kiinni ja kävin sitten vielä ajamassa pari kierrosta radalla ihan vaan testi mielessä. Tässä vaiheessa olin melko varma että vika on jossain tuolla alustassa (tai sitten se vika on vaan kuskissa )
Ahvenistolta tuli auto sitten ajettua suoraan talliin odottamaan seuraavaa vuotta.
Alku keväästä 2018 tuli muutettua tilavempaan talliin ja aloitin alustan purkamisen
Kun alustasta oli kaikki irti niin näin helpommaksi päivittää kerralla koko setupin
Energy Suspensionin uretaanipuslat
Hardracen vakaajapuslat sekä pillowball camber kit taakse
Skunk2:n camber ylätukivarsi eteen
BuddyClubin pidennetyt alapallot
Ferodon DS2500 jarrupalat joka kulmaan
Spoonin rigid collar kit tuli samalla laitettua
Mtecin uritetut ja koverretut jarrulevyt piti tulla joka nurkkaan, mutta etulevyt osottautui kieroiksi niin eteen jätin vanhat StopTechin levyt ja taakse laitoin Mtecin levyt
Etujarrusatulat päivittyi Spoonin nelimäntäisiin
Tässä vielä jonkunlaiset kuvat alustan kokonaisuudesta
Etu
Taka
Edessä on Hardracen käännetyt pillowball raidetangon päät ja takana Hardracen pillowball aurausvarret
Vanteiksi valikoitui Rota Grid 16x7 et40 ja renkaiksi Yokohama Advan Neova AD08R 215/45R16
Vanteet luultavammin tulevat talven aikana vaihtumaan johonkin laadukkaampiin
Integra kun oli saatu takaisin pyörilleen ja katsastettua niin seuraava operaatio olikin turvakaarien asennus
Kaaret on valmistanu Safety Devices ja nämä tuli tilattua Tegiwan kautta
Tavoitteena oli saada auto ajokuntoon jo tämän vuoden Botniaringin kisaan joka oli kesäkuun alussa, mutta noitten alustan osien toimitus viivästyi joten seuraava tavoite oli Ahveniston kisa heinäkuun alussa, mutta sekin meni ohi kun nelipyöräsuuntauksen aikani peruuntui joten Motoparkkiin lähdettiin ja sieltä kotiin tuomiseksi tuli North European TimeAttack 1. sija Club alle 3.0l sarjassa, tosin eipä siinä ollut minun lisäksi kuin yksi kuski kyseisessä sarjassa
Nyt Integra tuntui erittäin miellyttävältä, kun siihen tottui kaikkien päivitysten jälkeen ja peräkin tuntuisi pysyvän ruodussa.
Siinäpä olisi "lyhyt" tarina autostani, lisää tulossa...
Honda Integra TypeR DC2 JDM 98-spec
Honda Integra TypeR DC2 JDM 98-spec
Honda Integra Type R DC2 JDM
IG: @latukka_2
IG: @latukka_2
Re: Honda Integra TypeR DC2 JDM 98-spec
Hienoa tekemistä! (Y) tykkään. (Vaikka yleensä keksin paljon valitettavaa Honda projekteista.)
Sitten kysymyksiin:
Onko tämmösessä lukko jo vakiona?
Onko tekniikka meinattiin kutitella?
Sitten kysymyksiin:
Onko tämmösessä lukko jo vakiona?
Onko tekniikka meinattiin kutitella?
Re: Honda Integra TypeR DC2 JDM 98-spec
On, kuten kaikissa JDM Type-R:ssä malliin katsomatta.
Vaikka Honda on yleensäkkin tehnyt hyvää työtä sporttisempien mallien välityksiä speksatessa, niin spec ’98:n lyhyempi perävälitys virkistää hyvin menoa. Vielä kun päivittää EDM EK4:n tai USDM EM1:n nelosen ja lyhyen vitosen niin siinä on OE-osilla kasattu tiheäportainen aski, jolla vielä kuitenkin ajaa maantie/motarisiirtymät.
Re: Honda Integra TypeR DC2 JDM 98-spec
Kiitos!
Tekniikka on vielä vakio pois lukien nuo putkivirit, uus imusarja ja isompi kaasuläppä ois tarkoitus asentaa tälle vuotta vielä
Tarinasta oon kokonaan unohtanu, että Integra käytettiin dynossa säätämässä ennen viime vuotista Kemoran kisaa.
Ulos saatiin 205bhp
Jep, tässä vielä nuo 98-specin välitykset.Kaze wrote: ↑29. Jul 2018 09:04On, kuten kaikissa JDM Type-R:ssä malliin katsomatta.
Vaikka Honda on yleensäkkin tehnyt hyvää työtä sporttisempien mallien välityksiä speksatessa, niin spec ’98:n lyhyempi perävälitys virkistää hyvin menoa. Vielä kun päivittää EDM EK4:n tai USDM EM1:n nelosen ja lyhyen vitosen niin siinä on OE-osilla kasattu tiheäportainen aski, jolla vielä kuitenkin ajaa maantie/motarisiirtymät.
1st. 3.230
2nd. 2.105
3rd. 1.458
4th. 1.034
5th. 0.787
Reverse 3.000
Final Drive 4.785
Erona 96-specciin on 4. (1.107) ja 5. (0.848) välitykset sekä perävälitys (4.4)
Honda Integra Type R DC2 JDM
IG: @latukka_2
IG: @latukka_2
Re: Honda Integra TypeR DC2 JDM 98-spec
Joo, ja tosiaan nuo spec ’96:n välitykset on identtiset EG6/9, EK9 ja JDM EK4:n kanssa. Omaan speksailin vaihteistoa tehdessä tuota 4.785:sta muodollisesti pidemmän perävälityksen ja pidemmän ykkösen (kokonaisvälitys sama kuin 3.230 & 4.4). Ja tosi tyytyväinen ollut, kaikki vaihteet rehellisiä ajovaihteita muttei liian sprintti-henkinen. Siirtymät hoituu norminopeuksilla 4500-5500rpm haarukassa.
Kaze Garage spec:
1st. 3.07
2nd. 2.105
3rd. 1.458
4th. 1.107
5th. 0.875
R 3.000
FD 4.71
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 17 guests