Page 1 of 1

Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Posted: 13. Aug 2019 11:02
by JaKrPa
2018 Syksyllä tuli ostettua 1988 vuosimallin turbo bluebird naapuritallin pihasta, Autossa mittarissa 315tkm ja ollut viimeksi tieliikenteen seassa vuonna 2009-2010.
Autosta on ruosteet poisteltu kuluneen vuoden aikana, vielä muutama pikku paikka käydä läpi sekä ovet fiksata.
Image

Tässä vaiheesssa ollaan menossa tällä hetkellä.
Image
Image
Image
Image
Image

Tekniikkan läpi käynti uusilla osilla ja CA18DET männät ja kanget sisään. Bensapuoli paranneltu walbro 255, malpassi ja CA18DET suuttimet.

Moottorinohjaukeksi tilasin Speeduinon tarkotus olisi testata saako sillä toimimaan jos ei niin löytyy z-powerin lastulla oleva ECU mutta ei taida täällä pohjosessa (P-pohjanmaa/Lappi) olla ketään jolla on Eprom/Eeprom säätövehkeet(?)

Alustaan uudet puslat, helat ja hilut sekä teetän toisille tolpille säädettävän alustan jossakin vaiheessa elämää.

Koriin löytyy Fohan korisarja auto olisi tarkoitus itasha tyyliin. pohjaväriksi olen miettinyt korisarjaa keltaiseksi ja koria mintunvihreäksi.

Kyseinen auto on ensimmäinen projekti auto jota rakentelen näin(kin) perusteellisesti. Joten palaute on tervetullutta ja vinkit ja vinkkelit. Varmasti tulen kyselemään mikkihiiri tason kyssäreitäkin.

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Posted: 14. Aug 2019 08:35
by Tuopponen
Mielenkiintoinen valinta tuo Speeduino moottorinohjaukseksi. Siitä ei vielä taida suomessa olla kauheesti kokemuksia.
Matala kynnys toki lähteä kokeilemaan, koska se on melko huokeen hintainen ja ohjelmointi mun ymmärtääkseni tapahtuu MS Tuner studiolla.
Kirjoittele vaan tosta kokemuksia yms. tänne, kunhan saat auton siihen malliin. :)

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Posted: 14. Aug 2019 10:35
by JaKrPa
Tuopponen wrote:
14. Aug 2019 08:35
Mielenkiintoinen valinta tuo Speeduino moottorinohjaukseksi. Siitä ei vielä taida suomessa olla kauheesti kokemuksia.
Matala kynnys toki lähteä kokeilemaan, koska se on melko huokeen hintainen ja ohjelmointi mun ymmärtääkseni tapahtuu MS Tuner studiolla.
Kirjoittele vaan tosta kokemuksia yms. tänne, kunhan saat auton siihen malliin. :)
Väitän että Pazi88 on speeduino pioneeri Suomessa tällä hetkellä, videoita löytyy häneltä youtubesta. Hinta vaikutti aika paljon hankintaan, pidän vanhat sähköt paikallaan että jos homma ei alakkaan skulaamaan niin laitan vanhal ecul ja käytän säädätyksessä haluamallani kokoonpanolla.

Tänään toi dhl tiivistesarjan moottoriin pääsis sen lyömään nippuun, jonka jälkeen takasin korin kimppuun. Jossaki vaiheessa pitäs vanha moottori nostaa pois keulilta nii sais vähän konehuonettaki siistittyä ja varmaan pitää johdotuksetkin purkaa ja tehdä kaikki uudestaan ku ei miellytä omaa silmää.

Tarkat pläänit oli et mitä teen missäki vaiheessa Kori-Alusta-Moottori-Sähköt-Jarrut jne... mutta sitä loppujen lopuksi meni vähä motivaatio koko touhuun ja aloin vähä sooloileen ton järjestyksen kanssa noooo tärkeintä tekemisen meininki.

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Posted: 14. Aug 2019 12:10
by Tuopponen
Noniin, onhan se hyvä olla pieni plääni kuinka projektin kans etenee, ettei leviä homma käsiin ja motivaatio katoa.
Millainen sytytysjärjestelmä tässä on? Onko se millään tasolla säädettävissä vai vaihdatko suoraan jotku nissanin tai VAGin puolat sinne?
Vaatii toki triggeripyörän ja sen konffauksen eculle, mutta olisi luultavasti kelpo päivitys tälläseen vanhempaan mottiin. ;)

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Posted: 14. Aug 2019 17:41
by JaKrPa
Tuopponen wrote:
14. Aug 2019 12:10
Noniin, onhan se hyvä olla pieni plääni kuinka projektin kans etenee, ettei leviä homma käsiin ja motivaatio katoa.
Millainen sytytysjärjestelmä tässä on? Onko se millään tasolla säädettävissä vai vaihdatko suoraan jotku nissanin tai VAGin puolat sinne?
Vaatii toki triggeripyörän ja sen konffauksen eculle, mutta olisi luultavasti kelpo päivitys tälläseen vanhempaan mottiin. ;)
Vakio sytytysjärjestelmä virranjakajal jossa cas sisään rakennettu. Saman tyyppinen ku turbo cherryn virranjakaja, CA18ET ja E15ET oma CAS toimii megasquirtin kanssa ainakin

"Nissan optical CAS/CPS unit can be used to trigger MegaSquirt ECU for electronic spark control of coil packs. MegaSquirt II with the latest firmware download can use the stock Nissan trigger wheels, while other brands of ECU generally require a swap to a special low resolution trigger wheel.,"

Varmaa VAG hukkakipinäpuolan täräytän tohon paikallee kunhan keksin ton triggeröinnin. :lol:

Raspberryn värkkään samalla autoon kunhan ajankohtaista, nii ei tarvi erillistä läppäriä hommata, siinä oma haasteensa taas näytön sijoittamisen ja kotelon tekemise kanssa.

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Posted: 15. Aug 2019 07:01
by Tuopponen
JaKrPa wrote:
14. Aug 2019 17:41
Vakio sytytysjärjestelmä virranjakajal jossa cas sisään rakennettu. Saman tyyppinen ku turbo cherryn virranjakaja, CA18ET ja E15ET oma CAS toimii megasquirtin kanssa ainakin

Varmaa VAG hukkakipinäpuolan täräytän tohon paikallee kunhan keksin ton triggeröinnin. :lol:

Raspberryn värkkään samalla autoon kunhan ajankohtaista, nii ei tarvi erillistä läppäriä hommata, siinä oma haasteensa taas näytön sijoittamisen ja kotelon tekemise kanssa.
Noniin taitaa toi hukkakipinä olla kohtuullisen simppeli väkertää tohon, kun ilmeisesti sitten toimii tolla nissanin CAS triggerillä. Eikä tälläsen buildin kanssa varmaan tuosta hukkakipinästä teho ihan heti lopu.
Mietin vaan COP-systeemiä tähän, mutta se tosiaan varmaan vaatisi sen erilaisen triggeröinnin ja vähän enemmän väsäilyä. :geek:

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Posted: 15. Aug 2019 10:04
by JaKrPa
Tuopponen wrote:
15. Aug 2019 07:01
JaKrPa wrote:
14. Aug 2019 17:41
Vakio sytytysjärjestelmä virranjakajal jossa cas sisään rakennettu. Saman tyyppinen ku turbo cherryn virranjakaja, CA18ET ja E15ET oma CAS toimii megasquirtin kanssa ainakin

Varmaa VAG hukkakipinäpuolan täräytän tohon paikallee kunhan keksin ton triggeröinnin. :lol:

Raspberryn värkkään samalla autoon kunhan ajankohtaista, nii ei tarvi erillistä läppäriä hommata, siinä oma haasteensa taas näytön sijoittamisen ja kotelon tekemise kanssa.
Noniin taitaa toi hukkakipinä olla kohtuullisen simppeli väkertää tohon, kun ilmeisesti sitten toimii tolla nissanin CAS triggerillä. Eikä tälläsen buildin kanssa varmaan tuosta hukkakipinästä teho ihan heti lopu.
Mietin vaan COP-sysyteemiä tähän, mutta se tosiaan varmaan vaatisi sen erilaisen triggeröinnin ja vähän enemmän väsäilyä. :geek:
Ahdas rako ois saada COP puolat paikalleen eikä välttämättä korkeuden puolesta mahtuisi edes ottais bensakiskoon kiinni, tuo imusarjan puoli on juntattu nimittäin ahtaaksi.


Tässä huono esimerkki kuva.
Image

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Posted: 15. Aug 2019 19:51
by Kaze
Tuopponen wrote:
15. Aug 2019 07:01
Noniin taitaa toi hukkakipinä olla kohtuullisen simppeli väkertää tohon, kun ilmeisesti sitten toimii tolla nissanin CAS triggerillä. Eikä tälläsen buildin kanssa varmaan tuosta hukkakipinästä teho ihan heti lopu.
Mietin vaan COP-systeemiä tähän, mutta se tosiaan varmaan vaatisi sen erilaisen triggeröinnin ja vähän enemmän väsäilyä. :geek:
Ei se juuri poikkea muuten kuin että sekventaalinen ohjaus vaatii ykk- ja pyörintänopeustiedon lisäksi sylinteritunnistuksen, esim. nokan asemasta, jotta voidaan laskea missä vaiheessa työkiertoa mennään 0-720 asteen välillä.

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Posted: 15. Aug 2019 19:54
by Kaze
JaKrPa wrote:
15. Aug 2019 10:04
Ahdas rako ois saada COP puolat paikalleen eikä välttämättä korkeuden puolesta mahtuisi edes ottais bensakiskoon kiinni, tuo imusarjan puoli on juntattu nimittäin ahtaaksi.
COP voi olla tosiaan hankala, mut sylinterikohtaisen suorasytkän pystyy kuitenki toteuttaa esim. Boschin Motorsport tmv. puolilla lyhyen sytytysjohdon kanssa, samalla tavalla kuten hukkakipinäpuolalla.

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Posted: 22. Aug 2019 17:23
by JaKrPa
Kaze wrote:
15. Aug 2019 19:54
JaKrPa wrote:
15. Aug 2019 10:04
Ahdas rako ois saada COP puolat paikalleen eikä välttämättä korkeuden puolesta mahtuisi edes ottais bensakiskoon kiinni, tuo imusarjan puoli on juntattu nimittäin ahtaaksi.
COP voi olla tosiaan hankala, mut sylinterikohtaisen suorasytkän pystyy kuitenki toteuttaa esim. Boschin Motorsport tmv. puolilla lyhyen sytytysjohdon kanssa, samalla tavalla kuten hukkakipinäpuolalla.
Täytyy tutkia tätä vaihtoehtoa myös.

Ajankuluksi entrasin öljyjalan vähä fiksumman näköseksi ku oli niin rytönen, vielä jos vähän kiillottelis nii se ois sitte iha hyvä. Eihän tämä kyllä tule näkymään edes tuolta konehuoneesta..
Image
Image

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Posted: 28. Aug 2019 09:36
by JaKrPa
Moottoriohjain tuli, kävin eilen työpaikalla tinailemassa kasaan.
Image

CA20E imusarjakin tuli, kiitokset Vanhaselle jonku verran saanu metsästellä kyseistä artikkelia.
Tuli iha fiksu ku putsasi ja maalasi.
Image

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Posted: 29. Aug 2019 20:33
by JaKrPa
Raspberry pi3+ + speeduino comboon tuli 10.1" näyttökin tänään, kaippa mää sen tohon aurinkolippaan modailen, joutuu runkoa muokkaamaan ku ei iha suoraan mahtunu :cry:

Image

Re: Jannen Nissan Bluebird T12 projekti.

Posted: 16. Sep 2019 19:25
by JaKrPa
Eipä oo mittää järkevää tullu tehtyä viime aikoina mutta etiä ja välillä taakke päi kummihi.., moottori odotellut runkolaakereita jotka saapuivat pari päivää sitten, päätin tilata OEM runkolaakerit, hyllyssä olevat oliki 0.25 ylikoon. :D

Image
Image
Image


Imusarjaaki sotkin tökerösti pensselimaalilla, noo eipä tästä näyttelytason vehjettä saa tekemälläkään :lol:
Image


Purkuun tuli hankittua Sedan T12 josta sain ehjät ovet ja arkistoidaan tämä tieto tännekkin, eli sedanin ovet käyvät hatchbacki koriin ja vice versa. :lol: älkää hätäilkö komiat ebay kaaret väistyvät ja tilalle tulee FOHAN korisarja jossa on kaaripalatkin. :P
Image
Image