Toyota Altezza 3S-GE Turbo
Posted: 08. Jan 2021 02:12
Ajattelin huvin vuoksi kirjoitella tänne tuosta omasta turbo beamsistä.
Eli auto on vuoden 1998 Toyota Altezza, jossa 2.0 litran 4-syl moottori ja 6 vaihteinen manuaali aski. Hommasin sen 2018 Japanista tuontifirman kautta ja kerkesin sillä huikeat 2 kukautta ajella kunnes ajoin kyljen rutulle. Juuri sopivasti sattui tarjolle tulemaan altezzan rullaava kori, josta otettiin osat mitä tarvittiin ja vaihdoin jäljelle jäävän osan Work CR vanne sarjaan. Auto saatiin jotenkin kasaan ja ajelin sillä kesän ja osan talvesta.
Sitten 2020 tuli kova hinku laittaa turbo beamsin kylkeen. Samalla tuli sitten BN Sport kopio puskuri ja helmat sekä 326 power kopio siipi hommattua. Turbotukseen valitut osat ovat kaikki hinnat alkaen mallia ja vieläkin on tekemistä että saadaan tuosta mieleinen setti kadulle ja driftingiin.
Tässä tärkeimmät turbotukseen liittyvä listattuna:
Logstyle pakosarja (Kiina)
Maxpeedingrods T3/T4 V-pannallinen turbo
Maxpeedingrods pieni välijäähy ja 2,5" putket
Turbosmart kopio 38mm hukkaportti
Microsquirt V3.0
Polttoaineen paluu linja ja paineensäädin
600cc suuttimet
Walbro GSS342 pumppu
Gen3 3S-GTE kanget (pieni pää koneistettuna sopimaan vakio mäntään)
APEXin 1.8mm kansipahvi
Uudet laakerit ja männänrenkaat
3" putkisto
AEM Laajakaista anturi ja mittari
Öljynlämpö, -paine ja ahtopaine mittarit
Lisäksi autossa on alustana maxpeedingrods (ei enää ikinä), kääntyvyys palikat ja GS300 raidetangonpäät.
Auto kävi nyt lokakuussa säädössä ja teholukemaksi saatiin 291bhp/294Nm @ 0,48bar. Säätö meni todella nopeasti, kun oli itse saanut jotain pohjia tehtyä ja autohan ajettiin yli 300km penkkiin, jos nyt saa hieman itseään kehua.
Seuraavaksi suunnitelmissa on vaihtaa kaasuläppä muokatusta vakiosta johonkin universaaliin kokonaan mekaaniseen läppään, kun ei kestävän toimivan tuo muokattu. Täytyy hommata vakio alustan komponentteja katsastusta varten ja tietenkin muutoskatsastaa auto turbolle. Uusi alusta maxpeedingin tilalle, joka oli melkein ajokelvoton alusta asti ja teipata auto kokonaan.
Eli auto on vuoden 1998 Toyota Altezza, jossa 2.0 litran 4-syl moottori ja 6 vaihteinen manuaali aski. Hommasin sen 2018 Japanista tuontifirman kautta ja kerkesin sillä huikeat 2 kukautta ajella kunnes ajoin kyljen rutulle. Juuri sopivasti sattui tarjolle tulemaan altezzan rullaava kori, josta otettiin osat mitä tarvittiin ja vaihdoin jäljelle jäävän osan Work CR vanne sarjaan. Auto saatiin jotenkin kasaan ja ajelin sillä kesän ja osan talvesta.
Sitten 2020 tuli kova hinku laittaa turbo beamsin kylkeen. Samalla tuli sitten BN Sport kopio puskuri ja helmat sekä 326 power kopio siipi hommattua. Turbotukseen valitut osat ovat kaikki hinnat alkaen mallia ja vieläkin on tekemistä että saadaan tuosta mieleinen setti kadulle ja driftingiin.
Tässä tärkeimmät turbotukseen liittyvä listattuna:
Logstyle pakosarja (Kiina)
Maxpeedingrods T3/T4 V-pannallinen turbo
Maxpeedingrods pieni välijäähy ja 2,5" putket
Turbosmart kopio 38mm hukkaportti
Microsquirt V3.0
Polttoaineen paluu linja ja paineensäädin
600cc suuttimet
Walbro GSS342 pumppu
Gen3 3S-GTE kanget (pieni pää koneistettuna sopimaan vakio mäntään)
APEXin 1.8mm kansipahvi
Uudet laakerit ja männänrenkaat
3" putkisto
AEM Laajakaista anturi ja mittari
Öljynlämpö, -paine ja ahtopaine mittarit
Lisäksi autossa on alustana maxpeedingrods (ei enää ikinä), kääntyvyys palikat ja GS300 raidetangonpäät.
Auto kävi nyt lokakuussa säädössä ja teholukemaksi saatiin 291bhp/294Nm @ 0,48bar. Säätö meni todella nopeasti, kun oli itse saanut jotain pohjia tehtyä ja autohan ajettiin yli 300km penkkiin, jos nyt saa hieman itseään kehua.
Seuraavaksi suunnitelmissa on vaihtaa kaasuläppä muokatusta vakiosta johonkin universaaliin kokonaan mekaaniseen läppään, kun ei kestävän toimivan tuo muokattu. Täytyy hommata vakio alustan komponentteja katsastusta varten ja tietenkin muutoskatsastaa auto turbolle. Uusi alusta maxpeedingin tilalle, joka oli melkein ajokelvoton alusta asti ja teipata auto kokonaan.