vertsiin Mitsut
vertsiin Mitsut
jepou, pannaa pientä tarinaa. minulla toimii talvi menopelinä tuollainen 91 vuoden civic. joka tuli hommattua viime vuonna kun lumi alkoi tulla maahan ja colt piti laittaa talviunille, kesä autona siis on mitsu colt -83 http://www.minunauto.com/auto/24439. no voihan siitäkin jotain juttuu heittää... . No siihen civikkiin, tuli kipinä alkaa siistimää sitä. no katsotaan mitä sille tulevaisuu tuo, nyt ainakin maalaan sen yli näin ensi töiksi. voihan se olla että se lähtee ihan lapasesta.
lähtö kohta
lähtö kohta
Last edited by vertsii on 07. Oct 2012 15:54, edited 1 time in total.
mitsu colt -83 1.6 turbo kesä harraste
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
Re: Civic -91 talviauton "siistimistä"
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Civic -91 talviauton "siistimistä"
jotain räpistelty kyllä taas muistu mieleen kuinka hidasta ja ahdasta tuo pohjien teko on omassa tallissa.
mitsu colt -83 1.6 turbo kesä harraste
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
Re: Civic -91 talviauton "siistimistä"
Hyvältä näyttää jos lähtee noin lapasesta:D
Nissan, Designed to improve your performance.
Re: Civic -91 talviauton "siistimistä"
nonii hondassa alkas oleen pohjat tehty,puskureita lukuun ottamatta kun on tarkoitus jonkin moista lippaa niihin laittaa. katsotaa nyt milloin saa aikaiseksi käytyä heittään värit pääle. ja vielä mietin tuota väriä oisko se valkoinen vai joku muu.?
tuli vielä hommattua pari kappaletta venäjän bemariakin tuohon tontille. ettei tekeminen pääsis loppuun
katsotaan mikä menee hondan jälkeen talliin kun on tarkoitus ruveta tuo mitsukin laittaan muttereiksi. kun kesä akaa loppumaan.
tuli vielä hommattua pari kappaletta venäjän bemariakin tuohon tontille. ettei tekeminen pääsis loppuun
katsotaan mikä menee hondan jälkeen talliin kun on tarkoitus ruveta tuo mitsukin laittaan muttereiksi. kun kesä akaa loppumaan.
mitsu colt -83 1.6 turbo kesä harraste
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
Re: Civic -91 talviauton "siistimistä"
Laita joku kliini vaan. Mitä Mitsulle oli tarkoitus talvella tehdä?vertsii wrote:nonii hondassa alkas oleen pohjat tehty,puskureita lukuun ottamatta kun on tarkoitus jonkin moista lippaa niihin laittaa. katsotaa nyt milloin saa aikaiseksi käytyä heittään värit pääle. ja vielä mietin tuota väriä oisko se valkoinen vai joku muu.?
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Civic -91 talviauton "siistimistä"
no haaveessa olis että sais laitettua "oikean" turbon. ja tämän imu turbo hässäkän viduun. ja sen myötä pientä tehon lisäystä toden näköisesti väri tulee vaihtuun niin kone tilassa kuin ulko puolellakinMitä Mitsulle oli tarkoitus talvella tehdä?
mitsu colt -83 1.6 turbo kesä harraste
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
Re: Civic -91 talviauton "siistimistä"
mitsu colt -83 1.6 turbo kesä harraste
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
vertsiin mitsut
no nii honda tuli myytyä, pitihän se myydä kun maksoi mitä pyysin . talvi autoksi tuli hommattua tuolainen perus 91vuoden lancer.
sitten tuli ostettua projektiksi tuollanen a15 korinen colt vm-80 1,2 litran voiman pesällä.
colt on ollut viimmeksi 2004 muistaakseni liikenteessä ja pari viimeistä vuotta jollain pojalla pelto autona.
colt ois tarkoitus käydä täysin läpi niin korin kuin koneenkin puolelta. auto ei toden näköisesti pysy aivan orkkisena mutta sen verran hillitysti tehdään muutoksia että coltin saa vielä joskus alku peräisee kuosiin, museo rekisteröimistä silmällä pitäen.
löytyy poppi vehkeet
nahka penkit ja kaikki.
sen verran olen aloitanut että oo saanu konee ja sisustan pois. ei ole vielä löytynyt vasta kun yksi laho reikä no kun pääsee autoa alta päin tutkiin niin voihan niitä pari lisää löytyä.
sitten tuli ostettua projektiksi tuollanen a15 korinen colt vm-80 1,2 litran voiman pesällä.
colt on ollut viimmeksi 2004 muistaakseni liikenteessä ja pari viimeistä vuotta jollain pojalla pelto autona.
colt ois tarkoitus käydä täysin läpi niin korin kuin koneenkin puolelta. auto ei toden näköisesti pysy aivan orkkisena mutta sen verran hillitysti tehdään muutoksia että coltin saa vielä joskus alku peräisee kuosiin, museo rekisteröimistä silmällä pitäen.
löytyy poppi vehkeet
nahka penkit ja kaikki.
sen verran olen aloitanut että oo saanu konee ja sisustan pois. ei ole vielä löytynyt vasta kun yksi laho reikä no kun pääsee autoa alta päin tutkiin niin voihan niitä pari lisää löytyä.
mitsu colt -83 1.6 turbo kesä harraste
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
Re: vertsiin Mitsut
Millaista hillittyä laittoa meinasit laittaa colttiin?
Nissan, Designed to improve your performance.
Re: vertsiin Mitsut
Tenppa wrote:Millaista hillittyä laittoa meinasit laittaa colttiin?
vannetta, reilu madallus ja sitä rataa. ei mitään suurta kun on jo tuo toinen colt mihin, on tehty ja tullaan tekemään ne "isot"rakentelut.
mitsu colt -83 1.6 turbo kesä harraste
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
Re: vertsiin Mitsut
^ Etkö sie voisi vertsi siitäkin kertoilla vähän tänne? Ja vaikka lisää näistä tulevista "rakenteluista"?
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: vertsiin Mitsut
no niinpä voisinkin. mutta kerrotaan coltista ojala iljan sanoin (gti-magazine)
kyse on siis tästä coltista
Jos sanonta ”rakkaalla lapsella on monta nimeä” pitää kutinsa, on Mitsubishi Colt ainakin kohtuullisen pidetty automalli. Euroopassa Colt-nimellä kulkenut auto oli kotimaassaan Japanissa Mitsubishi Mirage ja Jenkeissä Dodge Colt ja Plymouth Champ. Etuvetoisen ja viistoperäisellä korilla varustetun Coltin ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1978 ja sitä myytiin vuoteen 1983 (Colt-nimellä tosin oli Japanissa tehty autoja takavetoisia autoja jo 60-luvulta lähtien).
Vuonna 1982 Colt sai malliston huipulle 1,4-litraisella turbomoottorilla varustetun version. 105-hevosvoimainen teki pikkuisesta Coltista jo ihan sporttisen vehkeen, eikä Mitsubishi jättänyt käyttämättä asiaa hyödykseen mainonnassa.
Tuollaisen turbo Coltin hankki itselleen Markku ”Vertsi” Kukkonen alta parikymppisenä kloppina 1990-luvun loppupuolella.
– En minä siinä vaiheessa tajunnut kuinka harvinaisesta kamppeesta oli kyse tuollaisen alkuperäisen turbon suhteen.
Kun nuoren miehen innostus autoon hiipui, se jäi isäukon nurkkiin mätänemään. Vuosien kuluessa ja ymmärryksen kasvaessa Vertsi alkoi miettiä, että kyllä sellainen Colt voisikin olla ihan omistamisen arvoinen laite.
– Viimeinen niitti oli, kun hommasimme talon, jossa oli oma talli. Silloin päätin, että Colt pitää saada ajoon.
Vertsi lähti toiveikkaana katsomaan saisiko isän luokse unohtuneen auton vielä pelastettua. Laihoin tuloksin.
– Se osoittautui niin lahoksi, ettei siitä saanut enää edes varaosia.
Alkoi pitkä ja totinen Coltin metsästys, johon hupeni melkoinen tovi. Lopulta sopiva yksilö löytyi Keminmaasta syksyllä 2009.
– Auto oli aivan alkuperäisessä kunnossa – ja hyvässä sellaisessa – mutta vain 1,2-litraisella vaparikoneella varustettu. Kilometrejä mittarissa olin noin 80 000.
Tarkempi tutustuminen autoon paljasti, että käsiin oli osunut melkoinen helmi. Peltipinnatkin olivat virheettömässä kunnossa, eikä mistään löytynyt paikkauksia – saati sitten tarvetta hitsihommille. Vertsi ajoi auton talliinsa ja alkoi tehdä Coltista mieleistään.
VÄLIOTSIKKO:
Isoa tekniikkaa
Aluksi Vertsi suunnitteli siirtävänsä vanhan Coltinsa turbotekniikan uuden autonsa keulille, mutta tarkempi tutustuminen moottoriin paljasti, ettei sitä enää saisi kukkumaan. Katseet oli siis suunnattava sopivaan elintenluovuttajaan.
– Nettivaraosasta äkkäsin myynnissä olevan vuosimallin 1983 Mitsubishi Cordian tekniikkapaketin, joka piti sisällään 1,6-litraisen turbomoottorin ja vaihteiston.
Cordia saattaa olla ainakin nuoremmalle polvelle hiukan tuntemattomampi automalli. Kyseessä on vuosina 1982–1990 valmistettu coupe-korinen etuvetoauto, jossa ehdittiin käyttää kahtakin eri turbomoottoria. Vertsin ostamassa 4G32T-moottorissa on tehoa vakiona 115 heppaa ja maksimivääntöä 170 newtonmetriä.
Kotitallilla Vertsi totesi ostamansa osat niin hyväkuntoisiksi, että päätti niille riittävän pelkän ulkopuolisen siistimisen.
– Myyjä kertoi moottorilla ajetun 60 000 kilometriä, ja kun se vaikutti olevan kaikin puolin kunnossa, en käyttänyt konetta edes auki. Hyvin se on pelannutkin.
Cordian moottoria tutkittaessa näytti siltä, että kaikki koneenkorvakkeetkin sattuvat sopimaan yksiin Coltin vastaavien kanssa. Luvassa oli siis simppeli asennus. Coltin 1,2-litrainen pata nostettiin pois keulalta ja Vertsi alkoi asentaa tilalle uutta turbomottia.
– Olin jo laskemassa konetta moottoritilaan, kun kaverini alkoi huutaa, että ei se mahdu. Siinä kohtaa kaivoin ensimmäisen kerran rullamitan esiin ja totesin, että Cordian moottori onkin yhdeksän senttiä leveämpi kuin Coltin.
Moottori nostettiin takaisin hallin lattialle, ja Vertsi alkoi hitsailla korvakkeita uusiksi. Moottorikin saatiin lopulta sopimaan paikalleen, vaikka ylimääräistä tilaa ei juuri jäänyt.
– Aika kapeakäsinen kaveri saa olla, että saa moottorille nyt jotain tehtyä. Sen verran ahdasta konehuoneessa nyt on.
Vertsin mukaan asennusvaiheen suurin ongelma oli saada kaasarin ”alipainehelvetti” toimimaan asiallisesti. Muuten homma oli kuulemma simppeli.
– Mikäs siinä. Hilut ja vitkuttimet vaan paikalleen.
Moottorin mukana tullut Cordian vaihteisto kulkee nimellä Super Shift.
– Se on nelipykäläinen manuaaliaski, joka on varustettu vaihteenpuolittajalla. Se tekee laatikosta käytännössä kahdeksanpykäläisen.
Samanlainen vaihteistoratkaisu oli käytössä myös 1,4-litraisella moottorilla varustetuissa Colteissa. Tavallisen H-kaaviolla varustetun vaihdekepin vieressä autossa on nyt toinen keppi, jolla valitaan vaihteistosta joko ”Power” lyhyemmille välityksille tai ”Economy” pitemmille. Käytännössä kaikkien kahdeksan vaihteen hyödyntäminen vaatisi, että joka toisella vaihdolla liikutetaan samaan aikaan molempia vaihdekeppejä.
– Aika vähän tuolla tulee leikittyä. Arkiajossa mennään yleensä neljän Power-vaihteen voimin ja neloselta heitetään Economylle, ikään kuin vitosvaihteelle. Sopivan hetken tullen vaihteistolla tulee sitten leikittyä.
Koska Coltin teho tuli kasvamaan, piti jarrut päivittää ennen katsastuskonttorille menoa.
– Jarrulevyt, -satulat ja pääsylinterin otin siitä vanhasta Turbo Coltistani. Kävin osat läpi ja herkistelin ne.
Uusi tekniikka on toiminut mainiosti, ja kaikki tehdyt muutokset on merkitty otteeseen.
VÄLIOTSIKKO:
Vanteet leventää
Ulkoisesti Vertsin auto eroaa vakio-Coltista melkoisesti. Kymmenen sentin levitys ja yhtä monen sentin madallus tekevät autosta kohtuullisen menevän näköisen ilmestyksen. Reilua levitys ei kuulemma ollut lainkaan alkuperäisissä suunnitelmissa.
– Kaverini tuli sittne innoissaan kertoman, että nyt tuli käsiin juuri Coltiin sopivat vanteet.
Kun Vertsi näki seitsemän tuumaa leveä Compomotivet, oli ensimmäinen ajatus, että eivät nuo ikinä tule mahtumaan.
– Kokeilin niitä sitten kuitenkin varovasti paikalleen, ja hyviltähän vanteet Coltin alla näyttivät, vaikka tulivat senttitolkulla ulos kaarista. Tuumin siinä kaverilleni, että onhan tässä talvi aikaa. Revitään sitten lokasuojat auki.
Vertsi levitti kaaria pellillä viisi senttiä molemmin puolin. Vanteiden nätti istuvuus varmistettiin laikkaamalla vakiojousista pois reilut pätkät. Konepeltiin Vertsi istutti Turbo Coltin skuupin. Valmis auto sai ylleen Focus ST:n oranssin.
– Seuraavana kesänä sitten tajusin, että ST:n oransseja autoja tulee vastaan ihan turhan usein. Maalasin auton saman tien punaiseksi.
Maalipintaa elävöittävät lakan joukkoon lisätyt kultaiset ja vaaleat hileet.
VÄLIOTSIKKO:
Perstärskyjä
Isän pihaan hapanneen Coltin sisusta oli ihme kyllä säilynyt hyvässä kunnossa. Vertsi pesi ja putsasi sen ja asensi uuteen Coltiin. Töissä – missäs muualla – vastaan tuli kuitenkin pari Momo Corse -kuppipenkkejä.
– Aattelin, että ei tässä mitään. Laitetaan sitten tuollaiset.
Auto on nykyisellä tekniikalla pirteämpi kuin vakio Turbo Colt, johon verrattuna tehoa ja vääntöä on hiukan enemmän. Varttimaili on taittunut aikaan 16,7.
– Onko tämä sitten pirteä? Se riippuu ihan siitä mihin vertaa. Ei tämä nykyautoihin verrattuna mikään raketti ole.
Tuhti madallus tosin kannustaa joka tapauksessa kohtuullisen maltilliseen etenemiseen.
– Takana ei ole tällä hetkellä joustoa juuri yhtään. Isompia monttuja on pakko varoa, muuten lyö helposti perssiille.
Lisähevoset ovat silti haaveissa.
Sellainen juttu oli alku vuodesta 2012 ketarissa ja colt esiteltiin myös tuning.fi ssä loppu vuodesta 2011.
kyse on siis tästä coltista
Jos sanonta ”rakkaalla lapsella on monta nimeä” pitää kutinsa, on Mitsubishi Colt ainakin kohtuullisen pidetty automalli. Euroopassa Colt-nimellä kulkenut auto oli kotimaassaan Japanissa Mitsubishi Mirage ja Jenkeissä Dodge Colt ja Plymouth Champ. Etuvetoisen ja viistoperäisellä korilla varustetun Coltin ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1978 ja sitä myytiin vuoteen 1983 (Colt-nimellä tosin oli Japanissa tehty autoja takavetoisia autoja jo 60-luvulta lähtien).
Vuonna 1982 Colt sai malliston huipulle 1,4-litraisella turbomoottorilla varustetun version. 105-hevosvoimainen teki pikkuisesta Coltista jo ihan sporttisen vehkeen, eikä Mitsubishi jättänyt käyttämättä asiaa hyödykseen mainonnassa.
Tuollaisen turbo Coltin hankki itselleen Markku ”Vertsi” Kukkonen alta parikymppisenä kloppina 1990-luvun loppupuolella.
– En minä siinä vaiheessa tajunnut kuinka harvinaisesta kamppeesta oli kyse tuollaisen alkuperäisen turbon suhteen.
Kun nuoren miehen innostus autoon hiipui, se jäi isäukon nurkkiin mätänemään. Vuosien kuluessa ja ymmärryksen kasvaessa Vertsi alkoi miettiä, että kyllä sellainen Colt voisikin olla ihan omistamisen arvoinen laite.
– Viimeinen niitti oli, kun hommasimme talon, jossa oli oma talli. Silloin päätin, että Colt pitää saada ajoon.
Vertsi lähti toiveikkaana katsomaan saisiko isän luokse unohtuneen auton vielä pelastettua. Laihoin tuloksin.
– Se osoittautui niin lahoksi, ettei siitä saanut enää edes varaosia.
Alkoi pitkä ja totinen Coltin metsästys, johon hupeni melkoinen tovi. Lopulta sopiva yksilö löytyi Keminmaasta syksyllä 2009.
– Auto oli aivan alkuperäisessä kunnossa – ja hyvässä sellaisessa – mutta vain 1,2-litraisella vaparikoneella varustettu. Kilometrejä mittarissa olin noin 80 000.
Tarkempi tutustuminen autoon paljasti, että käsiin oli osunut melkoinen helmi. Peltipinnatkin olivat virheettömässä kunnossa, eikä mistään löytynyt paikkauksia – saati sitten tarvetta hitsihommille. Vertsi ajoi auton talliinsa ja alkoi tehdä Coltista mieleistään.
VÄLIOTSIKKO:
Isoa tekniikkaa
Aluksi Vertsi suunnitteli siirtävänsä vanhan Coltinsa turbotekniikan uuden autonsa keulille, mutta tarkempi tutustuminen moottoriin paljasti, ettei sitä enää saisi kukkumaan. Katseet oli siis suunnattava sopivaan elintenluovuttajaan.
– Nettivaraosasta äkkäsin myynnissä olevan vuosimallin 1983 Mitsubishi Cordian tekniikkapaketin, joka piti sisällään 1,6-litraisen turbomoottorin ja vaihteiston.
Cordia saattaa olla ainakin nuoremmalle polvelle hiukan tuntemattomampi automalli. Kyseessä on vuosina 1982–1990 valmistettu coupe-korinen etuvetoauto, jossa ehdittiin käyttää kahtakin eri turbomoottoria. Vertsin ostamassa 4G32T-moottorissa on tehoa vakiona 115 heppaa ja maksimivääntöä 170 newtonmetriä.
Kotitallilla Vertsi totesi ostamansa osat niin hyväkuntoisiksi, että päätti niille riittävän pelkän ulkopuolisen siistimisen.
– Myyjä kertoi moottorilla ajetun 60 000 kilometriä, ja kun se vaikutti olevan kaikin puolin kunnossa, en käyttänyt konetta edes auki. Hyvin se on pelannutkin.
Cordian moottoria tutkittaessa näytti siltä, että kaikki koneenkorvakkeetkin sattuvat sopimaan yksiin Coltin vastaavien kanssa. Luvassa oli siis simppeli asennus. Coltin 1,2-litrainen pata nostettiin pois keulalta ja Vertsi alkoi asentaa tilalle uutta turbomottia.
– Olin jo laskemassa konetta moottoritilaan, kun kaverini alkoi huutaa, että ei se mahdu. Siinä kohtaa kaivoin ensimmäisen kerran rullamitan esiin ja totesin, että Cordian moottori onkin yhdeksän senttiä leveämpi kuin Coltin.
Moottori nostettiin takaisin hallin lattialle, ja Vertsi alkoi hitsailla korvakkeita uusiksi. Moottorikin saatiin lopulta sopimaan paikalleen, vaikka ylimääräistä tilaa ei juuri jäänyt.
– Aika kapeakäsinen kaveri saa olla, että saa moottorille nyt jotain tehtyä. Sen verran ahdasta konehuoneessa nyt on.
Vertsin mukaan asennusvaiheen suurin ongelma oli saada kaasarin ”alipainehelvetti” toimimaan asiallisesti. Muuten homma oli kuulemma simppeli.
– Mikäs siinä. Hilut ja vitkuttimet vaan paikalleen.
Moottorin mukana tullut Cordian vaihteisto kulkee nimellä Super Shift.
– Se on nelipykäläinen manuaaliaski, joka on varustettu vaihteenpuolittajalla. Se tekee laatikosta käytännössä kahdeksanpykäläisen.
Samanlainen vaihteistoratkaisu oli käytössä myös 1,4-litraisella moottorilla varustetuissa Colteissa. Tavallisen H-kaaviolla varustetun vaihdekepin vieressä autossa on nyt toinen keppi, jolla valitaan vaihteistosta joko ”Power” lyhyemmille välityksille tai ”Economy” pitemmille. Käytännössä kaikkien kahdeksan vaihteen hyödyntäminen vaatisi, että joka toisella vaihdolla liikutetaan samaan aikaan molempia vaihdekeppejä.
– Aika vähän tuolla tulee leikittyä. Arkiajossa mennään yleensä neljän Power-vaihteen voimin ja neloselta heitetään Economylle, ikään kuin vitosvaihteelle. Sopivan hetken tullen vaihteistolla tulee sitten leikittyä.
Koska Coltin teho tuli kasvamaan, piti jarrut päivittää ennen katsastuskonttorille menoa.
– Jarrulevyt, -satulat ja pääsylinterin otin siitä vanhasta Turbo Coltistani. Kävin osat läpi ja herkistelin ne.
Uusi tekniikka on toiminut mainiosti, ja kaikki tehdyt muutokset on merkitty otteeseen.
VÄLIOTSIKKO:
Vanteet leventää
Ulkoisesti Vertsin auto eroaa vakio-Coltista melkoisesti. Kymmenen sentin levitys ja yhtä monen sentin madallus tekevät autosta kohtuullisen menevän näköisen ilmestyksen. Reilua levitys ei kuulemma ollut lainkaan alkuperäisissä suunnitelmissa.
– Kaverini tuli sittne innoissaan kertoman, että nyt tuli käsiin juuri Coltiin sopivat vanteet.
Kun Vertsi näki seitsemän tuumaa leveä Compomotivet, oli ensimmäinen ajatus, että eivät nuo ikinä tule mahtumaan.
– Kokeilin niitä sitten kuitenkin varovasti paikalleen, ja hyviltähän vanteet Coltin alla näyttivät, vaikka tulivat senttitolkulla ulos kaarista. Tuumin siinä kaverilleni, että onhan tässä talvi aikaa. Revitään sitten lokasuojat auki.
Vertsi levitti kaaria pellillä viisi senttiä molemmin puolin. Vanteiden nätti istuvuus varmistettiin laikkaamalla vakiojousista pois reilut pätkät. Konepeltiin Vertsi istutti Turbo Coltin skuupin. Valmis auto sai ylleen Focus ST:n oranssin.
– Seuraavana kesänä sitten tajusin, että ST:n oransseja autoja tulee vastaan ihan turhan usein. Maalasin auton saman tien punaiseksi.
Maalipintaa elävöittävät lakan joukkoon lisätyt kultaiset ja vaaleat hileet.
VÄLIOTSIKKO:
Perstärskyjä
Isän pihaan hapanneen Coltin sisusta oli ihme kyllä säilynyt hyvässä kunnossa. Vertsi pesi ja putsasi sen ja asensi uuteen Coltiin. Töissä – missäs muualla – vastaan tuli kuitenkin pari Momo Corse -kuppipenkkejä.
– Aattelin, että ei tässä mitään. Laitetaan sitten tuollaiset.
Auto on nykyisellä tekniikalla pirteämpi kuin vakio Turbo Colt, johon verrattuna tehoa ja vääntöä on hiukan enemmän. Varttimaili on taittunut aikaan 16,7.
– Onko tämä sitten pirteä? Se riippuu ihan siitä mihin vertaa. Ei tämä nykyautoihin verrattuna mikään raketti ole.
Tuhti madallus tosin kannustaa joka tapauksessa kohtuullisen maltilliseen etenemiseen.
– Takana ei ole tällä hetkellä joustoa juuri yhtään. Isompia monttuja on pakko varoa, muuten lyö helposti perssiille.
Lisähevoset ovat silti haaveissa.
Sellainen juttu oli alku vuodesta 2012 ketarissa ja colt esiteltiin myös tuning.fi ssä loppu vuodesta 2011.
mitsu colt -83 1.6 turbo kesä harraste
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
Re: vertsiin Mitsut
purettu ja pesty
taka akselin jousikuppi tuosta keskeltä vissiin puuttuu jotain
tuolain korjasin. laitoin tuollaiset lätkät molemmille puolille.
pohja alkaa oleen laitettu. nyt pitäs saada itsestä niin paljon irti että kävis maalaan tuon korin ja etu akseliston. niin pääsis pikku hiljaa kasaileen. irto osia viety jo maalaamolle että ei tartte työharjottelijoiden jouten olla
mitsu colt -83 1.6 turbo kesä harraste
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
Re: vertsiin Mitsut
etu päässä ois nyt hilut paikallaan, eli kori ois rullaava taas. nyt kun sais aikaseksi käyttää kopan maalaamolla
tuossa joutessani maalasi nuo keulapään osat.
tää nyt näytää että tämä ei pysy alkuperäisessä suunnitelmassa, että sais joskus helpolla vaikka museoitua.
suunnitelmissa on tex peilit, turhat reijät ja puskurit silotettaa, sisusta vaihtaa väriä ehkä musta katotaan nyt.
ulko kuoren väri nyt ainakin pysyy alkuperäisessä.
tuossa joutessani maalasi nuo keulapään osat.
tää nyt näytää että tämä ei pysy alkuperäisessä suunnitelmassa, että sais joskus helpolla vaikka museoitua.
suunnitelmissa on tex peilit, turhat reijät ja puskurit silotettaa, sisusta vaihtaa väriä ehkä musta katotaan nyt.
ulko kuoren väri nyt ainakin pysyy alkuperäisessä.
mitsu colt -83 1.6 turbo kesä harraste
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
mitsu colt -80 1.2 käyttis
mitsu colt -82 1.4 projekti
corolla verso -06 D4D D-cat
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 18 guests