Page 2 of 16

Re: Vain Rx-7

Posted: 15. Oct 2012 15:37
by vain
Kyllä pistin ahtimen kiinni pakosarjaan. Säädin myös pyöränkulmat.
Pöndeix wrote: Iso ahdin ja tollaset ahdot--> 302hp? :roll: Mites paljon wänkkeriin pitää ahtoja laittaa että päästään edes 400hp? :shock:
Sitä samaa ihmetelly. Onhan toi pieni moottori kun vaan 2 roottoria. Itse asiassa oli kovemmat ahdot kun oli ahdin löysällä.

Ensimmäisenä tarvii tutkia ton apexin sielunelämää sieltä varmaan voi vähän korjailla ahtoja parempaan suuntaan.

Re: Vain Rx-7

Posted: 15. Oct 2012 18:17
by samsam
jarskii- wrote:on kyllä liian iso ahdin noille tehoille :D taitaa tuo hx40 alkaa toimimaan vasta kunnolla tuolla 400hp tehoilla.
Totta. Toi ahdin on varmaan parhaimmillaan sielä +1.5 bar ja siitä eteenpäin. Mutta hyvähän tosta on lähteä räpläämään :)

Edit: Wankeleista en sitte tiiä juuri paljoa, kestääkös ne ahtoja ihan samalla tavalla ku mäntä-koneet? Joku tiiviste sielä tais olla mikä näissä meinaa porsia melko helposti.

Re: Vain Rx-7

Posted: 15. Oct 2012 18:48
by vain
samsam wrote:
jarskii- wrote:on kyllä liian iso ahdin noille tehoille :D taitaa tuo hx40 alkaa toimimaan vasta kunnolla tuolla 400hp tehoilla.
Totta. Toi ahdin on varmaan parhaimmillaan sielä +1.5 bar ja siitä eteenpäin. Mutta hyvähän tosta on lähteä räpläämään :)

Edit: Wankeleista en sitte tiiä juuri paljoa, kestääkös ne ahtoja ihan samalla tavalla ku mäntä-koneet? Joku tiiviste sielä tais olla mikä näissä meinaa porsia melko helposti.
Kyseessä on apex tiiviste se sijaitsee roottorin kärjissä. Nykyään saa kestävämpiäkin mitä on mazda valmistanu vuonna nakki.

Nyt isoin epäilys on huonoista ahdoista tai siis oikeestaan ahtomittari taitaa olla sökö. Koska säädin hieman isommalle ahdolle ja testasin niin otti lisää ahtoja mittarin mukaan. Eli ilmesesti ahtopainemittarin letku on murtunut ja vuotaa. Siksi lukemat tuntuu ihan mahdottomilta koska auto tuntuis, että ei ole tehoja hukassa. Varsin räväkästi räyhää kun antaa turbon pyöriä.

Re: Vain Rx-7

Posted: 15. Oct 2012 19:37
by jarskii-
miten se jaksaa ahdin herätä mittarin mukaan verrattuna kulkupuoleen? pieniki reikä vaikuttaa tähän todella paljon

Re: Vain Rx-7

Posted: 08. Dec 2012 14:32
by vain
Päivitys numero 2

Päivitystä tähänkin laitokseen. Penkeille jotain uudistusta tarvii tehdä. Vaihtoehdot olivat uudet penkit. Verhoiluttaa vanhat tai itse verhoilla. Päädyin itse verhoilla penkeille uusia päälysteitä. Pientä dokumentaatio nappasin miten oon onnistunu. Alkuun en ollu yhtään varma onnistunko ollenkaan. Mazda tehny aika monimutkaset verhoilut.

Tein toisen päälisen jo valmiiksi.
Image

Ensimmäiseksi purin vanhan päälisen jota käytän mallina uuteen.
Image

Pään rapsuttelua että kankaasta saisi parhaan hyödyn ja siinä ne taitaa olla.
Image

Kynällä suhailua.
Image

Perään vähän saksia. Suunnilleen tuohon järjestykseen osat ommellaan yhteen.
Image

Ompelun välivaihe...
Image

Molemmat pääliset ommeltuna. Tarkkasilmäiset huomaa että penkit on peilikuvat toisistaan.
Image

Nopea testi sovitus en kerenny kunnolla venyttää vielä tuohon, mutta istuu aika hienosti omat kyvyt huomioiden. Ei jää ryppyjä onneksi.
Image

Hoko hoitoon tähän pisteeseen meni varmaan 12h.

Tekemistä riittää vielä melkoisesti. Onko joku muukin tällästä tehny, jos olis jotain vinkkejä?

Re: Vain Rx-7

Posted: 10. Dec 2012 19:57
by jakkopi
vain wrote:Onko joku muukin tällästä tehny, jos olis jotain vinkkejä?
Kyllä näinkin voisi sanoa, tosin en juuri kyseisen automallin penkkejä ole verhoillut.
Mieleen tulee paljonkin huomioita ja vinkkejä, mutta onko sinulla jotain tiettyjä asioita, joihin haluaisit neuvoja?

Re: Vain Rx-7

Posted: 28. Dec 2012 17:01
by vain
Päivitys numero 3

Jälleen on aika pienelle päivitykselle. Joululomalla pyrkiny olee tallilla, että kesäksi taas auton saa ajoon entistä ehompana. Purin pissapojan. Oli entiset omistajat jostain syystä hukannu letkun joka menee suuttimille. Samalla siirrän sen taakse jotta painopiste korjaantuu edes hieman. Vaikka tällänen asia ei juuri vaikuta mihinkään. Akun uuden paikan löysin takapenkin kohalta pienestä poterosta.

Image
Loppui hartsi kesken. Jäi kuiduttamiset vaan toiseen puoleen.
Image
Jonkinlainen kokeilu takaspoilerin toteutuksesta. Kattoo miten se tosta lähtee...
Image
Konehuoneen siistimistä. Sekä muuta korjailua. Vaihtoon menee siniset silikoniletkut.
Image
Ei ole nyt kunnollista kuvaa säädin alustaa niin että 40mm lähti edestä ja takaa noin 20mm.
Image
Molemmat jakkarat nyt tuossa kunnossa.
Image

Olisko kellään jääny 20-40mm 5x114.3 spaceria ? Pultattava

Re: Vain Rx-7

Posted: 29. Dec 2012 19:37
by vain
Päivitys numero 4

Nyt on kuidutettu kokonaan koko penkin pohja. Pieni vahvistus vielä sinne tänne ja sitte siistiä se ja verhoilla koko hoito.
Image
Image
Rakentelin rokkikoneet autotalliin viimein. Ihan riittävästi pauhaa.
Image
Omavalmiste coil-over säätötyökalu. Toimii paremmin kun uus kiinalainen.
Image

Re: Vain Rx-7

Posted: 30. Dec 2012 14:50
by Ville.P
Luin tuolta topicin alusta ahdin ja ahtopaine keskustelua. Niin tuo hx40 on aika pilleri ahdin näihin wankkeleihin.
Näissähän on huono hyötysuhde verrattaessa mäntämoottoriin. N.20-30% vähemmän tehoa saa wankkelista irti.
Itsellä oli 350hp koneesta vakio turboilla 0,9barin ahdoilla. Ja tosiaan niitten ahtopaineiden kanssa ei kannata ilman säätöä leikkiä. Nämä roottorikoneet ei todellakaan siedä laihalla käymistä/vääränaikaista sytytystä. Järjettömästi tarkempia kuin mäntäkoneeet säädöistä. En suosittele millään ahtimella yli 1,0barin ahtopaineita kunnes olet tietoinen koneen käyttäytymisestä ja tarvittavista muutoksista. Suosittelen myös mazdago kerhoon liittymistä. Sieltä saa aika hyvin tietoa ongittua.

ps. Tunnen jotenkuten auton maahantuoneen hepun ja on tullut kyseistä räxää ihmeteltyä silloin kun se tänne uitettiin.

Re: Vain Rx-7

Posted: 30. Dec 2012 16:06
by vain
Kyllä tässä kun on opiskellu tota autoo. Oon huomannu tuon 0.5 bar riittävän varsin hyvin. Vakio paineanturi muutenkin niin ei pysty juuri kun kilon paineita mittaamaan. On tullu tarkkaan katteltua seosmittaria koska on niin herkkä että apex tiivisteet lähtee lentoon nakutuksesta.

Mukava kuulla joku tietää kuka tän on rakennellu alkuun. En tiedä kenen toimesta tua on kauheesti ihme purkkaviritelmiä. Tekniikka puoli onkin vissiin melko hyvä. Pursituksia en ole mitannu. Muistakko kun edellinen omistaja puhu, että on tehty suomessa koneremppa. Onko millon tapahtunu ja tehtiinkö muuta kun apex tiivisteide vaihto?

Re: Vain Rx-7

Posted: 30. Dec 2012 22:43
by Ville.P
Porista auto tosiaan on lähtöisin ja todennäköisesti kaikki purkkaviritykset on täällä viritetty:D
En pysty 100% varmaksi sanomaan, mutta täältä se on varmaan myyty tälläisillä specseillä eteenpäin.
Toi V-mount,hx40,kiinapakosarja jollain ihme lisälaippavirityksellä, 3.5" rosteriputki, rosteriahtoputket, vakiosuuttimet ja apexin power fc.
Koneeseen ei itsessään oltu täällä koskettu. En muista varmaksi mutta tais myydä sen eteenpäin vielä sellaisena ettei lähtenyt käymään. Kun se oli karsinut moottorin johtosarjaa ja jotain sähkölaitteita tuloksena kipinä hukassa. Ja tais polttaa yhden ecunkin siinä samalla:)

Mutta näemmä sitä on hieman paremmalla kädellä pidetty nyt välissä. Ja taas näyttää siltä että paranis sun käsissä.

Muistin vielä kyseisen projektin. Eli tuossa http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=3509.0

Re: Vain Rx-7

Posted: 31. Dec 2012 10:52
by vain
Oli ottanu varashälyttimen pois. Sen seuraksena ei toiminu. Oli edellinen omistaja sitte vetäny yhden johdon moottorille lisää niin heti käymää. Nyt vähän vaikuttaa siltä että ens talvena on vuorossa apexien vaihto. Ilmeisesti japanissa viimeksi niihin koskettu. Eilen irrottelin toin pienen helman palan. Yllätti hieman koska painaa varmaan 5 kiloo. Isommat osat varmasti vielä enemmän. Taidan tehä kuidusta kopiot ja myydä pois nuo.

Tosi mielenkiintosta nähdä mitä tuohon autoon on jo tehty. Monta osaa onkin näköjään vaihtunut kun nyt kattoo. Itse päädyin ostaa tämän koska osien hinta oli jo sen mitä maksoin.

Re: Vain Rx-7

Posted: 06. Jan 2013 14:07
by vain
Päivitys numero 5

Pientä tilanne päivitystä. Ei mitää isoa tapahtunut.

Harraste vs käyttisauto. On näissä hieman korkeus eroa vaikka suzuki on madallettu reilummin.
Image

Tein takapahveihin alumiinistä levyt.Verhoilen noi vielä mustalla keinonahalla. Tuossa kohtaa oli pienet taskut.
Image

Puskurin korjaus operaatio. Oli vissii japanin maalla jo vedelty melkoisen leveillä linjoilla. Kunnon halkeamia siellä täällä. Veljen saabbi toimii tukena puskurille.
Image

Joutu pakottamaan tuota kohtaa, että kuivuttua olis suorempi.
Image

Tässä olikin yli sentin railo.
Image

Takaspoilerin muottia touhunnu hieman. Yritän tehdä tuollaisen uudemman rx7 mukasta
Image
Eli tälläistä.
Image

Penkkien verhoilukin edennyt. Niistä kuvia myöhemmin.

Re: Vain Rx-7

Posted: 06. Jan 2013 14:48
by razz3
hyvältä näyttää! 8)

Re: Vain Rx-7

Posted: 13. Jan 2013 17:54
by vain
Päivitys numero 6

Taas on jotain saatu aikaan. Suunnitelmat hieman muuttuu.

Alempi nesteputken muokkausta. Tigillä hitsattu.
Image
Tuli hieman ahdasta putkelle kun syyläriä kallistin lisää.
Image
Syy näkyykin siitä. Syyläri oli liian alhaalla. Nyt on nostettu niin ettei osu maahan ensimmäisenä.
Image
Saas nähä miten toimii pakkelin sijaisena lasikuidulla täyttää tollasta klommoo.
Image
Puskuriin lisää täytettä.
Image
Konehuoneesta ylimääräsiä johtoja pois sekä muita siirtäny eri reiteille. Vielä on hieman siistittävää.
Image
Johtoja riittää.
Image
Akku, pissapoika ja sulakepoksi paikoillaansa.
Image

Penkeistä tulee kuvaa ens kerralla. Alkaa oleen verhoilut loppusuoralla.