Jarrut ja niiden komponentit -topic

Kaikki tekniikasta.
User avatar
jiiweedee
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 13. Aug 2013 17:49
Location: Tampere

Re: Jarrut ja niiden komponentit -topic

Post by jiiweedee » 21. Feb 2014 17:01

Menee se lähelle tuota 100mm z32 satulassa ja pulttikin on isompi kuin kymppi.
Bueno homma. Ei tartte mitää satulaa koneistaa tai alkaa holkkia sorvaamaa satulaan.
Nissan Maxima QX A32 1997 (VQ30DE)
viewtopic.php?f=10&t=1348

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Jarrut ja niiden komponentit -topic

Post by jarskii- » 21. Feb 2014 18:11

kannattaa myös huomata että satulan kiinnityspiste etäisyys levystä myös vaikuttaa sopivuuteen

User avatar
Zugu
EXPERT
EXPERT
Posts: 1143
Joined: 15. Sep 2013 12:34
Location: Oulu

Re: Jarrut ja niiden komponentit -topic

Post by Zugu » 21. Feb 2014 18:48

jarskii- wrote:kannattaa myös huomata että satulan kiinnityspiste etäisyys levystä myös vaikuttaa sopivuuteen
No kaikki kaikkeen, mut merkkikohtaisia eroja esim Nissanilla ei paljoa ole.. Mut toki, huomioitava seikka tämäkin, ei se aina ole vain kuin iso satula ja kuin iso levy..
Nopeat liikkeet on näyttäviä

User avatar
jiiweedee
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 13. Aug 2013 17:49
Location: Tampere

Re: Jarrut ja niiden komponentit -topic

Post by jiiweedee » 23. Feb 2014 19:39

Zugu wrote:
jarskii- wrote:kannattaa myös huomata että satulan kiinnityspiste etäisyys levystä myös vaikuttaa sopivuuteen
No kaikki kaikkeen, mut merkkikohtaisia eroja esim Nissanilla ei paljoa ole.. Mut toki, huomioitava seikka tämäkin, ei se aina ole vain kuin iso satula ja kuin iso levy..
Sen verran mitä noita jarrupäivityksiä oon lukenu nii usa mallin maximaan on ainaki bolttis kamaa nuo 300zx jarrukamat. Ainoa asia on levyn paksuus jota joutuu kasvattamaan 22mm -> 28/30mm ettei tule männät ulos noista isommista satuloista. Levyn halkasija on sama 280mm euroopan versiossa ainaki.
Last edited by jiiweedee on 12. Mar 2014 11:52, edited 1 time in total.
Nissan Maxima QX A32 1997 (VQ30DE)
viewtopic.php?f=10&t=1348

User avatar
jiiweedee
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 13. Aug 2013 17:49
Location: Tampere

Re: Jarrut ja niiden komponentit -topic

Post by jiiweedee » 12. Mar 2014 11:50

Jarrusatulan puolikkaiden kiinnityspulttien kovuus? Riittääkö tuo 8.8 kovuus? Kuusiokolona ei riitä 10.9 eikä 12.8 kovuuksilla enää pituudet.
Normaalissa kuusikanta pultissa taas kanta on liian iso.. 17mm kun pitäis olla 14mm avainväli

Tuo 300zx satulan pultit on kokoa M10x1.25 ja pituus 137mm. Pultin kannassa on merkintä Hb.
Olisko liian iso riski kokeilla 8.8 pultteja :?:
Tai sitten vanhojen putsaus ja pinnoitus jossai firmassa..? on vaan aika pahasti hapetunu ja kannat pyörähtäny osassa jos meinas "pelastaa".

Tarkotan nuita poikittain olevia keltapassivoituja ja hapettuneita pultteja kuvassa jarrusatuloiden yläpuolella.
Image
Nissan Maxima QX A32 1997 (VQ30DE)
viewtopic.php?f=10&t=1348

Toncha
STAFF
STAFF
Posts: 914
Joined: 19. Mar 2011 22:07
Location: Sodankylä

Re: Jarrut ja niiden komponentit -topic

Post by Toncha » 12. Mar 2014 15:39

jiiweedee wrote:Jarrusatulan puolikkaiden kiinnityspulttien kovuus? Riittääkö tuo 8.8 kovuus?]
Luulis riittävän kun eihän nuo kiinnityspultit mitenkään kovalle rasitukselle joudu ja ovat kuitenkin sen verta paksut ettei ne nyt ihan ittestään napsu poikki. Pinnapultitkin on minusta ihan 8.8 ja joutuvat kuiten paljon kovemmalle rasitukselle mitä jarrusatulan kiinnityspultit.
Tämä kylläkin ihan maalaisjärjellä mutuilua kaikki ja maximan jarruista en muuta tiedä kuin mitä tuota kuvaa katellu ja lukenu tätä sun projektia, jos jollakin parempaa tietoa niin korjatkoon jos kovin pahasti väärässä olen.

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Jarrut ja niiden komponentit -topic

Post by jarskii- » 13. Mar 2014 13:38

Toncha wrote:
jiiweedee wrote:Jarrusatulan puolikkaiden kiinnityspulttien kovuus? Riittääkö tuo 8.8 kovuus?]
Luulis riittävän kun eihän nuo kiinnityspultit mitenkään kovalle rasitukselle joudu ja ovat kuitenkin sen verta paksut ettei ne nyt ihan ittestään napsu poikki. Pinnapultitkin on minusta ihan 8.8 ja joutuvat kuiten paljon kovemmalle rasitukselle mitä jarrusatulan kiinnityspultit.
Tämä kylläkin ihan maalaisjärjellä mutuilua kaikki ja maximan jarruista en muuta tiedä kuin mitä tuota kuvaa katellu ja lukenu tätä sun projektia, jos jollakin parempaa tietoa niin korjatkoon jos kovin pahasti väärässä olen.

ai ei rasitu? jos ei ole varmuutta mikä kovuus on jossakin niin kannattaa hakea suoraan merkkiliikkeestä. voivat olla kovia tai venyviä pultteja. ja jos jossain alustan osissa on pultteja 8.8 niin ei tarkoita että kaikki ovat 8.8

User avatar
jiiweedee
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 84
Joined: 13. Aug 2013 17:49
Location: Tampere

Re: Jarrut ja niiden komponentit -topic

Post by jiiweedee » 19. Mar 2014 22:38

Onko noilla jarrukilpien poistolla mitään käytännön haittaa?
Ja jos on nii miten?
Jos nyt huonolla tuurilla sitte katsastus vaatii ne nii mistä materiaalista kannais alkaa väkertämään uusia kun edelliset on väärin muotoiltu uusille levyille ja satuloille.
Nissan Maxima QX A32 1997 (VQ30DE)
viewtopic.php?f=10&t=1348

Thudney
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 11
Joined: 17. Oct 2012 22:00
Contact:

Re: Jarrut ja niiden komponentit -topic

Post by Thudney » 20. Mar 2014 00:30

jiiweedee wrote:Onko noilla jarrukilpien poistolla mitään käytännön haittaa?
Ja jos on nii miten?
Jos nyt huonolla tuurilla sitte katsastus vaatii ne nii mistä materiaalista kannais alkaa väkertämään uusia kun edelliset on väärin muotoiltu uusille levyille ja satuloille.
Omat kokemukset; "Eivät ole pakolliset" mutta jos toisella puolella on, on oltava myös toisella. Ruosteiset jämät = puolelta löytynyt kilpi. eli jos irroitat irroita kunnolla.
Carina E 5S-GE AWD

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Jarrut ja niiden komponentit -topic

Post by jarskii- » 20. Mar 2014 08:33

jiiweedee wrote:Onko noilla jarrukilpien poistolla mitään käytännön haittaa?
Ja jos on nii miten?
Jos nyt huonolla tuurilla sitte katsastus vaatii ne nii mistä materiaalista kannais alkaa väkertämään uusia kun edelliset on väärin muotoiltu uusille levyille ja satuloille.
ainaskin vesi pääsee helpommin levylle. kuuma levy+vesi niin saat takuulla levyt kierroksi.

eipä noiden peltien suhteen taida olla mitään virallista. eli teet pellistä uudet. vähän tietenkin jäykistää pokkauksilla

Miksutin^^
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 14
Joined: 17. Jul 2013 14:26

Re: Jarrut ja niiden komponentit -topic

Post by Miksutin^^ » 21. Apr 2014 14:33

Terve!

Tuli ostettua tuommonen Corolla E8 FX-GT ja takajarruissa on nyt häikkää.

Elikkäs käytin auton jarrudynamossa ja takajarrujen teho jäi 0,5-0,6kN. Sitä ennen puhistelin kaikki jarruosat että pitäisi toimia.

Onko kyseisessä autossa sitten jarrupaineen säädintä joka mahdollisesti olisi jumissa?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests