Aloin miettimään ilmasta veteen välijäähdytystä. Alla kuva selkeyttämään koko järjestelmän ideaa.
Aloin miettimään että mahtaako täällä foorumilla olla kokemusta noiden systeemien teosta. Etenkin kiinnosta jäähdyttimen koko ja sen vaikutus Ilman jäähdytykseen. Tietenkin tälläsysteemillä on huonoja puolia kuten painon kasvu sekä monimutkaisempi järjestelmä. Hyviä puolia ovat parempi osien sijoittelu ja lyhyemmät putkivedot turbolta moottoriin. Tietenkin huomattavasti pienempi välijäähdytin. Varsinaisen lauhduttimen sijoittelu on myös hieman vapaampi toteuttaa. Ei ole isoja putkia jotka pitää jostain saada tuotua.
Henkilökohtaisesti tykkää myös siitä miten järjestelmästä saa siistimmän näköisen. Tietenkin tämäkin on toteutuksesta kiinni.
Tietenkin on hieno jos sattuu olemaan kuvia jo olemassa olevista systeemeistä. Ehkä niistä voi oppia jotain.
Ilmasta veteen välijäähdytys
Re: Ilmasta veteen välijäähdytys
Meillä on ollu jo muutaman vuoden corollassa vesi/ilma cuuleri joka on pelannu ihan kiitettävästi. Ensikesälle tulee isompi cuuleri, parempi pumppu ja tehdään vielä jääboxi konttiin niin alkaa pysyyn vesi ja ilma kylmänä
Tässä tosiaan se hyöty että itse cuuleri on paljon helpompi siottaa kokonsa puolesta, auton keulaan ei välttämättä tule kuin toinen syyläri koska cuulerin voi sioittaa vaikkka konehuoneesee sisälle.
Tälle järjestelmälle kannattaa laittaa mahollisimman iso syyläri että saa tilavuutta mahdollisimman paljon ettei vesi pääse lämpenemään kovin herkästi, eikä varmaan haitaksi olisi jos tekis vielä jonkinlaisen lisäsäiliön vedelle. Meillä tuota tilavuutta nyt tulee kun pitää vetää linjat konttiin asti ja jääboxin sisälle menee varmaan muutama metri kupariputkea.
Ainoa mistä kannattaa todella huolehtia on että imuilmanlämmön kautta tulevat korjaukset mootorinohjauksella on kunnossa, nimittäin jos vesipumppu ei pyöri niin imulämmöt karkaa melko korkealle, meillä kävi näin penkissä kun pumpun liitin ei ollut kunnolla kiinni niin pumppu ei pyöriny ja ihmeteltiin että mikäs on kun voimaa ei tuu lähellekkään saamaan malliin kuin viimekerralla, sitten kun asiaa hieman tutkittiin niin eihän se ole kumma jos voimaa ei tuu kun imulämmöt yli 80 asteen
Tässä tosiaan se hyöty että itse cuuleri on paljon helpompi siottaa kokonsa puolesta, auton keulaan ei välttämättä tule kuin toinen syyläri koska cuulerin voi sioittaa vaikkka konehuoneesee sisälle.
Tälle järjestelmälle kannattaa laittaa mahollisimman iso syyläri että saa tilavuutta mahdollisimman paljon ettei vesi pääse lämpenemään kovin herkästi, eikä varmaan haitaksi olisi jos tekis vielä jonkinlaisen lisäsäiliön vedelle. Meillä tuota tilavuutta nyt tulee kun pitää vetää linjat konttiin asti ja jääboxin sisälle menee varmaan muutama metri kupariputkea.
Ainoa mistä kannattaa todella huolehtia on että imuilmanlämmön kautta tulevat korjaukset mootorinohjauksella on kunnossa, nimittäin jos vesipumppu ei pyöri niin imulämmöt karkaa melko korkealle, meillä kävi näin penkissä kun pumpun liitin ei ollut kunnolla kiinni niin pumppu ei pyöriny ja ihmeteltiin että mikäs on kun voimaa ei tuu lähellekkään saamaan malliin kuin viimekerralla, sitten kun asiaa hieman tutkittiin niin eihän se ole kumma jos voimaa ei tuu kun imulämmöt yli 80 asteen
Mitsubishi evo8 (käyttis)
Celica supra (2jz swappi menossa)
toyota corolla ke25 turbo (ikuisuusprojekti)
celica supra vm.86 (rakentelu jatkuu joskus)
Celica supra (2jz swappi menossa)
toyota corolla ke25 turbo (ikuisuusprojekti)
celica supra vm.86 (rakentelu jatkuu joskus)
Re: Ilmasta veteen välijäähdytys
Ajattelin itsekkin laittaa mittarin imuilman lämmölle. Näkee myös kuinka viileenä käy. Tilasin itselle sarjan jossa on 600x300mm kenno. Siitä rustailen lisää projekti topiciin kun sen aika tulee. Kuviakin laitan tänne omasta asennuksesta.jav wrote: Ainoa mistä kannattaa todella huolehtia on että imuilmanlämmön kautta tulevat korjaukset mootorinohjauksella on kunnossa, nimittäin jos vesipumppu ei pyöri niin imulämmöt karkaa melko korkealle, meillä kävi näin penkissä kun pumpun liitin ei ollut kunnolla kiinni niin pumppu ei pyöriny ja ihmeteltiin että mikäs on kun voimaa ei tuu lähellekkään saamaan malliin kuin viimekerralla, sitten kun asiaa hieman tutkittiin niin eihän se ole kumma jos voimaa ei tuu kun imulämmöt yli 80 asteen
Kai tuo järjestelmä toimii umpinaisena. Painekorkki tulee, mutta muuten ihan tiivis. Vai pitääkö veden jossain saada tasattua painetta?
Re: Ilmasta veteen välijäähdytys
Jos vain mahdollista niin kannattaa jonnekkin sijoittaa ns. paisuntasäiliö joka on puolillaan vettä ja säiliön päällä painekorkki. Ja tietenkin säiliö pitäisi olla korkein piste järjestelmässä. Tällöin säiliö (1-2 litraa?) tasaa lämpötilavaihteluiden aiheuttamaa nesteen laajenemista. Paineesta ei ole mitään haittaa järjestelmässä, pitää ylimääräisen ilman pois sieltä missä siitä on haittaa nesteen kierrolle.
Onko tietoa että monta litraa pumpun pitäisi siirtää nestettä minuutissa riittävän nestekierron ylläpitämiseksi?
Itellä kanssa ollu mielessä ilma-vesi välijäähdytys pienen välijäähdytinkoon takia. Asia mietintämyssyn alla kunnes kevät koittaa, kytkin ei luista ja leimamies antaa leiman
Onko tietoa että monta litraa pumpun pitäisi siirtää nestettä minuutissa riittävän nestekierron ylläpitämiseksi?
Itellä kanssa ollu mielessä ilma-vesi välijäähdytys pienen välijäähdytinkoon takia. Asia mietintämyssyn alla kunnes kevät koittaa, kytkin ei luista ja leimamies antaa leiman
Nissan Stagea M35 -02 (kauppakassi)
Nissan Cherry N12 Turbo -86 (pikariisi)
Mitsubishi L200 4x4 -89 (metsästysratsu)
Nissan Cherry N12 Turbo -86 (pikariisi)
Mitsubishi L200 4x4 -89 (metsästysratsu)
Re: Ilmasta veteen välijäähdytys
Mulla on granviassa vesi-ilma cooleri isolla extra syylarilla keulilla.
Jonkun mersun sähkösen vesipumpun hain motonetistä edellisen hajonneen tilalle.
Paisari on erikseen tolle ja tuolla kiertää ihan extra syylarin kautta vesi eli ei auton oman veden kierron kautta.
Pitäis lämpömittaria koittaa joskus että näkis kuinka paljon toi vaikuttaa.
Cooleri ei ole kuuma ollenkaan eli joko pakokaasut ei lämmitä cooleria tai sitten cooleri viilentää ilmaa sopivasti.
Jonkun mersun sähkösen vesipumpun hain motonetistä edellisen hajonneen tilalle.
Paisari on erikseen tolle ja tuolla kiertää ihan extra syylarin kautta vesi eli ei auton oman veden kierron kautta.
Pitäis lämpömittaria koittaa joskus että näkis kuinka paljon toi vaikuttaa.
Cooleri ei ole kuuma ollenkaan eli joko pakokaasut ei lämmitä cooleria tai sitten cooleri viilentää ilmaa sopivasti.
Re: Ilmasta veteen välijäähdytys
BOSCH COBRA
Osanumero: 0 392 022 002
Omaan systeemiin tulee tämä pumppu.
Valmistaja lupaa 1200-litraa tunnissa suorituskyvyksi. Sähköö nappaa 2.5-3.5 ampeeria. Eli teholuokka on noin 40W.
Tuollaisen paketin tilasin. Omaan käyttöön pitäisi olla riittävä. Osien yhteispaino on n.8kg. Letkut ja liittimet tekee varmaan 1-2kg ja nestettä menee korkeintaan 4l (arvio). Paistuntasäiliö puuttu itseltäkin vielä. Suunnitelmat ovat täysin avoimet sen suhteen. Kuitenkin ajattelin vain 0.5-1l tilavuudelta olevaa säiliötä.
Letkuina toimii parhaiten an12 kokoiset. Sisähalkasialta menee pienellä väännöllä pumpu lähtöihin. Liittimet sopii myös hyvin kennon lähtöihin (1/2NPT-AN12).
Osanumero: 0 392 022 002
Omaan systeemiin tulee tämä pumppu.
Valmistaja lupaa 1200-litraa tunnissa suorituskyvyksi. Sähköö nappaa 2.5-3.5 ampeeria. Eli teholuokka on noin 40W.
Tuollaisen paketin tilasin. Omaan käyttöön pitäisi olla riittävä. Osien yhteispaino on n.8kg. Letkut ja liittimet tekee varmaan 1-2kg ja nestettä menee korkeintaan 4l (arvio). Paistuntasäiliö puuttu itseltäkin vielä. Suunnitelmat ovat täysin avoimet sen suhteen. Kuitenkin ajattelin vain 0.5-1l tilavuudelta olevaa säiliötä.
Letkuina toimii parhaiten an12 kokoiset. Sisähalkasialta menee pienellä väännöllä pumpu lähtöihin. Liittimet sopii myös hyvin kennon lähtöihin (1/2NPT-AN12).
Re: Ilmasta veteen välijäähdytys
Sulla näyttääkin olevan jäähdytin korkilla, 0,5l pitäs riittää.vain wrote:BOSCH COBRA
Tuollaisen paketin tilasin. Omaan käyttöön pitäisi olla riittävä. Osien yhteispaino on n.8kg. Letkut ja liittimet tekee varmaan 1-2kg ja nestettä menee korkeintaan 4l (arvio). Paistuntasäiliö puuttu itseltäkin vielä. Suunnitelmat ovat täysin avoimet sen suhteen. Kuitenkin ajattelin vain 0.5-1l tilavuudelta olevaa säiliötä.
8/10862486_10152902416807052_8823845170522570272_o.jpg[/img]
Ite oon haaveillu jäähdyttimestä ilman korkkia, ja sit olisi konehuoneessa erillinen säiliö (1-2l) painekorkilla jonka kautta vesi kiertää pumpulle jne. Tämä tilanahtauden takia keulassa (tuli teetettyä vähän turhan paksu syyläri autoon aikoinaan).
Nissan Stagea M35 -02 (kauppakassi)
Nissan Cherry N12 Turbo -86 (pikariisi)
Mitsubishi L200 4x4 -89 (metsästysratsu)
Nissan Cherry N12 Turbo -86 (pikariisi)
Mitsubishi L200 4x4 -89 (metsästysratsu)
Re: Ilmasta veteen välijäähdytys
Ajattelin tuon korkin siirtää eri paikkaan. Vaikea täyttää järjestelmää koska pinnan pitää jäädä ylemmäs kuin kenno voidaan asentaa. Varmaan linjan väliin laitan korkin.
Laittakaa vaan muutkin kuvia systeemeistänne. Saadaan jotain aineistoa asiasta.
Laittakaa vaan muutkin kuvia systeemeistänne. Saadaan jotain aineistoa asiasta.
Re: Ilmasta veteen välijäähdytys
90-luvun alussahan nämä oli kohtuu suosittuja monessakin autossa, etuina että jähyttää alhaisemmassakin nopeudessa mut taasen miinuksena että kovemmissa vedoissa ja moottorin ollessa kuuma on jäähdytysteho heikompi. Monihan esim Celicoista vuoraa lämpöeristeellä coolerin ettei moottori lämmitä sitä jolla onkin ollut suurikin merkitys. Lisäksi scoopin kautta tuleva ilmavirta jäähdyttää. Myöhemmin sekin vaihtui perus ilmacooleriin moottorin päällä. Lähes kaikkihan tuon vaihtaa noihin Celicoihin keulacooleriksi, mut siihen nyt osittain vaikuttaneekin jo ikäkin, alkaa nestejäähdytyksen osat hajoileen ja no, on kait se iha hieno ku on keulacooleri. Plus ehkei se tekniikka vielä silloin näiden osalta ollut ihan loppuunsa hiottua. Mut on siellä jotkut myös upgreidannu näitäkin, googlella löytänee esim st205 Celican coolerin modeista juttua.
Nopeat liikkeet on näyttäviä
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests