Onko kenelläkään kokemusta millaisia öljyja kannattaa laittaa laatikkoon etuvetoisessa autossa lukon asentamisen jälkeen? Mekaaninen lukko kyseessä, eli malli on AW004:
Askeihin ainakaan mulla ei oo ollu tapana laittaa mitään muuta kun mitä valmistaja sinne suosittelee. Tossahan TRD:kin suosittelee omaa öljyään käytettäväks ton lukon kanssa. TRD öljyjen valmistus on kuitenkin ymmärtääkseni lopetettu mutta motulin kamaa sekin oli. Vielä linkki spekseihin : https://www.motul.com/system/product_de ... 1357720696
Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko
Posted: 18. Mar 2015 11:15
by JussiH
Nuo passaa hyvin jos et hae marmorilta orkkiksia
Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko
Posted: 18. Mar 2015 12:50
by Oltsi
Mitenhän tuon kitkanmuuntimen kanssa? Tarvitaanko sitä tuon lukon kanssa?
Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko
Posted: 18. Mar 2015 13:28
by JussiH
Ei ainakaan tuon trdn linkin mukaan tarvii?
Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko
Posted: 18. Mar 2015 13:29
by JayJay
Tuo TRD:n oma etuvetoon tarkoitettu öljyhän on GL3 75w-90. Eli jos haluaa pelata ihan varman päälle, niin en ehkä ite laittais sinne GL5 öljyä. GL5 on ihan eri tavaraa kuin GL3, eikä vaan päivitetty versio kuten jarrunesteissä vrt. dot3, 4, 5.1. Tolla 5:lla saattaa esim. synkrot ja lukon levyt kulua nopeemmin, koska se reagoi eri tavalla metalleihin, kuin 3.
EDIT: ilmeisesti noita lisäaineita on kehitetty jo sen verran, ettei tuolla GL5 pitäisi tulla ongelmia vanhemmissa laatikoissa ja GL3 litkun löytäminen nykypäivänä voi olla kovan työn takana.
"Vaikka onkin GL-5 öljy, ei aiheuta korroosiota punametalleissa (pronssiset synkrot) normaaleilla lämpötiloilla"
Eli alkaa nyt vaikuttaa siltä että tota laitetaan laatikkoon!
Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko
Posted: 19. Mar 2015 16:16
by Oltsi
Soitin Redlinen maahantuojalle, selitin setupin ja kysyin mitä öljyä suosittelee. MT-90 pitäisi kuulemma käydä hyvin, joten sitä vissiin pitää sitten hakea.
Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko
Posted: 19. Apr 2015 12:11
by Zugu
No itellä ku on tuo mekaaninen lukko siihe valmistajakin (loogisestikkin) sanoo et hypoidit, eli gl-5. Mulla hypoidit niin eessä kuin takanakin. Nyt ku huuhteluöljyillä ajettu tovi pitäs vaihtaa paremmat sisään..
Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko
Posted: 12. Oct 2017 16:33
by Crhonee
Näin paremmaksi postata vanhaan topiciin, kuin keksiä uutta tämän takia..
Elikkäs, mulla on tuommonen IS200 lexus tehtaan omalla lukkoperällä, ja stefan vaihdon yhteydessä sinne olisi tarkotus vaihdella samalla öljyt. Millasta öljyä porukka on noissa käyttänyt, pitääkö olla joku LSD- perän lisäaine? Ja laatuluokaksi auton oma ohjekirja sanoo GL-5 perään, kun taas vaihteistoon ei saa laittaa kuin GL-4.
Elikkäs, mulla on tuommonen IS200 lexus tehtaan omalla lukkoperällä, ja stefan vaihdon yhteydessä sinne olisi tarkotus vaihdella samalla öljyt. Millasta öljyä porukka on noissa käyttänyt, pitääkö olla joku LSD- perän lisäaine? Ja laatuluokaksi auton oma ohjekirja sanoo GL-5 perään, kun taas vaihteistoon ei saa laittaa kuin GL-4.
Orkkislukko on torsen joten lisäaineistusta, joka on lähinnä kitkalukkojen "riesa", ei tarvita. Eli ihan käyttöohjekirjan mukainen öljy riittää, kuumaa päätä on turha kasvattaa liikaa jos ei sitten aja huomattavan paljon radalla. Hypoidiperien öljyluokitus on tuo GL5 koska k.o. rakenne (korkea pintapaine ja luisto hammaskosketuksessa) vaatii reilumman EP-lisäaineistuksen kuin suora/vinohampainen ja samasta syystä sitä ei kannata käyttää synkronoiduissa käsivaihteistoissa (synkronoinnin toiminta perustuu kitkaan), eli niihin GL4.