Page 1 of 1

Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 18. Mar 2015 09:25
by Oltsi
Onko kenelläkään kokemusta millaisia öljyja kannattaa laittaa laatikkoon etuvetoisessa autossa lukon asentamisen jälkeen? Mekaaninen lukko kyseessä, eli malli on AW004:

http://www.trdparts.jp/english/parts_ls ... nical.html

Ja tuollahan suositellaan: FF vehicles......L.S.D.Oil Grade:GL-3~GL-5 Viscosity:75W-90

Käykö mikä tahansa 75W-90 vai pitäisikö jotain ottaa erityisesti huomioon ja tarvitseeko käyttää kitkanmuuntimia ym.?

Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 18. Mar 2015 09:54
by JussiH
Ite laittasin redlinen shockproof lukko öljyt tai Toyota t-iv original öljyt

Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 18. Mar 2015 09:59
by Oltsi
Joo redlinejä katsonut kanssa. En vaan nyt oikein mistään löydä tietoa tarvitseeko tuo lukko kitkanmuunninta vai ei.

Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 18. Mar 2015 10:49
by Oltsi
Tätä olin harkinnut, ajaako asian?

http://www.motonet.fi/fi/tuote/590072/R ... oljy-946ml

Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 18. Mar 2015 10:54
by nosliw_
Askeihin ainakaan mulla ei oo ollu tapana laittaa mitään muuta kun mitä valmistaja sinne suosittelee. Tossahan TRD:kin suosittelee omaa öljyään käytettäväks ton lukon kanssa. TRD öljyjen valmistus on kuitenkin ymmärtääkseni lopetettu mutta motulin kamaa sekin oli. Vielä linkki spekseihin : https://www.motul.com/system/product_de ... 1357720696

Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 18. Mar 2015 11:15
by JussiH
Nuo passaa hyvin jos et hae marmorilta orkkiksia 8-)

Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 18. Mar 2015 12:50
by Oltsi
Mitenhän tuon kitkanmuuntimen kanssa? Tarvitaanko sitä tuon lukon kanssa?

Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 18. Mar 2015 13:28
by JussiH
Ei ainakaan tuon trdn linkin mukaan tarvii?

Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 18. Mar 2015 13:29
by JayJay
Tuo TRD:n oma etuvetoon tarkoitettu öljyhän on GL3 75w-90. Eli jos haluaa pelata ihan varman päälle, niin en ehkä ite laittais sinne GL5 öljyä. GL5 on ihan eri tavaraa kuin GL3, eikä vaan päivitetty versio kuten jarrunesteissä vrt. dot3, 4, 5.1. Tolla 5:lla saattaa esim. synkrot ja lukon levyt kulua nopeemmin, koska se reagoi eri tavalla metalleihin, kuin 3.

http://trdparts.jp/english/parts_lsd-oil.html

Googleen GL3 vs GL5 :geek:

EDIT: ilmeisesti noita lisäaineita on kehitetty jo sen verran, ettei tuolla GL5 pitäisi tulla ongelmia vanhemmissa laatikoissa ja GL3 litkun löytäminen nykypäivänä voi olla kovan työn takana.

Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 18. Mar 2015 15:12
by Oltsi
http://www.roadmachine.fi/redline/75W90NS.html

"Vaikka onkin GL-5 öljy, ei aiheuta korroosiota punametalleissa (pronssiset synkrot) normaaleilla lämpötiloilla"

Eli alkaa nyt vaikuttaa siltä että tota laitetaan laatikkoon! :)

Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 19. Mar 2015 16:16
by Oltsi
Soitin Redlinen maahantuojalle, selitin setupin ja kysyin mitä öljyä suosittelee. MT-90 pitäisi kuulemma käydä hyvin, joten sitä vissiin pitää sitten hakea. :)

Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 19. Apr 2015 12:11
by Zugu
No itellä ku on tuo mekaaninen lukko siihe valmistajakin (loogisestikkin) sanoo et hypoidit, eli gl-5. Mulla hypoidit niin eessä kuin takanakin. Nyt ku huuhteluöljyillä ajettu tovi pitäs vaihtaa paremmat sisään..

Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 12. Oct 2017 16:33
by Crhonee
Näin paremmaksi postata vanhaan topiciin, kuin keksiä uutta tämän takia..

Elikkäs, mulla on tuommonen IS200 lexus tehtaan omalla lukkoperällä, ja stefan vaihdon yhteydessä sinne olisi tarkotus vaihdella samalla öljyt. Millasta öljyä porukka on noissa käyttänyt, pitääkö olla joku LSD- perän lisäaine? Ja laatuluokaksi auton oma ohjekirja sanoo GL-5 perään, kun taas vaihteistoon ei saa laittaa kuin GL-4.

Re: Vaihteistoöljyt ja TRD:n lukko

Posted: 15. Oct 2017 08:43
by Kaze
Crhonee wrote:
12. Oct 2017 16:33
Elikkäs, mulla on tuommonen IS200 lexus tehtaan omalla lukkoperällä, ja stefan vaihdon yhteydessä sinne olisi tarkotus vaihdella samalla öljyt. Millasta öljyä porukka on noissa käyttänyt, pitääkö olla joku LSD- perän lisäaine? Ja laatuluokaksi auton oma ohjekirja sanoo GL-5 perään, kun taas vaihteistoon ei saa laittaa kuin GL-4.
Orkkislukko on torsen joten lisäaineistusta, joka on lähinnä kitkalukkojen "riesa", ei tarvita. Eli ihan käyttöohjekirjan mukainen öljy riittää, kuumaa päätä on turha kasvattaa liikaa jos ei sitten aja huomattavan paljon radalla. Hypoidiperien öljyluokitus on tuo GL5 koska k.o. rakenne (korkea pintapaine ja luisto hammaskosketuksessa) vaatii reilumman EP-lisäaineistuksen kuin suora/vinohampainen ja samasta syystä sitä ei kannata käyttää synkronoiduissa käsivaihteistoissa (synkronoinnin toiminta perustuu kitkaan), eli niihin GL4.