Toyota Corolla T-Sport E12 moottorivalon syy???

Kaikki tekniikasta.
Post Reply
Teemu_i
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 3
Joined: 04. Nov 2016 22:20

Toyota Corolla T-Sport E12 moottorivalon syy???

Post by Teemu_i » 04. Nov 2016 22:26

Autona Toyota Corolla T-Sport 1.8 2006 manuaali.
Nyt olis kinkkinen vika. Toyotan maahantuojakaan ei osannut vikakoodin perusteella sanoa missä on vika.
Vikakoodi P1693, OCV kiinni häiriö.
Suomenkielisiltä sivuilta en löytänyt mitään tuohon koodiin liittyvää.
Moottorivalo syttyy jos kierrokset nostaa yli 6tonnin (piikki 6tonnista eteenpäin) ja samalla syttyy myös ajonvakautus ja luistoneston valot.
Moottorivalo ei syty jos moottorin lämpötila on alle 60 astetta, mutta normaalissa lämmössä kiihdyttäessä valo syttyy heti.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja löytänyt siihen vian???

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Toyota Corolla T-Sport E12 moottorivalon syy???

Post by Kaze » 05. Nov 2016 09:33

Tuo koodihan viittaa siis muuttuvan venttiilinnoston öljynpaineventtiilin toimintahäiriöön, tässä tapauksessa ECU ei syystä tai toisesta näe öljynpainetta yläkierrosten profiilille siirtyessä. Toiminnan logiikka on luultavasti aikas sama kuin Hondan VTEC:ssä joten VVTL ei kytkeydy kylmällä moottorilla, siksi vika ilmenee vasta yli 60°C lämmöillä.

Ensinnä tarkastaisin ja puhdistaisin sekä nokan ajoituksen (VVTi-OCV) että noston (VVTL-OCV) solenoidien hienosihdit, molemat ihan sen takia että niitä tuskin on vielä koskaan puhdistettu. Samalla myös tietenkin solenoidien puhtauden ja toiminnan.
Tämän jälkeen sitten että toimiiko VVTL:n öljynpainekytkin, voihan nimittäin olla että ohjaus toimii normaalisti mutta ECU ei tosiaan vaan "näe" öljynpainetta. Toiminan logiikka on että alakierroksilla kun keinuille ei ohjata painetta, kytkimessä ei ole yhteyttä, ja yläkierroksilla taas vastaavasti on kun VVTL:n solenoidin pitäisi ohjata lukitsemiseen tarvittava öljynpaine.

Tuossa vielä kuvien kera, sinun hämminkisi johtuu siis tuosta nelossylinterin päässä olevasta: http://www.billswebspace.com/2ZZVVTOCVCleaning.htm

Toyotan ohje tarkastamiseen:
http://testroete.com/car/Toyota/celica/ ... ics/40.pdf

Varaosakuva josta näkee vielä solenoidit, hienosihdit, sekä nuolen osoittaman öljynpainekytkimen: http://www.monkeywrenchracing.com/image ... -20030.jpg

Teemu_i
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 3
Joined: 04. Nov 2016 22:20

Re: Toyota Corolla T-Sport E12 moottorivalon syy???

Post by Teemu_i » 02. Jun 2017 21:32

No niin, nyt on putsattu molempien solenoidien sihdit.
Tarkastettu VVT-i solenoidin toiminta ja se toimi.
Vaihdettu tarvikeosana VVTL-i solenoidi, ja tämä ei Toyotan testerin mukaan toimisi vieläkään oikein.
Johtosarja tarkastettu Toyotan eri testereillä ja kaikki pitäisi olla johtojen puolesta kunnossa.
ECU (boksi) vaihdettu.
Toyota-huolto sanoi että ei ole ennen tätä vikaa ollut T-Sporteissa joten hekään ei oikein tiedä missä vika voisi olla.
Toyotalla ehdottivat että vaihtaisivat nyt sitten tuon VVTL-i solenoidin alkuperäiseen jos vika sillä häviäisi, mutta itse epäilen koska tuo tarvikeosa oli kuitenkin uusi.
Rahaa on palanut jo ihan tarpeeksi tähän vikaan. :cry:
Onko viisaammilla vielä ideoita missä vika voisi olla?

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Toyota Corolla T-Sport E12 moottorivalon syy???

Post by Kaze » 03. Jun 2017 07:37

Yllä olevasta ei ilmennyt että onko tuon solenoidin toimintaa tarkkailevan öljypainekytkimen toimintaa tarkastettu. Ja jos em. kytkin toimii, onko siellä riittävästi öljynpainetta.

Teemu_i
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 3
Joined: 04. Nov 2016 22:20

Re: Toyota Corolla T-Sport E12 moottorivalon syy???

Post by Teemu_i » 09. Jun 2017 15:29

Joo, olin unohtanut edelliseen viestiin kirjoittaa että öljynpainekytkin vaihdettiin myös kun vikaa on alettu etsimään.
Toyotalla vaihtoivat tänään tuon VVTL-i solenoidin alkuperäiseen, eikä vika vieläkään poistunut.
Ihmettelivät myös että kuuluukohan öljynpainekytkimelle tulla 12voltin virtaa kun he eivät aivan varmoja siitä olleet, meinasivat jos on jossakin kaksi johtoa hinkanneet toisensa puhki ja sen seurauksena öljynpainekytkimelle tulee nyt tuota 12voltin virtaa?
Toyotalla eivät vielä kerkineet mittaamaan öljynpaineita, mutta öljyä kone on vuotanut jostain oikealtapuolelta jo yli puolivuotta (noin 0,5L / kolmessa kuukaudessa / 3tkm), että meinasivat jos se vaikuttaisi öljynpaineeseen ja sen seurauksena olisi tämä alkuperäinen ongelma???

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests