Saisinko teknistä tietoa Mazda RX-8:sta

Kaikki tekniikasta.
Post Reply
tarez
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 17
Joined: 06. Jul 2015 18:17

Saisinko teknistä tietoa Mazda RX-8:sta

Post by tarez » 06. Oct 2017 21:23

:) Moro moro Nissan 350z Myyty ja matukkaa tekee mieli :lol:

Tiedän, että ei kovin järkevä ostos. Silti olen aina halunnut omistaa matukka rx-8:in.
Itselläni ei tietoa kyseisestä autosta eikä wankel moottoreista.
Onko mitään mahdollisuuksia ostohetkel varmistaa koneen kuntoa?

Millä kilometreillä on vielä takeita että moottori toimii? (kauan koneet yleensä kestää).
Mitkä huollot on hyvä suorittaa ajoissa, jolla takaa moottorin toimivuuden?
Uskaltaako poropeukalo ostaa kyseistä peliä ja luottaa, että se toimii, jos pitää huollot kunnossa, ajaa iisisti ja vain kesäisin?
Jos käy niin että kone hajoa niin millasista summista korjauksessa on kyse noin suurinpiirtein?
Mitä muuta pitäisi kyseisestä autosta tietää tai ajotavasta, jotta moottori pysyisi kunnossa?

Kiitos jo etukäteen kaikista vastauksista. Arvostan kaikkea mahdollista tietoa, kyseisestä autosta.

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Saisinko teknistä tietoa Mazda RX-8:sta

Post by Kaze » 08. Oct 2017 09:49

Ei ole arkipäivän käyttökokemusta k.o. mallista, vaikkakin lähellä oli etten joku vuosi sitten hakenut projektiksi yhtä parkkihalliin hylättyä moottorivikaista RX-8:ia kun oli ikään ja ajomäärään nähden ihan törkeän edullinen :D . Jäi vähän auki vaivan tarkempi laatu ja synty. Jos moottori on vain kulunut ja sitä ei vaan väljyyttään saa enää sahattua käyntiin, niin siitä selviäisi periaatteessa tiivisteet vaihtamalla (omaa vaivan näköä, täyd. korjaussarja ++1k€ sekä muita sekalaisia tarvikkeita), mutta roottoreiden(€€€) ja kammioiden(€€€) todellinen kunto selviää vasta purettuna.

Mitä nyt omat havainnot on, niin noista on uusittu/rempattu koneita jo alta 60tkm ja vastaavasti taas jotkut on päässeet toista sataa tuhatta. Käyttöolosuhteet vaikuttaa varmasti paljon, voin kuvitella että pätkäajo ja kylmäkäynnistykset ovat erityisetsi myrkkyä wankelille (niinkuin tietysti kaikille moottoreille rakenteeseen katsomatta).

Puristuspainemittaus on yksi tapa analysoida moottorin mekaanista kuntoa mutta vaatii luonnollisesti valmisteluja kaupantekotilanteessa. Käynnistyvyys on toinen, jos moottoria ei millään meinaa saada käyntiin (erityisesti kuumana), viittaa se alhaisiin puristuksiin/ kuluneisuuteen. Tietysti tuohon vaikuttaa myös sytytyspuolen osien kunto.

Multa pitäisi löytyä tehtaan korjausmanuaalikin tuohon jostain varmuuskopioista.

User avatar
Sammyboi
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 162
Joined: 01. Aug 2015 01:49
Location: Oulu

Re: Saisinko teknistä tietoa Mazda RX-8:sta

Post by Sammyboi » 08. Oct 2017 11:53

Mutuilen hieman itsekkin vielä. Asiallista tekstiä jo ylempänäkin ja menee osa varmaan kertauksen piikkiin. :D

Väittäisin että kohtuullisen yksilön löytäminen vaatii varmasti tuon puristuspainemittauksen, kattavan koeajon ja moottorin toiminnan testaamisen ennen kuin kannattii ostaa. Kilometrit tietty vaikuttaa ja käytöstäkin paljon on kiinni miten kestää, joten mitään kilometritakuuta ei voi moottorille antaa ennen kuin tietää minkälaisessa ajossa auto on ollut.

Jokapäiväiseen ajoon en alkaisi kyseistä ajoneuvoa harkitsemaan jos on paljon pätkä-ajoa. Erityistä myrkkyä tuolle wankkelille on lyhyt huonosti lämmittävä ajo, koska moottoriöljyn polttaminen tuolla kammiossa voitelun ylläpitämiseksi karstoittaa ihan kohtuullisesti. Tämä tekee varmasti hallaa noille apex tiivisteille ja niiden pitävyydelle niin kuin koko loppu moottorillekkin.

Siksihän näitä on ratakäyttöön/ajokäyttöönkin muutettu 2T öljylle joka lisätään sit niinku PV:ssä konsanaan tankkiin. Se vaan palaa paremmin pois ja karstoittaa vähemmän. "Plussana" sit se mopopojan käry ja oikean öljymäärän tähtääminen joka tankkauksessa, mut päästöjähän näistä ei mitata niin mikäpä siinä. :D

ELI tästä päästään öljyn kuntoon, koska karstanen öljy on aika huonoa jos se syötetään tuonne kammioon ja sen perään pitäisi sit kans katella määrien suhteen ja mielellään vaihdellakkin suhteellisen usein. Tuosta kulutuksen määrästä (l/1000km) ei ole tarkempaa tietämystä.

Pätkä-ajoon liittyen vielä niin wankkeliahan ei saisi ennen kuin moottori on oikeasti lämmin niin mielellään sammuttaa, koska tämä taas saattaa kastella sytytysvehkeet sillälailla että sen jälkeen saa tulpat varmasti kuivata että saa uudestaan iskemään käyntiin tai sitten hinaamalla jos ei innosta tulppien irroitus. Puolien ja tulppien kunto on aika ehdoton, koska tulppiahan on yhdelle kammiolle aina kaksi.

Talvikäytössä olleet mazdathan kukkii sit varmasti kans että mieluummin sit se "Pohjoisen" auto jos niitäkään enää nykyään on olemassa kun suolaraja menee varmaan kohta jo tuolla Inarin korkeudella tai sitten kesäkäytössä ollut yksilö. Polttoaineen kulutus on myös suhteellisen perseestä, jotain 11-13l/100km sekameteliajossa, oman kaasujalan mukaan.

Tästä tuli nyt aikamoinen raamattu, niin tässä vielä sit kertaus.

- Moottorin mekaaninen kunto(Puristus,öljynlaatu ja määrä,sytytysvehkeet)
- Onko ollut ympärivuotisessa käytössä (Ruoste, moottorin kuluneisuus, kylmät käyttöolosuhteet, erityisesti huoltohistoria)
- Kova polttoaineen kulutus ja öljyn "syönti" toimintatavan vuoksi.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests