Vanteiden kiillotus

Keskustelua vanteista, renkaista ja erilaisista alustoista jne.
User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15453
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Oulu
Contact:

Vanteiden kiillotus

Post by Mystic » 22. Mar 2011 21:06

Minkälaisia työtapoja ja työvälineitä tarvitsee ja kuinka paljon aikaa sekä hermoja pitää varata? Ylipäätänsä onko edes järkeä.. :D Yhdet ohjeet löysin äkkiseltään, niin onko nuihin jotain radikaalia lisättävää? ;)

http://www.pajalle.com/howto.php?id=002&lang=fi
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Editor @ Tuning.fi, Japanese Performance and Japtoys network.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.

User avatar
kop-O-nen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 248
Joined: 21. Mar 2011 20:50

Re: Vanteiden kiillotus

Post by kop-O-nen » 22. Mar 2011 23:09

http://www.nopokemonshit.com/t144-vanteiden-kiillotus

Reilusti painavaa asiaa aiheesta, ton sun linkin ohjeet ei kyllä ainakaan itteä vakuuta.. 1000 paperilla, ja pelkällä glymin kiillotustahnalla ei vielä kovin hyvää kiiltoa saa aikaiseksi.
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15453
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Oulu
Contact:

Re: Vanteiden kiillotus

Post by Mystic » 23. Mar 2011 00:07

Kahlasin tuon ketjun nopeasti läpi ja oli melkoisesti paljon apua. Tänks. Itsekkin kyllä olisin hionut vielä pidemmälle/hienommalla paperilla. Melko työläs hommahan tuo on ja pitää varmaan kokeilla ensin johonkin arvottomampaan vanteeseen, ennenkuin alkaa uusia vanteita pilaamaan. :D Tuommoinen jonkinlainen "kone" olisi myös kätevä lippojen kiillottamiseen, mihin saa vanteen kiinni ja pyörimään.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Editor @ Tuning.fi, Japanese Performance and Japtoys network.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.

User avatar
kop-O-nen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 248
Joined: 21. Mar 2011 20:50

Re: Vanteiden kiillotus

Post by kop-O-nen » 23. Mar 2011 00:42

Jep, pidemmälle hiomalla ja käyttämällä viimeistelyyn kunnon kiillotusvahoja saa aikaan kyllä todella hienoa jälkeä.
Kärsivällisyyttä ja aikaa se kyllä vaatii, tupakkaa ja alkoholiakin kannattanee hiukan varata. :D
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15453
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Oulu
Contact:

Re: Vanteiden kiillotus

Post by Mystic » 23. Mar 2011 19:39

kop-O-nen wrote:Kärsivällisyyttä ja aikaa se kyllä vaatii, tupakkaa ja alkoholiakin kannattanee hiukan varata. :D
Alko jo v*tuttamaan valmiiksi. :D Löytyykö Suomesta muuten mitään firmaa joka tekee asiallisesti nuita vanteiden kiillotuksia?
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Editor @ Tuning.fi, Japanese Performance and Japtoys network.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.

User avatar
Sanchez
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 266
Joined: 28. Mar 2011 19:35
Location: Lappeenranta

Re: Vanteiden kiillotus

Post by Sanchez » 13. May 2011 11:00

Image
Ite poistin aluks maalinpoistoaineella lakat huulesta.
Sitten vesihioin hapettumat 400 paperilla. sitten hinkkasinkii 1000, 1500 ja 2000 papereilla kun ei kotonta löytynytkään 400 ja tonnisen välistä mitään välikarkeutta..
Sen jälkeen Motonetin rättilaikalla ja jollain vanhalla kovettuneella vahalla jyystin kehät.
Loppuun sitten metal polish tahnalla ja rätillä viimeistely. :geek:

Oli ensimmäinen vanteitten kiillotus juttu ikinä, joten ihan tyytyväinen olen :)
Eikä ollut todellakaan niin paha homma, mitä alkuun luulin.

Cantoona
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 5
Joined: 28. Mar 2011 19:29

Re: Vanteiden kiillotus

Post by Cantoona » 21. Jun 2011 13:31

Voisimpa pistää vähän kiillotuskokemuksia tännekkin..
Ajattelin taannoin värkätä pienen projektikertomuksen kiillotuskoneen tekemisestä, jospa se inspiroisi muitakin.

Projektin vaativuus: 4/10
Aika: Muutama ilta
Työvälineet: Vanha tasapainotuskone, sähkömoottori ja taajuusmuuttaja

Sisällys:

Mitä ja miksi
Toteutus
Lopputulos


Mitä ja miksi
Päälähtökohtana halusin kiillotella ahtoputkia, imusarjoja, vanteita yms kikkareita. Markkinoilla ei ollut tarjolla budetillisesti järkevää vaihtoehtoa joten itsehän se piti rakentaa.. Kiillotettaessa erilaisilla hionta tahnoilla on tärkeää saada laikka pyörimään halutulla kierrosnopeudella, muutoin vaha/hiontatahna "palaa" helposti kiillotettavaan kohteeseen, tästä syystä piti laitteen kierrosnopeutta pystyä säätämään.

Toteutus
Lähtokohdaksi sain haalittua vanhan rikkinäisen tasapainotuskoneen jossa sattui olemaan toimiva n.1kW moottorikin.
Image
Alkuperäinen käyttöpaneeli, ohjauelektroniikka sekä takometri piti poistaa laitteen sisältä jotta taajuusmuuttaja saatiin mahtumaan sisälle.
Image

Taajuusmuuttajana käytin sopivasti saatavilla ollutta ABB:n tekelettä jossa on mahdollisuus etäohjauspaneelille vaikka tietokoneella (kokeiltu myöhemmin). Käyttöpaneelin asensin laitteen etuseinään mukavaan käyttökorkeuteen. Itse kiillotus on mukava tehdä ihan retkituolilla laitteen vieressä istuskellessa. Laitehan on todella hiljainen koska moottorin nopeusäätö perustuu moduloituun vaihtosähköön. Siksi tuo on mukavan lepposta hommaa vs. smirgeli / porakone kiillotuksiin.

Asensin myös hätäseis katkaisijan just in case, jos sattuu vaikka vanne karkaa käsistä..
Image

Koska kyseessä oli vanha tasapainotuskone, piti akseli lukittaa paikalleen, tuo kävi kätevästi pulttaamalla akseli kiinni.
Image
Kierteet limppuihin..
Image
Pultit perään ja avot!
Image

Paketti ilman kantta..
Image

Tuli modattua vähän pienemmän keskireijän laikalle kiinnitys akselin päätyyn perhosmutterilla:
Image

Lopputulos
Ruiskutin koko komeuden yli vielä akryylimustat ja asettelin parametrit koneella laitteeseen, muutama ID ajo ja nyt moottoria voi ajaa DTC:llä mukavasti käyttäen portaatonta nopeutta referenssinä. Laite toimi kuten pitikin, vähän piti kiihdytysaikaa pidentää noiden vanteiden kanssa johtuen pyörivästä massasta. Testiajona suunnan vaihto ilman kuormaa..
Image

Tuolla laitteellahan voi kiillottaa nyt vanteiden huulet kätevästi vesihionnalla/vahoilla. Vanteen saa pyörimään vaikka 1rpm joten suurta vaaraa loukkaantumiselle ei ole. Omista vanteista korjaantu oheisella käsittelyllä rotvalli ihottumat, lohjenneet lakat ja naarmut. Kiillotettu osa on tämän jälkeen helppo lakata uudelleen tai vain vahata jolloin putsaus on helppoa.
Image
Image

Vanne esimerkis vanne pyörii ja sitten ihan vaan eri karkeuksien vesihiomapapereil vetelee.. Kätevästi tuo käy kun vetää niittipyssyllä ohueen vanerinpalaan kiinni liuskan hiomapaperia ja samalla suihkepullolla suihkuttelee vettä vanteen kehälle..
Loppusilaus metal polishilla ihan vaan rättiä/vaneria käyttäen.. Fareclan hiomatahnat ovat myös huippuja tähän hommaan!

Ei oikeesti niin vaarallista miltä näyttää.. ;)
Image

Laitteeseen on nyt pikakiinnitys limput, 4 ja 5 pulttisille navoille sekä 400mm kiillotuslaikalle, noilla onnistuu käytännössä jo 90% tasopintojen kiillotustöistä. Koitan värkkäillä vielä adapterin moottoripyörän vanteille sekä kuusen muotoiselle päätylimpulle, tuohon olisi kätevä kiristää erityyppiset laikat sitten. Vahoja yms kiillotustarvikkeita kannattaa kysellä seuraavasta puljusta: http://www.a-palojoki.fi/tuotteet/hioma ... tarvikkeet
On muuten asiallinen palvelu ja hinnat kohdallaan! Kannattaa unohtaa kaikki bilteman/motonetin kiillotusvermeet suosiolla..

Imusarjaa/ahtoputkia kiillottaes kannattaa käyttää ihan karkeeta hiomatahnaa karkeaan hiontaan ja kiillotukseen ihan omaa.. (tietysti röpelöpinnat pitää hioa ensin pois) Itse oon käyttänyt noita palojoen vahoi.. http://www.a-palojoki.fi/files/document ... 600000.pdf

Hieman kokeilua seuraavalla kaavalla:
1. Karkea hiontavaha+karkea laikka
2. Hieno hiontavaha+medium laikka
3. Polish litku+medium laikka
Image
Image

Kohteena oli tällä kertaa RB:n konehuoneesta löytyneitä alumiiniosia:
Image

Maalit ensin toki pois vaikka nitromorssilla:
Image

Termarikotelo ennen ja jälkeen:
Image
Image

Kiilto ei pääse oikeen kuvissa oikeuksiinsa:
Image
Image
Image

Tuolla autosolilla jää vähän mattamainen pinta, mitä paremmin jaksaa hioa vesihionnalla sitä parempi on lopputulos.
Montaa minuuttia ei piste-osia tarvitse kiillotella kunhan muistaa pitää laikat puhtaana ja oikeille tahnoille tarkoitettuna.

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15453
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Oulu
Contact:

Re: Vanteiden kiillotus

Post by Mystic » 21. Jun 2011 14:18

^ Kumpi nuista mömmöistä on nyt parempaa, tai löytyykö keneltäkään käyttökokemuksia molemmista; Autosol vai Metal Polish? Itse olen käyttänyt lähinnä tuota Autosolia ja ollut erittäin tyytyväinen siihen, mutta mietin pitäisikö antaa mahdollisuus tuolle Metal Polishillekkin..
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Editor @ Tuning.fi, Japanese Performance and Japtoys network.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.

Cantoona
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 5
Joined: 28. Mar 2011 19:29

Re: Vanteiden kiillotus

Post by Cantoona » 22. Jun 2011 09:20

Mystic wrote:^ Kumpi nuista mömmöistä on nyt parempaa, tai löytyykö keneltäkään käyttökokemuksia molemmista; Autosol vai Metal Polish? Itse olen käyttänyt lähinnä tuota Autosolia ja ollut erittäin tyytyväinen siihen, mutta mietin pitäisikö antaa mahdollisuus tuolle Metal Polishillekkin..
Tuo riippuu vähän käyttökohteesta, tuo autosol tunnetaan myös nimellä metal polish.. Tuo chrome polish on ilmeisesti samaa metal polish kamaa (vain uudempi purkki).. Alumiinia tuolla kun kiillottaa jää mattapinta, teräkseen yms ei. Alumiinille on olemassa oma kiillotusaineensa,aluminium polish, sen jälleenmyyjät ovat suomessa vain vähän harvemmassa..

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15453
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Oulu
Contact:

Re: Vanteiden kiillotus

Post by Mystic » 22. Jun 2011 12:34

^ Noniin tämähän selvensi jo paljon. Tuota Aluminium Polishia pitäisi kokeilla.. Täytynee yrittää metsästää purnukka jostain testiksi. :)
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Editor @ Tuning.fi, Japanese Performance and Japtoys network.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Vanteiden kiillotus

Post by jarskii- » 26. Nov 2011 11:19

itse aloitin pallojen kiillotuksen ekana nitromorsilla vanhat lakat pois. suojasin maalikohat mitä en halunu pois niin jeesusteipillä..
tämän jälkeen epäkeskohiomakoneella 400 tehtaan sorvinjäljet pois ja sen jälkeen 600, 800 vesipaperi, 1000, 2000 abralonilla välissä taisin 1500 vesipaperilla hioa.
pesu joka karkeuden välissä ja jäljen tarkastus että on varmasti tasaisesti ottanu joka kohasta.

tämän jälkeen huopalaikka tuommoseen rälläkkämalliseen ilmakoneeseen ja autoglymin metal polishilla kiillotella ja kun jäljen sai edes välttäväksi niin sen jälkeen motonetin puuvillarättilaikalla ja prestan metal polishilla (purkkitavaralla joka on pirun notkeata) hinkkailin vanteet läpi. tuolla laikalla vaatii sen että on hyvässä kunnossa että tulee siisti jälki.

huulet taas meniki cantoonan tyylisessä laitteessa ihan näpeillä kiillottaen.

tuossa ois yks kuva:
Image

Samxi
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 14
Joined: 23. Feb 2016 11:00

Re: Vanteiden kiillotus

Post by Samxi » 14. Mar 2016 18:04

Nyt olisi kyseinen urakka itselläkin edessä. Uusia vanteita lähden kiillottelemaan, joka onneksi vähän säästää hermoja kun ei tarvitse mitään hapettumia yms. poistella. Kelpaako tuohon lakkojen poistoon mikä vaan maalinpoistoaine? Juolahti vaan mieleeni että voiko tavara olla liian vahvaa tms?
- Corolla E12 1.6 VVT-i -07 (ex projekti)
- Audi A4 1.8 T B7 -05 (ex käyttis)
- Civic EG 1.5 -91 (käyttis)
- Supra 2JZ-GE -95 Wide Body :twisted: (harraste)

Toncha
STAFF
STAFF
Posts: 912
Joined: 19. Mar 2011 22:07
Location: Sodankylä

Re: Vanteiden kiillotus

Post by Toncha » 14. Mar 2016 19:48

Samxi wrote:Nyt olisi kyseinen urakka itselläkin edessä. Uusia vanteita lähden kiillottelemaan, joka onneksi vähän säästää hermoja kun ei tarvitse mitään hapettumia yms. poistella. Kelpaako tuohon lakkojen poistoon mikä vaan maalinpoistoaine? Juolahti vaan mieleeni että voiko tavara olla liian vahvaa tms?
Ei taida nykypäivänä olla pelkoa et liian tujua tavaraa löydät, ennemminki se et mistä semmosta ainetta löydät millä lähtee.

jopez
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 4
Joined: 06. Oct 2015 18:19

Re: Vanteiden kiillotus

Post by jopez » 21. Apr 2016 23:06

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Tässä nyt muutamia mitä vuosien varrella tullut tehtyä. Koneena vanha tasapainoitus kone, epäkesko ja omat kädet :thumbsup:

User avatar
Mikap
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 140
Joined: 24. Nov 2015 21:06
Location: Merijärvi / Oulu

Re: Vanteiden kiillotus

Post by Mikap » 09. May 2016 21:00

Image

Tämmöistä vanteen kiilloitus härveliä kasailtu 90%kierrätys materiaalista vain laakeripukit on ostettu uutena. Moottori on purettu vanhasta vinsistä ja pyörii todella hitaasti jtn 5rmp min . Vielä pitää etsiä jalkakytkin ja 3vaihe kontaktori jotta saan pyörimään ja tehdä lappu irtokehiä varten.
Nissan Almera n15gti

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest