Voisimpa pistää vähän kiillotuskokemuksia tännekkin..
Ajattelin taannoin värkätä pienen projektikertomuksen kiillotuskoneen tekemisestä, jospa se inspiroisi muitakin.
Projektin vaativuus: 4/10
Aika: Muutama ilta
Työvälineet: Vanha tasapainotuskone, sähkömoottori ja taajuusmuuttaja
Sisällys:
Mitä ja miksi
Toteutus
Lopputulos
Mitä ja miksi
Päälähtökohtana halusin kiillotella ahtoputkia, imusarjoja, vanteita yms kikkareita. Markkinoilla ei ollut tarjolla budetillisesti järkevää vaihtoehtoa joten itsehän se piti rakentaa.. Kiillotettaessa erilaisilla hionta tahnoilla on tärkeää saada laikka pyörimään halutulla kierrosnopeudella, muutoin vaha/hiontatahna "palaa" helposti kiillotettavaan kohteeseen, tästä syystä piti laitteen kierrosnopeutta pystyä säätämään.
Toteutus
Lähtokohdaksi sain haalittua vanhan rikkinäisen tasapainotuskoneen jossa sattui olemaan toimiva n.1kW moottorikin.
Alkuperäinen käyttöpaneeli, ohjauelektroniikka sekä takometri piti poistaa laitteen sisältä jotta taajuusmuuttaja saatiin mahtumaan sisälle.
Taajuusmuuttajana käytin sopivasti saatavilla ollutta ABB:n tekelettä jossa on mahdollisuus etäohjauspaneelille vaikka tietokoneella (kokeiltu myöhemmin). Käyttöpaneelin asensin laitteen etuseinään mukavaan käyttökorkeuteen. Itse kiillotus on mukava tehdä ihan retkituolilla laitteen vieressä istuskellessa. Laitehan on todella hiljainen koska moottorin nopeusäätö perustuu moduloituun vaihtosähköön. Siksi tuo on mukavan lepposta hommaa vs. smirgeli / porakone kiillotuksiin.
Asensin myös hätäseis katkaisijan just in case, jos sattuu vaikka vanne karkaa käsistä..
Koska kyseessä oli vanha tasapainotuskone, piti akseli lukittaa paikalleen, tuo kävi kätevästi pulttaamalla akseli kiinni.
Kierteet limppuihin..
Pultit perään ja avot!
Paketti ilman kantta..
Tuli modattua vähän pienemmän keskireijän laikalle kiinnitys akselin päätyyn perhosmutterilla:
Lopputulos
Ruiskutin koko komeuden yli vielä akryylimustat ja asettelin parametrit koneella laitteeseen, muutama ID ajo ja nyt moottoria voi ajaa DTC:llä mukavasti käyttäen portaatonta nopeutta referenssinä. Laite toimi kuten pitikin, vähän piti kiihdytysaikaa pidentää noiden vanteiden kanssa johtuen pyörivästä massasta. Testiajona suunnan vaihto ilman kuormaa..
Tuolla laitteellahan voi kiillottaa nyt vanteiden huulet kätevästi vesihionnalla/vahoilla. Vanteen saa pyörimään vaikka 1rpm joten suurta vaaraa loukkaantumiselle ei ole. Omista vanteista korjaantu oheisella käsittelyllä rotvalli ihottumat, lohjenneet lakat ja naarmut. Kiillotettu osa on tämän jälkeen helppo lakata uudelleen tai vain vahata jolloin putsaus on helppoa.
Vanne esimerkis vanne pyörii ja sitten ihan vaan eri karkeuksien vesihiomapapereil vetelee.. Kätevästi tuo käy kun vetää niittipyssyllä ohueen vanerinpalaan kiinni liuskan hiomapaperia ja samalla suihkepullolla suihkuttelee vettä vanteen kehälle..
Loppusilaus metal polishilla ihan vaan rättiä/vaneria käyttäen.. Fareclan hiomatahnat ovat myös huippuja tähän hommaan!
Ei oikeesti niin vaarallista miltä näyttää..
Laitteeseen on nyt pikakiinnitys limput, 4 ja 5 pulttisille navoille sekä 400mm kiillotuslaikalle, noilla onnistuu käytännössä jo 90% tasopintojen kiillotustöistä. Koitan värkkäillä vielä adapterin moottoripyörän vanteille sekä kuusen muotoiselle päätylimpulle, tuohon olisi kätevä kiristää erityyppiset laikat sitten. Vahoja yms kiillotustarvikkeita kannattaa kysellä seuraavasta puljusta:
http://www.a-palojoki.fi/tuotteet/hioma ... tarvikkeet
On muuten asiallinen palvelu ja hinnat kohdallaan! Kannattaa unohtaa kaikki bilteman/motonetin kiillotusvermeet suosiolla..
Imusarjaa/ahtoputkia kiillottaes kannattaa käyttää ihan karkeeta hiomatahnaa karkeaan hiontaan ja kiillotukseen ihan omaa.. (tietysti röpelöpinnat pitää hioa ensin pois) Itse oon käyttänyt noita palojoen vahoi..
http://www.a-palojoki.fi/files/document ... 600000.pdf
Hieman kokeilua seuraavalla kaavalla:
1. Karkea hiontavaha+karkea laikka
2. Hieno hiontavaha+medium laikka
3. Polish litku+medium laikka
Kohteena oli tällä kertaa RB:n konehuoneesta löytyneitä alumiiniosia:
Maalit ensin toki pois vaikka nitromorssilla:
Termarikotelo ennen ja jälkeen:
Kiilto ei pääse oikeen kuvissa oikeuksiinsa:
Tuolla autosolilla jää vähän mattamainen pinta, mitä paremmin jaksaa hioa vesihionnalla sitä parempi on lopputulos.
Montaa minuuttia ei piste-osia tarvitse kiillotella kunhan muistaa pitää laikat puhtaana ja oikeille tahnoille tarkoitettuna.