Keskustelua eri alustoista
Re: Keskustelua eri alustoista
heitetääs pientä ajatusleikkiä ilmoille:
eli millä perusteella lasketaan alusta hyväksi? mitä ominaisuuksia tältä vaaditaan? entä kesto? varaosien saatavuus? hinta? mihin käyttöön? tarviiko takuuta?
eli millä perusteella lasketaan alusta hyväksi? mitä ominaisuuksia tältä vaaditaan? entä kesto? varaosien saatavuus? hinta? mihin käyttöön? tarviiko takuuta?
Re: Keskustelua eri alustoista
Täällä tuntuu olevan tärkeintä, että saa mahdollisimman tonttiin!!11
Re: Keskustelua eri alustoista
jarskii- wrote:eli millä perusteella lasketaan alusta hyväksi? mitä ominaisuuksia tältä vaaditaan? entä kesto? varaosien saatavuus? hinta? mihin käyttöön? tarviiko takuuta?
Ei niillä säätövaroilla tee mitään, jos alusta on muuten ihan rimpula.. Toisaalta taas ei ole mitään järkeä ostaa säädettävää alustaa, jos säätövarat rajoittuu siihen 30mm minkä saavuttaa jo "tönkkialustallakin". Tietenkin eri asia jos autoa haluaa korottaa reilusti yli vakiokorkeuden esimerkiksi talvella, mutta uskon että kovin moni tältäkään foorumilta ei alustaa sen takia osta. Vaikea nostaa mitään alustaa toista ylemmäksi, kun kaikki riippuu niin siitä mihin käyttöön alusta hommataan tai mitä ostaja alustaltaan haluaa.Deucci wrote:Täällä tuntuu olevan tärkeintä, että saa mahdollisimman tonttiin!!11
Jos puhutaan säädettävistä alustoista, niin minun mielestä hyvä alusta on nuiden jarskin listaaminen ominaisuuksien tasapainoinen summa. Itse puhuisin ennemmin hyvästä hintalaatusuhteesta kuin varsinaisesti hyvästä alustasta siihen nähden mihin tarkoitukseen alustan ensisijaisesti ostaa. Markalla saa markan osia ja jos esimerkiksi puhtaasti ratakäyttöön lähtee alustaa hommaamaan, niin kyllä siitä saa jo vähän enemmän maksaakkin. Esimerkiksi tuota Civicciin hankkimani TA-Technixiä en nyt erityisen loistavana alustana pidä, mutta hintaan katsottuna varmasti madaltamiseen pätevät tolpat varsinkin sisältäen takuun. Aivan halvemmissa alustoissa kestosta voi jo vähän karsia, mutta mielestäni vuosia näidenkin pitäisi kestää jos hyväksi aletaan luokittelemaan. Oppinut arvostamaan myös erillistä jäykkyydensäätöä, vaikka ilmankin kyllä pärjää.. Hyvän alustan esimerkkinä pitäisin itse niin hinnaltaan kuin ominaisuuksiltaan esimerkiksi nuita BC Racingin RM-sarjalaisia. Toimivat peruskäytössä niin radalla kuin kadullakin, hinta on kohtalainen, takuu 2 vuotta ja varaosiakin löytyy. Osaako joku muuten sanoa nuiden käyttöiästä mitään? Ei ole vielä eteen tullut, että korkanneet olisivat..?
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Keskustelua eri alustoista
käytännössä ottaen niillä kauheilla säätövaroilla ei oo minkäänlaista merkitystä ajo-ominaisuuksien kannalta. todellisuudessa jollain 30-60 millisillä säädöillä pärjää ku jos halutaan saada alusta balanssiin niin tällöin pitää saada alatukivarret suoraan jolloin ne pelaa kaikkein parhaiten. tätä nyt harvoin tappiin säädetyllä alustalla onnistuu.
hinta.. hmm rata-käyttöön ku lähetään alustaa hommaamaan niin todellisuudessa 1500e ei riitä kunnolla edes yhteen tolppaan
ja takuuta laadukkaalta alustalta en tarvisi. tässä vaiheessa todellisuudessa saadaan tolpat kunnostettua kävi mitä kävi.
säätö-ominaisuuksilla niin todellisuudessa normi tuunari ei tee yhtään mitään. se on oma taiteen lajinsa saada alusta säätöihin. pistin merkille tunturirallissa että aika harvalla oli alusta oikeasti täydellisessä säädössä. toki jos joku väittää säätävänsä alustat täydellisesti niin uskoisin kilpa-puolella olevan töitä herralle.
ja kesto. no itse laskisin normi katu-alustalle sen kaks vuotta ja jokainen vuosi lisää on pelkkää plussaa tällöin.
itsestä ainaskin huvittaa ku porukka puhuu radalle soveltuvasta alustasta tyyliin kw v2, d2 yms. ei nämä ole todellisuudessa kuin pelkkään katu-käyttöön.
ja kuten mystic mainitsi niin kaikki riippuu mihin käyttöön kukin haluaa alustaa
olen puhunut
hinta.. hmm rata-käyttöön ku lähetään alustaa hommaamaan niin todellisuudessa 1500e ei riitä kunnolla edes yhteen tolppaan
ja takuuta laadukkaalta alustalta en tarvisi. tässä vaiheessa todellisuudessa saadaan tolpat kunnostettua kävi mitä kävi.
säätö-ominaisuuksilla niin todellisuudessa normi tuunari ei tee yhtään mitään. se on oma taiteen lajinsa saada alusta säätöihin. pistin merkille tunturirallissa että aika harvalla oli alusta oikeasti täydellisessä säädössä. toki jos joku väittää säätävänsä alustat täydellisesti niin uskoisin kilpa-puolella olevan töitä herralle.
ja kesto. no itse laskisin normi katu-alustalle sen kaks vuotta ja jokainen vuosi lisää on pelkkää plussaa tällöin.
itsestä ainaskin huvittaa ku porukka puhuu radalle soveltuvasta alustasta tyyliin kw v2, d2 yms. ei nämä ole todellisuudessa kuin pelkkään katu-käyttöön.
ja kuten mystic mainitsi niin kaikki riippuu mihin käyttöön kukin haluaa alustaa
olen puhunut
Re: Keskustelua eri alustoista
.. Meni vähän ohi. Eli tarkoitatko siis että niistä säätövarojen raja-arvoista ei voi päätellä onko alusta sitten muuten hyvä ajettavuudeltaan tjsp? Vai että yleensä muuten sama alusta eri säätövaroilla ei vaikuta nuihin ajo-ominaisuuksiin? Menin jo itsekkin sekaisin, mutta samapa tuo. Ensimmäisestä olen samaa mieltä, toinen on vähän niin ja näin.. Varsinkin jos alustan jäykkyydestä puhutaan (eritoten niissä alustoissa, joissa ei erikseen jäykkyydensäätöä ole), niin kai sillä alustan rakenteella ja mm. jousen pituudella on jonkinlainen vaikutus? Eri alustoissa nuo jousen pituudet kuin vaihtelevat osaksi sen mukaan, mitkä säätövarat siellä on taustalla, kai? Voisi ainakin kuvitella että alustojen tehtaalla yritetään päästä suht lähelle sitä optimaalista vakiokorkeudessa olevaa jäykkyyttä, kun alusta on vakiokorkeuteen asetettu. Tämä siis niissä alustoissa, joissa ei erillistä jäykkyydensäätöä ole. Ymmärtänet pointtini ja mutuiluni siitä, että tehtaalla päätetyt säätövarat vaikuttavavat osaksi muihin alustan ominaisuuksiin (iskarin ja jousen jäykkyys sekä pituus) ja sitä kautta taas ajo-ominaisuuksiin olettaen että mm. jäykkyys sekä pintakovuus kuuluvat osaksi tähän luokkaan.jarskii- wrote:käytännössä ottaen niillä kauheilla säätövaroilla ei oo minkäänlaista merkitystä ajo-ominaisuuksien kannalta. todellisuudessa jollain 30-60 millisillä säädöillä pärjää ku jos halutaan saada alusta balanssiin niin tällöin pitää saada alatukivarret suoraan jolloin ne pelaa kaikkein parhaiten. tätä nyt harvoin tappiin säädetyllä alustalla onnistuu.itsestä ainaskin huvittaa ku porukka puhuu radalle soveltuvasta alustasta tyyliin kw v2, d2 yms. ei nämä ole todellisuudessa kuin pelkkään katu-käyttöön.
Radalle sopiva alustakin on melko vaikea ilmaus, kun radalla voidaan tarkoittaa meidän sunnuntai-ajelijoiden pientä pyrähdystä ratapäivillä, driftinkiä tai oikeasti jotain timeattackia. Kahteen ensimmäisen luulisi löytyvän jo budjettiluokastakin hyviä alustoja, kuten BC Racingin ER-sarja tai ainakin nuita paljon mm. driftingissä käytetään? Ralliin ja timeattackiin sitten saakin miettiä vähän enemmän, mitä sinne alle laittaa..
.. Emmää kyllä oikeasti mitään mistään tiedä, kunhan mutuilen ja toivon viisaampien edes vähän valistavan.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Keskustelua eri alustoista
no pieni alustageometria opetus. eli auto on silloin parhaimilla ajettavuuksiltaan kun vetoakselit, raidetangot, alatukivarret ovat suorassa. tällöin nuilla suurilla madalluksilla ei todellisuudessa ole hyötyä vaan päinvastoin. kun esimerkiksi rattia käännettäessä osa tehoista jää vetariin joten miksi näin ei siis madallattaessa tapahtuisi?
pistän enemmän illalla juttua
pistän enemmän illalla juttua
Re: Keskustelua eri alustoista
^ Aah joo eli tarkoitit siis, että madallettaessa autoa _reilusti_ sillä ei ainakaan positiivista vaikutusta ajo-ominaisuuksin ole. Nyt ymmärsin ja kyllä minäkin tämän allekirjoitan.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Keskustelua eri alustoista
Tää foorumihan on meille pilipalivirittäjille, jotka just kärsii ajettavuudesta ulkonäön takia..
Käyttäjäkuntaamme kuitenkin kiinnostaa eniten se 700e-1500e alustasetit, joilla ainakin kalliimman pään seteillä pääsee jo aika lailla tarpeeksi säätöihin mitä sunnuntain ratapäiville vaatii.. Toki alatukivarret, reaktiotangot ymsyms. tuo lisää hipoa, jokseenkaan harvempi täältä niissä eroa huomaapi satunnaisilla ratakäytöillä..
Käyttäjäkuntaamme kuitenkin kiinnostaa eniten se 700e-1500e alustasetit, joilla ainakin kalliimman pään seteillä pääsee jo aika lailla tarpeeksi säätöihin mitä sunnuntain ratapäiville vaatii.. Toki alatukivarret, reaktiotangot ymsyms. tuo lisää hipoa, jokseenkaan harvempi täältä niissä eroa huomaapi satunnaisilla ratakäytöillä..
Re: Keskustelua eri alustoista
Vaan kyllä niitä BC ja HSD alustoja ihan time attack autoissakin käytetään. Oikeilla jäykkyysarvoilla varmasti passeleita sarjoja löytyy.
Ja on siitä madaltamisesta radalle hyötyä. Alustan arvot toki pitää saada samalla kohdilleen. Eli ei muuta kun säädettäviä tukivarsia alustasarjan kaveriksi...
Ja on siitä madaltamisesta radalle hyötyä. Alustan arvot toki pitää saada samalla kohdilleen. Eli ei muuta kun säädettäviä tukivarsia alustasarjan kaveriksi...
Re: Keskustelua eri alustoista
Sehän se olisikin, kun löytäisi näiden kahden väliltä sopivan kompromissin.Deucci wrote:Tää foorumihan on meille pilipalivirittäjille, jotka just kärsii ajettavuudesta ulkonäön takia..
Alkaa olla jo insinöörien hommia, mutta Inceptionista lainattuna;
.. Eli nyt aloin miettimään nuita jarskin mainitsemia suoria vetoakseleita.. Eikö nimenomaan pieni kulma ole hyväksi mm. nivelien voitelun kannalta?
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Keskustelua eri alustoista
anteeks mitä?? miten perustelet tuon että normi tuunari ei tehe alustansäädöillä mitään?? niin ja vielä toinenkin asia kävitkö tunturirallissa ajamassa joka auton ?? kun kerta tiedät ettei juuri kellään ollut alusta säädöissä?? sie sieltä penkalta kattelet kellä on alusta säädöissä ja kellä ei. jos sie sen nuin näet niin soitan kun ajelen seuraavan kerran niin kato toki onko mulla autoissa alustat säädöissä siksi nuo säädöt on juuri tehty että jokaiselle löytyis se miellyttävä alusta. samalla voi tietenkin hioa muitakin ominasuuksia.jarskii- wrote:säätö-ominaisuuksilla niin todellisuudessa normi tuunari ei tee yhtään mitään. se on oma taiteen lajinsa saada alusta säätöihin. pistin merkille tunturirallissa että aika harvalla oli alusta oikeasti täydellisessä säädössä. toki jos joku väittää säätävänsä alustat täydellisesti niin uskoisin kilpa-puolella olevan töitä herralle.
mie kun vain veikkaan että ratapuolella kukaan aja samalaisilla säädöillä,hölmöähän se olisi että jokainen kuski ajaisi just samanlaisilla iskareilla ja säädöillä. on autokohtaisia eroja ja kuskikohtaisia eroja. plus kaikki muut säätöihin vaikuttavat tekijät
itse on tullu puljattua aika paljon nuiden alustojen suhteen. joten tää on vain mun mielipide. omalla kohdalla ainakin haen sellasia alustoja nykysin,missä korkeutta säädetään tolpanpituutta muuttamalla eikä jousen esijännitystä. sekä mielelläni valitsen myös sellaisen missä on paluu ja puristusvaimennuksen säätö. ja jos kohtuu hintaan saa niin vielä lisäsäiliölliset.
pystyy sitten käymään vähän radallakin. senkin säännön on huomannut että mitä tehokkampi auto niin sitä enempi siihen alustaan kannattee satsata.
VW Golf 5 2.0TDI 4Motion (käyttis)
Toyota Supra mk3 1jz-gte (harraste peli)
VW kupla 1300 vm-68 (harraste peli)
Toyota Supra mk3 1jz-gte (harraste peli)
VW kupla 1300 vm-68 (harraste peli)
Re: Keskustelua eri alustoista
no aika vähäistä tuo säädättäminen on ollu ihmisillä jolla noita on ollu.
ja sen huomaa siitä millon ralli-autossa on alusta kunnossa ku tulee nypystä ku sukkasillaan alas. harva näin tuli
ja sen huomaa siitä millon ralli-autossa on alusta kunnossa ku tulee nypystä ku sukkasillaan alas. harva näin tuli
Re: Keskustelua eri alustoista
okei helppoa se sit on. pitää tehä itekki supralle ramppi ja hyppyyttää,nii tietää mihin päin pitää säätääjarskii- wrote:
ja sen huomaa siitä millon ralli-autossa on alusta kunnossa ku tulee nypystä ku sukkasillaan alas. harva näin tuli
onko väliä millasella sukalla ottaa esimerkkiä?? villasukka vai joku muu??
VW Golf 5 2.0TDI 4Motion (käyttis)
Toyota Supra mk3 1jz-gte (harraste peli)
VW kupla 1300 vm-68 (harraste peli)
Toyota Supra mk3 1jz-gte (harraste peli)
VW kupla 1300 vm-68 (harraste peli)
Re: Keskustelua eri alustoista
Ei saakeli, voinko tulla MitsuT ajaa siitä sun rampista kun saat valmiiks ja mä saan BC:n alustan kiinni? Et tulee sit varmasti oikeet säädöt ettei tule mitään saapassukka alastuloja kun mennään hidastetöyssyn ylitte..
Re: Keskustelua eri alustoista
^ Reps, hyvä ettei hommia oteta turhan vakavasti.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests