Keskustelua eri alustoista

Keskustelua vanteista, renkaista ja erilaisista alustoista jne.
AleksiKoppine
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 262
Joined: 04. May 2015 07:57
Location: Kajaani
Contact:

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by AleksiKoppine » 31. May 2016 07:21

eg9 wrote:Kysytääs nytte vielä tässä että käykö nämä 5oviseen vaikka lukee 3?

http://www.completos.fi/fi/tuote/puskur ... inen-speed
Muistaakseni jotain eroa oli keulassa hb/sedan/coupe mallien välillä.
Suosittelen kysymään myynnistä suoraan niin tulee selvyys eikä tarvihe arpoa.
Honda Prelude 2.2 VTEC BB8 JDM SiR 4WS -98
Honda Prelude 2.0i16 BA4 4WS (B20A7) -88 (Silmäterä)
Instagram: @AleksiKoppine

http://iusedtodriveaprelude.blogspot.fi/

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15453
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Oulu
Contact:

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by Mystic » 31. May 2016 09:11

^ 3-ovisen/coupen lokasuojat ovat lyhyemmät kuin 5-ovisen eli eivät mene osat muutenkaan aivan suoraan päittäin. Ainakin Esa nuiden kanssa taisi aikoinaan tuskailla.

Image
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Editor @ Tuning.fi, Japanese Performance and Japtoys network.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.

Rollisti
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 4
Joined: 11. Jun 2016 10:27

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by Rollisti » 11. Jun 2016 11:07

Pitkään jo foorumia tullut seurattua, mutta nyt piti rekisteröityä, kun apua kaivataan. :)

Ongelmana siis D2-alustasarjan muutoskatsastus, autona Toyota Auris -12.
1.10.2015 voimaan tulleen Trafin muutoksen jälkeen homma piti olla helppo, maahantuojalta todistus + pyöränkulmien suuntauslappu. Nämä molemmat löytyvät. Silti katsastus ei onnistu.
Aluksi epäilin että katsastaja ei ole ajan tasalla, mutta eilen kävin toisella asemalla kysymässä asiasta.
Juuri tämän päivän Trafin ohjeistuksen sanamuodoista en ole 100% varma, mutta näin katsastusasemalla Trafin muutoksen, joka tulee voimaan 15.6.2016:

Sen mukaan todistus pitää tulla valmistajalta, maahantuoja ei riitä. Pitää olla maininta akselimassoista, ja lisäksi kerrottuna max. madalluksen mitta, jonka pystyy mittaamaan asemalla (lokasuojan kaaresta vanteen keskelle)
Lisäksi pyöränsuuntausraportissa pitää olla madalluksen määrä mainittuna, alustasarjan merkki ja malli jne.
Alfafoorumilta löysin ainoan viittauksen aiheeseen, sivun loppupuolella postaus 5.6.2016.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 6&start=50

Onko täällä kohtalotovereita, jotka ovat hiljattain painineet saman ongelman kanssa?
Race.fi:lle laitoin jo postia aiheesta eilen, mutta sieltä tulee vastausta varmaan aikaisintaan maanantaina.
Vai pitääkö kiertää paikalliset katsastusasemat läpi ja toivoa parasta? :?
Corolla T-Sport - 05

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15453
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Oulu
Contact:

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by Mystic » 11. Jun 2016 13:10

Rollisti wrote:Pitkään jo foorumia tullut seurattua, mutta nyt piti rekisteröityä, kun apua kaivataan. :)

Ongelmana siis D2-alustasarjan muutoskatsastus, autona Toyota Auris -12.
1.10.2015 voimaan tulleen Trafin muutoksen jälkeen homma piti olla helppo, maahantuojalta todistus + pyöränkulmien suuntauslappu. Nämä molemmat löytyvät. Silti katsastus ei onnistu.
Aluksi epäilin että katsastaja ei ole ajan tasalla, mutta eilen kävin toisella asemalla kysymässä asiasta.
Juuri tämän päivän Trafin ohjeistuksen sanamuodoista en ole 100% varma, mutta näin katsastusasemalla Trafin muutoksen, joka tulee voimaan 15.6.2016:

Sen mukaan todistus pitää tulla valmistajalta, maahantuoja ei riitä. Pitää olla maininta akselimassoista, ja lisäksi kerrottuna max. madalluksen mitta, jonka pystyy mittaamaan asemalla (lokasuojan kaaresta vanteen keskelle)
Lisäksi pyöränsuuntausraportissa pitää olla madalluksen määrä mainittuna, alustasarjan merkki ja malli jne.
Alfafoorumilta löysin ainoan viittauksen aiheeseen, sivun loppupuolella postaus 5.6.2016.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 6&start=50

Onko täällä kohtalotovereita, jotka ovat hiljattain painineet saman ongelman kanssa?
Race.fi:lle laitoin jo postia aiheesta eilen, mutta sieltä tulee vastausta varmaan aikaisintaan maanantaina.
Vai pitääkö kiertää paikalliset katsastusasemat läpi ja toivoa parasta? :?
Minkälaiset ne BC:n laput nykyään on? Varmaan hyvin pitkälle samanlaiset kuin D2? Ylläolevaan kaipaisin kyllä vahvistusta, koska sen verran taas näiden osalta pimennossa elänyt että jos nuin on mennäkseen, niin eikö se sivuuta sitten samalla myös uudistuksen jonka puolesta Mamasan ehti jo tovin taistella? Ymmärtääkseni nykyisen lainsäädännön puitteissa katsastamisen ei pitäisi olla ongelma eli varmaan itse kokeilisin vielä kolmatta konttoria ja näyttelisin tyhmää. Nuista pyöränkulmien todistamisesta olikin jo foorumilla puhetta ja vaadittavat suuntauslaput niiden osalta tekivät tosiaan taannoin paluun muutoskatsastusprosessiin.
BC Racing -alustat eivät ole rakenteensa vuoksi mallikohtaisesti tyyppihyväksyttyjä. Hyväksyntäprosessin vuoksi sama koskee muitakin vastaavia alustasarjoja. Toimitamme jokaisen alustan mukana kuitenkin valmistuprosessit ja -materiaalit hyväksyvän yleisen TÜV -todistuksen sekä maahantuojan todistuksen siitä, että sarja on tarkoitettu kyseiseen automerkkiin ja malliin asennettavaksi.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Editor @ Tuning.fi, Japanese Performance and Japtoys network.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.

Rollisti
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 4
Joined: 11. Jun 2016 10:27

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by Rollisti » 11. Jun 2016 20:10

D2:n todistus on ainakin hyvin yleispätevä:
-Mainitaan että sallitut akselimassat eivät muutu
-Max. madalluksen määrä (80mm)
Käytännössä varmaan todistukseen muutetaan auton merkki ja malli, muiden tietojen pysyessä samana.

Jos (kun) tuo muutos tosiaan tulee voimaan, niin ymmärtääkseni homma tosiaan muuttuu aika paljon hankalammaksi, ei-TÜV-hyväksytyn alustan kohdalla.
Tosin, varsinaista TÜV-todistusta ei vaadita, eli ei tarvitse olla ns. ulkopuolisen tahon testaama, vaan valmistajan paperi riittää. Mutta käytännössä paperista pitänee siis löytyä samat tiedot, kuin aiemmin TÜV-todistuksesta.
Ajattelisin, että valmistajan olisi suht helppo tuollaisetkin paperit tehdä. Esim. Auriksen kohdalla KW:lta löytyy TÜV-todistus ks. automallille, kopioi sieltä tarvittavat tiedot, muuttaa esim korkeuden mittaa tarvittaessa, ja that's it.
Ainakin näin yksinkertaisesti ajateltuna. :)
Corolla T-Sport - 05

rny925
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 3
Joined: 13. Jun 2016 20:12
Location: Oulu

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by rny925 » 13. Jun 2016 21:14

Ilmeisesti tästä kyse(?):
http://www.trafi.fi/filebank/a/14649550 ... io_2_0.pdf

Mitään näistä tiedä, mutta nopeasti katottuna näyttäs olevan lisätty:
- Valmistajan todistuksesta pitää ilmetä akselimassat. Valmistajan ilmoittama nimelliskorkeuden muutos / korkeusmitan vaihteluväli oli jo syksyn paperissa.
- Coilovereissa pitää todentaa ettei korkeuden muutoksen maksimi-arvoa(51mm) ylitetä.
- Lisätty tarkennuksia ilmajousituksesta, maahantuodusta autosta sekä mittauksiin liittyviin kappaleisiin.

Tämmönen lappu tuli bc racingin mukana:
http://imgur.com/ACTnVGZ

En oo subarua vielä käyttänyt konttorilla, kun oli väärät vanteet ja talvirenkaat vielä käytössä. Eiköhän tuota tule koitettua tämän kuun aikana, kun saa kesärenkaat alle.

Rollisti
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 4
Joined: 11. Jun 2016 10:27

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by Rollisti » 14. Jun 2016 11:15

Kirjoittaja rny925 » 13. Kesä 2016 22:14

Ilmeisesti tästä kyse(?):
http://www.trafi.fi/filebank/a/14649550 ... io_2_0.pdf
Kiitoksia linkistä. :thumbsup: Kyllä, juuri tätä tarkoitin. Mistä löysit tuon? Itsekin yritin etsiä, mutta en löytänyt.

BC:n todistuksessa on näköjään selvästi enemmän tietoja kuin D2:n vastaavassa. Tuo voi jo riittää, jos katsastaja ei takerru siihen, että tuo on maahantuojan, ei valmistajan, tekemä todistus.
Corolla T-Sport - 05

rny925
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 3
Joined: 13. Jun 2016 20:12
Location: Oulu

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by rny925 » 16. Jun 2016 17:07

Käytin tänään BRZn muutoskatsastuksessa ja BC racingin lappu kyllä kelpas edelleen.

User avatar
Mikap
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 140
Joined: 24. Nov 2015 21:06
Location: Merijärvi / Oulu

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by Mikap » 17. Jun 2016 15:54

Voi perse itseltä puuttuu nuo akseli massat k-sportien lapuista. Täytyy näyttää lappuja eräälle insille jos kelpaisi ilman massoja. Voisiko joku laittaa kuvaa tai inffoa mitä noissa bc lapuissa on. Onneksi on nuo lailliset (rälläkkä) fk madallus jouset ja lyhennetyt iskarit jemmassa jos alkaa liikaa inssiä ahdistamaan :D

Edit. Tuossa olikin jo näköjään kuva lapusta :oops:
Nissan Almera n15gti

Rollisti
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 4
Joined: 11. Jun 2016 10:27

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by Rollisti » 27. Jul 2016 08:18

Rollisti wrote:
Ongelmana siis D2-alustasarjan muutoskatsastus, autona Toyota Auris -12.
1.10.2015 voimaan tulleen Trafin muutoksen jälkeen homma piti olla helppo, maahantuojalta todistus + pyöränkulmien suuntauslappu. Nämä molemmat löytyvät. Silti katsastus ei onnistu.

Trafin muutos, joka tulee voimaan 15.6.2016:
Sen mukaan todistus pitää tulla valmistajalta, maahantuoja ei riitä. Pitää olla maininta akselimassoista, ja lisäksi kerrottuna max. madalluksen mitta, jonka pystyy mittaamaan asemalla (lokasuojan kaaresta vanteen keskelle)
Lisäksi pyöränsuuntausraportissa pitää olla madalluksen määrä mainittuna, alustasarjan merkki ja malli jne.
Tämä ongelma ratkesi viimein viime viikolla, Auris on nyt katsastettu D2:lle. 8-)
Maahantuojalta tuli uusi todistus, jossa oli vähän enemmän tietoja, ja homma meni mukisematta läpi sen avulla.

Eli käytännössä ei vaadittu:
-Todistuksen pitää olla valmistajan tekemä
-Pyöränsuuntausraportissa alustan merkki + madalluksen määrä.
Varmaan silti konttorikohtaisia erojakin tuossa.

Todistukseen lisättiin madaltamattoman alustan korkeudet, ja jälkikäteen huomasin, että otteeseen merkittyjen mittojen mukaan keulaa laskettu nyt 52mm, kun suurin sallittu on 51mm. Oho! :mrgreen:
Corolla T-Sport - 05

Vadelli
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 122
Joined: 20. Jul 2014 19:04

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by Vadelli » 28. Jul 2016 15:24

Pitäs säxään ens leiman yhteydessä varmaan toi bc laittaa lapuille myös, vähän jäi silti aukinaiseksi toi trafin ohjeistus (yllätys).
Minkä takia pyöränsuuntausraportti vaaditaan ? Mitä ne haluaa sieltä tietää? Camberit vai auraukset? vai molemmatko he haluaa ? Madalluksen määrä liittyen mihin ja mistä?

Eli jos auton vakio korkeus eioo selvitettävissä konttorilla mennäänkö samanlaisella mututuntumalla niinkun aijemminkin? Kunhan nosturille menee niin avot ja katsuri ihmettelee et kyllä siellä nyt coilit vaan on mitä varten tuli maksamaan extraa?
Bc:n laput missä on massat olemassa ja korkeuden muutos edessä sekä takana (-20mm-51mm) löytyy.
-Nissan Silvia S15 -99
Ex-Nissan Cube z11 -05 Chuki
Ex-Nissan Cima y33 -97
Ex-Nissan Skyline R33 spec II -96

Toncha
STAFF
STAFF
Posts: 912
Joined: 19. Mar 2011 22:07
Location: Sodankylä

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by Toncha » 28. Jul 2016 20:58

Tuosta suuntauksista mulla ei ole tietoa mutta tuo kirkeud homma ainakin meni niin että mitattiin auton korkeus vanteen keskeltä kaareen ja sen lisäksi tuli lisäys et kuinka paljon aitoa pystyy nostamaan ja laskemaan tämän hetkisistä mitoista (max.50mm muistaakseni paitsi jos ei tule 80mm maavara sitä ennen vastaan).

Vadelli
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 122
Joined: 20. Jul 2014 19:04

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by Vadelli » 28. Jul 2016 21:43

Tuo nyt meni vanhoillakin spekseillä samanlailla, maavaran mittaus sekä pyöränkaaresta napaan (näin siis cubella 2015 alkuvuodesta). Kiinnostaisi tietää että onko se "kiellettyä" olla valmistajan antamien camber arvojen ulkopuolella esim. Raja arvot jos on +0.05 - -0.05 ja sulla onkin esim -1.15 camberia tai enemmänkin vielä.. :roll:
-Nissan Silvia S15 -99
Ex-Nissan Cube z11 -05 Chuki
Ex-Nissan Cima y33 -97
Ex-Nissan Skyline R33 spec II -96

User avatar
Pete
STAFF
STAFF
Posts: 2354
Joined: 10. Apr 2011 01:27
Location: Rovaniemi

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by Pete » 01. Aug 2016 22:44

"Yksittäin maahantuodun, madallussarjalla varustetun ajoneuvon rekisteröintikatsastuksen yhteydessä ei kuitenkaan tarvitse vaatia pyörien asentokulmatodistusta tai todistusta alustasarjan soveltuvuudesta kyseiseen ajoneuvoon, mikäli alustasarja on kirjattuna edellisen rekisteröintimaan rekisteröintitodistukselle ja minimimaavaraa sekä valaisinten ja vetokoukun korkeutta koskevat vaatimukset täyttyvät. Samaa menettelyä sovelletaan myös ajoneuvojen pieniin (15-30mm) ns. huonon tien alustan korotuksiin."

Tarkoittaako tuo nyt harrastajalle käytännössä sitä että kannattaa heti ruuvata ensimmäisenä coilit/pussit alle ennen kun vie rekisteröitäväksi? Näin se toimi ainakin aikoinaan, ja tuon mukaan pitäisi vieläkin onnistua. Ilmeisesti jälkeenpäin asennettuna ehdot alustan todistusten ja hyväksyntöjen suhteen on tuonneissa ja meikäläisissä autoissa samat? Eikä vuosimallillakaan väliä?
JDM only.

Chaser JZX100
ex Mitsubishi Airtrek Turbo-R
ex Crown Athlete GRS184
ex Atenza
ex Soarer
ex Xedos 6

Vadelli
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 122
Joined: 20. Jul 2014 19:04

Re: Keskustelua eri alustoista

Post by Vadelli » 02. Aug 2016 10:23

Noinhan se onnistuu ilman sääntövääntökääntöä
-Nissan Silvia S15 -99
Ex-Nissan Cube z11 -05 Chuki
Ex-Nissan Cima y33 -97
Ex-Nissan Skyline R33 spec II -96

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest