Kuinka paljon venyä?

Keskustelua vanteista, renkaista ja erilaisista alustoista jne.
Post Reply
bahis
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 441
Joined: 20. Apr 2011 18:25

Kuinka paljon venyä?

Post by bahis » 23. Jan 2012 20:20

Tässä vanne/rengas pakettia suunnitellessa aika pitkälti suunnitelmat oli valmiina.

Eteen 18x9 vanne 235/40/18 kumilla
Taakse 18x10.5 vanne 265/35/18 kumilla

Nyt vaan törmäsin sellaiseen ongelmaan että ei tunnu olevan mistään saatavilla Federal RS-R kumeja 265 leveinä.

Täällä kun on näitä alan asiaintuntijoita niin ajattelin kysäistä että miten pahasti veny tulee jos pistääkin eteen 225/40 ja taakse 255/35 kumit? Noissa olisi keskenään halkaisijat samat...

Autolla olisi tarkoitus ajella myös radalla joten mahdottomia venytyksiä en halua...

User avatar
samsam
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 876
Joined: 21. Mar 2011 13:14
Location: Oulu

Re: Kuika suuri veny?

Post by samsam » 23. Jan 2012 20:41

Kyllähän siihen alkaa jo vähän venyä tulemaan noilla renkailla. Mutta ei mitään älytöntä. Seki on niin silmästä kiinni, mystikki sanois varmaan että ei tule ollenkaan venyä, minun mielestä tulee jo jonkuverran. Ei kait se pikku veny haittaa radallakaan? Huonompi pito varmaan, mutta muuten?
"Jokainen, jonka virheiden korjaamiseen kestää kymmenen vuotta, on aikamoinen mies."

Deucci
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 158
Joined: 16. Apr 2011 12:26
Location: Lohja

Re: Kuika suuri veny?

Post by Deucci » 23. Jan 2012 20:56

Melko olematon veny, enemmän kusisen pieni ET vaikuttaa radalla ajoon..

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15453
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Oulu
Contact:

Re: Kuika suuri veny?

Post by Mystic » 23. Jan 2012 21:41

samsam wrote:mystikki sanois varmaan että ei tule ollenkaan venyä, minun mielestä tulee jo jonkuverran. Ei kait se pikku veny haittaa radallakaan? Huonompi pito varmaan, mutta muuten?
En mie nyt ihan nuin sano.. :D Laskennallisesti menee melkein aivan samaan mikä veny mulla oli aiemmin omassa Nissanissa, joten suht maltillisista spekseistä puhutaan. Ei löytynyt edes Tyrestretchistä (http://www.tyrestretch.com/) tuommoista kokoa, joten ei siinä hirveästi sen suhteen nähtävää ole.. Nuilla venyin ei tarvitse vielä huolehtia renkaan pysymisestä vanteella saatikka vanteen reunan vastaamisesta kivetyksiin, joten anna mennä vain! ;)

Riippuu pitkälle millä tarkoituksella siellä radalla ajaa.. :mrgreen: Hyvää kierrosaikaa tavoiteltaessa pito on luonnollisesti plussaa, mutta sitten itse leikkimisessä ja luisuttelussa miedoista venyistä sekä cambereista on vain hyötyä. :)
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Editor @ Tuning.fi, Japanese Performance and Japtoys network.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.

bahis
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 441
Joined: 20. Apr 2011 18:25

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by bahis » 23. Jan 2012 21:43

Ihan Time Attack tyyppistä kierrosaikaa olisi tarkoitus ajaa ;)

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15453
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Oulu
Contact:

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Mystic » 23. Jan 2012 21:47

bahis wrote:Ihan Time Attack tyyppistä kierrosaikaa olisi tarkoitus ajaa ;)
Jeah, eiköhän tuossa vielä pidot riitä. Taitaa muutenkin ratkaisevassa asemassa olla nyt enemmän se renkaan laatu kuin itse leveys. ;) Eri renkaat myös venyy eri tavoin, joten voihan se olla että tuohon ei tule venyä sitten senkään vertaa. Kokeilemalla selviää. :mrgreen:
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Editor @ Tuning.fi, Japanese Performance and Japtoys network.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.

Deucci
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 158
Joined: 16. Apr 2011 12:26
Location: Lohja

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Deucci » 23. Jan 2012 22:08

Korostaisin ajettavuuteen sen ET-määrää, luokkaa alle 10 on meinaan TODELLA paljon p*skempi ajaa vrt 30-40 luokkaiseen..

User avatar
samsam
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 876
Joined: 21. Mar 2011 13:14
Location: Oulu

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by samsam » 24. Jan 2012 21:45

Deucci wrote:Korostaisin ajettavuuteen sen ET-määrää, luokkaa alle 10 on meinaan TODELLA paljon paskempi ajaa vrt 30-40 luokkaiseen..
Jännä että monissa time-attack autoissa varsinki ulkomailla on vanteet pienellä ET:llä :o Tai ainaki näyttää siltä ku kattoo nuita autoja...

Ihan mielenkiinnosta, miten se vaikuttaa ajettavuuteen? Eikö leveämpi raideleveys anna vakautta autolle?
"Jokainen, jonka virheiden korjaamiseen kestää kymmenen vuotta, on aikamoinen mies."

Deucci
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 158
Joined: 16. Apr 2011 12:26
Location: Lohja

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Deucci » 24. Jan 2012 23:02

Omien kokemuksien mukaan 0-10 ET -> 30-40 ET vois vertaa melkeen kun ohjaustehostomattomaan autoon laittais tehostimen. :) Muuttu se kankeus ja raskaus ajosta niin paljon paremmaksi. Toki jtn. nopeaa ja ovaalia rataa ajaes se ohjaus muutenkin rauhallinen ja pienellä liikkellä toimivaa..

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by jarskii- » 26. Jan 2012 10:33

miten voi nähdä kuvista vanteen ET:n ei mitenkään. eiköhän aika loogisestikkin ajateltuna nuo 30ET oli aika hyvät. esim laakereiden rasitukselle

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15453
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Oulu
Contact:

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Mystic » 26. Jan 2012 15:15

^ Eipä sitä sivuprofiilista niin näekkään, kun vanteella voi olla reilusti leveyttä sisäsuuntaan mikä taas vaikuttaa ET:seen. Autoa takaapäin katsoessa tietenkin voi tehdä jotain johtopäätöksiä siitä kuinka lähellä renkaiden sisäreunat ovat toisiaan, mutta kymmenyksen tarkkuudellakin jo paha sanoa sen tarkemmin; puhutaan ennemmin isosta ja pienestä ET:stä. :D Kyllä nuissa driftereissäkin aika useasti näkyy olevan venyt ja pienet ET:t.. Suomessa scene taas vähän erilainen, kun suuri osa porukasta driftailee perushalpavanteilla. :)
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Editor @ Tuning.fi, Japanese Performance and Japtoys network.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by jarskii- » 26. Jan 2012 15:35

sillä on ero levennetäänkö raideleveyttä akselilla vai ET:llä/speiserillä. joo takapäässä ei ole niinkään merkitystä mutta kääntyvillä akseleilla tämä sitten muuttuu. renkaan paikka muuttuu auton suunnassa käännettäessä kun muutos tehään ET:llä. toinen rasittava tekiä tulee juurikin pienellä/negatiivisellä ET:llä juurikin tuon laakerien vääränlaisen rasituksen takia. yleensä näillä ET30 tulee juurikin laakerin keskipiste vanteen keskilinjalle jolloin laakeri ei joudu vääntyilyn kohteeksi. negatiivisellä ET:llä rasituspiste muuttuu ulommaksi jolloin laakerien ikä heikentyy. tästä on kokemuksia monella.
tätä en sanoisi nyt 100% faktaksi mutta kutakuinkin näin siis tapahtuu.

jos tuolla negatiivisellä ET:llä saataisiin siis parempi ajettavuus niin miksi tätä ei siis tehdä ihan tehtaan toimesta tuotanto-autoissakin? kohtalaisen helpolta kuulostaa. jotenki vaan tuntuisi insinööreillä olevan erinlaiset laskukaavat asiassa. hyvänä esimerkkinä pidetään imprezaa joka on vakionakin kohtalaisen suurella offsetillä. näillä aftermarket vanteilla tulee yleisesti ongelmaksi raapiminen kaariin. tämähän olisi helppo toteuttaa pienellä ET:llä. kapeampia akseleita tai pyöränkoteloita leventämällä.

edit: ja hyvän kuvan saa tuosta offsetistä mitä käytetää rallivehkeissäkin. ne on loppujenlopuksi melko suuri ET:llisiä vanteita.

Ai niin ja mitä hyötyä pienestä ET:stä on? Ensimmäinen mikä itselle tulee mieleen on jarrusatuloiden sopiminen puolien takia. Puolat tulee kauemmas sarulasta joten tilalle voisi laittaa isompaa satulaa. Toki vanteen suunnitellu on merkitys tässä mutta esim huulivanteissa tulee juurikin probleema satuloiden kanssa

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15453
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Oulu
Contact:

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Mystic » 09. Feb 2012 18:08

Miten tuommoset XL (extra load) renkaat oikein venyy? Tuleeko ongelmia? :)
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Editor @ Tuning.fi, Japanese Performance and Japtoys network.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.

jäse
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 243
Joined: 26. Apr 2011 19:49
Location: Haapajärvi/P-Pohjanmaa

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by jäse » 10. Feb 2012 17:09

Mystic wrote:Miten tuommoset XL (extra load) renkaat oikein venyy? Tuleeko ongelmia? :)
Kyllä ne venyy ja tuntuu pysyvän vanteella ihan hyvin. Esim.195/40@8" ovat vain hieman jäykät nuot kyljet ja hiukan hankalemmat asentaa.

Kylkien jäykkyys ei haittaa, koska yksista Herculeksen renkaista mulla petti kyljet 5km ajon jälkeen vähän kovemmilla camppereillä :D
~D4D=Diesel for Dummys~

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15453
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Oulu
Contact:

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Mystic » 10. Feb 2012 17:35

^ Ajattelinkin ettei nyt ainakaan venyjen ja cambereiden puolesta haittaa että on vähän jykevämmät kumit, kunhan vain paikalleen saa eikä ihan hölmöltä näytä.. :D Olisi tulossa 195/40 yseille ja 205/40 kympeille, Falkenit kyseessä.. Mitä mieltä vmp on asiasta? Kuvia katselin niin kyllä nuo nuita aika paljon on paikalleen paukutelleet, joten ei nyt sen puoleen hirveän pahalta vaikuta. :shock:
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Editor @ Tuning.fi, Japanese Performance and Japtoys network.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest