Kuinka paljon venyä?

Keskustelua vanteista, renkaista ja erilaisista alustoista jne.
Post Reply
User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Mystic » 25. May 2012 14:49

kepu wrote:Kumpi ois parempi 8x15" vanteelle 165/45 vai 185/45. Ilmeisesti 185 menee vielä helposti päälle.. MUt minkälainen tappeleminen ois et sai pysyyn ilman tommosessa 165??
Tuo 185 menee helposti eli ei mitään ongelmaa. Ilmat kyllä pysyy renkaassa tuolla 165:sellakin jos vanne ei sitten kiero ole, mutta suurin ongelma taitaa olla se päälle saaminen. :D Laskennallisesti hyvin sama veny entä minulla nuissa omissa ja ne nousi kyllä liiankin helposti, vaikka kapeat Falkenit ovatkin.. Esivenytykset tein, lämpimässä haudutin ja huullokset vanteista vahasin. Itse en näe tuossakaan ongelmaa.. :) Jos mahdollista, niin välttää nuita kapeita merkkejä (Nankang, Falken tjsp) jotta varmemmin saa päälle ilman ihmeempiä sumplimisia. :P
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by jarskii- » 25. May 2012 20:06

ongelma tuossa vahaamisessa voi syntyä kun pinnasta tulee liukas jolloin kumi saattaa pyörähtää vanteella tai pahemmassa tapauksessa poksahtaa kokonaan irti huulloksesta. tästä syystä pitäisi välttää rajuja kiihdytyksiä, rajuja jarrutuksia ja kovia kaarrenopeuksia vasta asennetuilla kumeilla kun asennusrasva ei ole vielä kuivunut.
mutta kun vaha ei käyttäydy samoin vaan kestää huomattavasti pitemmän aikaa luistavana

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Mystic » 25. May 2012 21:02

^ Onneksi mie olen niin fiksu, että rajasin sen huulloksen puolesta välistä teipillä niin että se on juuri sieltä liukas mistä pitääkin. Sen jälkeen kun nousee rengas vanteelle, niin on ihan normaali kitka. :P

Image
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by jarskii- » 26. May 2012 00:02

aaa.... mut loppupeleissä mitä hyötyä tuosta vahaamisesta on? kuitenkin asennusrasvaa käytetään jolloin en näe mitenkään tarpeelliseksi tuota vahaamista

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Mystic » 26. May 2012 00:14

^ Kyllä siitä asennusrasvastakin on enemmän hyötyä valmiiksi liukkaalla pinnalla tässä tapauksessa. Tietysti voi jossitella ja ero on varsin marginaalinen, mutta onpahan pienimmätkin muuttujat otettu huomioon. ;) Nuissa omissa vanteissa tosin tuon vahauksen tein siinä uskossa että joudutaan tykillä ampumaan renkaat, jolloin nousussa kitka hidastaisi mahdollisimman vähän renkaan liikettä ennen huullosta ja näin olisi suuremmat mahdollisuudet nousta päälle. Lopulta ei edes tarvinut ampua tykillä, joten turha homma oli jos sitten huulloksen vastakkaisella puolella oleva liukkas ei renkaan liukumista paikalleen sitä vertaa helpottanut. :D Tehty mikä tehty; seuraavalla kerralla sitten enemmän venyä niin on jo oikeasti jotain haastetta. :mrgreen:
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

kepu
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 280
Joined: 01. Aug 2011 17:02

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by kepu » 01. Jun 2012 18:04

Mystic wrote:
kepu wrote:Kumpi ois parempi 8x15" vanteelle 165/45 vai 185/45. Ilmeisesti 185 menee vielä helposti päälle.. MUt minkälainen tappeleminen ois et sai pysyyn ilman tommosessa 165??
Tuo 185 menee helposti eli ei mitään ongelmaa. Ilmat kyllä pysyy renkaassa tuolla 165:sellakin jos vanne ei sitten kiero ole, mutta suurin ongelma taitaa olla se päälle saaminen. :D Laskennallisesti hyvin sama veny entä minulla nuissa omissa ja ne nousi kyllä liiankin helposti, vaikka kapeat Falkenit ovatkin.. Esivenytykset tein, lämpimässä haudutin ja huullokset vanteista vahasin. Itse en näe tuossakaan ongelmaa.. :) Jos mahdollista, niin välttää nuita kapeita merkkejä (Nankang, Falken tjsp) jotta varmemmin saa päälle ilman ihmeempiä sumplimisia. :P

165/45 nankangit hommasin. Rengasliikeessä yrittivät päälle ja tuumasivat ettei tule ikinä nousemaan päälle. Ja vanteet ihan uudet. HAudutiksaa mihinä lämpösessä noita kumeja?? Toimiskohan tämmönen idea http://www.youtube.com/watch?v=myC-xdOx ... re=related ..

User avatar
Pete
STAFF
STAFF
Posts: 2370
Joined: 10. Apr 2011 01:27
Location: Rovaniemi

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Pete » 01. Jun 2012 18:55

kepu wrote: 165/45 nankangit hommasin. Rengasliikeessä yrittivät päälle ja tuumasivat ettei tule ikinä nousemaan päälle. Ja vanteet ihan uudet. HAudutiksaa mihinä lämpösessä noita kumeja?? Toimiskohan tämmönen idea http://www.youtube.com/watch?v=myC-xdOx ... re=related ..
Miten ne yritti sielä liikkeessä saaha niitä päälle? Venttiilistä vain? Tykillä?

Kyllä nuo venyt pitäis noussa. Profiiliaki mukavasti niin antaa myöten.

Oisko kuvaa minkä mallinen se vanteenbarreli, jonka päälle kumi tulee.

Ei sielä pannuhuoneessa ollu ku varmaan +40 astetta. Puupalikat tieten vielä venyttämässä rengasta.
JDM only.

JZX100 Chaser + ZVW35 käyttis
ex Legacy BR9 GT
ex Mitsubishi Airtrek Turbo-R
ex Crown Athlete GRS184
ex Atenza
ex Soarer
ex Xedos 6

User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by vain » 02. Jun 2012 09:17

kepu wrote:165/45 nankangit hommasin. Rengasliikeessä yrittivät päälle ja tuumasivat ettei tule ikinä nousemaan päälle. Ja vanteet ihan uudet. HAudutiksaa mihinä lämpösessä noita kumeja?? Toimiskohan tämmönen idea http://www.youtube.com/watch?v=myC-xdOx ... re=related ..
Tuli mieleen, jos omistaa asetyleeni ja happipullon niin pistäis niistä kaasua tuonne renkaaseen sit pientä kipinää. Vois jopa olla hieman tehokkaampi laajeneminen. Taitais nousta vähän isompikin venytys kotikonstein.

User avatar
Pete
STAFF
STAFF
Posts: 2370
Joined: 10. Apr 2011 01:27
Location: Rovaniemi

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Pete » 02. Jun 2012 10:37

vain wrote: Tuli mieleen, jos omistaa asetyleeni ja happipullon niin pistäis niistä kaasua tuonne renkaaseen sit pientä kipinää. Vois jopa olla hieman tehokkaampi laajeneminen. Taitais nousta vähän isompikin venytys kotikonstein.
Niin no tuossa poksuttelussa on se huono puoli vs tykkiin, että se kaasu ensin kuumuu ja laajenee nopeasti, siis räjähtää. Sen jälkeen se tosi nopeasti myös jähtyyki ja kaasun tilavuus pienenee, jolloin rengas ei tahdo oikeen pysyä siellä tubelleshuulloksen takana. Siksi heti jysäyksen jälkeen pitäis saaha renkaaseen venttiilin kautta ilmaa, mutta tuntuu ettei tuomosen autonrenkaan venttiilin kautta ehdi saada tarpeeksi ilmaa läpi.

Eli semmosen seikan oon huomannu/huomattu, jossei se rengas nouse ja pysy vanteella tykillä, ei se kyllä taho kliinerilläkään noussa.

Mene ja tiedä. Niin monta muuttujaa näissä hommissa. Se barrelin muoto vaikuttaa aika paljon. Esim. Cosmicin 275/30 rengas nousi 12,5" vanteelle kuulemma suoraan vaan venttiilistä. Mulla ja Mysticillä oli pienemmät venyt ja silti ne oli vaikeampi saaha nousemaan vanteelle. Se customilipan barrelin muoto oli aivan erilainen, ku mitä mulla tai Mysticillä. Pitäis melkeen saaha tänne kuva niistä Cosmicin vanteista ilman renkaita.
JDM only.

JZX100 Chaser + ZVW35 käyttis
ex Legacy BR9 GT
ex Mitsubishi Airtrek Turbo-R
ex Crown Athlete GRS184
ex Atenza
ex Soarer
ex Xedos 6

User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by vain » 02. Jun 2012 12:35

Pete wrote: Niin no tuossa poksuttelussa on se huono puoli vs tykkiin, että se kaasu ensin kuumuu ja laajenee nopeasti, siis räjähtää. Sen jälkeen se tosi nopeasti myös jähtyyki ja kaasun tilavuus pienenee, jolloin rengas ei tahdo oikeen pysyä siellä tubelleshuulloksen takana. Siksi heti jysäyksen jälkeen pitäis saaha renkaaseen venttiilin kautta ilmaa, mutta tuntuu ettei tuomosen autonrenkaan venttiilin kautta ehdi saada tarpeeksi ilmaa läpi.
Noinhan siinä tuppaa käymään ajattelin, että luulis auttavan myös, jos jonnekkin uunnin laittais rengas vanne paketin ennen poksautusta. Sillon ilma ei kutistu niin nopeeta sekä kumi olisi hieman joustavampaa. Näissäkin kaikissa poppakonsteissa voi olla huonona että renkaasta onnistutaan tuhoomaan jäykkyyttä yms rakenteellisia osia. Varsinkin jos liian rajut otteet on.

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Mystic » 02. Jun 2012 13:54

kepu wrote:165/45 nankangit hommasin. Rengasliikeessä yrittivät päälle ja tuumasivat ettei tule ikinä nousemaan päälle. Ja vanteet ihan uudet. HAudutiksaa mihinä lämpösessä noita kumeja?? Toimiskohan tämmönen idea http://www.youtube.com/watch?v=myC-xdOx ... re=related ..
Vaihda rengasliikettä. :D Mulla tosiaan nousi kapea Falkenin XL rengas (215/40 -> 10") vähän liiankin helposti vanteelle, kun ei edes tykkiä tarvinut käyttää. Laskennallisesti ei pitäisi hirveästi erota tuosta sinun venystä, vaikka muuttujia toki on. Itse ajattelin että voisi jossain vaiheessa kokeilla 205/40 tai peräti 195/40 tuolle kympille (jälkimmäiset on minulla nyt yseillä), kun kuitenkin kikkoja olisi vielä testaamatta vaikka ja mitä. Ensin testasin yhdellä renkaalla joka oli about kolme viikkoa esivenytyksessä sentin alle sillä mitalla, mikä lopullinen veny tuli olemaan. Viimeiset 4 päivää ennen paikalle kokeilemista vietti rengas lämpimässä pannuhuoneessa ja nuiden kahden yhteisvaikutuksesta renkaan seinämät kyllä löystyivät sekä jopa vähän jäivät veny-asentoon (nuita voi yrittää varovasti ja tasaisesti lämmitellä myös kuumailmapuhaltimella ennen asennusta). Vanteista rajasin huullokset puolesta välistä maalarinteipillä ja vahasin keskiosan puoleiset sivut 3x Autoglymin punaisella. Näin saatiin huulloksen toisesta puolesta liukas renkaan nousemista helpottamiseksi ja toiselle puolelle se normaali kitka, jotta rengas ei valahda ainakaan sitten liukkauden johdosta takaisin. Ja nämä nousi siis lopulta ilman tykkiä.. Samat hommat tein sitten lopulta muillekkin renkaille eikä ongelmia ilmennyt. :P Pari kuvaa;

Image

Image

Image

Image
vain wrote:Näissäkin kaikissa poppakonsteissa voi olla huonona että renkaasta onnistutaan tuhoomaan jäykkyyttä yms rakenteellisia osia. Varsinkin jos liian rajut otteet on.
Aika paljon nuo renkaat käsittelyä kestää, vaikka rajansa toki kaikella ja riippuuhan se vähän merkistä/mallistakin.. Itse en nuita Falkeneita säälinyt kyllä yhtään, kun esivenyttelyjä tein. Reilusti tunkilla vaan rakoa ja lankkuja väliin (lämmittää tuskin tuossa vaiheessa kannattaa, kun suuremmalla mahdollisuudella saattaa silloin kumi "venähtää"). :)
Pete wrote:Niin no tuossa poksuttelussa on se huono puoli vs tykkiin, että se kaasu ensin kuumuu ja laajenee nopeasti, siis räjähtää. Sen jälkeen se tosi nopeasti myös jähtyyki ja kaasun tilavuus pienenee, jolloin rengas ei tahdo oikeen pysyä siellä tubelleshuulloksen takana. Siksi heti jysäyksen jälkeen pitäis saaha renkaaseen venttiilin kautta ilmaa, mutta tuntuu ettei tuomosen autonrenkaan venttiilin kautta ehdi saada tarpeeksi ilmaa läpi.
Tykillä on taas poksautteluun verrattuna huonoa se, että paine tulee vain yhdeltä suunnalta/laidalta. Poksautuksessahan paine tulee suoraan sisältä ulospäin ja yleensä yhtäaikaisesti joka laidalta, kun aineet ovat kaasuuntuneet renkaan sisälle. Kaikista parhain on varmaan tiukissa tapauksissa ampua kahdella tykillä vastakkaisilta laidoilta. Siihenkin vain harvalla on mahdollisuus.. ;)
Pete wrote:Mene ja tiedä. Niin monta muuttujaa näissä hommissa. Se barrelin muoto vaikuttaa aika paljon. Esim. Cosmicin 275/30 rengas nousi 12,5" vanteelle kuulemma suoraan vaan venttiilistä. Mulla ja Mysticillä oli pienemmät venyt ja silti ne oli vaikeampi saaha nousemaan vanteelle. Se customilipan barrelin muoto oli aivan erilainen, ku mitä mulla tai Mysticillä. Pitäis melkeen saaha tänne kuva niistä Cosmicin vanteista ilman renkaita.
Näinpä; varmaan yksi asioista joka vaikuttaa ehdottomasti eniten. JP:llähän ei nuissa vanteiden barreleissa edes ole minkäänlaista huullosta jonka yli renkaan pitäisi nousta. On ehkä jopa melko pelottavan näköinen kun ainoastaan pienessä alle millin syvässä ja sentin leveässä hahlossa pitäisi renkaan pysyä, mutta nähtävästi tuo toimii paremmin kuin hyvin. Tai ainakin vielä on renkaat pysyneet paikallaan ja ilmat sisällä! :mrgreen:
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

User avatar
Pete
STAFF
STAFF
Posts: 2370
Joined: 10. Apr 2011 01:27
Location: Rovaniemi

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Pete » 03. Jun 2012 22:12

Tässä ois sitä barrelivertailua mistä oli puhetta.

Cosmicin Petrolit:
Image

Minun Lorinserit:
Image
JDM only.

JZX100 Chaser + ZVW35 käyttis
ex Legacy BR9 GT
ex Mitsubishi Airtrek Turbo-R
ex Crown Athlete GRS184
ex Atenza
ex Soarer
ex Xedos 6

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by jarskii- » 03. Jun 2012 23:08

ei se ihan piisovgage ollu tuo jeipiin kumien pyöräytys. johtuen tuosta huullen mallista. normaalisti nuo huulet on kartion mallisia kun taas noissa oli kohtalaisen suora tuo. joten kanitti tuohon huulen saumaan kumi. rasvaa ja lievää voimaa ja vähän tuuriakin matkaan niin sai sen kunnolla ilmat sisälle

User avatar
jake---
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 540
Joined: 29. Jul 2012 23:22
Location: Oulainen
Contact:

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by jake--- » 12. Sep 2012 17:20

Kuinkas helposti nyt tuommonen Falken 912 205/40 nousee 9 tuumaselle? Mietin sitä ettei tulis liikkeessä lisämaksuja sen takia että tulis ongelmia.

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Kuinka paljon venyä?

Post by Mystic » 12. Sep 2012 19:19

jake--- wrote:Kuinkas helposti nyt tuommonen Falken 912 205/40 nousee 9 tuumaselle? Mietin sitä ettei tulis liikkeessä lisämaksuja sen takia että tulis ongelmia.
Todistetusti nousee vastaavan kokoiselle vanteelle 195/40 pienin poppakonstein, eli kyllä tuo pitäisi onnistua jos vähänkään liikkeen puolelta löytyy osaamista. Kannattee miltei kysyä ensin liikkeen puolelta heidän kantaansa, niin ei tule yllätyksiä. :P
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests