Page 1 of 2

Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 18. Feb 2012 23:09
by Jebis
Tämmönen kysymys heräsi itsellä, ja ensiksi sanottakoon että olen tietoinen ettei missään normaalitapauksessa tämä ole laillista. Mutta mitäs olette mieltä tämmösestä tilanteesta kun perheen sisällä omistetaan 2 kappaletta samanlaisia MR2:sia (-91 ja -93) ja vanhemmassa versiossa ratissa ei ole airbäggia mutta uudemmassa on ja autot on muuten sisustaltaan yms. täysin samanlaisia. Niin onko tämmöisessä tilanteessa mahdollista vaihtaa airbägillinen ratti bägittömään (rallirattiin etc.), ja tarvitseeko se käydä silloin katsastamassa airbägittömäksi vai miten tämä toimii? Itse ainakin olen siinä luulossa, että olisi jotenkin mahdollista koska samaa autoa valmistettu niin airbägilla kuin ilmankin.

Kiitos jo etukäteen jos jollain on oikeaa tietoa/faktaa tästä asiasta. :)

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 18. Feb 2012 23:23
by smoke
faktoista en nyt tiiä, mutta kyllä kaverin auto on leimalle jo kolmena vuotena kelvannu ja siitä otettiin bägi pois,
meni viellä niin et oli tullu edellisellä omistaja hylky leimasta ja kaveri osti halvalla auton itelleen korjas viat, mutta ois ollu liian kallis korjata bägi niin otettiin pois ja laitettiin samanlaisesta autos bägitön ratti ja vietiin uudelleen näyttöön ja hyvin kelpas. kyseessä vw vento mk3

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 19. Feb 2012 03:00
by Mikk-
Jos samaa autoa on valmistettu bägillisenä ja bägittömänä, on se laillista muuttaa bägittömäksi. Sama taitaa koskea ABSeja yms laitteita.

Sitä ei kyllä muista pitikö operaation jälkeen auto muutoskatsastaa, luulis että pitäis.

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 19. Feb 2012 09:33
by Garash
Saattaahan se olla että pitää muutoskatsastaa, riippuu varmaan katsastusmiehestä. Samalla pitää ottaa keulilta pois kaikki airbag systeemit. Näin kävi tässä viikko sitten, kun kaverin autoa käytiin leimaamassa ilman bägirattia.

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 19. Feb 2012 10:30
by jarskii-
juuri näin kuiten garash mainitsi. saa muuttaa bägittömän mutta autosta pitää riisua kaikki airbagiin liittyvä pois. ja pitää kuulua samaan mallisarjaan bägillinen kuin bägitön

se ei tarkoita jos auton käyttää leimalla ja se menee läpi että se on laillinen sillon ;)

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 19. Feb 2012 11:39
by Jebis
Kiitoksia vastauksista! Kyseisessä autossahan ei ole airbägiä siis kuin ratissa ja muuten täysin samanlainen koriltaan/sisustaltaan kuin vanhempi vuosimallikin jossai bägiä ei uutena ole. Pitää varmaan vielä kysellä konttorilta tätä muutoskatsastus asiaa.

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 19. Feb 2012 12:09
by jarskii-
mutta puskurissa on bägin anturit. nämä kaikki joutuu luultavasti muuttamaan bägitöntä vastaamaan. mut konttorilla osataan sanoa tarkemmin

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 19. Feb 2012 13:23
by Jebis
Aivan, selvä! Eiköhän se sitten konttorilta viimeistään selviä. Itse en tuosta katsastuksesta niinkään välitä, mutta jos vaihdat "luvattomasti" airbägillisen ratin pois ja ajat kolarin niin ei vakuutusyhtiöt varmasti hyvää tykkää. :twisted:

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 19. Feb 2012 21:53
by Mystic
Pistähän infoa tännekkin esille sitten konttorilla käynnin jälkeen, niin saadaan ainakin jonkun puljun näkökulma. ;)

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 12. Apr 2013 23:04
by Insane
Riippuen tietysti autosta muttta perinteinen 2,2 OHM vastus ratkaisee usein airbag ohituksen hyvin nopeasti...=ei laillista kylläkään mut toimii... 8-)

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 12. Apr 2013 23:19
by jarskii-
voi vittu hyviä ideoita. ehkä kannattaa kuitenkin poistaa laillisesti ne bägit ja muutoskatsastaa tai piettää kunnossa. taitaa vakuutusyhtiö taputtaa käsiä jos ajaa kolarin autolla mistä on sörkitty bägien toimintaa

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 03. Jun 2013 21:19
by Savukoski
Insane wrote:Riippuen tietysti autosta muttta perinteinen 2,2 OHM vastus ratkaisee usein airbag ohituksen hyvin nopeasti...=ei laillista kylläkään mut toimii... 8-)
Eräs Rovaniemeläinen autoliike tappelee yhden vaihtoautona tulleen celican kanssa jossa kyseinen "modaus" on tehty :lol:

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 07. Jan 2014 09:53
by AslaMonTTi
Kyselisin semmoista, että minkälainen homma on käyttää airbagillinen ratti irti? Alkanu semmonen ärsyttävä kilinä kuulumaan ratti olessa suorassa ja haluttas tietää, että tuleeko vikakoodien kans ongelmia yms? Nii ja saako sitä edes irti, että pussi pysyy ehyenä? O.o Ei ole ollu ennen tarvista irrotella, nii sillä kyselen :roll:
Ps. ei kehannu näin pienen jutun takia tehä uuttaa topiccia :lol:

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 07. Jan 2014 15:00
by Matti-
AslaMonTTi wrote:Kyselisin semmoista, että minkälainen homma on käyttää airbagillinen ratti irti? Alkanu semmonen ärsyttävä kilinä kuulumaan ratti olessa suorassa ja haluttas tietää, että tuleeko vikakoodien kans ongelmia yms? Nii ja saako sitä edes irti, että pussi pysyy ehyenä? O.o Ei ole ollu ennen tarvista irrotella, nii sillä kyselen :roll:
Ps. ei kehannu näin pienen jutun takia tehä uuttaa topiccia :lol:
http://dynamiitti.com/forum/viewtopic.php?t=51265

Ei nyt Nissania topicci käsittele, mutta eiköhän sama ohje päde yleisesti. Eri työkalut vaa taitaa autokohtasesti tarvita! :)

Re: Airbägillisen ratin vaihtaminen bägittömään

Posted: 07. Jan 2014 16:54
by AslaMonTTi
Thänks :) Kyllähän tuosta kaikki tarpeelinen tieto löytyy, mitä tarvitsikin ^_^