Honda Dax
Posted: 03. Jan 2016 12:37
Morjens,
Tässä olisi vähän erilaista JDM tuunailua, josko jotain kiinnostaisi tällainenkin (vaikka alkaa olla melko kasassa jo). Eli kyseessä on Hondan 72cc kevari. Samanlainen moottori kun mankissa on, paitsi että on loppuun saakka ollut kolmevaihteinen ja puoliautomaattikytkimellä.
Vuonna 2011 ostettu tässä kunnossa Saksasta.
Aluksi tuli vain laitettua kuntoon, lähinnä puuttuvia osia sekä joitakin osia vaihdettu originaaleihin.
Sittenhän sitä jossain vaiheessa älysi että näitähän voi viritellä melko paljon, niin tuli sitten tekniikan ja pakoputken vaihto eteen seuraavaksi. Eli silloin tuli vielä laiteltua kiinalaista palikkaa. Koneena oli Daytona 150cc, jossa Keihin PE28 kaasarina. Putkena joku kiinalainen NHRC.
Melko kovaa tuolla pääsi menemään, jousitus ja jarrut ei oikein pysynyt perässä. Myöhemmin vaihdoin vielä jarrukengiksi Kitacon mallit, jolloin se puoli oli suht OK.
Seuraavana oli sitten Kitacon takajousitusta, ja aika kamala penkki. Silloin iski kyllä silmään.
Sitten aloin innostumaan noista JDM osista, vaikka ovatkin hirveän hintaisia. Ensimmäisenä tuli laitettua G-Craftin t-paloilla varustettu Honda NSR50 keula. Keula piti tilata Honda Racingilta. Etunapa ja keskiö G-Craft. Etusatulana Brembon 2-mäntäinen ja kaverina Brakingin NSR50 220mm jarrulevy. Tässä vaiheessa mopo oli ehkä kauheimman näköinen, mitä on ollut.
Tässä välissä tapahtui pientä parantelua, vilkkujen kiinnitysten parantamista jne. Alkuperäisen penkin ymmärsin laittaa takaisin.
Sitten tuli Over Racingin alakautta menevä putki. Putki itsessään rosteria, ja äänenvaimennin titaania. Tämä löytyy vieläkin (ostakaa pois ). Monkeyhyn tehty putki, mutta sopi kyllä melko hyvin Daxiinkin.
Tuossa satunnainen ääninäyte tuosta vaiheesta. Melko kovat äänet oli.
Siinä välissä olikin pidempi aika kun ei tapahtunut mitään. Kuitenkin seuraavaksi tuli G-Craftin vanteet ja takajarrusatsit. Takana samanlainen Brembon satula ja kaverina 160mm Brakingin jarrulevy.
Sitten oli takajarrusylinterin ja polkimen mallailua, päädyin G-Craftin versioon. Kaikenlaisia backstep kittejähän näihin saisi, mutta kuitenkin päädyin paremman ajoasennon puolelle. Penkki vaihtui samalla siistimpään.
Jonkin aikaa mietin putkia, enkä oikein osannut päättää kumpi näyttää paremmalta.
Seuraavaksi tuli kuitenkin hommattua mankin lohkot, ja niille rupesin kasaamaan konetta JDM osilla. Suurin osa noista palikoista on Takegawaa.
Takegawan 106cc SCUT sylinterisarja ja mäntä. Tällä setillä ei tarvi avartaa lohkoja, vaikka lohkot näkyy sylinteristä läpi.
Automaattinen puolipuristin. Tulee nokan päähän.
Takegawan 4v Superhead +R.
Parastahan tuossa sylinterisarjassa oli se laatikko jossa se tuli. Sen kun sai taiteltua kätevästi kannetavaksi.
Yoshimuran kaasari ja kaveriksi G-Craftin imukaula, jonka voi laittaa siihen asentoon mihin haluaa.
Takegawan magneeto ja staattori.
Kytkin ja vaihteisto tuli Kitacolta.
Kampura Takegawan kevennetty malli, sama isku kuin vakiossa. Samalla muutama kasauskuva.
Sitten istutin mopoon JDM Monkeyn sähkösarjan jatkettuna, niin kaikki palikat istuu kiinni ns. bolt-on. Samalla harrastin vähän LED tuning. On kirkkaita.
Pakoputkeksi valitsin sitten lopuksi Takegawan originaalin näköisen. Samalla vaihdoin alkuperäisen umpion tarvikemallin tilalle, istuu paljon paremmin paikalleen.
Alkuperäisen Hondan magneetonkopankin laitoin.
Uudesta tekniikasta pieni ääninäyte.
Eli tekniikasta -
Takegawa 106cc SCUT + Superhead 4v +R
Poraus 57mm ja isku 41.4mm
Imuventtiilit: 21.5mm x 2
Pakoventtiilit: 18.5mm x 2
Nokka Takegawa10/15D
Kitaco Ultra Clutch 4-levyinen kytkin
Kitaco 5-portainen vaihteisto, type 3
Sytkäpuoli Takegawa Super Street Outer Rotor
Kaasari Yoshimura TM-MJN 26
Ja sitten kuvaa vielä takajarruviritelmästä, tosi tyytyväinen olen. Alkuperäinen jarruvalonkatkaisija ei mahtunut olemaan kunnolla tuossa telineessään (pitäisi sopia, mutta ilmeisesti näissä rungoissa on jonkinverran eroja), joten päädyin banjopulttiin jossa tuo katkaisija on. Jalkatapitkin löytyi. Polkimen stopparitappia piti vääntää lenkkiavaimella ettei poljin ottanut jalkatappeihin kiinni.
Sitten päästäänkin jo tähän päivään, eli ei kaikki aivan ruusuisesti ole mennyt. Staattorin olen onnistunut jotenkin hajottamaan. Ihmettelinkin kun valot lopettivat toiminnan. Ehkä vauhtipyörän väliin on mennyt jotain? Ei siellä nyt ainakaan mitään ollut. Tai sitten aivan valmistusvirhe.
Tuli sitten tuossa tilattua uusi sytytyspuoli kokonaan, mistä saa enemmän wattejakin irti samalla. Tietysti vähän painavampi tuo vauhtipyörä on, mutta se on vain hyvä asia.
Samalla tulee lisää G-Craftin palikkaa, lisätankki ja tuommoinen grab bar.
Valotehoakin yritän saada, tuo alkuperäinen umpio on melko tuhnu. Polttimonahan on P15D/H6M. Tuollaisen H4 umpion tilasin, mutta en ole aivan varma onko tuo nyt niin hieno kuitenkaan.
Semmonen peli. Aikaa on mennyt useampi vuosi, ja rahaa niin paljon etten halua edes laskea. Aika hyvän auton olisi saannut jo näitten osien hinnoilla, vaikkei nuo autot niin kiinnostakkaan. Josko joku jaksaisi lukea.
Tässä olisi vähän erilaista JDM tuunailua, josko jotain kiinnostaisi tällainenkin (vaikka alkaa olla melko kasassa jo). Eli kyseessä on Hondan 72cc kevari. Samanlainen moottori kun mankissa on, paitsi että on loppuun saakka ollut kolmevaihteinen ja puoliautomaattikytkimellä.
Vuonna 2011 ostettu tässä kunnossa Saksasta.
Aluksi tuli vain laitettua kuntoon, lähinnä puuttuvia osia sekä joitakin osia vaihdettu originaaleihin.
Sittenhän sitä jossain vaiheessa älysi että näitähän voi viritellä melko paljon, niin tuli sitten tekniikan ja pakoputken vaihto eteen seuraavaksi. Eli silloin tuli vielä laiteltua kiinalaista palikkaa. Koneena oli Daytona 150cc, jossa Keihin PE28 kaasarina. Putkena joku kiinalainen NHRC.
Melko kovaa tuolla pääsi menemään, jousitus ja jarrut ei oikein pysynyt perässä. Myöhemmin vaihdoin vielä jarrukengiksi Kitacon mallit, jolloin se puoli oli suht OK.
Seuraavana oli sitten Kitacon takajousitusta, ja aika kamala penkki. Silloin iski kyllä silmään.
Sitten aloin innostumaan noista JDM osista, vaikka ovatkin hirveän hintaisia. Ensimmäisenä tuli laitettua G-Craftin t-paloilla varustettu Honda NSR50 keula. Keula piti tilata Honda Racingilta. Etunapa ja keskiö G-Craft. Etusatulana Brembon 2-mäntäinen ja kaverina Brakingin NSR50 220mm jarrulevy. Tässä vaiheessa mopo oli ehkä kauheimman näköinen, mitä on ollut.
Tässä välissä tapahtui pientä parantelua, vilkkujen kiinnitysten parantamista jne. Alkuperäisen penkin ymmärsin laittaa takaisin.
Sitten tuli Over Racingin alakautta menevä putki. Putki itsessään rosteria, ja äänenvaimennin titaania. Tämä löytyy vieläkin (ostakaa pois ). Monkeyhyn tehty putki, mutta sopi kyllä melko hyvin Daxiinkin.
Tuossa satunnainen ääninäyte tuosta vaiheesta. Melko kovat äänet oli.
Siinä välissä olikin pidempi aika kun ei tapahtunut mitään. Kuitenkin seuraavaksi tuli G-Craftin vanteet ja takajarrusatsit. Takana samanlainen Brembon satula ja kaverina 160mm Brakingin jarrulevy.
Sitten oli takajarrusylinterin ja polkimen mallailua, päädyin G-Craftin versioon. Kaikenlaisia backstep kittejähän näihin saisi, mutta kuitenkin päädyin paremman ajoasennon puolelle. Penkki vaihtui samalla siistimpään.
Jonkin aikaa mietin putkia, enkä oikein osannut päättää kumpi näyttää paremmalta.
Seuraavaksi tuli kuitenkin hommattua mankin lohkot, ja niille rupesin kasaamaan konetta JDM osilla. Suurin osa noista palikoista on Takegawaa.
Takegawan 106cc SCUT sylinterisarja ja mäntä. Tällä setillä ei tarvi avartaa lohkoja, vaikka lohkot näkyy sylinteristä läpi.
Automaattinen puolipuristin. Tulee nokan päähän.
Takegawan 4v Superhead +R.
Parastahan tuossa sylinterisarjassa oli se laatikko jossa se tuli. Sen kun sai taiteltua kätevästi kannetavaksi.
Yoshimuran kaasari ja kaveriksi G-Craftin imukaula, jonka voi laittaa siihen asentoon mihin haluaa.
Takegawan magneeto ja staattori.
Kytkin ja vaihteisto tuli Kitacolta.
Kampura Takegawan kevennetty malli, sama isku kuin vakiossa. Samalla muutama kasauskuva.
Sitten istutin mopoon JDM Monkeyn sähkösarjan jatkettuna, niin kaikki palikat istuu kiinni ns. bolt-on. Samalla harrastin vähän LED tuning. On kirkkaita.
Pakoputkeksi valitsin sitten lopuksi Takegawan originaalin näköisen. Samalla vaihdoin alkuperäisen umpion tarvikemallin tilalle, istuu paljon paremmin paikalleen.
Alkuperäisen Hondan magneetonkopankin laitoin.
Uudesta tekniikasta pieni ääninäyte.
Eli tekniikasta -
Takegawa 106cc SCUT + Superhead 4v +R
Poraus 57mm ja isku 41.4mm
Imuventtiilit: 21.5mm x 2
Pakoventtiilit: 18.5mm x 2
Nokka Takegawa10/15D
Kitaco Ultra Clutch 4-levyinen kytkin
Kitaco 5-portainen vaihteisto, type 3
Sytkäpuoli Takegawa Super Street Outer Rotor
Kaasari Yoshimura TM-MJN 26
Ja sitten kuvaa vielä takajarruviritelmästä, tosi tyytyväinen olen. Alkuperäinen jarruvalonkatkaisija ei mahtunut olemaan kunnolla tuossa telineessään (pitäisi sopia, mutta ilmeisesti näissä rungoissa on jonkinverran eroja), joten päädyin banjopulttiin jossa tuo katkaisija on. Jalkatapitkin löytyi. Polkimen stopparitappia piti vääntää lenkkiavaimella ettei poljin ottanut jalkatappeihin kiinni.
Sitten päästäänkin jo tähän päivään, eli ei kaikki aivan ruusuisesti ole mennyt. Staattorin olen onnistunut jotenkin hajottamaan. Ihmettelinkin kun valot lopettivat toiminnan. Ehkä vauhtipyörän väliin on mennyt jotain? Ei siellä nyt ainakaan mitään ollut. Tai sitten aivan valmistusvirhe.
Tuli sitten tuossa tilattua uusi sytytyspuoli kokonaan, mistä saa enemmän wattejakin irti samalla. Tietysti vähän painavampi tuo vauhtipyörä on, mutta se on vain hyvä asia.
Samalla tulee lisää G-Craftin palikkaa, lisätankki ja tuommoinen grab bar.
Valotehoakin yritän saada, tuo alkuperäinen umpio on melko tuhnu. Polttimonahan on P15D/H6M. Tuollaisen H4 umpion tilasin, mutta en ole aivan varma onko tuo nyt niin hieno kuitenkaan.
Semmonen peli. Aikaa on mennyt useampi vuosi, ja rahaa niin paljon etten halua edes laskea. Aika hyvän auton olisi saannut jo näitten osien hinnoilla, vaikkei nuo autot niin kiinnostakkaan. Josko joku jaksaisi lukea.