Page 1 of 1

Honda Dax

Posted: 03. Jan 2016 12:37
by Halaro
Morjens,

Tässä olisi vähän erilaista JDM tuunailua, josko jotain kiinnostaisi tällainenkin (vaikka alkaa olla melko kasassa jo). Eli kyseessä on Hondan 72cc kevari. Samanlainen moottori kun mankissa on, paitsi että on loppuun saakka ollut kolmevaihteinen ja puoliautomaattikytkimellä.

Vuonna 2011 ostettu tässä kunnossa Saksasta.
Image

Aluksi tuli vain laitettua kuntoon, lähinnä puuttuvia osia sekä joitakin osia vaihdettu originaaleihin.
Image

Sittenhän sitä jossain vaiheessa älysi että näitähän voi viritellä melko paljon, niin tuli sitten tekniikan ja pakoputken vaihto eteen seuraavaksi. Eli silloin tuli vielä laiteltua kiinalaista palikkaa. Koneena oli Daytona 150cc, jossa Keihin PE28 kaasarina. Putkena joku kiinalainen NHRC.

Melko kovaa tuolla pääsi menemään, jousitus ja jarrut ei oikein pysynyt perässä. Myöhemmin vaihdoin vielä jarrukengiksi Kitacon mallit, jolloin se puoli oli suht OK.
Image Image

Seuraavana oli sitten Kitacon takajousitusta, ja aika kamala penkki. Silloin iski kyllä silmään.
Image Image

Sitten aloin innostumaan noista JDM osista, vaikka ovatkin hirveän hintaisia. :lol: Ensimmäisenä tuli laitettua G-Craftin t-paloilla varustettu Honda NSR50 keula. Keula piti tilata Honda Racingilta. Etunapa ja keskiö G-Craft. Etusatulana Brembon 2-mäntäinen ja kaverina Brakingin NSR50 220mm jarrulevy. Tässä vaiheessa mopo oli ehkä kauheimman näköinen, mitä on ollut.
Image Image Image
ImageImage Image

Tässä välissä tapahtui pientä parantelua, vilkkujen kiinnitysten parantamista jne. Alkuperäisen penkin ymmärsin laittaa takaisin.
Image Image Image

Sitten tuli Over Racingin alakautta menevä putki. Putki itsessään rosteria, ja äänenvaimennin titaania. Tämä löytyy vieläkin (ostakaa pois :lol: ). Monkeyhyn tehty putki, mutta sopi kyllä melko hyvin Daxiinkin.
Image Image Image

Tuossa satunnainen ääninäyte tuosta vaiheesta. Melko kovat äänet oli.


Siinä välissä olikin pidempi aika kun ei tapahtunut mitään. Kuitenkin seuraavaksi tuli G-Craftin vanteet ja takajarrusatsit. Takana samanlainen Brembon satula ja kaverina 160mm Brakingin jarrulevy.
Image Image

Sitten oli takajarrusylinterin ja polkimen mallailua, päädyin G-Craftin versioon. Kaikenlaisia backstep kittejähän näihin saisi, mutta kuitenkin päädyin paremman ajoasennon puolelle. Penkki vaihtui samalla siistimpään.
Image Image Image

Jonkin aikaa mietin putkia, enkä oikein osannut päättää kumpi näyttää paremmalta.
Image Image

Seuraavaksi tuli kuitenkin hommattua mankin lohkot, ja niille rupesin kasaamaan konetta JDM osilla. Suurin osa noista palikoista on Takegawaa.

Takegawan 106cc SCUT sylinterisarja ja mäntä. Tällä setillä ei tarvi avartaa lohkoja, vaikka lohkot näkyy sylinteristä läpi.
Image Image Image

Automaattinen puolipuristin. Tulee nokan päähän.
Image Image

Takegawan 4v Superhead +R.
Image Image Image Image

Parastahan tuossa sylinterisarjassa oli se laatikko jossa se tuli. Sen kun sai taiteltua kätevästi kannetavaksi. :lol:
Image

Yoshimuran kaasari ja kaveriksi G-Craftin imukaula, jonka voi laittaa siihen asentoon mihin haluaa.
Image Image Image

Takegawan magneeto ja staattori.
Image

Kytkin ja vaihteisto tuli Kitacolta.
Image

Kampura Takegawan kevennetty malli, sama isku kuin vakiossa. Samalla muutama kasauskuva.
Image Image Image
Image Image Image
Image

Sitten istutin mopoon JDM Monkeyn sähkösarjan jatkettuna, niin kaikki palikat istuu kiinni ns. bolt-on. Samalla harrastin vähän LED tuning. :) On kirkkaita.
Image Image

Pakoputkeksi valitsin sitten lopuksi Takegawan originaalin näköisen. Samalla vaihdoin alkuperäisen umpion tarvikemallin tilalle, istuu paljon paremmin paikalleen.
Image Image Image

Alkuperäisen Hondan magneetonkopankin laitoin.
Image

Uudesta tekniikasta pieni ääninäyte.

Eli tekniikasta -
Takegawa 106cc SCUT + Superhead 4v +R
Poraus 57mm ja isku 41.4mm
Imuventtiilit: 21.5mm x 2
Pakoventtiilit: 18.5mm x 2
Nokka Takegawa10/15D
Kitaco Ultra Clutch 4-levyinen kytkin
Kitaco 5-portainen vaihteisto, type 3
Sytkäpuoli Takegawa Super Street Outer Rotor
Kaasari Yoshimura TM-MJN 26


Ja sitten kuvaa vielä takajarruviritelmästä, tosi tyytyväinen olen. Alkuperäinen jarruvalonkatkaisija ei mahtunut olemaan kunnolla tuossa telineessään (pitäisi sopia, mutta ilmeisesti näissä rungoissa on jonkinverran eroja), joten päädyin banjopulttiin jossa tuo katkaisija on. Jalkatapitkin löytyi. Polkimen stopparitappia piti vääntää lenkkiavaimella ettei poljin ottanut jalkatappeihin kiinni.
Image

Sitten päästäänkin jo tähän päivään, eli ei kaikki aivan ruusuisesti ole mennyt. Staattorin olen onnistunut jotenkin hajottamaan. Ihmettelinkin kun valot lopettivat toiminnan. Ehkä vauhtipyörän väliin on mennyt jotain? Ei siellä nyt ainakaan mitään ollut. Tai sitten aivan valmistusvirhe.
Image

Tuli sitten tuossa tilattua uusi sytytyspuoli kokonaan, mistä saa enemmän wattejakin irti samalla. Tietysti vähän painavampi tuo vauhtipyörä on, mutta se on vain hyvä asia.
Image

Samalla tulee lisää G-Craftin palikkaa, lisätankki ja tuommoinen grab bar.
Image Image

Valotehoakin yritän saada, tuo alkuperäinen umpio on melko tuhnu. Polttimonahan on P15D/H6M. Tuollaisen H4 umpion tilasin, mutta en ole aivan varma onko tuo nyt niin hieno kuitenkaan.
Image

Semmonen peli. Aikaa on mennyt useampi vuosi, ja rahaa niin paljon etten halua edes laskea. Aika hyvän auton olisi saannut jo näitten osien hinnoilla, vaikkei nuo autot niin kiinnostakkaan. Josko joku jaksaisi lukea. :mrgreen:

Re: Honda Dax

Posted: 05. Jan 2016 18:45
by AslaMonTTi
Tämähän on hienon näköinen monkeli, itselläki moisella tullu joskus ajettua. ^^ Onko tämä muuten vielä ihan tieliikenteessä, kun muistelen että tätä sai myös kuristettuna mopo verolle?

Re: Honda Dax

Posted: 05. Jan 2016 23:08
by Halaro
AslaMonTTi wrote:Tämähän on hienon näköinen monkeli, itselläki moisella tullu joskus ajettua. ^^ Onko tämä muuten vielä ihan tieliikenteessä, kun muistelen että tätä sai myös kuristettuna mopo verolle?
Ihan tieliikenteessä on, kevarin kilvissä. Hondahan on näistä tehnyt 50cc versioita. En kyllä tiedä onko niitä Suomessa ainakaan myyty ikinä.

Re: Honda Dax

Posted: 08. Jan 2016 00:44
by AslaMonTTi
^ Kaverilla oli mopona kilvissä, mutta siinä ei ollu tuota st:n penkkiä. Konekkaa ei tainnu olla 50cc, kun pikku vireillä jo helposti 80km/h kulki. Olikohan siinä jopa 60cc, jos oikein muistan. Mutta anyways eipä pidä liikaa muistella vanhoja. :D
Laittelehan ihmiseessä lisää päivityksiä tänne, kun uutta tapahtuu. Näitä harvemmin on täällä suomessa näkyny. ;)

Re: Honda Dax

Posted: 08. Jan 2016 21:39
by Halaro
Tuon 4 1/2" umpion sain ja asentelin.

On kyllä erikoinen valokuvio, lähivalolla keskellä tumma alue. :roll: Ei kyllä tunnu löytyvän muita umpioita tuossa koossa, pitänee miettiä koko valokopan vaihtoa. Samalla pitäisi tosin vaihtaa sitten mittaristo. Eivät vain oikein sovi tähän "alkuperäiseen" tyyliin.


Re: Honda Dax

Posted: 16. Jan 2016 21:33
by Tuppurainen
Ihan komias pyörä kieltämättä, tykkään :thumbsup:

Re: Honda Dax

Posted: 18. Jan 2016 12:20
by Halaro
Tuossapa noita uusia osia.
ImageImageImage
ImageImage

Re: Honda Dax

Posted: 18. Jan 2016 19:16
by Topsi
Montako tonnia oot tähän tuhlanny? Oon noita osia joskus itekki kattellu ja hinnat on ainaki kohillaan. :lol:

Re: Honda Dax

Posted: 18. Jan 2016 20:57
by Halaro
Yhtään en ole tuhlannut. Aika paljon kyllä käyttänyt. Laatu maksaa. :thumbsup: Jos olet näitä osia katsellut, niin voit kyllä arvella tämän vehkeen hintatason.

Re: Honda Dax

Posted: 25. Jan 2016 17:01
by Jallode
Ai että mä lämpeen tälle <3

Mankin kauan sitten myyneenä lupasin itelleni et uus täytyy vielä rakentaa kunnolla ja rahalla. :)

Daxi vois olla parempi vaihtoehto sitte vanhuus iälle rakennella :P

Re: Honda Dax

Posted: 26. Feb 2016 13:18
by Halaro
Image Image